Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2016, 00:37   #1
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Qantas 747 med fem motorer (!)

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...on-method.html

Transport av motor til strandet fly i Sør Afrika. Fascinerende, visste ikke at det var mulig.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 01:18   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Dette ble gjort mer tidligere, da det ikke fantes muligheter til å få transportert motorer på annen måte. Både 707 og 747 har feste for ekstra motor. A380 har det ikke, for da den ble designet, var det ikke lenger behov for dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 01:40   #3
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 840
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Engine in 'fifth pod' !

Nej, det var vist ikke den store sensation før i tiden! Jeg har endda fløjet
som ID2 i en sådan, en BA ferry flight.

Last edited by oy-viv; 11-01-2016 at 01:43.
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 20:31   #4
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Både 707 og 747 har feste for ekstra motor.
Er dette virkelig en del av grunndesignen for alle 747, fra -100 til -8i, og uavhengig av hva operatører bestilte?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 22:33   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,179
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Er dette virkelig en del av grunndesignen for alle 747, fra -100 til -8i, og uavhengig av hva operatører bestilte?
For Qantas sin del er det visstnok bare de maskinene som var utstyrt med RR-motorer som har muligheten for "fifth pod". Og det gjelder visstnok ikke alle flyene de har. Max fire-fem?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 00:15   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Er dette virkelig en del av grunndesignen for alle 747, fra -100 til -8i, og uavhengig av hva operatører bestilte?
Customer option.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 07:36   #7
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Customer option.

Nettopp. Synes det første favnet litt for vidt
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 07:59   #8
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Mange typer som kunne henge en ekstra motor i en pod, DC10, VC10, TriStar for å nevne noen. Google bilder for Aircraft carrying spare engine under wing så er det bilder å finne.

mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 11:57   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Heisan Gandalf!

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
Mange typer som kunne henge en ekstra motor i en pod, DC10, VC10, TriStar for å nevne noen. Google bilder for Aircraft carrying spare engine under wing så er det bilder å finne.

mvh,
Ja det stemmer det, og vi hadde 4th pod hard-points paa mange av DC10-30 flyene vaares. Det var en merkelig affaere, og saa ut som en cocoon, og av det jeg vet var den aldri i bruk hos hos oss (CO) den gangen. Jeg tror UA hadde et 4th pod kit, men jeg har aldri faatt bekreftet dette.

Vi hadde ogsaa 5th pod paa mange av B747-200 med JT9D, og det var en mer enkelt da du tik ut viftebladene og satte en stor "bullet nose" over core inntaket.

I dag har det hendt at vi har brukt en 3-engine ferry option paa B747-400 flyene, men heldigvis ikke ofte da PW4056 motorene er utrolig paalitlige.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 12:51   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
I dag har det hendt at vi har brukt en 3-engine ferry option paa B747-400 flyene
For å illustrere med et bilde:

BA's G-CIVC hadde en ferreyflight fra YVR via YYZ og PIK til LHR for en måned siden med en 744 med tre motorer.

Her er et foto av maskinen når den lander på PIK.


BAW9176 Prestwick
by John, on Flickr
RJon is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 18:54   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Heisan RJon!

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
For å illustrere med et bilde:

BA's G-CIVC hadde en ferreyflight fra YVR via YYZ og PIK til LHR for en måned siden med en 744 med tre motorer.

Her er et foto av maskinen når den lander på PIK.
Ja se der ja! Det er faktisk 2 opsjoner naar du skal 3 engine ferry: engine operative, med andre ord den kan spinne rundt fortsatt, ofte referert til som "windmilling", eller engine inoperative, slik som dette bildet. Det er mere jobb med aa preperere motoren, og mere drag i flight, med motoren i inoperative konfigurasjon.
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 20:57   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,004
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
For å illustrere med et bilde:

BA's G-CIVC hadde en ferreyflight fra YVR via YYZ og PIK til LHR for en måned siden med en 744 med tre motorer.

Her er et foto av maskinen når den lander på PIK.


BAW9176 Prestwick
by John, on Flickr
Dæsken... utfra vinkel ser det ut som om den er på vei ut på gresset og skal score en 60 yard field goal (eller hva det nå heter).

Nydelig bilde.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 21:08   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Ørlite sidevind ... 'crabbing' på fagspråket. Morsomt å sitte i styrhuset når man kommer inn slik.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 22:40   #14
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan RJon!



Ja se der ja! Det er faktisk 2 opsjoner naar du skal 3 engine ferry: engine operative, med andre ord den kan spinne rundt fortsatt, ofte referert til som "windmilling", eller engine inoperative, slik som dette bildet. Det er mere jobb med aa preperere motoren, og mere drag i flight, med motoren i inoperative konfigurasjon.
Der er restrektion på hvor lang tid en motor må Windmille, dette på grund af lavt olie tryk, ingen /dårlig smøring af rotoren, derfor bliver fanen altid lås / strapped ved one engine out ferry flight
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2016, 13:19   #15
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Heisan Lund!

