Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2015, 06:49   #1
Rland
ScanFlyer Silver

Default No show og fjerning av bagasje

Jeg har den siste tiden vært utsatt for flere forsinkelser grunnet fjerning av insjekket bagasje til passasjerer som ikke kommer til flyavgang.
Senest i går kveld skjedde dette på NCL - AMS, noe som førte til løping gjennom Schiphol for å rekke OSL flyet (I utganspunktet knapp tid med 40 minutter connection innkludert passkontroll i sentralområdet. KLM stinger også gate 15 minutter før avgangstid). For 2 uker siden skjedde det same på Apollo/SAS mellom LPA og BGO. Da ble fosinkelsen nesten 1 time.

Er det noen som vet noe om hvorfor slike ting skjer?

- hva slags folk er det som ikke møter opp og forårsaker problemer for mange andre?
- hva skjer med bagasjen?
- hva skjer med passasjeren - får han/hun automatisk ombooking til annet fly?

Jeg har mange ganger ønsket at de som forårsaker denne type problemer blir bøtelagt på en eller annen mate som en lærepenge
Rland is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 07:27   #2
Michael
ScanFlyer Silver

Default Re: Now show og fjerning av bagasje

Dette er jo ganske vanlig. Jobber til daglig på gate og ser dette veldig, veldig ofte.

- Det kan være alle slags folk. Folk som tar feil av hvilken gate de skal til, folk som prioriterer å handle i tax-free, folk som velger å ikke reise allikevel uten å informere flyselskapet, folk som blir tatt i å naske i tax-free'n (det skjer), folk med språkvansker, folk som generelt skulle ha holdt seg hjemme, folk som blir stoppet i grensekontrollen ut til non-Schengen - og lista fortsetter. Du skulle bare ha visst unnskyldningene man har hørt gjennom tidene.

Bagasjen må taes ut fra flyet. Bagasjen kan ikke gå uten sin eier på flyet av åpenbare grunner.
Bagasjen ligger (nesten) aldri lett tilgjengelig. Det er ikke bare å åpne luka, og der ligger den. Den ligger nesten garantert innerst, borterst. Har man en B737 f.eks så ligger alle baggene løst i lasterommet.
På større fly, f.eks B777 så er bagasjen lastet i containere. Da er det litt lettere å finne ut i hvilken container bagasjen ligger i - for det har vi oversikt over. Og hvor containerern er lastet i laterommet.
Men, du skal ta deg pokker på at da er containeren helt innerst, og alt som er lastet frem til lasteromsdøra må taes ut av flyet.

Derfor kan det ta veldig lang tid å lokalisere en såkalt "offload-bag" som vi kaller det. Flyet må ofte losses og lastes på nytt igjen...det kan ta lang tid om man har mye bagasje.

Når bagasjen er lokalisert, tar vi den ut av flyet og sender den til ankomstservice som har bagasjen frem til passasjeren henter den.
Det skjer også veldig ofte at vi begynner å lete etter bag når vi stenger gaten tilhørende passasjerer som ikke møter opp. Stuerne begynner da å lete etter bagasjen, men så kommer passasjeren etter at gaten er stengt. Om det fremdeles er personell i gaten så tar vi en vurdering på om vi skal la passasjeren være med eller ikke. Det kommer veldig an på om vi har funnet bagasjen eller ei. Har vi ikke funnet bagasjen, så pleier jeg å være grei å la passasjerene være med. Men også av respekt for stuerne så taes det en individuell vurdering hver gang.

Hva som skjer med passasjeren varierer veldig om det er noen spesiell grunn til at de kom for sent. På transferflyplasser som f.eks Schipol så når bagasjen frem til flyet før passasjeren gjør det til tross for at det er tight connectiontid.
Om det er noe som har skjedd som flyselskapet kan lastes for (forsinket tilslutningsfly, lang kø på innsjekk etc), så blir de ofte booket om neste avgang.

Når passasjerene kommer for sent og de har skyld i det selv må de kjøpe en ny billett. Selskapet stiller ikke med noen gratis ombooking. Det kan jo være en bot i seg selv.

Husker spesielt en far og datter som skulle til JFK en gang med KLM. De kom for sent til gaten. Nye billetter kostet 20.000,- samme dag.
Mange reagerer med sinne i disse situasjonene, og noen tar det forbausende med ro. I tilfellet nevnt over så kjøpte de nye billetter uten å rikke på øyelokket en gang.

Ellers så blir man offloadet om man er for full f.eks.
Dette er en favoritt hos meg:
https://www.youtube.com/watch?v=WiLo_ukjBNg

Den skildrer livet som en gate agent veldig bra.

