På tur i Romania, Moldova og Transnistria

L1011-500

ScanFlyer Silver
På tur i Romania, Moldova og Transnistria

Hei, hei! Ja, så var det omsider tid for en ny reiserapport fra denne kanten. Det har blitt noen turer i år, men har ikke hatt hverken tid eller årk (spesielt sistnevnte) til å skrive noe, men nå har jeg skjerpet meg, så her følger en liten reisereportasje fra årets siste tur.

Da jeg i tillegg til luftfart er litt over gjennomsnittet interessert i sovjetunionen/ tidligere øst-blokk land, den kalde krigen, og generelt liker å reise til steder der sjansen for å treffe naboen er minimal, har jeg i år utelukkende reist øst-over, nærmere bestemt Ukraina, Armenia og Hviterussland.

Hadde også lyst å ta en tur til utbryter-republikken Transnistria, noe en kompis av meg også hadde lyst til – så vi begynte å planlegge en liten høst-tur. Transnistria ligger i Moldova så det var åpenbart at vi måtte dit, men vi fant også ut at vi skulle ta Romania med i planene. Det ble bestemt at vi skulle fly til Romania og tilbringe noen dager der, for deretter reise videre til Moldova. Dato for turen ble 11-18 november, altså én uke.

Flybilletter ble bestilt og reiseruten til Romania ble som følger: SVG-CPH med SK, CPH-ZRH-OTP med LX. Hjem fra Moldova ble ruten slik: KIV-MUC-FRA-SVG med LH. Fra Romania (Bucuresti) til Moldova (Chisinau) skulle vi reise med natt-tog (stort sett pga opplevelsen :) )

I Romania ble det til at vi skulle ha to netter i Bucuresti og en i Brasov i Transilvania, mens i Moldova ble det 3 netter i Chisinau. (Det ble jo også en natt på toget mellom Bucuresti og Chisinau).

Vel, vel...nok fjas...over til selve rapporten som vil bli delt inn i deler, ca en for hver dag :)

Del. 1 – Grüezi, Romania!

11.11.2013
SVG-CPH, SK1871
A321, OY-KBL
Avgang: 06:00

Ankom Sola kvart på fem og fant veien inn og bort til innsjekkingskøen. Hadde ikke fått sjekket inne hele reisen på nettet, så da fikk man gjøre det på gamlemåten. Ble stående i kø en liten stund, men det ble vår tur etter vel 15 min. En hyggelig SGH agent fikset biffen raskt og bagasjen ble sendt avsted samtidig som vi fikk utlevert boarding pass.

Neste stopp sikkerhetskontrollen. Nesten ingen folk her, så ingen kø å snakke om og kontrollen ble passert fort å gæli. Ellers fikk man det vanlige spørsmålet om man har ledninger og kamera i sekken. -.-

Etter sikkerhetskontrollen bar det innom Narvesen for et pizzastykke og noe å leske strupen med. Deretter tuslet vi bort til gaten hvor OY-KBL, en A321 stod å ventet på oss. Etter en liten stud ble boarding annonsert og man steg om bord som en av de første. Hadde gruet meg litt til denne flighten, da jeg ikke kan fordra setene og beinplassen i SAS’ A321 (er det de samme setene som er SAS’ 737-600?), og det var ikke akkurat gått å sette seg ned når man fant plassen sin for å si det slik. Huff!

Uansett; boardingen tok ikke lang tid, da det bare var ca 30-40 personer som skulle være med. Det som på den andre siden tok tid var å komme seg avsted. Vi ble en del forsinket grunnet en high loader som ikke ville rikke på seg, men omsider fikk de has på den og vi kunne pushe en del minutter etter rute. Dog kunne vi ikke stikke med en gang, for et lag med rim hadde lagt seg på vingene i løpet av natten, så vi måtte en kjapp tur innom de-ice først.
Så snart flyet var dynket i oransje gugge taxet vi ned til bane 18 og tok av mot kongens by, drøye 20 min forsinket hvis jeg ikke husker helt feil.

Det var en ellers hendelsesløs flight hvor tiden for det meste gikk med til å lese litt i Stavanger Aftenblad som jeg knabbet med meg på vei om bord. Sto for øvrig over både kaffe og te.

Etter en rolig tur over Skagerrak begynte vi etter hvert å peke snuten nedover og vi landet etterhvert på CPH en del forsinket ca 07:25. Ingen grunn til å stresse uansett, heller tvert i mot, for vårt neste fly skulle ikke gå før 09:40.

Stakk en tur innom WHSmith for å kjøpe noe lesestoff i form av Airliner World og Lonely Planet magazine. Så snart dette var unnagjort fant vi oss en rolig plass hvor vi satt og ventet nesten til klokken nærmet seg 09:00.

