Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-05-2016, 11:13   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Star Alliance Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Jeg har alltid hatt gode erfaringer med å fly Turkish til Istanbul, og nylig gikk jeg plutselig all-in og bestilte 6 legs med Turkish i business.

CDG-IST
IST-OSL
OSL-IST
IST-DXB
DXB-IST
IST-OSL (sitter og venter på denne nå)

Av en eller annen grunn mener jeg å ha lest at man må ha testet noe minst 6 ganger for å kunne uttale seg om det. Lurer på om det var @Polaris, men husker ikke helt.

Anyway, nå har jeg fløyet 5-av-6 og her er min foreløpige oppdatering:

pris
Kjempebillig i C og bred tilgjengelighet for miles

service og servering
Generelt kjempebra service. Har ikke opplevd noe dårlig service eller ting å klage på. Den siste flighten sov jeg fra "rotate" til det plinget i setebelteskiltet så den vet jeg ikke.
Maten mener jeg er det beste jeg har smakt i lufta. Skikkelig bra. kebaben er best, men rekene også gode:



De har også veldig gode limonader ombord, som pre-departure drinks. Om du spør kan hende du får champagne også, hvis det er en long haul.

seter / komfort
Ja... så var det det da... det er det nemlig helt umulig å si noe om. Nå visste jeg fra før at TK er rullett-airlines... man vet ikke hva man får før man går ombord. Men 4-av-5 flighter så langt har hatt equipment change like før.
1 av disse var til bedre materiell - jeg fikk en A330 med en rad med F-seter.



3 av disse var til dårligere materiell - jeg hadde enten booket A321 med fine lenestoler, og så ble det endret til en A320 i siste liten. Disse har helt vanlige seter. Eller som i dag, der en B777 ble endre til en skikkelig loslitt gammel A340



Gudene vet hvor de har fått denne fra, men den "fine" 90-talls bardisken foran rad 1. Men det er tydelig at onkelen til fetteren til Hassan (han i kasse 3) har tatt malejobben. Alt var penslet rosa med Jotun DemiDekk.



En var som den skulle... en B777 med fine nye C-seter.



Lounger / Flybytte

Loungen på IST er jo kjempeflott. Den er stor og grandios. Det er også en av de mest spennende flyplassene i verden for people watching.



Meeeeeeen... 4-av-5 flighter har hatt remote parking og det er skikkelig døvt.



Avhengig av hvilken dør bussen slipper deg av på, så kan også køene for connection security være dødelig trege, og ja... nevnte jeg holding over IST? 40 minutter er persen etter disse turene.

setevalg etc
Det er det en egen tråd på her på forumet, men kort sagt - om du booker noe annet sted enn thy.com så må du ringe for å få seter. Om du booker på thy.com kan du velge sete ved booking. Disse blir så annulert for hvert equipment change, men du kan velge på nytt igjen ved innsjekk.

annet

Om du har fnat, så har de veldig gode kaker til disse.

En super-annoying ting var jeg jeg fikk SMS fra TK om at flyvningen min var endret, og at jeg MÅTTE ringe TK. Endringen viste seg å være at de endret landingstiden i IST til 20 minutter tidligere (med samme avgang)... sykt annoying når du sitter i Dubai på jobbmøter og i tillegg betaler 14,- pr. minutt for en 10 minutter helt unødvendig samtale.

Fnate konklumuderer

Brillefint til ferie, når du har lave skuldre, høyt blodsukker og er klar til å ta ting som de kommer... når de kommer... om de skulle finne på å komme.

Når du er på jobb, kanskje ikke fullt så mye, da man gjerne vil ha forutsigbarhet


Hva er dine erfaringer?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 11:26   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Nå må jeg ærlig innrømme at den eneste biz-turen jeg har hatt ut av Europa er med Turkish og jeg var veldig fornøyd, selv om servicen var så-som-så (med stressede damer som rotet med vinen). Maten er særs bra og dessertbuffeten er jo som "Grand dessert" på restaurant.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 11:48   #3
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Fløy TK IST-PEK i C i desember i fjor. Veldig fornøyd med service og spesielt maten på den flyvningen. Bruker fortsatt Jaguar-toalettvesken jeg fikk på den turen. Forøvrig også god service på OSL-IST i A321, men hadde og lang holding før landing i IST, fløy nesten halvveis til Hellas før vi snudde.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 12:20   #4
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,077
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Heisann!

Fløy Turkish i Premium Economy til HKG for noen år siden, og det var en brillefin opplevelse det. Selv om serveringen ikke er helt Business var setene fantastisk gode og ble overrasket over den gode servicen ombord.

Nå skal jeg til DXB i høstferien for et par møter og noen feriedager, og da går ferden samme rute som Fnate hadde. Men bakerst i bussen denne gangen, da jeg også tar med familien nedover for litt sol og bad.

