![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er det bare to mnd. til jeg skal ut å fly - en tur jeg har gruet meg til i et halvt år allerede. Heldigvis hjelper det mye å lese om alt dere skiver for entusiasmen deres begynner faktisk å smitte...
![]() I denne videoen på SAS sine sider om flyskrekk sier kapteinen at det vil lønne seg å sitte lengst fremme i flyet dersom man har flyskrekk. https://scandinaviantraveler.com/no/...tt-flyskrekken Dessverre er ikke lommeboken enig i det, men vi har mulighet til å oppgradere til SAS Plus på den ene flyvningen mellom København og SFO. Spørsmålet da er om det er langt nok frem i flyet til at man vil merke turbulens ol. mindre eller om det fortsatt er for langt bak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kort sagt, jo lenger frem du sitter jo mindre merker du lett turbulens. Mer kraftig turbulens merkes uansett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke noen stor forskjell uansett på en 340-300. Utslagene blir større på 'lange' fly, som 757-300, DC-8-63, A340-600 ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for svar begge to. Det er kanskje mellom Oslo og København jeg burde hatt plass lengre fremme...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Teknisk sett vil jeg tro du vil oppleve minst bevegelse i området hvor flyets tyngdepunkt og løftsenter befinner seg, da alle flyets bevegelser skjer rundt disse punktene. Tenk deg at du balanserer en skje på fingeren og lager turbulens med hånden. Der hvor fingeren treffer skjeen er det minst bevegelse, resten av skjeen beveger seg rundt dette punktet. På de aller fleste fly befinner dette området seg over vingene i midten av flyet. Jeg kan derimot selvfølgelig ta feil :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
|
![]()
Jeg har også hørt, og til dels opplevd at midt i flyets tyngdepunkt skal være det beste med tanke på turbulens. Det viktigste er bare å ikke sitte lengst bak.
Hvis du ikke har lest denne artikkelen om turbulens så anbefaler jeg den. En pilot som går nøye igjennom hva turbulens er og hvorfor det oppstår: http://www.askthepilot.com/questionanswers/turbulence/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for svar, og for nyttig link RedLine. Jeg føler meg trygg på at turbulens ikke er farlig, og også at å fly ikke er farlig, men greit å unngå trigging av angsten.
![]() Nå har jeg ikke flydd på mange år, men tidligere har jeg ofte hatt en "evne" til å havne på bakerste sete... ![]() Edit: takket være svarene her fant jeg ut at jeg ikke behøvde å oppgradere for å komme over vingene så nå har jeg reservert sete over vingene og inn mot midtgang! ![]() Last edited by Tornerose; 26-01-2015 at 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor sitter SAS call center? | SBT | Reiseforum | 2 | 23-09-2013 18:13 |
Vinduet på flyet sitter for høyt? | kekker | Småprat | 22 | 03-12-2011 14:23 |
Hvor fullt er flyet? | LN-KMS | Flyforum | 18 | 24-06-2005 20:54 |
Hvor man ge ganger kan du få navnet ditt på flyet.. | CK | Flyforum | 6 | 13-01-2005 21:01 |