L1011-500
ScanFlyer Silver
På tur i Romania, Moldova og Transnistria

Hei, hei! Ja, så var det omsider tid for en ny reiserapport fra denne kanten. Det har blitt noen turer i år, men har ikke hatt hverken tid eller årk (spesielt sistnevnte) til å skrive noe, men nå har jeg skjerpet meg, så her følger en liten reisereportasje fra årets siste tur.
Da jeg i tillegg til luftfart er litt over gjennomsnittet interessert i sovjetunionen/ tidligere øst-blokk land, den kalde krigen, og generelt liker å reise til steder der sjansen for å treffe naboen er minimal, har jeg i år utelukkende reist øst-over, nærmere bestemt Ukraina, Armenia og Hviterussland.
Hadde også lyst å ta en tur til utbryter-republikken Transnistria, noe en kompis av meg også hadde lyst til – så vi begynte å planlegge en liten høst-tur. Transnistria ligger i Moldova så det var åpenbart at vi måtte dit, men vi fant også ut at vi skulle ta Romania med i planene. Det ble bestemt at vi skulle fly til Romania og tilbringe noen dager der, for deretter reise videre til Moldova. Dato for turen ble 11-18 november, altså én uke.
Flybilletter ble bestilt og reiseruten til Romania ble som følger: SVG-CPH med SK, CPH-ZRH-OTP med LX. Hjem fra Moldova ble ruten slik: KIV-MUC-FRA-SVG med LH. Fra Romania (Bucuresti) til Moldova (Chisinau) skulle vi reise med natt-tog (stort sett pga opplevelsen
)
I Romania ble det til at vi skulle ha to netter i Bucuresti og en i Brasov i Transilvania, mens i Moldova ble det 3 netter i Chisinau. (Det ble jo også en natt på toget mellom Bucuresti og Chisinau).
Vel, vel...nok fjas...over til selve rapporten som vil bli delt inn i deler, ca en for hver dag
Del. 1 – Grüezi, Romania!
11.11.2013
SVG-CPH, SK1871
A321, OY-KBL
Avgang: 06:00
Ankom Sola kvart på fem og fant veien inn og bort til innsjekkingskøen. Hadde ikke fått sjekket inne hele reisen på nettet, så da fikk man gjøre det på gamlemåten. Ble stående i kø en liten stund, men det ble vår tur etter vel 15 min. En hyggelig SGH agent fikset biffen raskt og bagasjen ble sendt avsted samtidig som vi fikk utlevert boarding pass.
Neste stopp sikkerhetskontrollen. Nesten ingen folk her, så ingen kø å snakke om og kontrollen ble passert fort å gæli. Ellers fikk man det vanlige spørsmålet om man har ledninger og kamera i sekken. -.-
Etter sikkerhetskontrollen bar det innom Narvesen for et pizzastykke og noe å leske strupen med. Deretter tuslet vi bort til gaten hvor OY-KBL, en A321 stod å ventet på oss. Etter en liten stud ble boarding annonsert og man steg om bord som en av de første. Hadde gruet meg litt til denne flighten, da jeg ikke kan fordra setene og beinplassen i SAS’ A321 (er det de samme setene som er SAS’ 737-600?), og det var ikke akkurat gått å sette seg ned når man fant plassen sin for å si det slik. Huff!

Uansett; boardingen tok ikke lang tid, da det bare var ca 30-40 personer som skulle være med. Det som på den andre siden tok tid var å komme seg avsted. Vi ble en del forsinket grunnet en high loader som ikke ville rikke på seg, men omsider fikk de has på den og vi kunne pushe en del minutter etter rute. Dog kunne vi ikke stikke med en gang, for et lag med rim hadde lagt seg på vingene i løpet av natten, så vi måtte en kjapp tur innom de-ice først.
Så snart flyet var dynket i oransje gugge taxet vi ned til bane 18 og tok av mot kongens by, drøye 20 min forsinket hvis jeg ikke husker helt feil.
Det var en ellers hendelsesløs flight hvor tiden for det meste gikk med til å lese litt i Stavanger Aftenblad som jeg knabbet med meg på vei om bord. Sto for øvrig over både kaffe og te.
Etter en rolig tur over Skagerrak begynte vi etter hvert å peke snuten nedover og vi landet etterhvert på CPH en del forsinket ca 07:25. Ingen grunn til å stresse uansett, heller tvert i mot, for vårt neste fly skulle ikke gå før 09:40.
Stakk en tur innom WHSmith for å kjøpe noe lesestoff i form av Airliner World og Lonely Planet magazine. Så snart dette var unnagjort fant vi oss en rolig plass hvor vi satt og ventet nesten til klokken nærmet seg 09:00.

