Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly

roger

Rakettforskar
Medlem
Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly

WF og SK har jo tidlegare delt til dømes CPH/TRD/KRS og andre ruter mellom seg på ulikt vis, om eg har forstått det rett. Blir den situasjonen annanleis no? Eller har den alt blitt det ettersom SK har selt seg ned i WF?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

WF og SK har jo tidlegare delt til dømes CPH/TRD/KRS og andre ruter mellom seg på ulikt vis, om eg har forstått det rett. Blir den situasjonen annanleis no? Eller har den alt blitt det ettersom SK har selt seg ned i WF?

Tidligere eide vel SAS hele Widerøe, gjorde de ikke? Da kan man naturligvis skalte og valte med hvordan man allokerer produksjonen. Med uavhengig eide selskaper kan man ikke i utgangspunktet samarbeide - man må evt søke om dispensasjon/immunitet fra konkurransemyndighetene (slik som man har gjort i alliansene). Innenriks i Norge tror jeg imidlertid at det skal litt til for å få slik immunitet.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Tidligere eide vel SAS hele Widerøe, gjorde de ikke? Da kan man naturligvis skalte og valte med hvordan man allokerer produksjonen. Med uavhengig eide selskaper kan man ikke i utgangspunktet samarbeide - man må evt søke om dispensasjon/immunitet fra konkurransemyndighetene (slik som man har gjort i alliansene). Innenriks i Norge tror jeg imidlertid at det skal litt til for å få slik immunitet.

Eg trudde ikkje dei eigde 100%, men det kan meget vel vere at eg hugsar feil ja... Då er det vel ein openbar skilnad...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Eg trudde ikkje dei eigde 100%, men det kan meget vel vere at eg hugsar feil ja... Då er det vel ein openbar skilnad...

WF var 100 % eiet av SAS frem til 2013. Deretter ble 80 % solgt og senere 20 %.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Jeg var på et møte på Kjevik i dag i jobbøyemed (jeg jobber med logistikk).

Der ble det opplyst om at på styremøtet i forrige uke ble det bestemt at Widerøe det skulle kjøpes inn 3 stk jetfly, klare til bruk i 2018.

Disse skulle ikke brukes på norsk innenriks og en het kandidat til bruk var en rute KRS-LON. Det ble ikke sagt noe om hvilken type jetfly så om det er bestemt vet jeg ikke.


Dette er nok i utgangspunktet kun spekulasjoner. Jeg kan garantere at all planlegging rundt ruter og trafikk med de eventuelle nye maskinene er på et relativt konfidensielt nivå enn så lenge.

Ikke brukes innenriks? Kan jeg i utgangspunktet neppe se for meg.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Norwegian og Flynonstop har vel allerede funnet ut at KRS-LON ikke fungerer...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Norwegian og Flynonstop har vel allerede funnet ut at KRS-LON ikke fungerer...



Det var vel litt mer som veltet den skuta. Men LON er litt i tynneste laget i følge de tallene Avinor gikk ut med for en stund siden. Men ikke umulig at WF kan få til noe, riktig prising og riktig flyplass med litt connections. Mulig det kan gå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Nå var vel Widerøe NorskAir de første som fløy KRS-LON - lenge før FlyNonStop. Men jeg tror kanskje at dagens WF har bedre sjanser enn noen andre for å få til noe fra KRS. Hva med Torp-Frankfurt?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hva med Torp-Frankfurt?

Ryanair hadde rute til fra Torp til Frankfurt-Hahn en gang i tiden. Aner ikke når den ble kuttet, riktignok. Jeg vet bare at jeg benyttet meg av den for 12 år siden :D Mulig det er mer gjennomførbart med et mindre fly enn en 189-seters 738, og til hovedflyplassen. Det blir i så fall et annet kundegrunnlag. For øyeblikket er ikke Tyskland representert i det hele tatt fra Torp.

Hvis man kan tenke seg at de kan tilby connections videre fra Frankfurt kan det jo være et sterkt salgsargument for Torp sin del, de bruker både AMS (KLM) og CPH (WF) i markedsføringen av seg selv som en port til Europa og verden forøvrig. Hvis Torp i tillegg kan skilte med Frankfurt er det gull for dem. Men det blir jo bare spekulasjoner og ønsketenkning, hehe.
 
Last edited:
Re: Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly

Kunne WF tatt en 'bmi' og fått et samarbeid med LH på ruta burde det kunne være liv laga. Men jeg tror det er bedre å være konservativ og knyte sammen rutenettet i Norge før man går ut.
 
Re: Mulige nye ruter for Widerøe hvis de får seg jetfly

<mod>
Det ble gjort en opprydding litt tidligere i tråden for å unngå drukning og lapskaus av informasjon:

Diskusjoner og spekulasjoner rundt evt. nye ruter her i denne tråden

Diskusjoner rundt jetflykjøp og status m.v.: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=139808



</mod>
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det blir spennende å se hvilke ruter Widerøe skal operere med disse jetflyene. Vil de åpne "nye" ruter til de halvlange kortbanene som OSL-BNN/SSJ? Kan ikke tenke meg at SAS vil wetlease dem da kosnadsnivået til WF er betydelig større enn wetlease-konkurrentene. Til og med SAS selv har nok nå et lavere kostnadsnivå enn WF.

Hva står igjen da? Nye utenlandsruter? Erstatte eksisterende Q400-produksjon? Gå i direkte konkurranse med SK/DY (noe jeg tror vil være et gigantisk tapsprosjekt)?
 
Back
Top