Miami - Oslo

oskarflekkefjord

ScanFlyer Blue
Velkommen til en kort triprapport fra min reise fra Miami til Oslo i går.
Jeg måtte komme meg enveis fra Miami til Oslo, og kunne gjerne valgt Norwegian fra FLL men så lenge SAS var et alternativ var det ikke noe å snakke om. Fikk en bra pris med SAS og så var vi i gang.

Etter tre ukers ferie ville jeg hjem. Tok en Uber fra South Beach (15 dollar) til MIA og sjekket inn. Bagasjen var for tung så måtte punge ut. Damen i skranken lovet at bagasjen ble sendt til Stavanger men akk, det går ikke enda miss.

LN-RKH skulle ta meg hjem. Han Edmund var litt forsinka inn men dem klarte å holde tia. Bordet og gikk til mitt sete, 44f. Jepp monkey. Reise på budsjett. :up:

Fresh kabin men setet var meget ubehagelig å sove i. Når jeg skriver dette har jeg vært oppe i snart 40 timer, så senga kaller snart.





Grei benplass.


Helt ok middag. Indisk kylling med gul ris og brokkoli. Kan ikke flyselskapene lære at brokkoli som flymat ER EN SINNSYKT DÅRLIG IDE. Utsultet spiste jeg alt da...


Greit utvalg av underholdning på en skjerm med bra oppløsning.






Frokosten ble servert 1:36 før ankomst. Mye pålegg for penga hvertfall.


Fra 25 grader og steikende sol til 8 minus og snø. :angry:


Her er jeg på vei til Stavanger og får vinke farvel til Edmund i det har vender nesa mot Miami. Fikk han nok av snøen mon tro?

Takk for at du stakk innom! :)

Hvis du vil følge med på hvordan verdens største cruiseskip tok meg fra Barcelona til Florida kan du ta en titt her. :fly
http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=35250.0
 
Takk for flott rapport. Synes SK Y ikke var så gale jeg. Hadde det på dagflight hjem fra HKG for rundt et år siden. Eneste var at vi hadde verdens sureste CC ombord, men det får være en annen historie :lol:
 
Takk for rapporten!!

Hva var det som var så spesielt dårlig med sovekomforten i setene?
 
Takk for rapporten!!

Hva var det som var så spesielt dårlig med sovekomforten i setene?

Selv takk. :cool:

Det var nok ikke setene i seg selv, men setet mitt hadde en dårlig posisjon i forhold til vinduet så det gikk ikke å lene seg mot veggen/vinduet.. om du forstår? :drunk:
 
Selv takk. :cool:

Det var nok ikke setene i seg selv, men setet mitt hadde en dårlig posisjon i forhold til vinduet så det gikk ikke å lene seg mot veggen/vinduet.. om du forstår? :drunk:

Ah... ja. Da skjønner jeg nøyaktig hva du mener. Skikkelig irriterende
 
Takk for turen! Jeg skjønner heller ikke hvordan du fant en god enveispris. Eneste gangene de har rimelige enveisbilletter i Go er ved åpning av nye ruter de må fylle. Nå finner jeg ingenting enveis MIA-SVG for under 26 tusen i Plus en vei.

Hva skjedde med den rette streken fra Miami mot Kinshasa?
 
Søkte også på SAS siden for å se priser MIA-OSL-MIAi November-Desember. Voldsom variasjon, det samme setet kan være 8 ganger dyrere på en dyr dag enn en billig dag.
Fant ikke noe business class, alt som kom på skjermen var economy. Enten var business utsolgt eller det er hemmelig adgang og ikke åpent for de uvaskede:)
 
Den så jeg også. Det ser ut som streken starter på lat/long 0,0. Enten en software-feil eller en tastefeil, vil jeg tro.



Null Island er et kjent fenomen i mange sammenhenger. (Wiki)

Har sett akkurat det samme på en SAS 330 i september. Mulig at det blir slik om entertainmentsystemet slås på før GPS etc og at "ingen grader N og E" tolkes som 0 grader N og E :-)
 
Last edited:
Noen som har noe inside om hvordan denne ruten går for SAS

Ikke akkurat insideinfo, men da jeg fløy:

Tirs. 17 jan - OSL - MIA business full, plus halvfull, Go fullt hus
Tors. 02 feb - MIA - OSL business full, plus 1/3 full, Go halvfull.
 
Flyr man over island begge veier ?

Det vil variere med vær og vind fra dag til dag. Storsirkelen går ca. 250 km syd for Island, men pga. av "North Atlantic Track System" og vinden den aktuelle dagen vil ruten normalt gå over Island på vei vestover og som regel litt lenger syd på vei østover. Det er også vestavinden som gjør at beregnet flytid er én time kortere fra MIA til OSL enn omvendt.
 
Fløy OSL-MIA 29. januar og retur MIA-OSL 13. feb. Business var fullt begge veier, mens det var nesten helt tomt i Plus fra Oslo, og 3/4 fullt på returen. Go virket full på retur, men halvfull fra Oslo. For meg virker det som om SAS burde installert flere seter i Business og færre i Plus, da Plus nesten alltid virker halvtomt. Kanskje ikke så rart når setene etter oppgraderingen er dårligere enn de forrige da de mangler skikkelig fotstøtte og serveringsbordet allerede skrangler og er skeivt.

Noe annet som slo meg, har SAS kuttet på matporsjonene sine? Fløyet mye både i Go, Plus og Business med SAS, og syns porsjonene i Plus nå var spesielt stusselige. Satt sulten hele veien fra Miami til Oslo. Porsjonen med torsk og potetstappe var kanskje rundt 150 gram samlet. Har folk erfaring om dette er normalt?
 
Back
Top