![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
God kveld,
For det første så gleder jeg meg nå mer og mer til MD Mega DO'en, men uka etterpå skal jeg en tur til Curacao på en 2 & 1/2 dag jobbreise. Synes det blir feil å reise så langt for så kort tid og sjefen var helt enig, Ergo forlenger jeg oppholdet med 3 (4) dager for litt (mere) fortjent ferie (plenty å ta av; både feriedager og avspasering). Agenten skal fikse hotell for meg så det blir jo spennende i seg selv. Men spørsmålet er jo; er det dykking/snorkling som er tingen; hva annet kan man finne på? Er det verdt å ta turen til Aruba for en overnatting? Andre tips? Alle tips er velkomne selvsagt, og ja jeg googler hele tiden, men det er jo alltid greit å spørre her også da, spesielt siden man har fått gode tips her tidligere. Mvh Fjordheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Var på Aruba i fjor, der snakker vi paradis! Arubas Eagle Beach er støtt og stadig på topp 3 i verdens beste strand kåringer.. Har også ett par restauranttips om det er av interesse... Snorkling ble jeg dog meget skuffet over, med unntak av ett skipsvrak som man ser ganske tydelig under snorkling. Mulig Curacao er bedre på det, men det vet jeg dessverre ikke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Husker bra snorkling på Curaçau og en pen hovedstad. Du bør også prøve deg litt på papiemento som er veldig sjarmerende.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har vært begge plasser, både Curacao og Aruba! Aruba var desidert favoritten; fantastisk snorkling, masse bra restauranter, uteliv og relativt ok shopping. For all del, Curacao var også kjempebra! Var med på en snorkletur der vi snorkla ved et gammelt flyvrak!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei og tusen takk for tipsene.
Ser ut til at det blir kun meg og 1 kollega (de 3 andre reiser kun over for 2 og ½ dag jobbing) som forlenger reisen, nå 3 dager i forkant i stedet for i etterkant. Ankommer Curacao rundt kl. 13:30 lokal tid neste lørdag og har da 3 døgn til rådighet før man må jobbe litt. Tror at det egentlig blir noen dager med avslapping, strandliv (øl på stranda betyr det) osv. Bedriftshelsetjenesten vår påstår at vi må ta en rekke vaksiner; bl.a. mot polio, difteri, kikhoste og hepatitt A, er det virkelig nødvendig (iflg.KLM’s webside så kreves ingen vaksiner i det hele tatt). Det reiser vel X antall 1000 turister fra bl.a US & Holland til disse øyene hver høst, uten at jeg regner at de vaksinerer seg spesielt av den grunn, antar jeg? Mvh Fjordheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg hadde heller ikke vert så bekymret for curacao men akkurat india ville jeg vel vurdert en vaksine om ikke det som finnes av vaksiner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ble Hilton på Curacao i seks netter (agenten vår fikser den dealen). Har bestilt, via vårt reisebyrå, etter min mening; svindyre økonomi billetter (12K) + 1200 NOK for oppgradering til economy comfort (sete 15a for min del).
Noen smarte sjeler her (bl.a.av de mange jeg traff i helgen) som kan informere en stakkars araber, som oftest reiser innenlands og/eller innen europeiske grenser, om det er noen som helst mulighet for oppgradering til business på flighten AMS-CUR? Hvordan angriper man i så fall dette? Mvh Fjordheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
Ville helt klart gå for Curacao.
Der har de jo Campo ![]() ![]() ![]() Lykke til ![]()
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() Last edited by FQTV; 23-09-2013 at 05:13. Reason: typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
EDIT: Ser på expertflyer.com at det kun er tre ledige plasser i biz per i dag
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 23-09-2013 at 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() 2 fools and a bull anbefales i hvertfall på det varmeste! Kan vel også nevnes at vi utvekslet mailadresser med en del av de andre som spiste der med oss... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
Hei, velger å løfte frem denne.