Et lite stemningsbilde
11.11.2013
CPH-ZRH, LX1267
A320, HB-IJL
Avgang: 09:40
Da det begynte å nærme seg tid for boarding, ruslet vi til gaten som lå i A-piren. Fram med BP og man ble sluppet inn i venteområdet hvor det raskt fyltes opp med folk. Tydelig at det kom til å bli stinn brakke i dag. Nesten samtidig som vi kom inn i venteområdet ved gaten, ankom vår transport for anledningen.
Det ble litt venting, men det ble omsider tid for å boarde. Etter at fiffen hadde gått om bord ble det oss vanlige, dødelige sin tur. Ble ønsket velkommen om bord av et hyggelig crew, før man fant plassen sin i sete 3A. Bare to rader business class på denne flighten.

En retro østerriker på nabogaten

Kynttenevetesten ble som ventet bestått med glans.
Så snart boarding var unnagjort ble alle luker skalket og vi pushet fra gaten i rute. Motorene ble startet i tur og orden og etter en liten taxe-tur, tok vi av og satte kursen om ZRH.

Up, up and away!
Et stykke på vei nedover kontinentet startet serveringen. Fikk en croissant og valgte å skylle den ned med tam flaske-cola. Ellers en rolig og behagelig flight som forløp seg i 37 000 fot. Swiss-sjokoladen ble delt ut litt før vi startet nedstigningen mot ZRH.
Landet på Kloten 10 min før oppsatt rutetid som var 11:35, og takset inn til A-piren. Flyet vi skulle med til OTP skulle gå 12:10, så etter å ha kommet inn i terminalen var det bare å bevege seg mot B-piren og D-delen som er for non-schengen-avganger. Pass og BP ble vist i passkontrollen og ned i kjellerne bar det for å finne gaten.

Hei, hei! Ja, så var det omsider tid for en ny reiserapport fra denne kanten. Det har blitt noen turer i år, men har ikke hatt hverken tid eller årk (spesielt sistnevnte) til å skrive noe, men nå har jeg skjerpet meg, så her følger en liten reisereportasje fra årets siste tur.
Da jeg i tillegg til luftfart er litt over gjennomsnittet interessert i sovjetunionen/ tidligere øst-blokk land, den kalde krigen, og generelt liker å reise til steder der sjansen for å treffe naboen er minimal, har jeg i år utelukkende reist øst-over, nærmere bestemt Ukraina, Armenia og Hviterussland.
Hadde også lyst å ta en tur til utbryter-republikken Transnistria, noe en kompis av meg også hadde lyst til – så vi begynte å planlegge en liten høst-tur. Transnistria ligger i Moldova så det var åpenbart at vi måtte dit, men vi fant også ut at vi skulle ta Romania med i planene. Det ble bestemt at vi skulle fly til Romania og tilbringe noen dager der, for deretter reise videre til Moldova. Dato for turen ble 11-18 november, altså én uke.
Flybilletter ble bestilt og reiseruten til Romania ble som følger: SVG-CPH med SK, CPH-ZRH-OTP med LX. Hjem fra Moldova ble ruten slik: KIV-MUC-FRA-SVG med LH. Fra Romania (Bucuresti) til Moldova (Chisinau) skulle vi reise med natt-tog (stort sett pga opplevelsen

I Romania ble det til at vi skulle ha to netter i Bucuresti og en i Brasov i Transilvania, mens i Moldova ble det 3 netter i Chisinau. (Det ble jo også en natt på toget mellom Bucuresti og Chisinau).
Vel, vel...nok fjas...over til selve rapporten som vil bli delt inn i deler, ca en for hver dag