Et lite stemningsbilde

11.11.2013
CPH-ZRH, LX1267
A320, HB-IJL
Avgang: 09:40

Da det begynte å nærme seg tid for boarding, ruslet vi til gaten som lå i A-piren. Fram med BP og man ble sluppet inn i venteområdet hvor det raskt fyltes opp med folk. Tydelig at det kom til å bli stinn brakke i dag. Nesten samtidig som vi kom inn i venteområdet ved gaten, ankom vår transport for anledningen.

Det ble litt venting, men det ble omsider tid for å boarde. Etter at fiffen hadde gått om bord ble det oss vanlige, dødelige sin tur. Ble ønsket velkommen om bord av et hyggelig crew, før man fant plassen sin i sete 3A. Bare to rader business class på denne flighten.

En retro østerriker på nabogaten

Kynttenevetesten ble som ventet bestått med glans.

Så snart boarding var unnagjort ble alle luker skalket og vi pushet fra gaten i rute. Motorene ble startet i tur og orden og etter en liten taxe-tur, tok vi av og satte kursen om ZRH.

Up, up and away!

Et stykke på vei nedover kontinentet startet serveringen. Fikk en croissant og valgte å skylle den ned med tam flaske-cola. Ellers en rolig og behagelig flight som forløp seg i 37 000 fot. Swiss-sjokoladen ble delt ut litt før vi startet nedstigningen mot ZRH.

Landet på Kloten 10 min før oppsatt rutetid som var 11:35, og takset inn til A-piren. Flyet vi skulle med til OTP skulle gå 12:10, så etter å ha kommet inn i terminalen var det bare å bevege seg mot B-piren og D-delen som er for non-schengen-avganger. Pass og BP ble vist i passkontrollen og ned i kjellerne bar det for å finne gaten.

Re: På tur i Romania, Moldova og Transnistria

11.11.2013
ZRH-OTP, LX1884
A320, HB-IJI
Avgang: 12:10

Gaten vår var ikke langt i fra trappen vi kom ned fra og vi ankom en liten stund før boarding skulle starte. Men for det om boardingen ikke hadde startet var det rene kaoset foran gaten, da alle hadde stilt seg opp i en meget uorganisert «kø».

Uansett, etter en del venting begynte man boarding. Det var selvbetjening som gjaldt når man skulle scanne BP, men siden våre BP ikke var skrevet ut i ZRH måtte man få litt hjelp fra gate-personalet. Da problemet var løst måtte man gå opp en trapp igjen og så inn i broen ut til flyet. Nok et opplagt crew ønsket oss velkommen om bord og man satte kursen nedover midtgangen mot rad 10 og sete 10B (ja, æsj, dritten i midten!).

Når jeg kom ned til rad 10 viste deg seg at et kvinnemenneske hadde satt seg på min plass. Hun tok fram sitt BP for å vise at hun skulle sitte der, men der sto det jammen meg 11B, ikke 10B - så med halen mellom beina måtte hun erkjenne nederlaget og flytte seg bak til sin plass :whip

Tok plass i midten og ventet på at jeg skulle få en nabo til venstre for meg, men denne kom aldri, så da hoppet man over til vindus-setet. Herlig! Vi pushet etter hvert ett par minutter etter rute, og de framme i «styrehuset» tok oss ned til rullebanen og opp i luften.

Serveringen kom i gang en god stund etter at skiltet med sikkerhetsbeltet var slått av, og bestod av et lite rundstykke med ost eller skinke. Valgte ett med skinke samt nok et glass med tam flaske-cola. Rundstykke smakte godt, men det var ikke noe å bli mett på. Duppet av litt etter at maten var fortært, men våknet av at vi fløy inn i en del turbulens og skiltet med sikkerhetsbelte ble på slått på. Det ristet en god del i ca 10 min før det løyet. Da var det også tid for den obligatoriske sjokoladen.

Har virkelig sansen sjokoladen Swiss deler ut!

For tredje gang på noen timer ble kursen satt ned mot moder jord igjen. Det tok sin tid før første glimt av Romania åpenbarte seg under oss, da det var lavt skydekke og ganske disig. Tok etter hvert bakken på OTP og så snart vi hadde bremset rolig opp, takset vi tilbake mot terminalen.

Fikk øye på denne krabaten mens vi takset til terminalen, en ROMBAC 1-11 (regner i hvert fall med at det er en ROMBAC siden den tross alt befinner seg i Romania). For de som kanskje ikke vet det, så ble det laget noen få BAC 1-11 i Romania på lisens under Ceausescu-regimet, kalt ROMBAC.

En TAROM A310. Noen som vet hvilke ruter disse benyttes på?

Parkerte etter hvert ved en gate og det ble tid for å ta farvel med besettingen. Auf wiederluege, Swiss, Grüezi, Romania!

