![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
|
![]()
Flyr en del i helikopter i forbindelse med jobb, og lurer på hvorfor de er mye mer vare for lyn og torden enn fly. Har hørt litt ulike ting. Noen sier det er fordi cruisinghøyden øker sannsynligheten for lynnedslag, andre at halepartiet og rotoren bak kan gå i stykker om det blir truffet. (Skal ha vært en hendelse i UK.)
Noen som vet hva som er korrekt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Trangsynt
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
|
![]()
Jeg vet ikke...men at de kan gå i stykker har jeg liten tro på. De skal tåle det fint...
De flyr jo ikke i lyn og torden lenger, men det er pga en økonomisk årsak, har Helikopterservice fortalt oss, ikke pga at det er fare for havari. Rotorbladene må visst demonteres...noe som ikke er gratis...og maskinen blir satt av trafikk. Vet ikke om det er sant, det sies så mye forskjellig fra den kanten... Last edited by TommyL; 01-01-2014 at 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
|
![]()
Kort fortalt så er det at ettersynet som kreves etter et lynnedslag på et tungt helikopter er ekstremt omfattende, tidkrevende og i siste konsekvens dyrt. Alt som roterer er laget i kompositt, og dette blir som regel skadet/må skiftes etter et nedslag. Aner ikke pris, men blir ikke overrasket om man kjapt runder millionen bare ved å skifte ut de 4 hovedrotorbladene. All elektronikk/komponenter/airframe må også sjekkes ut og det tar tid(uker/måneder) Sjelden man har et annet helikopter stående ledig til å erstatte det første. Så summa summarum så prøver man å unngå å fly i lyn. Det kan nok skje alvorlige ting som den hendelsen i uk også, men tror de var ekstremt uheldige. Vi trener av og til på lynnedslag i simulator, da er scenarioet som regel at all strøm/instrumenter forsvinner mens vi er imc. Tror fixed wing ikke er så sårbare som helikoptre, de flyr som regel også over været unntatt ved avgang/landing. Helikoptre flyr som regel midt i været.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
I Scotland spekuleres det om et tidligere lynnedslag kan ha sammenheng med en Super Puma L2- ulykke i 2009.
"THE gearbox in the Super Puma helicopter involved in the 2009 North Sea disaster had been in another aircraft that was hit by lightning." Ikke så mye mere å lese i Press & Journal uten betalt tilgang: http://www.pressandjournal.co.uk/Article.aspx/3530671/
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Jun 2005
Posts: 22
|
![]()
Det er riktig at rotorbladene kan skades, det er ihvertfall en ditching jeg vet om på grunn av dette. Den skjedde på engelsk sektor. Et annet problem er hva som skjer med rotorhodet, akslinger og drev i gearbokser. Overslag kan medføre at det blir pitting i deler som har høye mekaniske belastninger, og derved risiko for sprekkdannelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
|
![]()
Takk for svar SK-92 og B214.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helikopter | Oggi | Flyforum | 1 | 28-05-2013 22:43 |
mangel på Helikopter | Perks | Samlerhjørnet | 13 | 11-09-2009 11:36 |
Norsk helikopter = Bristow helikopter | erlingjo | Flyforum | 2 | 03-12-2008 07:27 |
OT: Kraftig tordenvær her istad | Fry | Flyforum | 10 | 27-06-2008 13:32 |
Bilder fra gårsdagens tordenvær! | Thomas | Flyforum | 24 | 31-07-2006 01:16 |