Del. 1 – Grüezi, Romania!
11.11.2013
SVG-CPH, SK1871
A321, OY-KBL
Avgang: 06:00
Ankom Sola kvart på fem og fant veien inn og bort til innsjekkingskøen. Hadde ikke fått sjekket inne hele reisen på nettet, så da fikk man gjøre det på gamlemåten. Ble stående i kø en liten stund, men det ble vår tur etter vel 15 min. En hyggelig SGH agent fikset biffen raskt og bagasjen ble sendt avsted samtidig som vi fikk utlevert boarding pass.
Neste stopp sikkerhetskontrollen. Nesten ingen folk her, så ingen kø å snakke om og kontrollen ble passert fort å gæli. Ellers fikk man det vanlige spørsmålet om man har ledninger og kamera i sekken. -.-
Etter sikkerhetskontrollen bar det innom Narvesen for et pizzastykke og noe å leske strupen med. Deretter tuslet vi bort til gaten hvor OY-KBL, en A321 stod å ventet på oss. Etter en liten stud ble boarding annonsert og man steg om bord som en av de første. Hadde gruet meg litt til denne flighten, da jeg ikke kan fordra setene og beinplassen i SAS’ A321 (er det de samme setene som er SAS’ 737-600?), og det var ikke akkurat gått å sette seg ned når man fant plassen sin for å si det slik. Huff!

Uansett; boardingen tok ikke lang tid, da det bare var ca 30-40 personer som skulle være med. Det som på den andre siden tok tid var å komme seg avsted. Vi ble en del forsinket grunnet en high loader som ikke ville rikke på seg, men omsider fikk de has på den og vi kunne pushe en del minutter etter rute. Dog kunne vi ikke stikke med en gang, for et lag med rim hadde lagt seg på vingene i løpet av natten, så vi måtte en kjapp tur innom de-ice først.
Så snart flyet var dynket i oransje gugge taxet vi ned til bane 18 og tok av mot kongens by, drøye 20 min forsinket hvis jeg ikke husker helt feil.
Det var en ellers hendelsesløs flight hvor tiden for det meste gikk med til å lese litt i Stavanger Aftenblad som jeg knabbet med meg på vei om bord. Sto for øvrig over både kaffe og te.
Etter en rolig tur over Skagerrak begynte vi etter hvert å peke snuten nedover og vi landet etterhvert på CPH en del forsinket ca 07:25. Ingen grunn til å stresse uansett, heller tvert i mot, for vårt neste fly skulle ikke gå før 09:40.
Stakk en tur innom WHSmith for å kjøpe noe lesestoff i form av Airliner World og Lonely Planet magazine. Så snart dette var unnagjort fant vi oss en rolig plass hvor vi satt og ventet nesten til klokken nærmet seg 09:00.

Et lite stemningsbilde
11.11.2013
CPH-ZRH, LX1267
A320, HB-IJL
Avgang: 09:40
Da det begynte å nærme seg tid for boarding, ruslet vi til gaten som lå i A-piren. Fram med BP og man ble sluppet inn i venteområdet hvor det raskt fyltes opp med folk. Tydelig at det kom til å bli stinn brakke i dag. Nesten samtidig som vi kom inn i venteområdet ved gaten, ankom vår transport for anledningen.
Det ble litt venting, men det ble omsider tid for å boarde. Etter at fiffen hadde gått om bord ble det oss vanlige, dødelige sin tur. Ble ønsket velkommen om bord av et hyggelig crew, før man fant plassen sin i sete 3A. Bare to rader business class på denne flighten.

En retro østerriker på nabogaten

Kynttenevetesten ble som ventet bestått med glans.
Så snart boarding var unnagjort ble alle luker skalket og vi pushet fra gaten i rute. Motorene ble startet i tur og orden og etter en liten taxe-tur, tok vi av og satte kursen om ZRH.

Up, up and away!
Et stykke på vei nedover kontinentet startet serveringen. Fikk en croissant og valgte å skylle den ned med tam flaske-cola. Ellers en rolig og behagelig flight som forløp seg i 37 000 fot. Swiss-sjokoladen ble delt ut litt før vi startet nedstigningen mot ZRH.
Landet på Kloten 10 min før oppsatt rutetid som var 11:35, og takset inn til A-piren. Flyet vi skulle med til OTP skulle gå 12:10, så etter å ha kommet inn i terminalen var det bare å bevege seg mot B-piren og D-delen som er for non-schengen-avganger. Pass og BP ble vist i passkontrollen og ned i kjellerne bar det for å finne gaten.