Første stopp etter at vi hadde kommet inn i terminalen var passkontrollen. Det var ikke noe særlig kø her, så det ble kjapt vår tur. Kontrollen i seg selv var unnagjort på no-time og vi kunne fortsette til bagasjekarusellen. Måtte ikke vente lenge her heller og da koffertene fra flighten vår dukket opp, var våre blant de første. Tok bagasjen vår og gikk ut i ankomsthallen. Ble positivt overrasket over at det ikke var noen som stormet mot oss for å tilby ymse taxi-tjenester. Fant en vekslebod for å veksle noen Euro til rumenske Lei og etter det gikk vi ned til bussholdeplassen for å ta bussen til sentrum. Kjøpte billett i en skranke og steg om bord i buss 783 som går til piata Unirii /Unirii plassen hvor vi skulle av. Husker ikke hvor mange Lei billetten kostet, men det var ikke mange kronene å snakke om.

Bussturen ned til sentrum tok sin tid da det var rushtrafikk av verste sort, kombinert med at bussen stoppen hele for å slippe folk av og på. Men til piata Unirii kom vi til uansett, dog hadde det nå blitt mørkt og vi måtte fremdels komme oss til hotellet vårt. Hotellet vi skulle bo på var Doubletree by Hilton Unirii Square, men det ligger en godt stykke fra Unirii plassen. Vi kunne i teorien ta en buss til Hotellet her i fra, men vi visste ikke hvor den gikk i fra, så vi tok beina fatt. Med litt hjelp fra navigasjonen på telefonen fant vi rett vei, men vi tok en liten omvei og vi endte opp med å gå på steder uten hverken fortau eller gangfelt. Det tok heller ikke langt tid før vi fikk øye på turens første løshund, dog var disse alltid harmløse. Kom fra til hotellet etter en spasertur på ca 15-20 min.

Innsjekk var fort gjort og man mottok nøkkelkort til rommet i 5. etasje samt en varm cookie. Spurte også om det var mulig å få et kart over byen, noe som ikke var noe problem. Det skal dog nevnes at kartet vi fikk nok var beregnet på turister som var i byen for andre ting enn det vi var der for. Bortsett fra selve kartet var det ikke noe praktisk info, men masse annonser for diverse tjenester.

Rommet vi fikk var ellers veldig greit. Greit med plass og gode senger. Eneste som trakk ned en del var temperaturen som var vanskelig å endre på (var litt for varmt til tider). Fikk også to store flasker med vann pga sølvkortet. Internett var gratis for alle. Har dessverre ingen bilder av rommet.

Hadde utsikt opp mot Palace of the Parliament.

Var ikke mye vi hadde fått spist denne dagen, så etter en stund gikk vi ut for å finne noe å spise. Endte etter litt vandring rundt omkring opp på en restaurant i gamlebyen med veldig god mat og service. Det ble ellers en forholdsvis tidlig kveld for å lade opp til en dag med sightseeing neste dag.

IMG_0988_zpsa04638da.jpg
[/URL]
Fikk øye på denne krabaten mens vi takset til terminalen, en ROMBAC 1-11 (regner i hvert fall med at det er en ROMBAC siden den tross alt befinner seg i Romania). For de som kanskje ikke vet det, så ble det laget noen få BAC 1-11 i Romania på lisens under Ceausescu-regimet, kalt ROMBAC.

Info: http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=243391
A piece of history! This is the first of nine Rombac 1-11's, the first and the only jet airliner built in Romania at Romaero Bucharest factories. Ex-registration: YR-BRA. Pictured during "Otopeni Visit Spotting Tour" 2011.

Dette kan jeg like! Håper på noen bilder fra både Chisinau, Transnistria og Transilvania!

Chisinau er en by jeg har knyttet sterke bånd til. Pappa jobber der nede nå for 4. året. Har vært i Chisinau/Moldova i ca 21 uker totalt. Et land jeg ikke har vært i for siste gang for å si det sånn. Denne tråden skal jeg følge :D
God tur!

Flott, gleder meg til resten - Bucuresti har jeg besøkt en del ganger og Brasov i fjor. Har i flere år planlagt å også komme meg videre nordover, men det har ikke blitt til nå. Men det frister jo!

Takker for hyggelige tilbakemeldinger og for infoen om ROMBAC'en! :)

Del. 2 – Don’t worry - off road!

Etter en god natts søvn kom etter hvert morgenen og man måtte kave seg opp av senga for å gjøre seg klar for første dag på tur. Da alt av obligatorisk morgenstell var unnagjort tok vi heisen opp i 9. etasje for å spise frokost. Frokosten var ikke inkludert i prisen, og gullkort har man jo ikke lenger, så den måtte kjøpes. Kostet ca 90,- per pers. Stort utvalg av varm og kald mat og servitørene kom ofte rundt for å tilby kaffe og nypresset appelsinjuice. Så snart vi hadde spist oss mette gikk vi ned til rommet for å hente tingene våre og deretter bar det ut.

Utsikten fra hotellrommet. Ser ikke ut som det skulle være et problem å finne plass til nye bygninger.

