![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Neste år blir Oslo enda større i forhold til cruise båt trafikk og turisme.
I dag benytter båtene seg av Oslo som en del av en lengre tur med flere stopp. Fra neste skal trafikken øke og Oslo skal være start og stoppested som utgangspunkt for crusie trafikk noe København er i dag. For å fylle opp disse båtene trengs det mange store fugler og man kan kanskje vente noen store feite maskiner på besøk til neste år? Noen som vet åssen dette fungerer i København og eventuelt hva vi kan forvente oss av charter? jens, PP?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Vet du noe mer om dette? Hvilket rederi skal bruke Oslo som start og endedestinasjon? Hvilke skip?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Leste det i en Avis for en ukes tid tilbake. tror det var Aftenposten aften. Har søkt på nettet men fant den ikke der.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Hvilket rederi er det snakk om? RCCL hadde jo vært en drøm.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
|
![]()
På tide med en opprydding i Oslo før turistene kommer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Det her lyder nærmere som noget der er ambition frem for en realitet (en ambition jeg tror Oslo havn får svært ved at efterleve).
Der er betydelig konkurrence på dette område og København har gennem de seneste år lykkedes med at positionere sig som den førende cruise havn i Nordeuropa. Både hvad angår total antal anløb (ca. 310 i år) samt turn-arounds (ca. 105 i år), efterfulgt af Stockholm der ligger på ca. 25 turn-arounds. Selskaber som Costa Cruises, MSC, Pullmantur Cruises, Holland-American line, Princess Cruises, Silversea Cruises, Crystal Cruises m.v. benytter alle CPH som turn-around havn. Det er dog kun et fåtal af disse der bentter sig af indchartrede maskiner, mens den resterende part benytter sig af de gængse ruteselskaber. I Øjeblikket der det hovedsageligt Costa Cruises og Pullmantur Cruises der benytter "egne" fly til CPH. Costa Cruises i år hver søndag med 2x Eurofly A320, 1x Air One 737, 1x Alitalia MD80, 1x Hola 757 og 1x Girjet Fk100. Pullmantur hver anden søndag med 1x Pullmantur 747, + formentlig 2x spanair A320/321. (pullmantur starter først årets flyvninger til CPH på søndag.) Så selv om Oslo skulle have held med at tiltrække et enkelt selskab der ønsker at lave turn-around i Oslo, så er det langt fra sandsynligt at det vil medføre ekstra chartertrafik.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
|
![]() Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Havner som blir kategorisert som snuhavn har en del fordeler med tanke på levering av bunkers, proviant osv. Dette fordi slike leveanser kan gjøres toll- og avgiftsfritt i snuhavner.
Det er lite sansynlig at mange cruise vil starte og ende i Oslo. Bergen Har vært snuhavn siden 1990. Jeg har ikke fullsetndig oversikt, men jeg vet at fram til år 2000, altså på 10 år, var det bare et skip som startet cruiset sitt i Bergen. Derimot er det en del passasjerer som velger å "hoppe på" cruiset underveis, men de kommer da til Bergen i rutefly.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!
Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
To sider i aftenposten aften i forrige uken. Må ha vært flere enn meg som har sett og lest dette!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! ![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]() -så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Snuhavn i Oslo vil bety store utfordringer for OSL. Naa vil vel mesteparten av paxen kanskje komme med chartere, men en del vil ogsaa komme med rutefly. Dette er en kundegruppe som krever en del ressurser, saa der maa selskapene forberede seg godt. Jeg har god erfaring med disse fra Seattle ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
OSL = Oslo LUFThavn Og den lufthavnen ligger langt inne i landet med buss, tog og bilforbindelse til Oslo havn (som ligger ved sjøen - eller havet som de fleste Osloborgere kaller det). En slik turn-around kan innbefatte 3000 passasjerer (1500 inn og 1500 ut). I dagens situasjon vil en slik ekstrabelastning sette Oslo, OSL og transportapparatet på en stor og kanskje uoverkommelig prøve. Heldigvis vil de fleste ikke ha med seg laptop. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bergen blir cruise snuhavn 2017 | 1944vintage | Flyforum | 5 | 29-12-2016 20:28 |
Nå blir det mere lyn og torden I Oslo. | BU9001/V2.0 | Flyforum | 0 | 30-07-2008 18:49 |