Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-05-2014, 16:04   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******

Man skal selvfølgelig ikke poste når man er adrenalinsint. Men siden jeg er det på meg selv så lar jeg det gå…

Jeg husker en Pondus stripe der Jokke finner en tusing under sofaen. Han blir kjempeglad og lurer på hva han skal bruke den til. Etter mye om og men går han på Polet og ser Whiskeyhylla. "Hvorfor har jeg sluttet å drikke whiskey?" - spør han seg… og kjøper en flaske. I neste øyeblikk raver han rundt på en rosa hoppeball og blir liggende fyllesjuk i en uke.

Parallellen????

Jeg sluttet plent å sjekke inn bags for noen år siden. Jeg har kjeklet litt med folk på forumet som synes det er bra arrogant av meg også videre. De endrer neppe mening nå. Om jeg sjekket bags så var det en heeeeeelt spesiell situasjon. Jeg reiser "lett" 1,5 uker på håndbagasje. Ikke nødvendigvis lett håndbagasje, men håndbagasje like fullt.

Så slo det meg, før en tur til Munchen, at jeg tar med dette og dette og så bare sjekker jeg bagasjen. Det går fint. Jeg kan prøve å oppføre meg som en snill idealistfyr for en gangs skyld jeg også. Åndene blir sikkert glade og sånt.

Jaddaaaaaa…

Sjekket to bags ned til Munchen. Tech på bagasjeanlegg så de blir stående ute i pøsregn i 30 minutter. FIIIIIINT, når det er fullt av dyre klær og elektronikk.

Sjekket samme to bags hjem fra Munchen. Pga plassorganisering føk også en dress til 25 lapper og en av 3 PC'er oppi den ene kofferten. Tror dere det kom noen kofferter på Gardermoen? Niks, niks barbatriks. Begge står, etter sigende i Munchen og skal komme i dag eller i morgen.

Jeg vet man selvfølgelig aldri skal sjekke noe annet enn Hennes & Maurits truser i bagasjen sin, og det kan godt hende at ingenting er borte. Men er innholdet borte og bagasjen kommer så er jeg 100% skrudd. Og uansett er det hassel. Grrrrrrrr…

Rant er herved over, men en ting er sikkert - Om jeg må sjekke bags i fremtiden så blir jeg heller hjemme.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 16:15   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******

Er i Norge ca. 3 ganger i året og ettersom jeg alltid handler litt norske matvarer og goodies, er koffert en dyd av nødvendighet. Har mistet kofferten en gang, da lå den igjen i Trondheim. Men ettersom jeg hadde nattstopp i Frankfurt, klarte jeg å få kofferten omdirigert til å lande i Atlanta før meg.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 16:46   #3
Belarnion
ScanFlyer Blue

Der er jeg helt enig, Onkel. Man sjekker ikke inn bagasje. Vi var på tur fra Grand Forks til Florida med Allegiant Air. Returen var med både Spirit og Allegiant Air. Vi hadde kun håndbagasje. I florida var vi på 10 dagers cruise med 2 unger under 3 år. Gikk helt fint. Jeg lurer så smått hva folk har med seg på sånne korte turer? Kona var på tur i Nord-Afrika med kun ryggsekk i en mnd...
Old 19-05-2014, 16:46   #4
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Føler med deg litt Fnate. For en skinerd som meg så er det EKSTREMT viktig at alt kommer frem når jeg skal til destinasjonen (driter i returen sånn sett). Liker ikke å være unødvendig bekymret og blir like overrasket når ski + bag kommer hver gang...
Old 19-05-2014, 18:01   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty

Har aldri hatt problemer, utenom den ene gangen kofferten fra TRF kom i utenlandsterminalen på Flesland.

Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte. Senest på torsdag på en tur til LGW var det likefør idiot-tjukkasen med sleik mistet kofferen ned på meg, men det var tydeligvis mitt problem at jeg satt i nærheten av der han skulle legge kofferten. Og folk som kommer seint inn på flyet må gjerne noen rader lenger bak i flyet enn der de sitter for å finne plass, noe som gir dem rett til å presse og dytte seg bakover med en gang skiltet med fest setebeltet er slått av.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 18:50   #6
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Sjekker ALLTID inn bagasje, unntatt på dagsturer selvsagt!

I 97 av 100 tilfeller er det aldri trøbbel, og de siste gangene brukes til å handle nye klær etc.. Fint å få forsikringen til å betale nye antrekk... hehe

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 19:03   #7
Utflyttet
Ute på tur

Jeg føler med deg, men samtidig har jeg hatt fryktelig flaks de siste årene.

