![]() |
|
![]() |
#1 |
EBD
|
![]()
Tenkte å lage en liten trip report fra min første ferietur som *G.
Den skrives i flere etapper da jeg plutselig fikk mer tid nå enn tidligere planlagt... Jeg og kona ville oppleve noe nytt, gjerne flere steder og på relativt begrenset tid med forhåndsbestemte datoer pga barnepass. Valget falt på å reise til Madeira med mellomlanding i Lisboa. Vi flyr TAP fra Wien til Lisboa og Portugalia til Funchal, returen til Oslo er med Lufthansa codeshare fra Funchal til Porto, og Lufthansa til Oslo via Frankfurt. Tidligere reiste vi til Slovakia, hvor vi har familie som skal passe våre små håpefulle i en uke. Etter å ha landet med DY-flyet som åpenbart forfølger meg (LN-KKW...) så var ikke vår bagasje med, den stod igjen i Oslo.. Heldigvis var vi heldige nok til å få med bilstolen til minstemann. Mer om dette følger kanskje senere. Uansett, vi ble i dag kjørt til flyplassen i Wien, litt bekymret for at vi hadde kun en drøy time så vi knapt hadde tid til å svinge innom Sentaor loungen her. Når vi kom inn på flyplassen skjønte jeg fort at mine bekymriner var bortkastet. ![]() Vi har lagt opp til 5 timer layover så vi kan ta en tur ned i sentrum av Lisboa, den ryker nok med glans ja. Per nå er flyet ikke lenger satt opp til 17:10 men 17:50.. Det eneste positive med dette, om man kan si det slik, er at siden dette er over 1500km kan vi i teori håpe på 400 € kompensasjon pr billett.. Vi fant etterhvert business checkin og fikk sendt vår bagasje. Pritag var ikke et spørsmål men ble festet umiddelbart av den hyggelige damen i skranken. Fast-track hadde hun ikke svar på, men vi fant en inngang til sikkerhetskontrollen og selv om vi klarte å lure oss inn i feil sluse var vakten meget hjelpsom å guide oss til fast-track når jeg spurte om "Star Gold". Loungen er grei, den er liten og litt mørk, men har ok utvalg av mat og drikke. En god ris-rett, salat, aspargissalat, soppsalat samt to forskjellige supper. Godt utvalg av vin, øl og sprit. En del juice og vann på falske. Jeg savner litt dispenseren fra SAS-lougene da jeg ikke har behov for vann på egen flaske. Da slår jeg nok av pc og tar meg en drink av et slag, så kommer flere bilder og tekst senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
EBD
|
![]()
Enten så får jeg ikke redigert gamle innlegg, ellers er jeg selv for gammel til å finne ut hvordan jeg gjør det… Uansett, siden bildene mangler i teksten over legger jeg de her.
Det er mange innsjekkskranker i Wien, vi fant ingen Senatorskranke i området hvor vi skulle sjekke inn, men ettersom det står en vakt der ble vi vennlig rettledet til Senatorskranken. Køen var ikke overveldede noe sted men når vi har planlagt å utforske fordelen ved *Gold måtte vi jo gå til Senator.. ![]() Interessant å bemerke seg at business-class har egen skranke mens Senator/*Gold kan bruke begge.. Utvalget i loungen var helt ok, selv om risen ble borte og det tok en stund før det kom mer. ![]() ![]() Sitteplassen var relativt begrenset, det er vel 5-10 bord som ikke synes på bildet. Det var et lite silent-room med noen fine stoler å sove i, og noen pcer + laptop-plasser samt en stor nettverksskriver. Det var mye trafikk inn og ut i loungen men tilsynelatende ikke mer enn størrelsen klarte å ta unna. Vi fant rakst noe å spise og tok et glass med hvitvin, denne var for øvrig meget god. ![]() Vi spaserte endelig fra loungen når vi hadde en snau halvtime til avgang. Når vi kom frem ved gaten var det relativt lang kø, typisk norsk stilte vi oss bakerst hvorpå jeg fort ble lei, gikk vekk og kikket litt i næreste tax-free. Plutselig oppdager jeg en boardingskranke til, Business/*Gold.. Vi går bort, viser boardingkort og slipper inn foran resten av køen. Flyet, en Airbus 320, hadde fine og tilsynelatende ganske nye skinnseter og var generelt sett et godt sted og være. Stort pluss for at man får lov til å bruke elektronisk utstyr i flightmode under hele turen. Etter vi kom opp i luften ble viservert en liten rett, to biter av kyllingbryst med potetsalat samt et rundtstykke og en bringebærmusse. Det var ingenting å utsette på maten. Jeg fikk servert et glass rødvin og et glass vann. Rødvinen var ikke mye å rope hurra for men grei nok. Jeg fikk senere et glass hvitvin og en øl, alt servert med et smil. ![]() Litt vind på vei ned i Lisboa, vi var noe forvirret