![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg har scannet inn noen bilder fra gamle Gardermoen, som hovedsakelig fungerte som Oslo´s charterflyplass. Kvaliteten er så som så siden det er scannet fra papirbilder og kameraene varierer fra Kodak Instamatic til enklere speilreflekskamera (analogt) gjennom vindu. Men - selv om kvaliteten ikke er som vi forventer i dag, viser dette noe av hva man kunne ramle over på Gardermoen i "gamle dager":
![]() Spantax var en hyppig gjest med CV 990. Flotte maskiner med mye lyd og svart røyk! ![]() Pacific Western var innom på en charter i 1977 med en Boeing 707-100 ![]() Pan Am Boeing 707-320 - de fløy sine ruteflyvninger fra FBU, så jeg regner med at dette var en charter ![]() Sterling var en av de største charteroperatørene, Caravelle var lenge deres trofaste arbeidshest ![]() Etter hvert tok Boeing 727-200 over ![]() En periode brukte de også DC8-63 ![]() SAS fløy sine JFK-flyvninger fra GEN - først i flotte dragefarger ![]() ...før Janne-fargene tok over ![]() Northwest Orient brukte også Boeing 747-200 på ruter over dammen ![]() Braathen SAFE´s eventyr med Boeing 767-200 ble en kort historie, men kunne ofte ses på Gardermoen på charter-flighter ![]() Denne anonyme Caravelle´n fløy for Transwede, men hadde fargene til Bergen Aviation som var et charterselskap som selv aldri fikk fløyet en flight med sitt eneste fly ![]() Den største overraskelsen jeg fikk på Gardermoen var å treffe på denne Il-86 fra Aeroflot - av mer kompetente medlemmer på dette forumet har jeg lært at besøket sannsynligvis skyldtes at den ordinære Tu-154 var byttet ut med denne maskinen som ikke kunne benytte FBU ![]() JAT fløy en periode på -80 tallet sommercharter med Boeing 707-320 - jeg vil tro at dette var de siste B707 som regelmessig var innom ![]() Scanair var også et vanlig syn på GEN - MD-80 i disse fargene var imidlertid en kortvarig affære ![]() ...mens A300 var en god arbeidshest for selskapet i en årrekke ![]() Air Tolouse Boeing 737-200 på besøk fra Frankrike ![]() Denne Boeing 727-200F fra Hunting Air Cargo er knipset innenfra en Braathens-maskin som ble omdirigert fra FBU pga tåke. Om Hunting-maskinen også skulle vært på FBU vet jeg ingenting om ![]() Til slutt en Boeing 737-300 fra SATA i de gamle fargene Håper at disse bildene vekker gode gamle minner for den eldre garde og at dere som ikke har opplevd denne tiden kan ha glede av å se noe av det spennende man kunne oppleve på det som i dag er Oslo´s hovedflyplass! Last edited by VC-10; 18-04-2015 at 23:51. Reason: Diverse redigeringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
|
![]()
Råbra ! ja, Hunting'en skulle nok sannsynligvis også vært på FBU. Frakterne var normalt de første ankomstene og de første som fikk svi hvis det var morgentåke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Legal Eagle
|
![]()
For noen bilder! Jeg hadde glemt at Sterling kalte flyene Sky jet, Skybus og Skyliner. Er det bare fantasi fra min side, eller het Corvetten Sky cab?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette var gøy å se. Jeg hadde førstegangstjeneste på Gardermoen, og under morgenoppstillingen var vi stakkars grønnkledde nødt til å se på de mange charterflyene som tok av mot sikkert hyggeligere steder. Northwest Orient sin 747 husker jeg spesielt. Noen år senere fikk jeg endelig reise selv med Caravellen til Sterling til Athen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Kongebilder! Rett og slett :-)
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder, Scanair sin A300 gir gode minner. Den andre flygningen I mitt liv, men min første utenlands. Og den turen gikk til Lanzarote da jeg var 14 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superflyer
|
![]()
Herlige bilder
![]() ![]() ![]() Du vet vel ikke datoer og årstall for bildene. Jeg har flydd Pan-Am-charter fra GEN i 1977 og JAT-charter fra GEN i 1985 , så hadde vært litt kult om du hadde datoer. Da har jeg kanskje flydd B707 da... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fantastisk! Takk for titten!
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Utrolig bra!!!
![]()
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Veldig flott å se disse bildene
![]() Hunting Cargo var nok en FBU-frakter ja, slik LN-MOW skriver. Fløy for TNT. Takk spesielt for bildene fra 70-tallet, jeg husker jeg så PWA B707-120 flere ganger på FBU i det hvite skjemaet før chartertrafikken ble flyttet til GEN i 1972. Har nok tenkt at de sikkert kom noen gagner dit også, og her har vi beviset ![]() Takk igjen for flotte bilder!
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Rått er vel ordet her!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]()
Kanon! Mange takk :-D
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Takk for flotte og interessante bilder! Min første oversjøiske reise var med Northwest Orient fra GEN i 1987. Turen gikk til Los Angeles via Minneapolis/Saint Paul.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pan Am fra GEN til JFK i 1991 | Toffen | Flyhistorisk forum | 4 | 12-03-2018 22:17 |
To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt | MD90 | Flyforum | 32 | 14-08-2006 18:27 |
Bilder fra gode gamle GEN | VC-10 | Flyhistorisk forum | 60 | 09-07-2006 19:17 |
Et bilde til fra GEN | VC-10 | Flyhistorisk forum | 4 | 19-03-2006 02:21 |
Seks bilder rett før solnedgang - OSL 01R | LN-KGL | Flyforum | 10 | 17-10-2005 15:48 |