Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Video fra innsiden av kabinen under evakueringen. Ser at mange åpner hattehyllene for å ta ut bagasjen sin.
På videoen litt lenger opp ser man folk med ryggsekk og trillekofferter også. Tror det er vanskelig å unngå det 100%, særlig her hvor ingen fikk noe forvarsel.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Fy fa**, trillekofferter og personlige eiendeler bruker de tid på å få med seg. En brannmann omkom under slokkearbeidet. Håper man finner på noe som får pax til å evakuere uten å få med seg eiendeler. Låse hattehyllene før take off og landing?
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Fy fa**, trillekofferter og personlige eiendeler bruker de tid på å få med seg. En brannmann omkom under slokkearbeidet.

Det har vel neppe en sammenheng

Håper man finner på noe som får pax til å evakuere uten å få med seg eiendeler. Låse hattehyllene før take off og landing?

Vil vel neppe hjelpe, da folk nok vil da stoppe opp og forsøke få de opp.

Tror man bare må akseptere at det er slik det er

Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...

Er vel stort sett da samme under alle evakuering, som f.eks når det brant i BA maskinen på LAS for en stund siden

Ellers var det jo nesten som en indisk innenriksflyvning

The nationalities of passengers and crew on board are:

226 - India
24 - UK
11 - UAE
6 - US
6 - Saudi Arabia
5 - Turkey
4 - Ireland
2 - Australia
2 - Brazil
2 - Germany
2 - Malaysia
2 - Thailand
1 - Croatia
1 - Egypt
1 - Bosnia & Herzegovina
1 - Lebanon
1 - Philippines
1 - South Africa
1 - Switzerland
1 - Tunisia
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Dette er en gjestearbeiderflight fra India. Tror ikke du skal ha for store forventninger om hva disse forstår av sikkerhetsinstruksen ...

Husk at disse "gjestearbeiderne" på denne flighten er fra Kerala og har vel stort sett langt mer utdannelse enn den gjennomsnittlige nordmann. Noen av disse er også såpass oppegående at de vet at hvis det indiske passet deres brenner opp kan det bli et par ganske kjedelige uker i UAE.

At det er ikke er noen god ide å hente bagasjen sin under evakuering forstår de dessverre like lite som gjengen om bord på US Airways flyet som duppet seg i Hudson.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Det er mulig at vi bare må akseptere dette med evakuerende pax som leter etter sin håndbagasje som Someone er inne på, men jeg synes dette er svært problematisk å tenke på når jeg ønsker å evakuere asap. Dette frykter jeg også inntreffer i andre deler av verden, slik som det vises til evakueringen av BA på LAS lengre opp i tråden. Dette går klart utover den generelle passasjersikkerheten, det er det liten tvil om.

Filmen fra kabinen under evakueringen var skremmende og lite oppløftende å se på.... :-(

Espen
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Det sies at i en stresset situasjon så gjør folk det de er vant til. I dette tilfellet, reise seg og ta med bagasjen.
Jeg la merke til det samme da bomber eksploderte på Brussel flyplass. Folk løp for livet - men ikke veldig fort - med kofferten i hånda. Jeg hadde latt kofferten stått, og løpt 3 ganger raskere.
Det kan være lurt å tenke igjennom scenarier som KAN oppstå, og lage en plan på hva man gjør hvis noe hender. Ikke det at man skal være paranoid, men å vite at håndbagasjen lar man ligge ved brann....
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Jeg hadde gitt totalt blanke i andre folk i en slik situasjon. Spesielt voksne, normalt friske, oppegående mennesker.

Dersom de ikke umiddelbart og direkte bevegde seg til utgang, ville jeg dyttet dem til side og slått dem rett ned om nødvendig. No joke.
 
Last edited:
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Måske ville det være nyttigt, at der under pre-flight safety demonstration gøres ekstra meget ud af, at forklare, at alt carry on og baggage skal efterlades ved evakuering.

Husker knap nok, at det bliver nævnt, når jeg selv flyver. Man husker mest det omkring redningsvesten og når FA peger på nødudgangen, men måske skulle fokus stilles skarpere på det som er allermest relevant (det meste er naturligvis relevant, men noget mere end andet).
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...

Jeg vil si det er positivt at flere har tenkt igjennom hva og hvordan de burde oppføre seg i en krisesituasjon. Det øker iallefall sjangsen for at man tar de rette valgene når krisen står på.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Ganske interessant å lese at flere her inne vet nøyaktig hvordan de ville ha handlet i en krisesituasjon...

Kanskje noen her inne har erfaring med krisesituasjoner, har trening med å tenke analytisk under press og vet hvordan de og andre folk normalt agerer ved livsfare.

Sikkerheten til mine nærmeste og meg kommer fremfor alt annet. Har ingen planer om å vente på innsiden av et eksplosivt brennende fly for å leke helt.

Hjelper gjerne forvirrede passasjerer med riktig vei/holdning, men gir dem ikke mange sekunder på å velge korrekt handling.

