![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,887
|
![]()
Nå har de jo tilbudt versjonen en stund, men idag annonserte Airbus offisielt en LR versjon av kommende A321neo. MTOW økes til 97 tonn og rekkevidden til 4.000nm, dog usikker på hvordan range-payload kartet da vil se ut.
Uansett så hevder Airbus det vil kunne brukes på transatlantisk i 2-klasses utforming, og dermed erstatte de fleste av dagens 757 ruter (unntatt såkaldte hot&high ruter) Leasingselskapet ALC er første kunde ut med en ordre på 30 maskiner http://www.airbus.com/newsevents/new...ic-capability/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Alltid kul med nya flygplan som lanseras!
Björn Kjos kanske blir sugen på att konvertera sina 100 A320NEO till 100 A321NEOLR? Med en range på 4000nm kommer A321 NEOLR bli ett mycket lämpligare flygplan att flyga över Atlanten än Boeing 737-8MAX. Last edited by L-1011; 13-01-2015 at 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,381
|
![]()
Å fly over atlanteren med slimbody er da ikke ikke noe mål i seg selv. Jo mindre fly, jo vanskeligere er det å tjene penger .. (høyere enhetskostnader).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Man kan vel ikke udelukke, at Icelandair er interesseret i et sådan fly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Jag tror också Icelandair kommer beställa A321 NEOLR för att ersätta sin Boeing 757-200W flotta. Bolaget har 737MAX på bestättning men dessa tror jag Icelandair kommer leasa ut till andra flygbolag, precis som Icelandair 2008(?)beställde 15 B737-800 och sedan endast har leasat ut dem till andra flygbolag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
|
![]()
Her er saken omtalt på tu.no (Teknisk Ukeblad). Ser spennende ut:
http://www.tu.no/industri/2015/01/13...eing-klassiker |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kjos har vel sagt at han ikke er interessert i dette segmentet.
Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
|
![]()
Er jeg den eneste der godt kunne se SAS operere med en lille sub-fleet til Boston, Montreal, Philly, og måske Toronto (ikke fra cph)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Ikke helt enig med destinajons-ønskene. Men til andre destinasjoner, hvorfor ikke? De har piloter som er sertifiserte. Kunne passe på tynne ruter med high yield som krever daglige frekvenser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,381
|
![]()
Helt klart potensiale, men SAS må få orden på andre ting i rutenettverket først ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,887
|
![]()
Range-payload chart vs 757-200WL i følge Airbus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,381
|
![]()
Nei, at de må få et velutbygd langrutenett først. Så må man få på plass velorganisert feed, både lang- til langruter og lang- til kortruter. Klarer man å få opp volumet og gjøre dette på en lønnsom måte, kan man fortsette byggesettet ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
For FI er det nok et interessant alternativ, men for de fleste transatlantiske flightene er nok dette fortsatt litt for knapt, men for noen sydenchartere kan det være interessant.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Hva med United? De opererer jo endel 757 på transatlantisk allerede, og de flyene blir vel heller ikke yngre med årene.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Delta, United, American och JetBlue som har stora A320 family fleets tror jag samtliga är pontentiella A321NeoLR kunder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Lokalt i Skandinavia tenker jeg at noen av TCS sine A321 - om ikke samtlige - vil med tiden skiftes om til 'LR'-er ? Kan tenke meg videre at Condor management vil snart ta seg en tur til Toulouse mht utfasing av sine 757-er ?
Last edited by Frequent Traveller; 15-01-2015 at 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 148
|
![]()
Som hvilke destinationer? Vestover er det vel de eneste som er realistiske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
'LR' er m.e.m. en papir-opsjon (Δ OWE = noen 100 kg) som betyr ekstra fleksibilitet, uten ekstra-kostnader (dvs, utenom en Δ pris for opsjonen da ?). Den gir muligheten ä fly lengre, dvs äpne nye destinasjoner, til steder hvor TCAS ikke flyr pr idag, og hvortil A321 NEO ikke strekker. Jeg arbeider ikke selv med TCAS Market Development, men mener at der finns folk som kan verdisette A321LR etter 2019 ... tiden vil vise om jeg tar feil ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd | LN-AFG | Flyforum | 514 | 08-04-2025 17:28 |
Airbus A320neo - statustråd | Someone | Flyforum | 379 | 02-04-2025 22:17 |
Airbus A350 - status og driftssetting | LN-MOW | Flyforum | 538 | 01-03-2025 19:55 |
Airbus kutter 350 og lanserer 370 istedet! | Someone | Flyforum | 13 | 20-07-2006 15:20 |
Airbus lanserer A350XWB | LN-MOW | Flyforum | 21 | 19-07-2006 12:07 |