Første mål for dagen var (selvfølgelig) galehuset til Ceausescu, Palace of the Parliament. Bygning er en av verdens største bygninger og verdens tungste.
Vi tok til høre fra hotellet og gikk et par minutter til vi kom til den enorme Unirii boulevarden. Her i fra var det strake veien opp til palasset.

¨
Domstolen i Bucuresti

Bygningen til venstre er nasjonalbiblioteket.

Unirii boulevarden helt til høyre, Dâmbovița-elven til venstre og Palace of the Parliament i distansen.

Tomme fontener på piata Unirii. Regner med at det er vann i de om sommeren ;)

Etter en greit spasertur oppover boulevarden samt litt photoshoots kom man fram til parkeringsplassen foran palasset. Her ble det tatt en del bilder, dog ikke helt uten utfordringer. Det var nemlig ikke så lett å få hele bygningen i ett bilde, spesielt ikke med tanke på at man ikke ville ha med alle bilene på parkeringsplassen. Men prøver man hardt nok går det som regel bra til slutt og det gjorde det denne gangen også ;)

Bygningen har «bare» 12. etasjer, men disse er ikke i standard høyde for å så det slik...

Vi gjorde oss etter hvert ferdige med å leke japanske turister og beveget oss over mot nord-siden av bygningen. Her fant vi inngangen til besøkssenteret hvor vi meldte oss på en guidet tur rundt i palasset.

Palasset sett fra nord

Det første vi gjorde da vi kom inn var å melde oss på en rund-tur. Vi valgte den lengste, som i tillegg til omvisning i en mengde ulike rom, inkluderer en tur på takterrassen og litt av kjelleren. Betalte ca 50 kr for en studentbillett pluss 60 kr for å få lov til å ta bilder :rolleyes: Ellers var vi ganske heldige med timingen da vi kom rett før turen vi meldte oss på skulle starte. Før vi begynte måtte vi først levere inn passene våre og så ble hele gruppa sendt igjennom sikkerhetskontrollen, akkurat som på en flyplass.

Ett av de første rommene vi fikk se. I dette rommet var noen av favorittbildene til Ceausescu samt noen rumenske folkedrakter. Kvinnen på bildet helt til høyre skal visst nok være Elena, den gale kona til Ceausescu.

Deler av bygningen huser underhuset i det rumenske parlamentet samt senatet, men mesteparten blir leid ut til konferanser og andre begivenheter. Hvem som vil kan leie et rom eller flere, så hvis noen skal ha party med mange folk og sliter med å finne plass, ja da er dette den perfekte plassen. Slipper også problemet med at folk ikke finner fram ;)

Nok et kjedelig rom..

Nå begynner det å ligne noe!

Nest alt i palasset (marmor, tekstiler, treverk, krystaller, osv) kommer fra og er laget i Romania. Så skal man finne noe positivt med dette galehuset må det være at det i det minste har bidratt til mange arbeidsplasser. Men selvfølgelig veier ikke det opp for at en gal, gal mann skulle bygge seg et palass ingen kunne forestille seg, samtidig som resten av befolkningen hadde store problemer med å klare seg. I tillegg ble 30 000 mennesker tvangsflyttet.

Noen av trappene måtte bygges om flere ganger, da lille Ceausescu ikke var fornøyd med trappetrinnene.

Dette er det største rommet i bygningen. Her ville Ceausescu ha et enormt bilde av seg selv og Elena i hver ende av rommet, men han fant ut at folk da bare ville se på bildet av Elena. Men Ceausescu var en luring, så løsningen ble til at han fikk et bilde av seg selv i den ene enden og et svært speil i den andre.

Samme rom. Reisekameraten illustrerer størrelsesforholdet på en grei måte :wow:

Ganske grei utsikt!

Dette er det rommet som har høyest takhøyde.

Siste stopp var en tur innom kjelleren. Til sammen går bygningen 90 meter under jorden, komplett med tunneler og garasjeanlegg, men vi fikk bare se en liten del rett under bakkenivå. Egentlig ikke noe spesielt å se, men så har man i det minste vært der ;)

Har en følelse av at den hammeren og sigden er malt på veggen kun for turistene, men hvem vet...

Omvisningen tok rundt halvannen time og da vi hadde fått tilbake passene ruslet vi ut og satte kursen sånn sirkus mot neste mål som var revolusjons-plassen.

Cișmigiu-parken

En helt gigantisk trestamme!

Nei, forresten.... :colgate:

Kom fram til revolusjons plassen etter fin fin spasertur og det ble litt fotografering igjen. Det var her, fra balkongen til det rumenske kommunistpartiets sentralkomite at Ceausescu holdt sin siste tale, foran et hav av buende mennesker.

Bygningen i bakgrunnen er hvor sentralkomiteen til kommunistpartiet holdt til.

Fra balkongen midt i bildet holdt han sin siste tale til folket.

