![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kom til å tenke på språket vårt når en ung flyvertinne hos Norwegian minnet oss om at "hattehyllene" nok ville bli fulle og at håndbagasjen også måtte plasseres under setene foran oss...
Jeg er sikker på at denne flyvertinnen aldri har brukt hatt og samme gjelder for veldig Mange av de andre ombord... Spørsmålet mitt er...hvor lenge skal ordet "hattehylle" leve? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Moter går i sykluser vet du... Hvor skal du gjøre av hatten når det er moderne igjen for folk som flyr ofte? Lol!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Helt til du slutter å legge hanskene i hanskerommet i bilen, kanskje?
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Satt på klappsete sammen med en god voksen, hyggelig flyvertinne for et par år siden. Hun omtalt fly konstant som "flyvemaskin"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
He, he morsom tråd .. Husker godt min første flytur med PA student charter juni 1967 til JFK. B 707-300B
Har bilder.. Hattehylla hadde vel ikke hatter ( de var allerede utryddet ) men bare ekstra jakke og noe småtteri av klær.. Vi fikk alle en PA skulderbag som vi hadde pass, papirer etc.. Generelt ellers tom... Lenge før cabintrolley ble oppfunnet med visse mål/vekt , personal item etc.. På den tiden var det "dresstvang og slipstvang" å fly til Junaiten og ellers i Europa. ![]() Har også bilde av meg på første LPA tur i 1968 med Sterling Super Caravelle 10B. Smilende på første rad med dress/slips... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Det er bare gamle gubber som ikke bruker hatt eller skyggelue i en eller annen form. Ta dere en tur til "hipster heaven" - også kjent som Grünerløkka - så ser dere det. Og de av oss som har vokst gjennom hårfestet, trenger hodeplagg til beskyttelse mot sol og annet vær...
Sist jeg var inne i et sovjetisk-bygd luftfartøy, var det hattehyller. Men siden det var en innenriks flygning, var den full av levende høner.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om jeg så brukte hatt hadde nok hattehyllen ikke vært stedet å plassere den... Hadde bare blitt most av to tonn "håndbagasje" som presses inn med alt en har av krefter. Merkelig nok får enkelte superkrefter i det man skal presse inn kofferten som egentlig ikke passer inn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
for dyre for studerende, men enhver forretningsmand med respekt for sig selv skulle have sådan en! Den skulle selvfølgelig i hattehylden under take-off og landing! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Av en eller annen grunn skal mange gjøre språket minst mulig norsk når det gjelder alt rundt det å fly. Og sånn har det visst alltid vært.
Se denne klassikeren her: https://www.youtube.com/watch?v=ix0V2ae5Adc
Når jeg er på jobb, bruker jeg bevisst minst mulig faguttrykk og jeg bruker norsk der norsk kan brukes.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror/vet ikke om de hadde Samsonite Attache på slutten av 60 tallet...
Mener de kom på syttitallet . Har en selv men kjøpt tidlig syttitall. Samme min første Samsonite hardshell.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Så lenge hattehyllene var åpne, var det ikke tillatt å legge slikt oppe. Det måtte under setet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I følge overraskende mange, og fra fler og fler som uttaler seg skriftleig, skrives det jo ikke hattehylle lenger, men hatte hylle
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Amerikanere deler oftest som "hatte hylle" i sitt språk. Husker ikke akkurat eksempler...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Du mener vel am erik anere?
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Mange (både mennesker og dataprogrammer) vil dessverre argumentere med at siden man på engelsk deler ordet, så skal man også gjøre det samme på norsk. Da kunne man like gjerne sagt at siden man på engelsk skriver ukedager, måneder og nasjonalitet med stor forbokstav, så skal man gjøre det samme på norsk osv. Norsk er norsk. English is English. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
United solgte setet vårt! | TommyL | Reiseforum | 37 | 17-03-2013 06:50 |
Video fra vårt paradis i Toscana | EB | Reiseforum | 3 | 14-09-2008 14:21 |
Vårt første "Fly og Øl" | FBU 4EVER | Flyforum | 86 | 03-04-2007 10:19 |
"Vi starter vårt eget LCC for å konkurrere med de nye LCC'ene" | CK | Flyforum | 6 | 02-11-2006 18:18 |
Hvor i vårt fagre land er dette? | Herlov | Flyforum | 8 | 22-12-2004 21:27 |