Lead, follow or get out of the way.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Det skal mye til å holde hodet kaldt i en slik krise, og en kan ikke forvente rasjonelle handlinger. Av samme grunn er det viktig at noen (les; crew) er så drillet at de handler på instinkt og tar ledelsen. Så ja, noen vil nok med mer sikkerhet enn andre kunne si hvordan man ville reagert. Men det er aldri en garanti, selv den beste kan få panikk.

Hele reaksjonsmønsteret som inntrer ved en trussel er ganske interessant å se på. Omtales ofte som "flight or fight respons" innen psykologi og kan forklare hvorfor kroppen noen ganger tar over styringen selv om vi rasjonelt sett burde tenkt annerledes. Noen ganger er det ikke sikkert at det er vi som styrer kroppen, men den som styrer oss.

Lesestoff for den interesserte; https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Også i etterkant kan det dukke opp merkelige reaksjoner. Etter en ulykke i NYC hvor all bagasje ble ødelagt, ble alle tatt med til et varehus hvor de skulle få plukke ut det de trengte til erstatning. Betjeningen hadde fått varsel om at de kunne vente seg litt irrasjonell oppførsel, men horden gikk fullstendig amok og herjet vilt. Selv psykologene som eskorterte ble sjokkert, selv om de hadde ventet seg at folk ikke ville opptre helt normalt.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Jeg undrer meg bare over hvorfor en eventuell panikk skal gi seg utslag i at man begynner å lete etter håndbagasje i hattehylla. Irrasjonell oppførsel og panikk rimer ikke med det vi ser på denne filmen. Her virker mange svært rolige og balansert. Har en mistanke om st de ikke innså hvor alvorlig situasjonen var. Er usikker på hva som ble annonsert i kabinen etter at flyet stoppet opp. På filmen får de fleste vi ser farten opp når en av cc roper høyt og tydelig instruksjoner.

Espen
 
Re: Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Min "greie" der å ha jakke med pass, lommebok osv. på meg under takeoff og landing... , enklere når man ikke har håndveske . Så får PC@n brenne opp, helt greit.
 
Re: Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke)

Helt tullete, jeg har bestandig passe mitt i lommen på stolen framfor meg det er det eneste jeg har kommet til å snappet med meg. Det i hatthylla kan bare ligge for min del.
Problemet er vel at du ikke har kommet så mye fortere ut fordi, du måtte ha ventet på de framfor og siden av deg har blitt ferdig med å tømme hatthyllen
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Jeg skal ikke påberope meg å være en konge på krisesituasjoner (tvert om). Men jeg har vært med på et par tester for mange år siden, og jeg reagerte IKKE slik jeg hadde trodd jeg skulle. Det var skremmende å analysere hva jeg hadde gjort, eller ikke gjort. Testene var slik at man ikke visste at man var i en test.

Håper sånn sett, treningen og analysene hjelper meg å gjøre det bedre hvis det en dag er alvor.

Uansett skjønner jeg at folk kan gjøre absurde ting. Noen blir rolige som skjæra på tunet. Andre går helt amok. Jeg var en av dem som bare stod og så på - fjetret - og ikke gjorde noen ting.

Og jeg skal ikke love at jeg ikke hadde grepet vesken med Fnate i, i en sånn situasjon. Evt løpt inn i flyet igjen for å hente Fnate.
 
Re: Emirates fly i brann på DXB (3/8)

Jeg skal ikke påberope meg å være en konge på krisesituasjoner (tvert om). Men jeg har vært med på et par tester for mange år siden, og jeg reagerte IKKE slik jeg hadde trodd jeg skulle. Det var skremmende å analysere hva jeg hadde gjort, eller ikke gjort. Testene var slik at man ikke visste at man var i en test.

Håper sånn sett, treningen og analysene hjelper meg å gjøre det bedre hvis det en dag er alvor.

Uansett skjønner jeg at folk kan gjøre absurde ting. Noen blir rolige som skjæra på tunet. Andre går helt amok. Jeg var en av dem som bare stod og så på - fjetret - og ikke gjorde noen ting.

Og jeg skal ikke love at jeg ikke hadde grepet vesken med Fnate i, i en sånn situasjon. Evt løpt inn i flyet igjen for å hente Fnate.

3 ganger har jeg vært i livstruende situasjon selv. Ikke i fly. Alle gangene har jeg handlet rasjonellt. I tillegg har jeg vært vitne til en hendelse som ikke var like dramatisk, men som fort kunne blitt det. Den handlingen ble jeg hedret for av Norges Livredningsselskap, som sa jeg hadde gjort alt helt etter boka. Og det gjorde jeg fordi jeg var forberedt. Mange så på, og "alle" sa i ettertid at det var bare en løsning på dette: å hoppe uti å hjelpe. Men ingen gjorde det.

http://www.tb.no/nyheter/reddet-50-a....516-1.7658852
 
Back
Top