Men vi vandret litt rundt om kring for å ta plassen i nærmere øyesyn ble vi vitne til en litt morsom episode. En ting vi la merke til på denne turen var hvordan folk bare lager seg en parkeringsplass hvis man ikke kan finne en ledig plass. Så det samme i Ukraina også, det var ikke så gale som i Romania. Uansett; vi holdt på å ta noen bilder på et sted det ikke skulle være mulig å kjøre bil da det var ca 20 cm høye fortauskanter rundt oss. Plutselig merker vi at det kommer en liten bil mot oss og begynner å kjøre opp og over fortauskanten. Vi så nok ganske forfjamset ut begge to og plutselig tar sjåføren ned vinduet og sier mens han smiler bredt: «Don’t worry - off road!» haha! :colgate:

I denne bygningen holdt det beryktede Securitate til. (Securitate var det hemmelige politiet i Romania under kommunistene)

Vi gikk så videre opp mot Gara De Nord som er den største togstasjonen i Bucuresti. På stasjonen skulle vi kjøpe togbilletter til Brasov og Chisinau.

Et meget kjent konserthus fra 1800-tallet, som jeg ikke husker navnet på :cool:

Det var et stykke å gå opp til stasjonen og vi var litt usikre på veien til tider. Gikk igjennom nåen gater jeg ikke ville gått i på natten for å si det slik, men det var helt ok på dagtid. Dog var det en liten episode med en diger hund bak et gjerde som satte en støkk i oss begge. Fikk på denne turen inntrykk av at alle løshundene var helt harmløse, mens de som var innelåst bak diverse gjerder ofte var ganske aggressive.

Fant fram til stasjonen og billettluken ble lokalisert. Forberedte oss på at ingen i billettskranken snakket engelsk, så vi skrev ned all viktig info på papir, dog viste det seg at det ikke var nødvendig i det hele tatt. Damen i skranken snakket greit engelsk og etter noen minutter hadde vi fått kjøpt billetter til Brasov neste dag. 100 kr per pers for 2. klasse med den raskeste togtypen.
Billetter til Chisinau måtte vi kjøpe i en egen skranke for internasjonale togavganger.

Sistnevnte skranke ble oppsøkt og her var det ikke akkurat travelt. De ansatte så ut til å ha kaffeslabberas, men en av de ansatte la etter hvert merke til oss og kom til unnsetting. Også hun snakket greit engelsk så vi hadde ingen problemer her heller. Måtte ut med ca 500 kr per pers for 1. klasse.

Da billettkjøp var unnagjort tok vi metroen til piata Unirri, dog ble det en ganske lang tur, da vi presterte å ta den til feil plass først. Her i fra gikk vi til gamlebyen. Vandret rundt en stund, men kan ikke si at den var så imponerende akkurat.

Originalt!

:cheers: :drink :up:

Vlad Tepes, eller «Dracula» om du vil. Dette var også stedet for de eldste utgravningene i Bucuresti.

Begynte å bli ganske sultne da vi ikke hadde spist siden frokost, så vi fant oss et sted å spise. Det gjorde godt med litt mat og etter at regningen var betalt gikk vi opp Unirii boulevarden igjen. Det hadde blitt mørkt og vi ville ta noen bilder av palasset i mørket.

Etter enda mer fotografering tuslet vi tilbake til hotellet etter en flott dag. Vi hadde selvfølgelig bare sett litt av byen, men vi var uansett fornøyde med dagen.

Del.3 – Let me suck your blood

Det ble onsdag og tid for å komme seg videre. I dag skulle vi ta turen opp til Transilvania og byen Brasov, hvor vi skulle tilbringe én natt.

Nok en kreativ parkering

Frokosten denne morgenen tok litt lengre tid enn beregnet så da vi var klare til å sjekke ut hadde klokka passert 08:00 og toget til Brasov skulle gå 08:42. Kom oss ned i resepsjonen og man fikk sjekket ut fort og greit. Resepsjonisten ringte også etter en taxi og vi fikk en kvittering med nummeret til taxien vår. Taxien (som selvfølgelig var en Dacia Logan ;) ) ankom etter noen få minutter og vi kom oss av gårde. Problemet var bare at vi kom midt i morgenrushet og man kom ikke mange meterne før man måtte stoppe og vente på grønt lys. Vi ble etter hvert helt sikre på at vi bare kunne glemme å bli med toget. Heldigvis løsnet det litt opp etter hvert og vi kom fram til Gara De Nord ca 5-7 min før toget skulle gå. Fikk betalt taxisjåføren som veldig lurte på om vi virkelig skulle til togstasjonen og ikke flyplassen?

Så snart vi hadde fått bagasjen var det bare å ta beina fatt. Småsprang inn på stasjonen hvor vi fort fant en informasjonstavle med informasjon om plattformen for vårt respektive tog. Togsettet ble lokalisert og vi kom oss om bord i vognen vår ett par minutter før avgang.

