• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

8 mai 1965 Sikker landing

LN-SUO gikk vel ut av flåten før man begynte med (konge)navn?

Ja det stemmer. LN-SUN og LN-SUO var de to første Friendshipene som kom til Braathens SAFE, og de ble også de to første som forlot flåten da de begge ble solgt til Spantax i november 1968, som hhv EC--BPJ og -BPK.

Kongenavnene ble innført i løpet av 1972.
 
Heisan!

Jeg sendte denne artikkelen til pappa som var en ung styrmann paa F-27 den gangen, og han sendte dette tilbake:

Jo da, jeg husker god den episoden og bare for å tilføye var det capt. Knut Johannesen og meg som hadde den første; siste flight nedover Vestlandet om kvelden med endestasjon Sola.
Nesehjulet ville ikke ut åkke som og flere overflyginger, «Kuppern» ble riktig lei seg, men så insisterte undertegnede på at vi skulle ta nok en approach, dunke flyet nedpå med hoved hjulene, og bingo!
Noen hadde tydeligvis ikke tatt dette førstegangs så høytidelig, men en merkverdighet med denne F 27 design var at når nesehjulet ble tatt inn svingte det 90 grader i Uplock og der fant man feilen, men etter Inge Austad.

Dag
 
Dette skjedde torsdag 6. mai og stod i avisen 7. mai etter å ha gjort en dykk i arkivet hos Stavanger aftenblad. Bildet er også der. Både media og passasjerene var mindre hysteriske den gang:
[...]For hundrer av tilskuere ble dette elegant demonstrert av kaptein Inge Austad på Sola klokka 15.45
[...]Vi merket det nesten ikke, sa passasjerene. Det var som å kjøre bil på en alminnelig norsk bygdevei
:D
 
Back
Top