Quote:
Originally Posted by Lund View Post
Der er restrektion på hvor lang tid en motor må Windmille, dette på grund af lavt olie tryk, ingen /dårlig smøring af rotoren, derfor bliver fanen altid lås / strapped ved one engine out ferry flight
/T
Neida, dette gaar greit saa lenge det ikke er noe skade paa lagrene eller de roterende gruppene, slik at vibrasjon kan foraarsake mere skade. Disse motorene, som du sikkert vet, bruker rullelager og kulelager, og selv om du maa ha smoering for aa hinder direkte kontakt med kuler/ruller og ringene, brukes oljen til aa fjerne varme fra disse lagrene naar motoren gaar. Det er mye mindre varme i lagrene naar motoren windmiller, og nok olje trykk slik at det ikke blir noe skade paa lagrene, og derfor ingen begrensning paa windmill time.

Som nevnt ovenfor saa foretrekker vi aa bruke engine widmilling de faa gangrene jeg har vaert involvert, da det er mere jobb aa ta ut viftebladene, sette paa nose "bullet" osv, og mye mer drag, slik at trip fuel burn er hoeyere.

Det er heller ikke noe begrensing paa windmill time etter en inflight shutdown, saa lenge motoren har positivt olje trykk og normal temperatur ved shutdown. Dette gjelder alle motor typer vi opererer, inkluderet PW4056 paa B747-400.

Haaper dette hjelper aa forklare litt.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2016, 13:45   #16
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Jeg har været involveret i en 2 eng ferry flight med DC-10, der var kravet at motoren skulle låses. Det var ikke på grund leje havari.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 10:04   #17
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Det kan vel kanskje være forskjell på å frakte en "frisk" og en "syk" motor, avhengig av hva som er galt?

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:36   #18
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Heisan Wahoo!

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det kan vel kanskje være forskjell på å frakte en "frisk" og en "syk" motor, avhengig av hva som er galt?

W
Ja det er forskjell, og dette jeg proever aa forklare ovenfor. Er det ikke skade paa lagre og de roterende gruppene som vifte, compressor, turbin osv., slik at du kan faar store vibrasjoner, og du har fortsatt olje i motoren, er det ikke noe problem aa la den windmille.


Hei igjen Lund!

Quote:
Originally Posted by Lund View Post
Jeg har været involveret i en 2 eng ferry flight med DC-10, der var kravet at motoren skulle låses. Det var ikke på grund leje havari.
/T
Joda, det kan sikkert hende det, og jeg vet ikke hva omstendighetene dine var? Naa har jeg ikke tilgang til DC10 manualer lenger, men jeg husker godt det ikke var noe noe windmill time limit for CF6-6D eller CF6-50C2, saa lenge motoren hadde positivt olje trykk ved shutdown. Jeg husker kun en 2-engine ferry med DC10-30 fra EWR til LAX, og etter at UTA hadde et nesten-uhell i midten av 90 aarene nede i Afrika et sted med en 2-engine ferry, sa ledelsen vaar stopp til alle DC10 2-engine ferry videre. De fikk problemer under initial climb med en operativ motor ved en 2-engine ferry, og av det McDonnell Douglas sa hadde flyet marginal climb performance med kun en vinge motor.

For de som er interesserte i dette kan dere jo besoeke Jan paa Lillestroem og proeve dette i DC10 simulatoren der...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 13:49   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: Qantas 747 med fem motorer (!)

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
For å illustrere med et bilde:

BA's G-CIVC hadde en ferreyflight fra YVR via YYZ og PIK til LHR for en måned siden med en 744 med tre motorer.
Denne ferryflighten skulle jo egentlig ha operert YVR-LHR, men pga ekstrem vind i Vancouver (ja ogsaa nede hos oss i Seattle) denne dagen, var det uvanlige operasjoner paa YVR - Bane 12 var i bruk for avganger - mot normalt 26L eller 08R. De fleste avgangene til Europa var innom Calgary for aa tanke pga store restriksjoner paa avgangsvekter, og BA endte opp med aa tanke i Toronto.

En 747 med 3 motorer og en "windmilled" klarer vel fint YVR-LHR (BA har jo en historie med en 747-400 som "mistet" en motor rett etter avgang fra Los Angeles som fortsatte til LHR med passasjerer.

Det var vel ogsaa vaer problemer i LHR som gjorde at RJon fikk besoek og flott bilde!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fotomontasje av Boeing 747 Finn fem eller flere feil Kanon Bilder & foto 11 23-06-2012 00:36
Ild i motor på Qantas 747 FlyHi Flyforum 6 02-09-2010 10:29
Qantas 747-300 med rifter i skinnet Utflyttet Flyforum 2 26-07-2007 19:56
Qantas 747 i CPH HansJ Flyforum 18 24-07-2007 14:51
BA fløy 747-400 fra LAX til MAN på tre motorer! LN-AFG Flyforum 11 28-02-2005 10:22


All times are GMT +2. The time now is 08:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.