Behagelige seter, men det var dårlig med plass til litt større kofferter, så kofferten min måtte stå litt i midtgangen og mellom setet overfor meg.

Toget rullet ut av stasjonen og foran oss lå en tur på knappe tre timer. Landskapet var først helt paddeflatt, men etter hvert begynte noen fjellene vise seg i distansen. Da vi kjørte opp i fjellene gikk farten ned drastisk og det føltes som om vi smøg oss oppover dalene.

Ut av vinduet kunne man se skog og fjell, ikke helt ulikt her hjemme.

Da vi nærmet oss Brasov begynte landskapet å flate ut og farten gikk betraktelig opp igjen. Vi trillet inn på stasjonen rundt 11:20 og man tok med seg bagasjen og forlot toget.

Et lite jeg tok etter at vi hadde gått av toget.

Vi gikk så ut av stasjonsbygningen for å finne en taxi som kunne kjøre oss til hotellet vi skulle bo på. Hadde lest at i Brasov så var «Bratax» og «Martax» ordentlige og redelige taxiselskap, så da vi gikk mot taxi-køen prøvde vi å finne en bil fra et av disse selskapene. Det viste seg å ikke være så lett, da alle var helt like (fant senere ut at navnet på selskapet sto på taxiskiltet, og av og til med forholdsvis liten skrift bak på bilen).

Det endte med at vi gikk mot den første og «beste». Joda han skulle kjøre oss til hotellet. Spurte så hvor mye han skulle ha for turen, og fikk til svar at han brukte taksameteret. Flott! Vi hoppet inn i bilen og kjørte av sted. Etter en stund spurte han hvor vi var i fra og dumme som vi var sa vi at vi var fra Norge. Ok, turen koster 10 euro. Etter litt mumling sa vi at det var greit, vel vitne om at vi nettopp hadde latt oss lure. Da vi kom fram til hotellet og jeg fant fram 10 euro for å betale fikk vi følgende svar: «Nonono! 10 for EACH of you! This is not train station! I need to go back!» Det ble heftig diskusjon, men han ga seg ikke og til slutt ga jeg han 20. Mest av alt siden jeg var redd for at han skulle kjøre av sted med bagasjen vår.

Etter at vi hadde tatt bagasjen vår tuslet vi bort til hotellet, dog var jeg på dette tidspunktet MEGET(!) irritert, mest på meg selv, og når jeg tenker på dette i ettertid kan jeg ikke fatte og begripe at jeg faktisk ga ham 20 euro for en tur som skulle kostet maks 5.

Vel, vel vi kom oss omsider inn på hotellet og fikk sjekket inn.

Hotellet vi bodde på. (Tok dette bilde neste dag)

Tok heisen opp til 2 etasje og fant veien til rommet vårt. Skulle bare slenge fra oss bagasjen før vi skulle ut igjen så det ble ikke lange pausen, men fikk knipset noen bilder.

Utsikten fra rommet

Man merket at man hadde kommet til Transilvania og «the land of Dracula» ;)

Grunnen til at vi bare skulle inn og snu igjen var fordi vi skulle til Bran slottet, eller «Dracula-slottet» om du vil. Så da vi kom ned i resepsjonen fikk vi resepsjonisten til å ringe etter en taxi som kunne kjøre oss til buss-stasjonen. Taxien som for øvrig var helt legitim ankom etter noen få minutter. Det var et ganske godt stykke å kjøre, men turen kostet ikke mer enn ca 30 kr.

På buss-stasjonen ble litt proviant kjøpt før vi etter litt leting fant fram til minibussen som kjører forbi Bran. Fikk kjøpt billett av sjåføren som virket som en artig skrue. Han kunne bare si en ting på engelsk og det var «bye-bye» :colgate:

Buss-stasjonen med minibussen vår helt til høyre.

Vi forlot Brasov og kjørte mot Bran, en tur på en drøy halvtime.

Et vanlig syn på landsbygda i Romania og Moldova

Kom fram til Bran og vi sa «bye-bye» til sjåføren. Slottet ble raskt lokalisert der det lå oppe på en liten høyde over landsbyen. På bilder ser det ofte ut som om det ligger for seg selv midt ute i «gokk», men realiteten er at det ligger rett ved landsbyen. Slottet er kjent som Dracula-slottet, da det blir markedsført som hjemmet til Bram Stokers karakter Dracula. Vlad III, bedre kjent som Vlad Spidderen som Bram Stoker baserte Dracula på, skal ellers ha bodd der en natt.