De største problemene jeg har hatt er rett og slett at pri-tag ikke funker.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 22:16   #8
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Min dypeste medfølelse til TS, men jeg må nesten tro du har vært ekstremt uheldig...

Jeg aner ikke hvor mange hundre reiser jeg har hatt de siste 10 årene, men har til gode å ikke få baggasjen min. AirBerlin slet litt med en kort connection på TXL for et år siden, men bortsett fra det intet problem...
Old 19-05-2014, 22:26   #9
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Det er jo sjovt at når folk mister deres bagage. Ja så er den fyldt med Hugo Boss habitter, burberry o.l 4 eller 5 iphones laptops osv osv.
His du fylder dyre grejer ibagagen så tegn samtidig en forsikring for indholdet. Det er vel ikke svært.
Og i 9 ud af 10 tilfælde når bags forsvinder, så er den med næste fly, no Big deal
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 22:38   #10
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Har aldri hatt problemer, utenom den ene gangen kofferten fra TRF kom i utenlandsterminalen på Flesland.

Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte. Senest på torsdag på en tur til LGW var det likefør idiot-tjukkasen med sleik mistet kofferen ned på meg, men det var tydeligvis mitt problem at jeg satt i nærheten av der han skulle legge kofferten. Og folk som kommer seint inn på flyet må gjerne noen rader lenger bak i flyet enn der de sitter for å finne plass, noe som gir dem rett til å presse og dytte seg bakover med en gang skiltet med fest setebeltet er slått av.
Helt enig. "Hater" disse siste liten folkene med alt for store kolli som skal presses inn på steder hvor det allerede er fullt. Husker spesielt en hendelse for en del år tilbake hvor en kom omgjort sent, og med fulle hattehylle da bare fjernet en del kofferter får å få plass til sin egen for så å kalle på en CA å si at det var et problem. En av disse koffertene var mine, og da jeg ba han legge den tilbake satte han seg bare og overlot problemet til CA. Jeg ble mildt sagt forbannet på denne dr..t sekken og forklarte hva som hadde skjedd til CA. Det ende med at denne DS'n måtte skjekke inn kofferten.

Slike hendelser burde vært unngått, men ble flott håndtert av CA
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 22:47   #11
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Alltid kjipt å ikke få baggasje :-/

Sist det skjedde med meg var i Hong Kong med Aeroflot. Hadde meget kort transfer i Moskva (Ble heldigvis sluppet forbi køen i security) pga forsinkelse. Hadde en guffen følelse der jeg sto å ventet på baggasje. Så kommer det selvfølgelig ut ei kasse med lapp: "Even - Please contact information - Yours bags are still in Moscow".

Endte opp med at de i dagene etter først prøvde å levere til hotellet i Hong Kong, men da var jeg sjekket ut. Så prøvde de i Macau, men da var jeg også sjekket ut. Dagen etter prøvde de i Guangzhou, da gikk det akkurat. Ble faktisk litt imponert over Aeroflot som fikk baggasjen sendt til 3 hoteller i 3 "land".

Slike tilfeller reiseforsikringen kommer til gode.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2014, 00:10   #12
Peppep
ScanFlyer Gold

Jeg sjekker nesten alltid inn bagasje, og har aldri hatt problemer. Eller, det var vel én gang i 2008 at den ikke kom etter CPH-BGO, fikk den tilsendt en dag eller to etterpå. Sjekker aldri inn elektronikk eller andre verdifulle ting for å slippe å være bekymret hvis den skulle være forsinket/borte/ødelagt.
Old 20-05-2014, 03:25   #13
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Trodde jeg hadde et problem for første gang i vinter, men da hadde min koffert havnet på et non-schengen bånd på TFS.
Old 20-05-2014, 10:41   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Hmm virker som du har vært max uheldig, alle de gangene jeg har sjekket inn bagasje har ting gått veldig greit.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2014, 10:43   #15
Kashgar
ScanFlyer Blue

Kjipt. Har aldri opplevd problemer med bagasjen, men det frister å bare reise med håndbagasje grunnet tiden man sparer
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2014, 10:46   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Belarnion View Post
Kona var på tur i Nord-Afrika med kun ryggsekk i en mnd...
Ha ha ha. Håper det var en stor ryggsekk eller at det var godt og varmt i Afrika

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Det er jo sjovt at når folk mister deres bagage. Ja så er den fyldt med Hugo Boss habitter, burberry o.l 4 eller 5 iphones laptops osv osv.
His du fylder dyre grejer ibagagen så tegn samtidig en forsikring for indholdet. Det er vel ikke svært.
Og i 9 ud af 10 tilfælde når bags forsvinder, så er den med næste fly, no Big deal
Hilsen Ole
Men Ole-mann da... Jeg skjønner at det kan være irriterende når alle blåser ut om dette. Jeg har selv jobbet som førstelinje support når folks mobiler sviktet. Det var i min ungdom og alle "var ekstremt avhengig av telefonen og de hadde svært viktige ting som måtte gjøres og kunne ikke være uten en eneste dag". Ser den.