Last edited by Michael; 04-12-2015 at 07:33.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 15:13   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Godt oppsummert. Min favoritt er han som kom for sent og ble stående og skrike og brøle til meg over lengre tid. Til slutt sa jeg til ham at 'Hør her, det hjeper ingen at du står her og skriker til meg'. 'Jo', sa han. 'Det hjelper MEG!'. Hadde egentlig ikke noe motargument til dette, så da lot jeg ham få fortsette ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 15:53   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Her om dagen så opplevde jeg noe nytt: På en flygning fra CPH til OSL fikk vi beskjed (etter beskjed om boarding complete) at en passasjer hadde valgt å forlate flyet. Da måtte all bagasje ombord (dvs. inne i flyet) identifiseres før vi kunne dra avgårde. Dette gikk forbausende raskt selv om A321-maskinen var helt full.

Jeg har tidligere vært med på å måtte gå ut av flyet for å identifisere innsjekket bagasje (man skulle kanskje regne med at det var mulig å gjøre dette gjennom å lese av tag'ene, men men...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 16:30   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Håndbagasje, altså? Ja, men vil sikre seg mot at vedkommende har lagt igjen noe. Dette skjer dog sjelden.

Hvis man har manuell utpeking av innsjekket bagasje, har man trolig hatt systemproblemer .. Kan også være at man har hatt mistanke om at det er 'uverkommende' bagasje ombord av en eller annen grunn ..
Radar Station KGRV3
Old 04-12-2015, 23:49   #6
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue

Default Re: No show og fjerning av bagasje

Well, med dagens teknik för screening av checked baggage som kan sniffa sig till spängämnen så borde man kunna låta bagaget åka med även vid no shows.
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2015, 23:56   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ESSA_TWR View Post
Well, med dagens teknik för screening av checked baggage som kan sniffa sig till spängämnen så borde man kunna låta bagaget åka med även vid no shows.
Selskapene har ofte strengere regler på dette enn myndighetene anbefaler.
Radar Station KGRV3
Old 05-12-2015, 04:23   #8
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Quote:
Originally Posted by ESSA_TWR View Post
IATA annex 17 ? Hva med den ?
Alle (eller ... de fleste) følger vel denne ... (?)
Eller er det noen som sikter på "Lockerbie 21dec88" er mulig igjen ?
Nei - dette er noe som tas alvorlig uansett - man vet aldri! Eller kanskje man vet bedre idag ? Jeg som en GHA ville vel aldri latt dette gått meg forbi for å "spare forsinkelsen"
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2015, 12:22   #9
Gunnar
ScanFlyer Gold

De som ønsker å få sprengstoff ombord på fly finner stadig nye måter å gjøre det på, og det vet vi (sokkebomber, skobomber, underbuksebomber, mm.). Vi vet også at de stadig lykkes i å smugle det de trenger ombord på flyet, så det er ikke utenkelig at de en dag skal klare å sette i stand noe som kommer seg forbi alle kontrollmekanismene for innsjekket bagasje. Og den dagen det skjer vil vi nok alle være glade for at bagasjen blir fjernet fra flyet når passasjeren ikke møter opp ved gate...

Bare fordi vi nå ville fått luket ut Lockerbie-bomben med dagens utstyr betyr ikke at vi er trygge for det som skulle kunne dukke opp i fremtiden...
Old 05-12-2015, 16:13   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Den som VIRKELIG vil gjøre noe, finner alltid en utvei. Imidlertid er det langt enklere og 'tryggere' måter å gjøre ugang på i dag, og i så måte har sikkerhetsteateret sin virkning. Vi vil nok se langt flere episoder med 'enslige ulver' eller grupper i likhet med paret i San Bernandino fremover.

Er ikke helt oppdatert på teksten i Annex 17, men det finnes en del unntak - bl.a. hvis det er en 'uplanlagt situasjon' som f.eks. overbooking. Likeledes kan gjennomlyst bagasje beholdes ombord - ihvertfall på innenlandsfly. Mange selskaper velger imidlertid å ha strengere regler enn det foreskrevne.
Radar Station KGRV3
Old 05-12-2015, 19:50   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

ICAO Annex 17 sier mye forskjellig. Men det er en anbefaling for hvordan lovverket skal utformes. Innen EU/EØS så er det EC185/2010 som er lovverket. Kort så kan bagasje som ikke lenger "tilhører" en passasjer på flyet kun lastes om det er faktorer utenfor passasjerens kontroll, og gjennomgås ytterligere kontroller før den kan lastes.

Hvis msn vil vite mer om regler rundt flysikkerhet i EU så dekker 185/2010 det meste. Og gir svar på hvorfor en del ting er som de er.

Posting Rules