Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2014, 22:58   #1
melind
Monkey Traveller
 
Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 139
SAS SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Fra Adressa.no


Quote:
SAS-flyet, som tok av fra Las Palmas klokken 15.22 lørdag, måtte snu etter det hadde tatt av. Om bord var 171 passasjerer som skulle til Trondheim etter å ha vært på reise i ferieparadiset.
http://www.adressa.no/nyheter/utenri...le10475975.ece

Last edited by Martin; 20-12-2014 at 23:18.
melind is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2014, 23:40   #2
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Rimelig identisk med hendelsen på OSL for noen måneder siden. Slik jeg har forstått det.

Manglet bare teamet fra NRK og TV2 som hadde håpet å lage to timers katastrofelivesending av hele skjiten...
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 13:13   #3
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Men kvifor sirkle i fleire timar for å returner i staden for å reise nordover til ein plass med eigen teknisk støtte?
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 15:20   #4
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Men kvifor sirkle i fleire timar for å returner i staden for å reise nordover til ein plass med eigen teknisk støtte?
Tja, det er jo egentlig et veldig godt punkt.

Du kan jo egentlig tenke deg at *alle* ombord skal hjem til julestria, og en ekstra dag i syden er jo deilig for mange, men ikke for de som ikke er ferdig til julestria.
Jeg kunne egentlig sett for meg at de brant opp mest mulig fuel på vei nordover, for evt. å ha en "priority landing" eller "safety landing" kanskje i CPH, OSL eller TRD. ?

Eller er hotellprisene nedi LPA såpass mye billigere?

Vil anta at alle fly er ganske fulle generellt fra CPH og OSL dersom de skulle diverte ned dit... Kan dette være en av grunnene?

Piloter som er her på forumet: Ville dere i denne situasjonen lagt frem til TRD eller returnert til LPA?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 15:31   #5
cliean
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 58
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Hvis man tenker på at man mest sansynlig har engstlige passasjerer ombord, er det kanskje ikke så greit å la de sitte i 6 timer og være redde for hva som skjer når de kommer frem til TRD?
__________________
Sep: OSL-ARN-HKG-ARN-OSL (SK C)
Dec/Jan: OSL-BRU-EWR-MIA-EWR-MUC-OSL (SN/UA/LH C)
cliean is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 15:38   #6
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 241
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Ser at flere passasjerer sier de hørte et smell før flyet startet take off. De mente dekket punkterte ved enden av taxebanen. Likevel tok de altså av. Får ikke de i cockpit et varsel dersom et dekk punkterer?
geha is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 16:00   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,384
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Det kan vel være de ikke ville sette avgårde over havet med langt til nærmeste alternate i tilfelle det oppsto noe forårsaket av episiden..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 16:34   #8
Callsign
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 57
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Return to LPA. If you have a blown tire with rubber sticking out, the tire will not retract into the wheel bay due to sensors. If they hear/feel the blown tire before they attempt to retract the gears, then they shouldn't even try to retract them. Reason is that the tire spins very fast and you dont want to have a damaged spinning tire, spinning inside the wheel bay. This area is packed with hydraulics, flight controls, fire prevention and so on. B737 Capt.
Callsign is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 17:32   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Og denne hendelsen har ikke blitt nevnt med et pip i NRKs sendinger, verken på radio eller tv. Litt merkelig, slik de heftig forsvarte seg med at det var helt nødvendig med en ekstrasending forrige gang det skjedde....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 18:13   #10
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Quote:
Originally Posted by Callsign View Post
Return to LPA. If you have a blown tire with rubber sticking out, the tire will not retract into the wheel bay due to sensors. If they hear/feel the blown tire before they attempt to retract the gears, then they shouldn't even try to retract them. Reason is that the tire spins very fast and you dont want to have a damaged spinning tire, spinning inside the wheel bay. This area is packed with hydraulics, flight controls, fire prevention and so on. B737 Capt.
Thanks for a very good explanation!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2014, 19:51   #11
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,693
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Quote:
Originally Posted by geha View Post
Får ikke de i cockpit et varsel dersom et dekk punkterer?
Nei. Eneste er, som allerede er sagt av en annen 737-kusk, at wheel bay har sensorer rundt kanten som merker om det er løs gummi idet hjulet trekkes inn, og slipper ut understellet igjen hvis de slår ut.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Og denne hendelsen har ikke blitt nevnt med et pip i NRKs sendinger, verken på radio eller tv. Litt merkelig, slik de heftig forsvarte seg med at det var helt nødvendig med en ekstrasending forrige gang det skjedde....
Vi kan vel håpe at de har lært...
semmern is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2014, 12:42   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Og her er et bilde fra en spotters point


http://www.avherald.com/h?article=47f18409&opt=0
krølle is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2014, 12:53   #13
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Nei. Eneste er, som allerede er sagt av en annen 737-kusk, at wheel bay har sensorer rundt kanten som merker om det er løs gummi idet hjulet trekkes inn, og slipper ut understellet igjen hvis de slår ut.
Kanskje et spørsmål for teknisk forum, men hva slags caution utløser disse sensorene? Blir det rødt gear light, eller kommer en annen type M.Caution? Og inkluderer ikke option med bremsetemp osv på lower DU / SYS-skjerm sensorer for hjultrykk/skade?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2014, 15:58   #14
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

det er ingen sensor. Det er en "tapp" som slåes av dersom hjulet roterer med biter slengende rundt, og dermed spruter hydraulikkoljen ut i lufta, og hjulet faller ut igjen.

En annen ting er at når alt fungerer så skal ikke hjulet rotere når det taes opp, bremsene slåes på automatisk før retraction starter.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2014, 13:29   #15
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: SAS-fly punkterte på tur til Værnes

Her er et bra bilde av dekket som punkterte.

http://www.airliners.net/photo/Scand...883/2563564/L/
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe-fly punkterte i Hasvik Wf-pax Flyforum 0 30-05-2019 18:44
Fly kan brukes til å fly eller til en tur på puben krølle Småprat 2 05-11-2014 23:12
Mange bilder fra en trivelig tur til Værnes Pål S. Bilder & foto 8 24-05-2013 23:54
Fly punkterte under landing i Florø bgo-flyer Småprat 0 15-04-2013 13:59
SAS-fly til Værnes sendte ut Mayday rett før landing Trdfly Flyforum 4 20-12-2012 14:11


All times are GMT +2. The time now is 15:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.