Vi planlegger tur i uke 29-31 til Aruba (10.-31.). Jeg tenker at det kanskje blir litt lenge med 3 uker på Aruba, og ser på muligheter for å legge deler av oppholdet enten til de andre ABC-øyene (Bonaire og/eller Curacao), eventuelt dele turen i to og ta den andre halvanna uka en annen plass i karibien (utenfor orkansesongen) eller en plass i sør-amerika eller noe helt annet. Er det noen som har forslag til destinasjon(er) kombinert med deler av oppholdet på Aruba? Vi er rimelig låst på datoer. I tillegg er det interessant hva jeg gjør med KLM. Kun flydd cityhopper (amsterdam, london, paris osv) med de tidligere. Hva kan jeg gjøre mtp. oppgraderinger? Har tidligere sverget til SAS/Optiontown ![]() Takk for hjelpa ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
-Choroni -Los Roques ![]() -Cartagena inkludert småøyer Disse er imidertid etter hva jeg kan se ikke mulig å nå direkte med fly fra Aruba så det kan bli litt kronglete. Det er derimot direkte flight til Panama City så det er muligens spennende å få med seg selv om jeg ikke ville tatt et lengere badeopphold i den byen, men San Blas er da bare noen timer unna med 4x4 + båt. Selv ville jeg nok valgt å ta turer til de andre ABC-øyene, men med så mye tid ville jeg også sjekket muligheten for en seiltur til Los Roques.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aruba, Bonaire og Curacao er alle tre å anbefale. Hvilken av øyene du ender opp med å like best avhenger helt av hva du setter pris på. Klimaet og naturen er lik og snorklingen er temmelig bra på alle øyene. Bil er greit å ha alle stedene for å kunne komme seg rundt lettest mulig, og for å se mer enn bare turistområdene. Forskjellene vil jeg beskrive slik:
Aruba: Mer turister enn på de andre øyene. Mye charterturister, store hoteller, turistgrupper på snorkleturer, amerikanske restaurantkjeder, hotellsone hvor egne taxipriser gjelder og oppskrytte strender med sild i tønne-tendenser. (Eagle Beach er fin, men ikke i nærheten av topp 10 i verden om du spør meg.) Bonaire: Stort sett dykkere som reiser dit. Mindre øy og mer avslappende stemning enn på Aruba og Curacao. Går du fra bilen låst må du regne med at det blir innbrudd, men ellers trygt. Hele øya er full av snorkle-/dykkesteder. Jeg opplevde snorklingen hakket bedre her enn på Aruba og Curacao. Curacao: Ekte Karibien. I motsetning til Aruba og Curacao opplever man her at lokalbefolkningen er i flertall og turistene i mindretall. Mer historie å spore enn på de to andre øyene. Hovedstad med fargerike bygninger. Personlig liker jeg alle øyene godt, men Curacao er favoritten. For de som først og fremst ønsker en typisk sydenferie er nok Aruba best. En av fordelene med å kombinere Aruba med Bonaire og Curacao er at det er så enkelt å hoppe mellom øyene som det måtte passe. Det går massevis av billige fly hver eneste dag, så det krever minimalt av planlegging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har vært på Bonaire. Flyplassen heter Flamingo Airport og byggningene er malt rosa ... Mange Flamingoer på øya. Her er det også en nasjonalpark. Jeg var der i 1997 så det er en stund siden ... Var kun innom Curacao på flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var med en vennegjeng på Aruba over nyttår hvor vi likte oss veldig godt, men vær klar over noen ting som kan være ganske så irriterende:
- Vær forberedt på at det kan være lang uorganisert kø i immigration inn til Aruba (har ikke lært å bruke skillebåndene :P), vi ventet opp mot to timer når vi ankom fra NYC med United 29. desember, ble såpass hissig stemning at de til slutte bare måtte slippe inn de amerikanske statsborgerne uten noe form for stempel. Immigration til USA ut fra øya funker derimot bra, bortsett fra å være svært mistenksomme (ble kalt inn til secondary screening fordi det var mistenksomt at jeg var både norsk og amerikaner :P) - Taxi tar ikke kort - Taxi kan nesten ikke praies på gata selv om taxiskiltet lyser. Den er gjerne opptatt, på vei til oppdrag, eller ikke interessert - Service på restaturantene kan være dårlig - Bor du i leilighet fra Airbnb kan du oppleve at det er aggressive hunder som går rundt uten bånd i gatene, disse er ikke løshunder, men båndtvangen som kom fra 1. januar i år har ikke blitt praktisert enda Bortsett fra dette så kan jeg tipse om restauranten Barefoot som er veldig bra! Last edited by eisa01; 28-02-2015 at 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Curacao med KLM + Hilton Curacao | Fjordheim | TripReports | 5 | 07-10-2013 18:13 |
Oslo-Aruba med Thomas Cook Scandinavia | Tally-Ho | Flyforum | 22 | 05-01-2012 17:18 |
Curacao | bjornthans | Bilder & foto | 4 | 09-06-2010 19:55 |
Curacao | bjornthans | Reiseforum | 9 | 25-05-2010 23:01 |
Aruba eller St. Maarten | MD11 | Reiseforum | 4 | 26-12-2008 09:53 |