Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-12-2014, 21:55   #1
MrColourmaker
Newcomer
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 9
Default Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Hei, hadde gleden av å sitte på jump seat i går under innflyging til Værnes med LN-NOW.

Jeg er nesten helt grønn på flyging (foreløpig) ..men det kommer seg.

Jeg lurer på : hva er disse "hjulene" som jeg har merket med pil på bildet her?
De ruller rundt av og til og lever liksom sitt eget liv....

(Min beskrivelse fremkaller sikkert smil hos noen, men det er jo bare bra!!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	737800_1.jpg
Views:	2090
Size:	122.7 KB
ID:	38048  
MrColourmaker is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2014, 22:09   #2
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

God observasjon :-)

Det er flyets trimhjul, som beveger seg når trimroret beveger seg. Enkelt sagt skjer dette enten når en av flygerne bruker en knapp på stikka eller av autopiloten. Grunnen til at de lager så mye lyd og beveger seg er at flygerne lett skal være klar over når trimroret beveger seg. Det kan være farlig om trimroret skulle løpe løpsk, og ved å designe det på den måten vil det være lettere å oppdage.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 01:14   #3
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

De er vel mekanisk så de er pent nødt til å bevege seg når trimroret endres.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 11:00   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 11:07   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,659
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.
I de sjeldne tilfeller at stab trim har blitt brukt manuelt må håndtaket felles inn manuelt, ja. Hvorvidt piloter har fått en smell i kneet vet jeg ikke, teknikere er en annen sak....

Litt info om stabilizer trim her: http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm#Stab_Trim
Stone is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 11:08   #6
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Håndtaket på disse er vel ikke fjærbelastet, slik at det må fysisk felles inn etter bruk? Og det er vel piloter som har blitt skadet pga håndtaket har stått ute når hjulet har rotert?

Det er mekanisk koblet til horizontal stabilizer ja.
Har hørt hvertfall èn historie for ikke så lenge siden om at en på flight deck må gå av, og ny flyger må kalles inn fra stanby på grunn av en brekt tommel i trimhjulet...
Michael is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2014, 11:13   #7
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Håndtaket må fysisk felles inn ja, ved å trykke på en knapp på enden. Det er sjelden et problem, da de eneste gangene håndtaket er ute og man trimmer manuelt er når den elektriske trimmen ikke fungerer, eller når man fysisk må holde igjen en "trim runaway" selv etter at man har skrudd av den elektriske trimmen med de to bryterne til høyre under thrust levers.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 07:33   #8
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Det der har jeg også lurt på, takker for oppklaringen!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2015, 02:43   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,930
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Har fått blåmerke i både tommel og kne av dette geniale designet
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2015, 06:10   #10
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Det har også vært tilfeller av brukket finger i denne kverna
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 09:45   #11
MrColourmaker
Newcomer
 
Join Date: Sep 2014
Posts: 9
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Når flyet går på autopilot (for både kurs og høyde), vil det si at trimhjulene gir beskjed når:
- flyet går over til ny kurs ?
- flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig kurs ?
- flyet endrer høyde ?
- flyet korrigerer bare "litt" for å holde riktig høyde ?

Videre, når autopilot ikke brukes og det flys manuelt:
- beveger trimhjulene seg da også ?
MrColourmaker is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 15:34   #12
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Enkelt forklart: På autopilot går trimmen når det er behov for det, altså når den trenger å korrigere for hendelser som fører flyet vekk fra trimmet hastighet. Lange fly, som type DC-8-63, kunne til og med merke trimforandringer når passasjerer gikk bakover i kabinen.

Når man håndflyr styres trimmen med bryterne på stikka. "Målet," hvis man kan kalle det det, er å trimme bort stikkekreftene så man slipper å sitte med konstant press eller trekk i stikka. Slitsomt i lengden.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 16:07   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Når man håndflyr styres trimmen med bryterne på stikka. "Målet," hvis man kan kalle det det, er å trimme bort stikkekreftene så man slipper å sitte med konstant press eller trekk i stikka. Slitsomt i lengden.
Der blir man bortskjemt på Airbus, så det er greit å fly noe annet innimellom og
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 17:41   #14
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Ja, Airbusgutta har det greit sånn

Last edited by semmern; 30-01-2015 at 17:47.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2015, 20:00   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Der blir man bortskjemt på Airbus, så det er greit å fly noe annet innimellom og
Er det litt av det samme på B777 (men kanskje ikke helt likt med Airbus)?

