ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner?

Belarnion

ScanFlyer Blue
ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe eller kortbaner?

Jeg ser at ATR planlegger en ATR 42-600S med rullebanekrav på 800m. Noe for Widerøe?

"Toulouse, June 21, 2017 – ATR is finalising the evaluation for the launch of a version of the ATR 42-600 with enhanced Short Take-Off and Landing (STOL) capabilities. The regional turboprop aircraft manufacturer is ready to offer this new version, the ATR 42-600S, to its current and potential customers."

http://www.atraircraft.com/newsroom...-with-enhanced-stol-capabilities-1452-en.html
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Med de dårlige egenskapene ATR har i nordnorsk og vestnorsk vær, kan jeg ikke se for meg dette er realistisk for Widerøe. Med mindre de har gjort noe revolusjonerende...
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Jo, dette er nok attraktivt for Widerøe. De trenger flere alternativer når de skal vurdere og beslutte en erstatning for dagens kortbaneflåte.

Espen
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Med de dårlige egenskapene ATR har i nordnorsk og vestnorsk vær, kan jeg ikke se for meg dette er realistisk for Widerøe. Med mindre de har gjort noe revolusjonerende...

Det siste som har blitt kommunisert fra Widerøe er at de to alternativene de vurderer er en "Dash 8-200 v2" fra Viking/Bombardier og en oppgradert variant av ATR42-600 som klarer å lande på alle kortbaneflyplassene. Og ATR kan vel ikke være helt forferdelige under norske forhold – DAT opererer SRP-OSL, og opererte FRO-OSL/BGO, med tilhørende vestnorsk vær i 9 år med ATR uten store problemer.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Med de dårlige egenskapene ATR har i nordnorsk og vestnorsk vær, kan jeg ikke se for meg dette er realistisk for Widerøe. Med mindre de har gjort noe revolusjonerende...

Hvilke egenskaper er det du mener?
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Problemet med spørsmålet om nye flytyper (tunge investeringer)er at kortbanenettet i stor grad er politiker styrt igjennom anbudsprosesser, beslutninger om nedleggelse av flyplasser, forlengelse av rullebaner, utbygging av alternativ infrastruktur etc. Investeringsmiljøet tilsier m.a.o at investeringer basert på en 20-30 år tidshorisont er usikkert.
Jeg antar derfor at WF, sammen med Bombardier,ser på mulighetene for å modifiserer nåværende materiell via et trinnvis oppgraderings program og at ATR nok er noe mer usikkert.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Problemet med spørsmålet om nye flytyper (tunge investeringer)er at kortbanenettet i stor grad er politiker styrt igjennom anbudsprosesser, beslutninger om nedleggelse av flyplasser, forlengelse av rullebaner, utbygging av alternativ infrastruktur etc. Investeringsmiljøet tilsier m.a.o at investeringer basert på en 20-30 år tidshorisont er usikkert.
Jeg antar derfor at WF, sammen med Bombardier,ser på mulighetene for å modifiserer nåværende materiell via et trinnvis oppgraderings program og at ATR nok er noe mer usikkert.

Spørs hvor lenge Dash-8 100/200 kan fortsette å oppgraderes da. I det tempoet utbygginga av nye "storflyplasser" går, rekker nok en eventuell erstatter å bli myndig (minst) før behovet forsvinner. Foreløpig fins det konkrete planer for et fåtall kortbaneflyplasser, og selv de ser ut til å sitte fast i politisk hengemyr.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

De som gjør at piloter mister kontrollen over flyet i tungt isende forhold (ref flere incidenter som kan søkes opp på nett) og uttalelser fra piloter av ATR72.

Har du en link til slike uttalelser? Alle fly får problemer om isingen er kraftig nok. Har selv opplevd så sterk ising med Dash 8 at vi ikke klarte å klatre til marsjhøyden. Andre måtte diverte med Dash 8 fordi de ikke kom høyt nok til å komme over fjellene på vei til destinasjonen. Siste hendelse med ATR i Norge er ikke ferdig behandlet ennå. Jeg tror Widerøe fint kan klare seg med ATR istedet for DH8 på sikt.
 
Har du en link til slike uttalelser? Alle fly får problemer om isingen er kraftig nok. Har selv opplevd så sterk ising med Dash 8 at vi ikke klarte å klatre til marsjhøyden. Andre måtte diverte med Dash 8 fordi de ikke kom høyt nok til å komme over fjellene på vei til destinasjonen. Siste hendelse med ATR i Norge er ikke ferdig behandlet ennå. Jeg tror Widerøe fint kan klare seg med ATR istedet for DH8 på sikt.

Nei jeg har ikke link til samtaler jeg har hatt på klappsete med piloter i Jettime.

Forholder meg åpen, men skeptisk, til om Widerøe ville klart seg like bra. Tiden vil vel vise, men for meg personlig virker det som en dårlig ide.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Er vel forskjell på 42 og 72, eller er samband og anetenneplassering helt lik?
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

ATR er et steg nærmere en STOL variant av ATR som kan operere på rullebaner på 800 meter. Men er fortsatt uten launch customer.....

https://www.flightglobal.com/news/articles/atr-continues-preparations-for-stol-variant-455442/

Turboprop manufacturer ATR is nearing the end of flight tests for a projected short take-off and landing (STOL) variant of the ATR 42.

But the programme is still awaiting a formal launch as no customer has so far been secured for the aircraft, dubbed the ATR 42-600S.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Regner med flere kunder sitter å venter på at Viking Air kommer med ny forbedret versjon av Q200.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Kan aldri tenke meg Widerøe en gang vurderer ATR til vinteroperasjon i Norge. Har ikke sett hvilke deler av flyet som blir modifisert for å gi den STOL egenskaper, men skal mye til for å gjøre den enkel å operere under de isingsforhold en kan oppleve her deler av året.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Skal mye til for at jeg setter meg i en ATR her i nord, tar heller Hurtigruta...
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

ATR har dårlig rykte på seg når det gjelder ising. Det har vært et par meget alvorlige hendelser i Norge med disse flyene. Søk etter «ATR» og «ising», så får du opp flere nyhetsartikler om dette.
 
Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

ATR har dårlig rykte på seg når det gjelder ising. Det har vært et par meget alvorlige hendelser i Norge med disse flyene. Søk etter «ATR» og «ising», så får du opp flere nyhetsartikler om dette.

Vi nevner i fleng... SK4144 og?
 
Back
Top