![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fant dette på siden til en av mine Facebook-venner .. en ex-ATA pilot. Noe som vet hvem de er?
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
|
![]()
Spør du på Information Alfa, flyhistorie fra A til Å. så vil det overaske meg om du ikke får svaret på ett blunk https://www.facebook.com/groups/FleslandAirport/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Dette må vel kanskje være noen ex Trans Polar karer?
Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Upgrade me....
|
![]()
Kan dette virkelig stemme? Kun 50 timer på 152 og så opp med 707? Greit at det er afrika og 70 tallet, men hallo i luken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
PS: Sjekk denne dokumentaren fra Afrika https://www.youtube.com/watch?v=epYiIMl4W4U
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FlyKirurg
|
![]()
Han fikk sikkert et lynkurs første dagen han startet.
![]() "Alt var bedre før i tiden.."
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
FO'en, ligner på en kar jeg har sett her på Sola som i sin tid fløy for Thor Tjøntveit's Transit Air. Han var dersom det er samme karen innom Nordsjøfly i sin tid også. Hans store drøm den gang var å fly DC-8 eller B707 husker jeg, spesielt i Afrika.
Nils er fornavn , men jeg husker ikke etternavn i farten. Skal sjekke med Tjøntveit om han husker navnet på karen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Nils Kaarstein ble antydet på Facebook .. bor isåfall trolig i Miami.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er nok Nils K, ja. I 1979 er han 25år og hadde fløyet seilfly siden 14 og A-lappen fra 18.
Tok sivilt norsk B og I Twin ca 20 år gammel.Hadde sikkert 3-4 tusen timer totalt, før han dro til USA for rating på 707/720. Hjemmom i Norge fløy han bl.a Nordsjøfly og 1981 Titan for TransitAir.Annet jeg husker i farten,var DC-8 for SurinamAW. De siste 20-25 år DC-8 og 747 for KALITTA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
|
![]()
Das fikk han nok fløyet nok 707 og DC-8 ihvertfall ... LOL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Ser ut som bildene falt ut - nytt forsøk ...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Upgrade me....
|
![]()
Hvilket selskap er det der egentlig? Central African Airways?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Har hørt endel av de historiene og vi møtes av og til for litt sladring og eller noe å drikke. Hvis jeg skal hilse fra noen, bare send PM. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Från Tony Pither´s 707/720/C-135 bok: " Central Airlines leased a 720 for a brief period from December 1980 to April 1981 and operated it on Hadj flights for Nigeria Airways"
B720-058B c/n 18425 N8498T "City of Ilorin" Har alltså ingenting med Central African Airways att göra. Last edited by RolfL; 21-01-2017 at 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Central African Airways fløy ikke jetfly. Det nærmeste de kom var å bestille BAC One-Eleven, men siden selskapet var registrert i Salisbury, Rhodesia ble det ikke noe av og de gikk til Zambia Airways og ett ble utleid til Air Malawi.
CAA ble etablert i 1946 som selskapet til britisk sentral Afrika, dvs koloniene Nord-Rhodesia og Nyasaland, og kronkolonien Sør-Rhodesia. Det er veldig stor forskjell på koloni og kronkoloni. De to første er protektorater og den siste selvstyrende. Denne forskjellen var med å skape store problemer for Føderasjonen av Rhodesia og Nyasaland i de ti årene den eksisterte og for CAA. De fløy i utgangspunktet Vickers Viking mellom Salisbury og London og Dakota og DC-3 Otter lokalt. De hadde også noen DH Dominie. i 1956 fikk de Vickers Viscount som var i bruk fram til 1980-tallet hos døtrene. Disse to er fotografert i Ndola i Nord-Rhodesia i 1959. Høydedraget i bakgrunnen er for øvrig notorisk som stedet der Dag Hammaskjöld endte sine dager. CAA leide også inn en DC-6 fra Alitalia. ![]() Da Nord-Rhodesia og Nyasaland ble selvstendige i 1964 som Zambia og Malawi, etablerte CAA tre datterselskaper:
![]() ![]()
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Kjært barn har mange navn, og for mange av oss er DC-3 nettopp noe av det kjæreste, men at den hadde navnet "Otter" har jeg ikke hørt før, derimot et av mine kjære fly DHC-3 heter jo Otter, manglet det en H her ? (ellers takk for en igjen interessant historisk godbit)
![]() |
#20 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Og dessuten var det DHC-2 Beaver som de brukte. Snakk om helbom!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norske SAS-piloter streiker fra 11. september 2017 | Hypern | Flyforum | 118 | 18-09-2017 06:55 |
Norske KLM-piloter? | kimpe | Småprat | 8 | 05-05-2016 21:06 |
Norske piloter på Sheppard AFB | ThePlanespotter1 | Småprat | 0 | 31-03-2014 21:53 |
NRK: Stort behov for norske piloter | Edricson | Flyforum | 17 | 08-11-2010 09:55 |