Selv om slottet lå rett ved sentrum var det et stort gjerde rundt, og vi klarte ikke å finne veien inn med det første, så vi gikk et stykke nedover veien, langs gjerde. Kom til slutt til noe som så ut som et museum og vi tenkte at man sikkert måtte innom her før man kunne gå opp til slottet. Da vi lukket opp døren kom vi inn i et halvmørkt rom og det satt noen damer og bablet i vei. Fikk på følelsen av at vi var de eneste turistene som hadde vært innom den dagen. Skjønte vel egentlig at dette ikke var riktig plass, men nå var vi der, så vi kjøpte en billett til 4 kr. Deretter viste den ene damen vei, samtidig som hun slo på lyset i de forskjellige rommene. Det viste seg at dette lille museet bare var noe rom med forskjellige møbler som hadde tilhørt dronning Marie av Romania. Vi brukte ikke lange tiden her, og da vi skulle gå ut igjen ble vi fortalt at inngangen til slottet var 5 minutter i «den retningen» og det ble pekt samme vei som vi nettopp hadde kommet fra.

Tuslet tilbake, og fortsatte forbi buss-stoppen hvor vi hadde gått av tidligere. Fant ganske kjapt billettluken og inngangen. Kjøpte en studentbillett for 20 kr, men av en eller annen merkelig grunn slapp reisekameraten å kjøpe billett. Fant ikke ut hvorfor, men det virket som at han skulle hatt en, for vakten i inngangsporten måtte snakke med damen i billettluken før vi slapp inn.

På vei opp mot slottet

Da vi kom inn måtte jeg vise billetten igjen, men etter at det var gjort kunne vi gå rundt som vi ville. Også her var det masse møbler og andre ting som hadde tilhørt dronning Marie av Romania (som opprinnelig var britisk).

En hemmelig gang.

Her kom man ut av den hemmelige gangen.

Nytt teppe, anyone? :colgate:

Bran

Vi gikk innom suvenirbutikken og kjøpte billetter til torturinstrument-utstillingen. Mye mer spennende enn resten av slottet ;) NB! Sarte sjeler vil kanskje scrolle forbi de neste bildene..

Eksempel på masker man kunne bli dømt til å gå med i offentligheten.

Auuuu!!!!!!!!

Vandre rundt i slottet i et par timer før vi fant ut at vi hadde sett nok og vi trasket ned til landsbyen igjen. Neste buss til Brasov skulle komme om en liten time, så i mellomtiden vandret vi bare litt rundt i Bran.

Minnesmerket over en rumensk general eller noe i den duren..

Fikk øye på et par «romanian chicks» ;)

Gikk etter en stund tilbake til bussholdeplassen, og det tok ikke så lang tid før bussen vår kom kjørende. Det ble mørkt mens vi kjørte tilbake og jeg holdt på å sovne i det vi kjørte inn på buss-stasjonen i Brasov. Fant ut at vi skulle gå tilbake til gamlebyen og hotellet, noe vi visste var et godt stykke, men det viste seg at det var mye lengre enn vi hadde trodd. Hadde en del problemer med å finne veien også på ett tidspunkt og vi havnet et par steder som ikke var direkte koselige. Lurte også litt på hvor alle var henne, for det var ikke mange folk ute og gikk for å si det slik.

Brasov har sitt eget lille «Hollywood-skilt» oppe i fjellsiden.

Ecaterina's Gate, den eneste originale byporten igjen i Brasov

Fant oss til slutt en restaurant ved den gamle rådhusplassen hvor et velsmakende måltid ble inntatt. Da maten var spist gikk vi tilbake til hotellet, som lå ca 15-20 minutters gange fra sentrum av gamlebyen.

Flott ! Veldig artig å kjenne igjen stedene fra i fjor sommer, inkludert busstasjonen i Brasov, selv om det så litt annerledes ut i juni. Dessverre kjenner jeg meg igjen også i beskrivelsen av enkelte av drosjesjåførene. Det var ille fra Gara Nord, og enda verre fra hotellet til flyplassen nå i sommer. Da ba jeg om pris på forhånd og han ga et akseptabelt anslag (dog noe dyrt). Taksameteret hang på halv åtte, slik at displayet ikke var synlig for meg, men brydde meg ikke om det, ettersom prisen var anslått. Og jeg tenkte - han kan ikke være så utspekulert... (!). Fyren var usympatisk og jeg hadde mine mistanker. Og nettopp: Prisen var nesten doblet i forhold til anslaget! Betalte relativt raust, men ikke i nærheten av det som stod på displayet. Tok trikset med å la døra stå oppe på passasjersiden før jeg tok ut bagasjen.

Men så lenge man styrer unna sjåførene som prøver å rope "taxi" etter turistene, er min erfaring god. Det gjelder både i Romania og Bulgaria, for øvrig.

Ellers synes jeg gamlebyen i Bucuresti er svært sjarmerende, om enn etter hvert veldig turistifisert i august 2013. Det var bedre for et par år siden. Nå var det for mange på guttetur med tappetårn med Heineken på bordene.

Del. 4 - So, how much does a taxi-ride cost in Estonia?

Senere denne dagen skulle vi ta toget tilbake til Bucuresti, for så å reise videre til Chisinau, men først hadde vi noen timer til å utforske Brasov.