Jeg synes å ha merket stor forskjell når jeg har vært i B777-simulator mot hvor mye man må trimme i en B747 (men det begynner å bli en stund siden jeg fikk innpass i 777, så jeg husker kanskje ikke detaljene godt nok).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2015, 23:36   #16
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

777 har en egen midtveis løsning, der du trimmer manuelt på hastighet som i den elektromekaniske verden, samtidig som den autotrimmer ved climb/descend på samme hastighet. I stedet for å sjangse på at jeg har holdt tunga rett på tastaturet, kan man jo få se en demo:
https://www.youtube.com/watch?v=kae_wDCGex0
MFM is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 00:27   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
777 har en egen midtveis løsning, der du trimmer manuelt på hastighet som i den elektromekaniske verden, samtidig som den autotrimmer ved climb/descend på samme hastighet. I stedet for å sjangse på at jeg har holdt tunga rett på tastaturet, kan man jo få se en demo:
Takk for denne! Nå demret det litt, ja.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 14:24   #18
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

737 har også ett "Speed Trim System" STS som trimmer i bakgrunnen med AP av.
Denne fungerer under takeoff/goaround (kun med flap såvidt jeg husker). Under takeoff vil preset target speed
være V2+20. Hvis du velger å trimme manuelt etter takeoff vil den memorere den nye hastigheten du har
og etter 10s automatisk trimme for å oppnå denne.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 15:45   #19
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,710
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

STS prøver å trimme for å gi speed stability, altså at den prøver å hjelpe pilotene å holde hastigheten ved å trimme slik at man må bruke en forholdsvis stor kraft for å heve eller senke nesen. Den fungerer ikke bare ved takeoff, men under alle faser av flygingen under M0.5. STS trimmer ofte motsatt vei av det som er naturlig for pilotene, fordi piloter prøver å trimme vekk stick forces, mens STS prøver å gjøre det tungt å hale nesen opp for å hindre at man trekker for mye slik at farten synker.

FCOM 9.20.9:

Speed Trim System
The speed trim system (STS) is a speed stability augmentation system designed to improve flight characteristics during operations with a low gross weight, aft center of gravity and high thrust when the autopilot is not engaged. The purpose of the STS is to return the airplane to a trimmed speed by commanding the stabilizer in a direction opposite the speed change. The STS monitors inputs of stabilizer position, thrust lever position, airspeed and vertical speed and then trims the stabilizer using the autopilot stabilizer trim. As the airplane speed increases or decreases from the trimmed speed, the stabilizer is commanded in the direction to return the airplane to the trimmed speed. This increases control column forces to force the airplane to return to the trimmed speed. As the airplane returns to the trimmed speed, the STS commanded stabilizer movement is removed.

STS operates most frequently during takeoffs, climb and go-arounds.

Conditions
for speed trim operation are listed below:
• Airspeed between 100 KIAS and Mach 0.5
• 10 seconds after takeoff
• 5 seconds following release of trim switches
• Autopilot not engaged
• Sensing of trim requirement

Last edited by semmern; 04-02-2015 at 15:54.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2015, 17:46   #20
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Hva er disse i cockpiten på 737-8JP ?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Den fungerer ikke bare ved takeoff, men under alle faser av flygingen under M0.5.
Dette gjelder NG, på Classic fungerer den ikke med flaps opp. Thrust trenger også å være høy, over 60%N1 tror jeg (ihvertfall Classic).
Den vil altså ikke virke på approach, men slå inn på en go-around når thrust øker.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 777-300ER vs Boeing 737-8JP (video) PerJohan Bilder & foto 1 04-04-2016 21:44
Hva er en Dash 8-Q100? (Og tildels hvor mye emissions disse har) Polaris Flyteknisk forum 6 10-10-2011 22:12
Lysskye aktiviteter i cockpiten erlendi Småprat 14 22-08-2011 02:13
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? ENZV Småprat 6 22-06-2011 08:49
Hva er det her? (737) L1011-500 Flyteknisk forum 5 27-03-2010 23:46


All times are GMT +2. The time now is 10:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.