Var det fullt på flyene Fnate, eller nedverdiget du ikke de bakre gemakker med noen blikk?



Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 12:30   #5
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 293
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

At jeg ønsker forutsigbarhet og komfort i alle ledd når jeg reiser langt gjør at TK egentlig alltid har utgått for meg.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 13:55   #6
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator
 
jcnorway's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,653
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Selv på ferie så ønsker man mest mulig forutsigbarhet, spesielt når man reiser med utålmodige småtasser.

Tok derimot sjansen i slutten av mars og reiste OSL til TPE med TK i C. Prisen var brillefin og vi unngikk store irr-ops. Hyggelig crew, god mat, riktig C-kabin på tur til/fra IST og B777 med fine nye C-seter gjorde turen til en bra opplevelse. Når minstemann sover nesten 9 timer sammenhengende på langstrekket mellom IST og TPE så kan ingen klage

Ville vært mer skeptisk til å reise med TK på vinterhalvåret kanskje. Litt snø på feil sted kan fort føre til det reneste kaos i IST har jeg hørt/lest.
__________________
Upcoming flights: None

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 14:12   #7
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Har god erfaring med TK i Business. Fløy CPT - IST - OSL i desember 2015 på award med CT fra våre venner i Amex. Gammelt fly javel, men setene funket bra for min del, selv om de ikke ble helt flate. Service var veldig bra den også. Eneste trekk er connection i IST som nå ikke er den helt enkleste og raskeste. Men hadde heldigvis god tid så vi fikk benyttet den fantastiske loungen også. Jeg reiser gjerne med de igjen
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 17:24   #8
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Har bare gode erfaringer.
Har flydd dem flere ganger både i Økonomi og Business til østen.

Pleier å ha gode priser og produktet ombord synes jeg generelt er bedre enn konkurrentene. Har testet A330, A340, 777, 737 og A320.

At de driver å bytter flytype er jo kjent, så det vet man når man booker dem. Når det gjeldet IST så synes jeg ikke det er noen verre flyplass enn for eksempel FRA, som ofte blir alternativet for oss.

Har også opplevd overbooking med dem i Bangkok. Da søkte de frivillige til å vente til dagen etter. Fikk vouchere gyldige i et år på grei sum, hotell og mat i Bangkok. Heller ikke den opplevelsen var noe å klage over.

Synes de leverer et bra produkt.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 21:57   #9
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Reiste en del med dem i '06 og '08 da bakerst i flyet. Bare gode erfaringer fra den tiden.

Hadde derimot 2 flights i C med dem i julen og det var virkelige skuffende! (IST-OSL og ACC-IST)
- Ingen lay flat.
- Kebab mat. (Sorry, ingen fan)
- Gammel kabin.
- Elendig ground service når det er forsinkelser!
- Ingen kontroll og informasjon i gate når noe uforutsett skjer.
- Ingen prioritet boarding for Biz/*A.

Eneste positive jeg ser med dem er billige billetter i både biz/øko og gode connections videre i verden. Men det kan jo være jeg bare har vært uheldig...
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2016, 22:10   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Jeg opplevde dem som steinharde på pri boarding og kebaben er jo dødsgod

YUMMYYYYY
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2016, 01:01   #11
magnusant
EBG
 
Join Date: Dec 2015
Location: Copenhagen
Posts: 93
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Reiste t/r JNB/MRU med de i april, på monkey.

Ingen IFE på OSL - IST, dog fikk vi i skranken på OSL lov til å få seter på emergency exit. Ikke mulig å forhåndsbestille gode seter for *A Gold.
Vanlig A320, ville vært kjipt å ha C-billetter. Bussholdeplass i IST.

Fin lounge i IST, mye bra mat og drikke. Greit med plass, men stadig vanskelig å finne plass til fire.

Bussholdeplass videre, til vår A330 som tok oss til JNB.
Bra IFE, nye seter. Dessverre blir det utrolig trangt om plassen til benene når man legger ned setet for noen stakkarslige timer søvn. Setet skyves fremover, som bedrer vinkelen, men dessverre blir det så trangt om plassen til benene at det var den mest ubehagelige turen jeg har hatt på longhaul redeye.

Mamma sverget til å aldri fly turkish longhaul igjen grunnet dårlig komfort for benene.

Tror de har samme pitch som sas, finnair osv, men enig med muttern at i at det kjentes veldig trangt når man slo ned setet.

På hjemtur var det samme historie, men vi parkerte ved en tube på IST.
Hele flyet måtte få seg nye boardingkort for å komme videre. De hadde ingen kø for *A Gold, det ble en tålmodighetsprøve midt på natten, hvor det ikke var noen kontroll på køen, og hvem som plutselig kom inn fra siden.