Frokosten denne morgen var ikke like omfattende som den på Hilton, men helt klart innafor. Da vi hadde spist oss ferdige gikk vi til resepsjonen og sjekket ut. Fikk også satt igjen bagasjen slik at vi bare kunne komme innom å hente den når vi skulle til stasjonen.

Saint Nicholas kirken som lå rett ved hotellet.

Det ble en liten tur gjennom en av Europas smaleste gater.

Strada Sforii

Vi hadde tenkt å ta gondolbanen opp til toppen av Tâmpa, fjellet som ligger ved Brasov, men det viste seg at den var stengt.

Ikke mye liv her...

Flotte parkeringer :colgate:

Tårnet på det gamle rådhuset, og the white tower, som var en av sju bastioner rundt byen. I dag står bare to igjen, the white og the black tower.

Den gamle rådhusplassen

The black church. Kirken fikk sitt navn etter en brann som gjorde at den i sin tid ble sort.

Buna Vestire kirken.

???

Det var hyggeligere å gå her på dagen for å si det slik ;)

Vi gikk opp til the withe tower for å se på utsikten.

Et lite panoramabilde over gamlebyen.

Her ser man den nye delen av byen. Det bor ca 200 000 i Brasov.

Dette bildet er tatt fra the black tower.

Vandret rundt i noen timer før vi gikk for å spise lunsj. Gikk så tilbake til hotellet hvor bagasjen ble hentet og en taxi til stasjonen ble bestilt. Taxien kom og denne var også fra et legitimt selskap, dog virket ikke sjåføren like oppbegående som den forige vi hadde. Kom oss avsted og etter de obligatoriseke spørmålene om hva vi syns om Brasov og damene i Romania, ble vi selvfølgelig spurt om hvor vi kom fra. Det har seg slik at min reisekamerat opprinnelig er fra Estland, og etter turen fra stasjonen til hotellet dagen før hadde vi blitt enige om at hvis noen spurte oss hvor vi var i fra, ja da skulle vi si at vi var fra Estland. I det han stilte spørsmålet ble det stille et lite sekund da ingen ville svare med en gang, men man måtte jo handle raskt så jeg fikk svart “Eeeeestonia” :colgate:

Da begynte vår sjåfør med en gang å snakke om en fotballkamp Romania hadde vunnet mot Estland, og heldigvis hadde min venn sette denne kampen, så de fikk i hvert fall litt å prate om. Vi begynte etter hvert å nærme oss stasjonen og vi fikk da servert et ganske interessant spørsmål: “So, how much does a taxi-ride cost in Estonia?”. Instinktivt sa jeg bare “oh..well.....you know...it's pretty cheap..”. Reisekameraten jattet også med, og sa at det for det meste var billig. Enden på visa ble at vi betalte normal pris. Great success! :D

Kom til stasjonen ca en time før toget vårt skulle gå (14:20). Mesteparten av ventetiden ble tilbrak inne i den ganske overfylte stasjonsbygningen. Hadde også en tur ut for å ta noen bilder, men det var ikke så mye spennende å se.

Relativt stille....

Etter en stund gikk vi ut til platfor 3 hvor toget sto å ventet på oss. Steg om bord og fant plassene våre. Interiøret i denne vognen var av en litt eldre årgang enn den vi hadde opp, men setene var greie å sitte i og det var faktisk plass til kofferten min på hattehyllen. Jeg og min venn hadde begge vindusplass i en sittegruppe med fire stoler, men det kom en dame som hadde veldig lyst på plassen min, så da “måtte” man flytte på seg. Hun snakket engelsk og vi pratet litt med henne på vei nedover. Hun bodde og jobbet i Bristol, men hadde vært hjemme i Brasov for å besøke familien. Hun hadde også lyst å kikke i bladet jeg hadde med, nemlig Airliner World, men jeg tror hun fort fant ut at et blad med masse fly ikke var det mest spennende :colgate:

Da vi begynte å nærme oss Bucuresti kom det en mann igjennom toget som la igjen masse ting og tang på bordene som han ville selge, slik man ofte opplever på restauanter i sydlige strøk. Ingen ville kjøpe noe så han måtte ta med seg alt skrotet. Litt etter dette kom det en liten gutt som delte ut A4 ark der det i følge damen vi satt med, sto at han ikke hadde foreldre og at han trengte penger. Bare litt rart at han hadde råd til nye joggesko og ikke minst togbillett. Han fikke ikke noe han heller.

Ankom Gara de Nord ca 17:15 og toget til Chisinau skulle gå 19:40, så vi hadde nesten to og en halv time å slå ihjel på stasjonen.

Bra rapport! Liker at det flere bilder fra "ukjente" destinasjoner. Gleder meg til bildene fra Chisinau! Har vært igjennom en god del av Europa selv, men ingen av disse landene ;)

Back