![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]()
Ser ut som Australia blir den tredje kunden, etter USA og India, for det 737 baserte maritime overvåkningsflyet P-8A Poseidon
http://www.flightglobal.com/news/art...8a-buy-396186/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Nå blir isåfall det om ganske mange år. Luftforsvaret og FLO har jo lagt en slagplan som strekker seg til 2025 som angår F-35, NAWSARH og NH90. I 2015-2018 er scenarioet slik at Forsvaret vil ha en startet på både NH-90,AW101 og F-35, på en gang!
Jeg vet ikke om Orion har en maks driftstid på skroget slik som Lynx har, eller om den er eviglevende slik som Sea King (Det drives jo med IRAN 1 og 2 i disse dager). Men den skal jo få nye vinger, og har vel vært kalkulert til å holde på frem til 2030. Så er det det store spørsmålet også om Poseidon vil ha mulighet for å benyttes andre steder enn på Andøya. Den krever jo vesentlig lengre rullebane enn Orion. Og uansett om du vil ha økt rekkevidde, så vil jo det et vektproblem. I tillegg er muligheten stor for at noe annet kommer i mellomtiden.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Synes jo nok at Danmark kunne bruge 2 eller 3 af disse specielle B737...
Tænker især på hav overvågning i det grønlandske område...Når der tænkes på at havisen omkring pol området er hastigt i tilbagegang, så synes jeg at det retfærdiggør anskaffelse af disse fly både i Norge og Danmark Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Jag tror även Airbus/EADS håller på och utvecklar en konkurrerande modell baserad på A320 familjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]() Quote:
Forøvrig kan jeg godt se at med de havområder Norge skal ha kontroll på burde P-8 absolutt vurderes. De to eldste P-3N er jo sent 60-talls og de fire P-3C er jo ikke akkurat ungsauer de heller. Selv om godt vedlikehold kan holde dem i luften mange år til, bare "innmaten" blir holdt up-to-date. Last edited by Stone; 21-02-2014 at 19:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Sea hercules, er også en spennende kandidat
http://www.lockheedmartin.com/us/pro...s/sc-130j.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
|
![]()
For Norges (RNoAF) del så er det ikke mange år siden Orion-flyene fikk nye vinger, så de ''holder'' nok, med tanke på bevilgninger inn i 2020-tallet før en beslutting kommer om erstatter for Orion....
Forøvrig har vi CASA C295 som også er en konkurrent til Boeings P8 Poseidon og Lookheed Martins C130 Sea Hercules... Australia har 7,692,024 km2 stort territorie mot Norges på 385,178 km2 (Stemmer dette? Tatt fra Wikipedia) Last edited by Trdfly; 21-02-2014 at 22:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
I dag - nei. Om ti-femten år når Orion er klar til å skiftes ut - sannsynligvis. De brukes jo allerede til alt fra overvåkning til kampoperasjoner, så jeg ser ingen grunn til at de ikke skal ta over rollen som Orion og lignende fly fyller i dag.
__________________
Flickr |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Tallet ditt fra ymsenettstedet Wiki ser ut til å dreie seg landmasse?
Siden dette dreier seg om en maritim diskusjon så regner jeg med at følgende tall kan være av større interesse: Territorialfarvann, økonomiske soner og vernesoner gir til sammen: 2.031.734km². Landmasser er ikke tatt med i beregningen, kun vann som er innenfor "grunnlinjen", det vil si fjorder men ikke fjell ;-) I tillegg kommer forpliktelser i det internasjonale havområdet "Smutthavet" som følge av at vi er medlem av NEAFC. Kilde for tall: http://www.kartverket.no/Kunnskap/Fa...er/Sjoomrader/
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 21-02-2014 at 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
|
![]()
Tvilte litt på tallene selv, hadde jeg tenkt meg litt om så hadde jo tallene passet fint til landarealene.... hva er forskjellen i totalt da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Greit nok at ubemannede kreasjoner kan overta mange av oppgavene. Men jeg vil tro at tilstedeværelse av mennesker, har en del å si i slike operasjoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Her treffer du spikeren på hodet catocontrol.
(Jeg bare synser og stiller noen spørsmål ...) Å ha vært til stede i havområder historisk sett er årsaken til at vi hevder suverene rettigheter (sedvanerett). Dersom man ikke viser interesse for å markere tilstedeværelse med folk: (1) vil det da bety en folkerettslig forskjell i forhold til å hevde sedvanerett til suverene rettigheter? Kan man hevde sedvanerett til bruk av en veg fordi man har latt en fotball ligge i grøfta over mange år, eller må man ha brukt veien også? (2) hva betyr det i forhold til Russlands flagg som er plantet på havbunn på Nordpolen? Eier Russland Nordpolen da fordi de har vært "tilstede der" kontinuerlig siden de plantet flagget? Eller var de til stede kun da de plantet flagget? Passasjen over Nordishavet åpnes mer og mer og det kommer til å bli et enormt interessant område - både for sivilt og militært bruk. Jeg vil tro en UAV kan gi et kjapt overblikk med enkelte sensorer men noen fullgod MPA kan vi nok glemme før vi får en norsk(?) satelittdekning av enorm kapasitet for å overføre sensordata til land. Ingen satellitter over polene er geostasjonære. Derfor ville en slik dekning innebære et utallig antall satellitter med en usedvanlig stor båndbredde. Problemet er altså ikke styring av UAV slik jeg ser det, men overføring av enorme datamengder. Til strategisk innsamling og overblikk: kanskje UAV kan gjøre flere oppgaver godt. Til taktisk bruk: aldri i verden, med mindre man har et fly som kan motta all informasjon i sanntid line-of-sight. Jeg ville bli overrasket.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 22-02-2014 at 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 22-02-2014 at 18:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa bytter ut ølflasker med ølbokser? | FlightDeck | Reiseforum | 18 | 11-05-2010 19:11 |
JetX bytter til 737-800 | CK | Flyforum | 0 | 24-08-2006 07:53 |
Frostrøyk, Orion og 737. Evenes i mørketid | atck | Flyforum | 16 | 29-12-2005 16:20 |
Boeing bytter vingedesign paa US Navy's 737'er | LN-MOW | Flyforum | 2 | 02-06-2005 20:16 |