Videre til OSL og CPH fikk vi igjen bussholdeplass.

Maten er en smakssak. Jeg digger god mat, men når det kommer til midtøsten klarer jeg ikke å finne noe jeg liker spesielt godt utover hummus. Det meste er yoghurt, eller skikkelig tørre greier med kjipe krydder. All ære til dere som digger det, men la oss bare være enige om at det er smakssak...

Konklusjon: Vil jeg fly langt med de igjen i monkey? Neppe.

Med det jeg ser dere skriver om C, er det vanskelig... de gamle kabinene ser kjipe ut. Ikke lie flat.
De nye ser litt bingo ut. 3 på rad i midten? Are you kidding? Hvis jeg flyr C, vil jeg vel neppe ha en fremmed på hver side?
Neppe noe jeg kommer til å bruke points på.
Hadde jobben betalt...? Tjah, men jeg hadde nok jobbet for å få noe litt mer forutsigbart.
magnusant is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2016, 11:53   #12
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Har flydd i C med TK sommeren 2015 til BKK fra OSL. Valget falt på de grunnet pris som var særdeles fin. 500 kr mer kunne jeg flydd med Finnair i C også men hadde da gått glipp av eurobonus poengene som teller mye når man kun flyr på privaten.

Ville valgt de igjen uten problem til den prisen (12 500 kr T/R) Vi opplevde ingen flyendringer og servicen var stort sett grei nok. God mat ombord. Jeg fant ingen steder på TK sine nettsider hvor man kunne booke setet så måtte sende de en mail. Det funket helt greit, men er tungvint. Billettene ble også kjøpt på deres egen side. Vi hadde A321 og A330 på turen og da fikk vi også greie seter. Jeg er derimot ikke så glad i fjernparkering som de har mye av på IST. Men så lenge de tilbyr slike priser er det vanskelig å takke nei :-)

TK får hvertfall godkjent stempel hos meg, men de har noe forbedrings potensiale
__________________
Okt: 11/10 SK BGO-OSL: 14/10 SK OSL-BGO
Okt: 28/10 BT BGO-RIX: 30/10 BT RIX-BGO
Nov: 2/11 SK BGO-AES: 3/11 DY AES-BGO
Nov: 22/11 W6 BGO-GDN: 24/11 W6 GDN-BGO
Nov: 25/11 LH BGO-FRA: 27/11 LH FRA-BGO
Des: 12/12 SK BGO-ARN: 14/12 JZ ARN-BGO
Jan: 07/1 SK BGO-SSH: 14/1 SK SSH-BGO

Last edited by T.A.K; 27-05-2016 at 11:55.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2016, 09:05   #13
miura
ScanFlyer Blue
 
miura's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: TRD
Posts: 72
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Reiser OSL-IST-KBP på fredag. Noen som har erfaring med pris på oppgradering til C på flyplass på shorthaul hos TK?

Har forøvrig nattlayover på 8t i IST, går ut i fra bagasjen blir liggende på Ataturk over natta slik at jeg slipper uthenting/innsjekkingsstresset?

Blir interessant å få prøvekjørt ny Shangri-La Golde Circle Jade-status på et noe kort hotellopphold.
miura is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 08:28   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,681
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by miura View Post
Reiser OSL-IST-KBP på fredag. Noen som har erfaring med pris på oppgradering til C på flyplass på shorthaul hos TK?



Har forøvrig nattlayover på 8t i IST, går ut i fra bagasjen blir liggende på Ataturk over natta slik at jeg slipper uthenting/innsjekkingsstresset?



Blir interessant å få prøvekjørt ny Shangri-La Golde Circle Jade-status på et noe kort hotellopphold.

Ville spurt ved innsjekk angående bagasje.

Ot, men fikk du Shangri-la status via Amex?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 11:11   #15
miura
ScanFlyer Blue
 
miura's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: TRD
Posts: 72
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Ville spurt ved innsjekk angående bagasje.

Ot, men fikk du Shangri-la status via Amex?
Jepp. Amex Plat ICC.
miura is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 16:24   #16
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by miura View Post
Reiser OSL-IST-KBP på fredag. Noen som har erfaring med pris på oppgradering til C på flyplass på shorthaul hos TK?

Har forøvrig nattlayover på 8t i IST, går ut i fra bagasjen blir liggende på Ataturk over natta slik at jeg slipper uthenting/innsjekkingsstresset?
Var innom IST i går og spurte for deg; da svarte Team Turkish Genius; cash-upgrade? No you have to pay with a credit card.

Me: But I mean – not complimentary, not operational, but an offer for paid upgrade at the airport?
TK: blank stare. Vel vel, de har gode kaker og kaffe i loungen.

Virker som TK bare har upgrade-for-cash tilbud på noen utestasjoner, mest long-haul.
Det er rart fordi det er ofte ledige seter i C på TK selv om flighten er hyggelig priset.

