![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Sep 2014
Posts: 9
|
![]()
Hei, hadde gleden av å sitte på jump seat i går under innflyging til Værnes med LN-NOW.
Jeg er nesten helt grønn på flyging (foreløpig) ..men det kommer seg. Jeg lurer på : hva er disse "hjulene" som jeg har merket med pil på bildet her? De ruller rundt av og til og lever liksom sitt eget liv.... (Min beskrivelse fremkaller sikkert smil hos noen, men det er jo bare bra!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
God observasjon :-)
Det er flyets trimhjul, som beveger seg når trimroret beveger seg. Enkelt sagt skjer dette enten når en av flygerne bruker en knapp på stikka eller av autopiloten. Grunnen til at de lager så mye lyd og beveger seg er at flygerne lett skal være klar over når trimroret beveger seg. Det kan være farlig om trimroret skulle løpe løpsk, og ved å designe det på den måten vil det være lettere å oppdage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
De er vel mekanisk så de er pent nødt til å bevege seg når trimroret endres.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?
Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,659
|
![]() Quote:
![]() Litt info om stabilizer trim her: http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm#Stab_Trim |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]()
Har hørt hvertfall èn historie for ikke så lenge siden om at en på flight deck må gå av, og ny flyger må kalles inn fra stanby på grunn av en brekt tommel i trimhjulet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
|
![]()
Håndtaket må fysisk felles inn ja, ved å trykke på en knapp på enden. Det er sjelden et problem, da de eneste gangene håndtaket er ute og man trimmer manuelt er når den elektriske trimmen ikke fungerer, eller når man fysisk må holde igjen en "trim runaway" selv etter at man har skrudd av den elektriske trimmen med de to bryterne til høyre under thrust levers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Det der har jeg også lurt på, takker for oppklaringen!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,930
|
![]()
Har fått blåmerke i både tommel og kne av dette geniale designet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Det har også vært tilfeller av brukket finger i denne kverna
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Sep 2014
Posts: 9
|
![]()
Når flyet går på autopilot (for både kurs og høyde), vil det si at trimhjulene gir beskjed når:
- flyet går over til ny kurs ? - flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig kurs ? - flyet endrer høyde ? - flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig høyde ? Videre, når autopilot ikke brukes og det flys manuelt: - beveger trimhjulene seg da også ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
|
![]()
Enkelt forklart: På autopilot går trimmen når det er behov for det, altså når den trenger å korrigere for hendelser som fører flyet vekk fra trimmet hastighet. Lange fly, som type DC-8-63, kunne til og med merke trimforandringer når passasjerer gikk bakover i kabinen.
Når man håndflyr styres trimmen med bryterne på stikka. "Målet," hvis man kan kalle det det, er å trimme bort stikkekreftene så man slipper å sitte med konstant press eller trekk i stikka. Slitsomt i lengden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
|
![]()
Ja, Airbusgutta har det greit sånn
![]() Last edited by semmern; 30-01-2015 at 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg synes å ha merket stor forskjell når jeg har vært i B777-simulator mot hvor mye man må trimme i en B747 (men det begynner å bli en stund siden jeg fikk innpass i 777, så jeg husker kanskje ikke detaljene godt nok). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
777 har en egen midtveis løsning, der du trimmer manuelt på hastighet som i den elektromekaniske verden, samtidig som den autotrimmer ved climb/descend på samme hastighet. I stedet for å sjangse på at jeg har holdt tunga rett på tastaturet, kan man jo få se en demo:
https://www.youtube.com/watch?v=kae_wDCGex0
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
737 har også ett "Speed Trim System" STS som trimmer i bakgrunnen med AP av.
Denne fungerer under takeoff/goaround (kun med flap såvidt jeg husker). Under takeoff vil preset target speed være V2+20. Hvis du velger å trimme manuelt etter takeoff vil den memorere den nye hastigheten du har og etter 10s automatisk trimme for å oppnå denne. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
|
![]()
STS prøver å trimme for å gi speed stability, altså at den prøver å hjelpe pilotene å holde hastigheten ved å trimme slik at man må bruke en forholdsvis stor kraft for å heve eller senke nesen. Den fungerer ikke bare ved takeoff, men under alle faser av flygingen under M0.5. STS trimmer ofte motsatt vei av det som er naturlig for pilotene, fordi piloter prøver å trimme vekk stick forces, mens STS prøver å gjøre det tungt å hale nesen opp for å hindre at man trekker for mye slik at farten synker.
FCOM 9.20.9: Speed Trim System The speed trim system (STS) is a speed stability augmentation system designed to improve flight characteristics during operations with a low gross weight, aft center of gravity and high thrust when the autopilot is not engaged. The purpose of the STS is to return the airplane to a trimmed speed by commanding the stabilizer in a direction opposite the speed change. The STS monitors inputs of stabilizer position, thrust lever position, airspeed and vertical speed and then trims the stabilizer using the autopilot stabilizer trim. As the airplane speed increases or decreases from the trimmed speed, the stabilizer is commanded in the direction to return the airplane to the trimmed speed. This increases control column forces to force the airplane to return to the trimmed speed. As the airplane returns to the trimmed speed, the STS commanded stabilizer movement is removed. STS operates most frequently during takeoffs, climb and go-arounds. Conditions for speed trim operation are listed below: • Airspeed between 100 KIAS and Mach 0.5 • 10 seconds after takeoff • 5 seconds following release of trim switches • Autopilot not engaged • Sensing of trim requirement Last edited by semmern; 04-02-2015 at 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Den vil altså ikke virke på approach, men slå inn på en go-around når thrust øker. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777-300ER vs Boeing 737-8JP (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 04-04-2016 21:44 |
Hva er en Dash 8-Q100? (Og tildels hvor mye emissions disse har) | Polaris | Flyteknisk forum | 6 | 10-10-2011 22:12 |
Lysskye aktiviteter i cockpiten | erlendi | Småprat | 14 | 22-08-2011 02:13 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
Hva er det her? (737) | L1011-500 | Flyteknisk forum | 5 | 27-03-2010 23:46 |