over tiden helt til vi oppdaget at vi var i en annen tidssone. Kunne da spasere ut i flyplassen og kikke litt i noen butikker på veien til ny lounge. Vi fant fort en skjerm som kunne opplyse oss om at flyet til Madeira også var forsinket, denne gangen bare 50 minutter. Ankom loungen og var en smule bekymret om vi fikk tilgang da jeg tidligere leste at tap|premium-loungen ikke var tilgjengelig på innenriksflighter, vi forsøkte uansett, viste EB-kortet og boardingkortet og vi fikk komme inn. Som man kanskje kunne forvente var det fotball på TV, uten at vi har særlig interesse fikk vi se Tyskland score 4 mål mot Brasil på meget kort tid. Dette skapte en del støy i lokalet da de flest andre visstnok var interessert i fotball. Det var for så vidt greit for oss. ![]() Bildet er for øvrig tatt etter resten av klientellet hadde forlatt loungen. Buffeten var full av fingermat, type små ”paier” med forskjellige fyll, samt noen rundstykker og pålegg. Ingen varm-mat men det var helt ok. Langt mindre utvalg av sprit enn i Wien, men diverse øl og vin. Vi valte portvin da vi var i Portugal ![]() Loungen ellers var ganske mørk, det var ingen vinduer og ikke spesielt stor. Begynner å lure på om ikke SAS sin CPH lounge bare er veldig stor, og ikke at alle andre er så små.. Alle flighter ble annonsert med høyt volum inne i loungen, noe som var litt plagsomt. ![]() ![]() Vi gikk videre når det nærmet seg boarding og kom frem til en gate stapp full med folk. Vi kikket oss nå rundt og fant business/*Gold-boarding. Viste billettene og fikk passere. Vi var tydeligvis første som kom om bord, og det var før personalet i flyet var helt klare, ettersom så de så ut til å skvette litt der de stod og slarvet og det plutselig kom folk nedover armen til flyet. Fant setene våre på rad 5 rett bak gardina og selv om dette var et tilsynelatende nyere A320 var setene mye mindre behagelige. I tillegg var det noen unger i setene foran som ikke satt helt stille. De sov heldigvis mesteparten av turen. Ombord ble vi servert en noe tørr brødskive i plastfolie, denne ble ikke fotografert og heller ikke spist med en gang men heller spart til senere. Ved ankomst Madeira fløy vi sørover for å snu, og deretter lande i retning nord. Det blåste ganske bra og vi gynget godt på nedfarten, men klarte det på første forsøk. Som velloppdragene nordmenn stilte vi oss opp langs bagasjebåndet med en god meter klaring. Det ble snart åpenbart at denne meteren ikke var for at alle skulle få muligheten til å se båndet, men heller en invitasjon til andre for å stille seg opp foran oss. Et eldre par synes tilsynelatende at det eneste fornuftige var å dytte en bagasjetralle rett i siden på meg, i forsøk på å presse meg bakover, for selv å komme frem og foran. Jeg forklarte pent at det var ikke aktuelt og flyttet vogna deres til siden og gikk nærmere båndet. When in Rome etc… Det kom fire kofferter med gule bag-tags først, deretter kom resten, her var antakeligvis 8 av 10 merket med pri-tag. Dette gjaldt også vår bagasje og vi fikk dratt den frem og kom oss fort ut av flyplassen og møtte vår forhåndsbestilte transfer. Han kunne fortelle oss at vi skal være fornøyde med valget av TAP, da de er flinkere til å lande enn mange andre selskap når det blåser. Visstnok flere som hadde gitt opp pga vind og enten returnert til utgangspunktet eller hadde valgt å endre kurs og lande på Tenerife. Han pekte kort tid senere på et annet fly som tilsynelatende avbrøt landingen. Så komme returen til Norge litt senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport. Jeg har besøkt de to nevne loungene - og de er helt greie, men hvis du ikke har besøkt så mange andre Star Alliance-lounger, så har du uansett noe å se frem til sammenliknet med de du besøkte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor er bufetten egentlig? Den maten som et i tp loungen er kun småbakst...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe) | Hypern | TripReports | 9 | 30-03-2016 15:20 |
OS/LH VIE-SPU-MUC-LIS i Business | SASID | TripReports | 2 | 11-07-2013 23:54 |
MJF-TRD-CPH-MUC-NCE-VIE-OSL-TRD-MJF på 2 dager ... | Farmer | TripReports | 4 | 15-06-2013 20:05 |
A332 TAP FNC-LIS | SQ 777 | Småprat | 6 | 08-11-2011 10:44 |
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! | chrSVGa380 | TripReports | 10 | 29-07-2011 22:42 |