Om du spør i Istanbul om en intra-Europa flight ex-IST så tror jeg de kreativt regner fare difference fra din booking og kommer opp med en tullepris.

Fra OSL tar de for tiden 2000 NOK flat rate til IST.
Om du vil oppgradere med TK M&S poeng, så kan det ordnes nesten overalt.

På gjennomgående billett med TK forblir bagasje i transit over natten, happy Shangri-La away.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 18:00   #17
miura
ScanFlyer Blue
 
miura's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: TRD
Posts: 72
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Var innom IST i går og spurte for deg; da svarte Team Turkish Genius; cash-upgrade? No you have to pay with a credit card.

Me: But I mean – not complimentary, not operational, but an offer for paid upgrade at the airport?
TK: blank stare. Vel vel, de har gode kaker og kaffe i loungen.

Virker som TK bare har upgrade-for-cash tilbud på noen utestasjoner, mest long-haul.
Det er rart fordi det er ofte ledige seter i C på TK selv om flighten er hyggelig priset.

Om du spør i Istanbul om en intra-Europa flight ex-IST så tror jeg de kreativt regner fare difference fra din booking og kommer opp med en tullepris.

Fra OSL tar de for tiden 2000 NOK flat rate til IST.
Om du vil oppgradere med TK M&S poeng, så kan det ordnes nesten overalt.

På gjennomgående billett med TK forblir bagasje i transit over natten, happy Shangri-La away.
Takk for info. Høres ut som det utgår å spørre om oppgradering i Istanbul på lørdag.

Får vurdere oppgradering OSL-IST avhengig av hvilken maskin som blir flydd opp i morgen.
miura is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2016, 23:02   #18
geirfugl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 121
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Om du spør pent kan du faktisk få litt vodka oppi denne hersens limonaden, det kan være bra for nattesøvnen...hvor mye variere sterkt...
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2016, 19:48   #19
miura
ScanFlyer Blue
 
miura's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: TRD
Posts: 72
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Fikk oppgradert ved gate for 2500 NOK KBP-IST-OSL. Ser at jeg i tillegg fikk poeng for bookingklasse C på returen. God stemning.
miura is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2016, 19:49   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: Erfaringer med å reise med Turkish Airlines

Får oppdatere her... nå har jeg hatt 10 legs med Turkish de siste 6-7 ukene og de er FANTASTISK bra.

Det har vært 6 short haul og 4 long haul. Equipment er fullstendig random. Jeg har opplevd 4 ulike long haul business kabiner og på short haul vet du ikke flyet før du er om bord.

men servicen og maten... fy flate. Vi fløy CPH-IST-CGK-IST-OSL nå i helgen og på vei bort gikk vi bare og rapet og klappet oss på magen hele turen.

Det var så mye og så sinnsykt god flymat at jeg knapt vet hva jeg skal si. Sist jeg husker en sånn følelse var min første BA First tur i 2008 (siden har F-maten der fallt som en sten i et gjytjebad)

Crew var rundt hele tiden, fyllte på med alt du ville ha... kjørte traller rundt med små snacks, kaffe og sånne fine lys som stod og skimret svakt utover kabinen om natten.



Og så var det alle rundene med småting. Traller med små brødfat + oljer og oster... det var så mye



"Mia" var så fornøyd at hun satt og skrev dikt om Turkish, mellom Champagne og oste rapene.

Her er forresten shorthaul setene om du er så heldig å få en heldig configurert A321 til OSL... men som nevnt så vet du ikke før boarding om du faktisk har fått det.



Kort sagt, så er jeg i ferd med å bli frelst. Dette er sinnsykt bra.

Det føles litt som et flyselskap som fortsatt driver flyselskap, og ikke en bønnetellesentral. Hvis de får dette til å gå rundt (noe jeg ikke kan begripe) så begynner det å ligne på en fast partner til Asia.

12 timer til Jakarta var i hvert fall null stress. Og så flyr de jo virkelig direkte til rimelig mangle plasser i Asia og har betydelig bedre Connections til OSL enn hva Qatar og Emirates har. Connection i #instabul er også en drøm sammenlignet med DXB, selv om det er sabla mye buss gates.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.) Vegasbaby Reiseforum 248 06-03-2024 16:54
Om å reise med Air Canada (spørsmål/erfaringer m.v.) A350XWB Reiseforum 11 04-04-2019 06:25
Erfaringer med å reise med Westjet? RJon Reiseforum 2 03-09-2015 13:16
Erfaringer med Turkish Airlines C jamesclandestine Reiseforum 13 04-07-2013 13:44
Turkish Airlines med B773ER! 77W Flyforum 3 15-10-2010 08:25


All times are GMT +2. The time now is 18:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.