Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2014, 12:30   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
Default RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Ser ut som Australia blir den tredje kunden, etter USA og India, for det 737 baserte maritime overvåkningsflyet P-8A Poseidon

http://www.flightglobal.com/news/art...8a-buy-396186/
Quote:
Australia has confirmed that it will acquire eight Boeing P-8A Poseidon maritime patrol aircraft, with the first examples to be delivered in 2017.
Er dette flyet for mye for Norges behov når Orion på et tidspunkt må byttes ut?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 13:18   #2
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Nå blir isåfall det om ganske mange år. Luftforsvaret og FLO har jo lagt en slagplan som strekker seg til 2025 som angår F-35, NAWSARH og NH90. I 2015-2018 er scenarioet slik at Forsvaret vil ha en startet på både NH-90,AW101 og F-35, på en gang!

Jeg vet ikke om Orion har en maks driftstid på skroget slik som Lynx har, eller om den er eviglevende slik som Sea King (Det drives jo med IRAN 1 og 2 i disse dager). Men den skal jo få nye vinger, og har vel vært kalkulert til å holde på frem til 2030.

Så er det det store spørsmålet også om Poseidon vil ha mulighet for å benyttes andre steder enn på Andøya. Den krever jo vesentlig lengre rullebane enn Orion. Og uansett om du vil ha økt rekkevidde, så vil jo det et vektproblem. I tillegg er muligheten stor for at noe annet kommer i mellomtiden.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 15:07   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Synes jo nok at Danmark kunne bruge 2 eller 3 af disse specielle B737...
Tænker især på hav overvågning i det grønlandske område...Når der tænkes på at havisen omkring pol området er hastigt i tilbagegang, så synes jeg at det retfærdiggør anskaffelse af disse fly både i Norge og Danmark
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 18:59   #4
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Jag tror även Airbus/EADS håller på och utvecklar en konkurrerande modell baserad på A320 familjen.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 19:10   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag tror även Airbus/EADS håller på och utvecklar en konkurrerande modell baserad på A320 familjen.
Da er det jo besynderlig at det ikke er nevnt i internasjonale tidsskrifter eller på Airbus' hjemmesider....

Forøvrig kan jeg godt se at med de havområder Norge skal ha kontroll på burde P-8 absolutt vurderes. De to eldste P-3N er jo sent 60-talls og de fire P-3C er jo ikke akkurat ungsauer de heller. Selv om godt vedlikehold kan holde dem i luften mange år til, bare "innmaten" blir holdt up-to-date.

Last edited by Stone; 21-02-2014 at 19:13.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 19:15   #6
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Sea hercules, er også en spennende kandidat
http://www.lockheedmartin.com/us/pro...s/sc-130j.html
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 19:46   #7
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Når den tid kommer så tror jeg U(C)AVs er det neste logiske steget for Norge.
__________________
Flickr
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 22:07   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

For Norges (RNoAF) del så er det ikke mange år siden Orion-flyene fikk nye vinger, så de ''holder'' nok, med tanke på bevilgninger inn i 2020-tallet før en beslutting kommer om erstatter for Orion....

Forøvrig har vi CASA C295 som også er en konkurrent til Boeings P8 Poseidon og Lookheed Martins C130 Sea Hercules...

Australia har 7,692,024 km2 stort territorie mot Norges på 385,178 km2 (Stemmer dette? Tatt fra Wikipedia)

Last edited by Trdfly; 21-02-2014 at 22:11.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 22:14   #9
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Når den tid kommer så tror jeg U(C)AVs er det neste logiske steget for Norge.
Har U(C)AVs muligheten til å slippe ut diverse måleinstrumenter som Orion idag gjør da?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 22:46   #10
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

I dag - nei. Om ti-femten år når Orion er klar til å skiftes ut - sannsynligvis. De brukes jo allerede til alt fra overvåkning til kampoperasjoner, så jeg ser ingen grunn til at de ikke skal ta over rollen som Orion og lignende fly fyller i dag.
__________________
Flickr
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2014, 22:53   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Tallet ditt fra ymsenettstedet Wiki ser ut til å dreie seg landmasse?

Siden dette dreier seg om en maritim diskusjon så regner jeg med at følgende tall kan være av større interesse:

Territorialfarvann, økonomiske soner og vernesoner gir til sammen:
2.031.734km².

Landmasser er ikke tatt med i beregningen, kun vann som er innenfor "grunnlinjen", det vil si fjorder men ikke fjell ;-)

I tillegg kommer forpliktelser i det internasjonale havområdet "Smutthavet" som følge av at vi er medlem av NEAFC.

Kilde for tall:
http://www.kartverket.no/Kunnskap/Fa...er/Sjoomrader/
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 21-02-2014 at 23:27.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2014, 02:20   #12
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Tvilte litt på tallene selv, hadde jeg tenkt meg litt om så hadde jo tallene passet fint til landarealene.... hva er forskjellen i totalt da?
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2014, 08:11   #13
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Greit nok at ubemannede kreasjoner kan overta mange av oppgavene. Men jeg vil tro at tilstedeværelse av mennesker, har en del å si i slike operasjoner.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2014, 17:53   #14
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

Her treffer du spikeren på hodet catocontrol.

(Jeg bare synser og stiller noen spørsmål ...)

Å ha vært til stede i havområder historisk sett er årsaken til at vi hevder suverene rettigheter (sedvanerett). Dersom man ikke viser interesse for å markere tilstedeværelse med folk: (1) vil det da bety en folkerettslig forskjell i forhold til å hevde sedvanerett til suverene rettigheter? Kan man hevde sedvanerett til bruk av en veg fordi man har latt en fotball ligge i grøfta over mange år, eller må man ha brukt veien også?

(2) hva betyr det i forhold til Russlands flagg som er plantet på havbunn på Nordpolen? Eier Russland Nordpolen da fordi de har vært "tilstede der" kontinuerlig siden de plantet flagget? Eller var de til stede kun da de plantet flagget?

Passasjen over Nordishavet åpnes mer og mer og det kommer til å bli et enormt interessant område - både for sivilt og militært bruk.

Jeg vil tro en UAV kan gi et kjapt overblikk med enkelte sensorer men noen fullgod MPA kan vi nok glemme før vi får en norsk(?) satelittdekning av enorm kapasitet for å overføre sensordata til land. Ingen satellitter over polene er geostasjonære. Derfor ville en slik dekning innebære et utallig antall satellitter med en usedvanlig stor båndbredde. Problemet er altså ikke styring av UAV slik jeg ser det, men overføring av enorme datamengder.

Til strategisk innsamling og overblikk: kanskje UAV kan gjøre flere oppgaver godt. Til taktisk bruk: aldri i verden, med mindre man har et fly som kan motta all informasjon i sanntid line-of-sight. Jeg ville bli overrasket.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 22-02-2014 at 18:06.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2014, 17:56   #15
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A)

http://www.ga.gov.au/education/geosc...-and-seas.html

:-)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 22-02-2014 at 18:27.
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa bytter ut ølflasker med ølbokser? FlightDeck Reiseforum 18 11-05-2010 19:11
JetX bytter til 737-800 CK Flyforum 0 24-08-2006 07:53
Frostrøyk, Orion og 737. Evenes i mørketid atck Flyforum 16 29-12-2005 16:20
Boeing bytter vingedesign paa US Navy's 737'er LN-MOW Flyforum 2 02-06-2005 20:16


All times are GMT +2. The time now is 22:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.