![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...on-method.html
Transport av motor til strandet fly i Sør Afrika. Fascinerende, visste ikke at det var mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
|
![]()
Dette ble gjort mer tidligere, da det ikke fantes muligheter til å få transportert motorer på annen måte. Både 707 og 747 har feste for ekstra motor. A380 har det ikke, for da den ble designet, var det ikke lenger behov for dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
|
![]()
Engine in 'fifth pod' !
Nej, det var vist ikke den store sensation før i tiden! Jeg har endda fløjet som ID2 i en sådan, en BA ferry flight. Last edited by oy-viv; 11-01-2016 at 01:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Er dette virkelig en del av grunndesignen for alle 747, fra -100 til -8i, og uavhengig av hva operatører bestilte?
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,179
|
![]()
For Qantas sin del er det visstnok bare de maskinene som var utstyrt med RR-motorer som har muligheten for "fifth pod". Og det gjelder visstnok ikke alle flyene de har. Max fire-fem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
|
![]()
Customer option.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Mange typer som kunne henge en ekstra motor i en pod, DC10, VC10, TriStar for å nevne noen. Google bilder for Aircraft carrying spare engine under wing så er det bilder å finne.
mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Gandalf!
Quote:
Vi hadde ogsaa 5th pod paa mange av B747-200 med JT9D, og det var en mer enkelt da du tik ut viftebladene og satte en stor "bullet nose" over core inntaket. I dag har det hendt at vi har brukt en 3-engine ferry option paa B747-400 flyene, men heldigvis ikke ofte da PW4056 motorene er utrolig paalitlige. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]() Quote:
BA's G-CIVC hadde en ferreyflight fra YVR via YYZ og PIK til LHR for en måned siden med en 744 med tre motorer. Her er et foto av maskinen når den lander på PIK. ![]() BAW9176 Prestwick by John, on Flickr
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan RJon!
Ja se der ja! Det er faktisk 2 opsjoner naar du skal 3 engine ferry: engine operative, med andre ord den kan spinne rundt fortsatt, ofte referert til som "windmilling", eller engine inoperative, slik som dette bildet. Det er mere jobb med aa preperere motoren, og mere drag i flight, med motoren i inoperative konfigurasjon.
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,004
|
![]() Quote:
Nydelig bilde.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
|
![]()
Ørlite sidevind ... 'crabbing' på fagspråket. Morsomt å sitte i styrhuset når man kommer inn slik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
|
![]() Quote:
/T |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Lund!
Quote:
Som nevnt ovenfor saa foretrekker vi aa bruke engine widmilling de faa gangrene jeg har vaert involvert, da det er mere jobb aa ta ut viftebladene, sette paa nose "bullet" osv, og mye mer drag, slik at trip fuel burn er hoeyere. Det er heller ikke noe begrensing paa windmill time etter en inflight shutdown, saa lenge motoren har positivt olje trykk og normal temperatur ved shutdown. Dette gjelder alle motor typer vi opererer, inkluderet PW4056 paa B747-400. Haaper dette hjelper aa forklare litt. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
|
![]()
Jeg har været involveret i en 2 eng ferry flight med DC-10, der var kravet at motoren skulle låses. Det var ikke på grund leje havari.
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det kan vel kanskje være forskjell på å frakte en "frisk" og en "syk" motor, avhengig av hva som er galt?
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan Wahoo!
Quote:
Hei igjen Lund! Quote:
For de som er interesserte i dette kan dere jo besoeke Jan paa Lillestroem og proeve dette i DC10 simulatoren der... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
|
![]() Quote:
En 747 med 3 motorer og en "windmilled" klarer vel fint YVR-LHR (BA har jo en historie med en 747-400 som "mistet" en motor rett etter avgang fra Los Angeles som fortsatte til LHR med passasjerer. Det var vel ogsaa vaer problemer i LHR som gjorde at RJon fikk besoek og flott bilde!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fotomontasje av Boeing 747 Finn fem eller flere feil | Kanon | Bilder & foto | 11 | 23-06-2012 00:36 |
Ild i motor på Qantas 747 | FlyHi | Flyforum | 6 | 02-09-2010 10:29 |
Qantas 747-300 med rifter i skinnet | Utflyttet | Flyforum | 2 | 26-07-2007 19:56 |
Qantas 747 i CPH | HansJ | Flyforum | 18 | 24-07-2007 14:51 |
BA fløy 747-400 fra LAX til MAN på tre motorer! | LN-AFG | Flyforum | 11 | 28-02-2005 10:22 |