Men om du vrir på nøtta så er det vel ikke så unaturlig at folk har med nettopp de fineste tingene sine når de drar på tur. Det har ivaffal jeg. Jeg har plenty av klær som ikke er av merke. De fleste olabuksene mine koster GBP29 eller GBP39, men det er ikke dem jeg har med på reise. Bare sånn så du ikke dømmer oss pax for hardt.

Quote:
Originally Posted by OO-VLM View Post
Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte.
Helt enig. Klarer du ikke av med det så sjekker du inn.

Er også flere her som klager over folk som kommer sent ombord med masse bags. Helt enig. Har du mye bagasje så går du umiddelbart når din boarding group tillater.

Status
Bag har ankommet OSL. Skal få dem til å levere til moderen, så jeg kan ta bussen opp dit og hente dem ved anledning. Om innholdet er det samme så er jeg jo lettet over det. Men jeg vil nok allikevel gå langt for å slippe å sjekke inn neste gang

På den positive siden - Morgenstellet gikk jo dødsraskt i dag siden jeg ikke har toalettsaker.

Old 20-05-2014, 11:42   #17
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
På den positive siden - Morgenstellet gikk jo dødsraskt i dag siden jeg ikke har toalettsaker.
Spørs om de rundt deg også synes det er positivt

Er heller ikke fan av å sjekke inn bagasje, og den ultimate utfordringen på det vil jeg få til sommeren med en ca 2 uker lang tur med Rimowa og liten ryggsekk
Old 20-05-2014, 11:58   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Er heller ikke fan av å sjekke inn bagasje, og den ultimate utfordringen på det vil jeg få til sommeren med en ca 2 uker lang tur med Rimowa og liten ryggsekk
Rimova går om det er et varmt strøk. Den er sterk nok til at du kan pakke den full og sitte på lokket til det går igjen. Utfordringen er å se uberørt ut når du bærer den ombord og legger i overhead, mens svetten pipler, neseborene vibrerer og du står i fare for å generere en "teskje brunt"

Old 20-05-2014, 12:14   #19
SASDC8
ScanFlyer Blue

Sjekker kun inn baggasje når bedre halvdel er med. Har stort sett vært heldig når det gjelder få baggasjen, og de få gangene den har blitt borte er det på OSL etter at jeg har droppet den på nytt for flighten til BOO...
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2014, 12:15   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Bare sånn så du ikke dømmer oss pax for hardt.
Jeg skal ikke dømme deg like hardt som Ole. Men min anbefaling generelt (både med erfaring som foran og bak skranken for ankomstservice) er å holde verdisaker i håndbagasje, men har du dyrere gjenstander eller ømfintlige saker, så er det lurt å sette seg inn i hva flyselskapet og forsikring tar ansvar for. Jeg mener ikke at man skal kun reise i det aller billigste, men om man må reise i spesialkolleksjonen til Gucci eller Marc Jacobs så bør man vite at det dekker ikke flyselskapet om det skjer noe.

Ellers merk bagasjen på innsiden og utsiden (jeg vet noen få her er paranoide og tror at man blir rundstjelt fordi adressen står på bagasjen, men det tror jeg nok er en myte).

Det er også greit å tenke på at bagasjen kan bli forsinket (som regel er det snakk om maks 24 timer). Bor man på hotell og reiser sammen med, så oppgi at man forventer forsinket bagasje til hotellet - eller oppgi hvilket navn man er sjekket inn under til flyselskapet, det er alt for ofte slik at vi får bagasje i retur fra hotellet fordi de ikke har noen med det navnet.

Har man et travelt skjema, så hjelper det ikke å klage seg og påstå at du er umulig å nå de neste tusen årene, kom heller med konstruktive forslag så prøver vi å løse det så godt vi kan (de fleste er heldigvis flinke til det, men noen er helt håpløse og da er det umulig å hjelpe med å få fram bagasjen).

Selv så må jeg si at jeg reiser mest med håndbagajse (mest etter eks antall år som ID-passasjer, hvor innsjekket bagasje og kort mellom alternative avganger er "make or break".) Men selv når jeg har sjekket inn, så har jeg aldri vært så uheldig som det du har, så statistisk burde du ikke miste bagasjen på lenge nå (men det finnes alltids unntak som bekrefter også den regelen regner jeg med )

Posting Rules