![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 12
|
![]()
Hei. Jeg har et spørsmål som sikkert er kjapt å besvare for de godt bevandrede i miljøet.
Ser oftere at betegnelser som f.eks 737-800 kortes ned til B738... Så langt, alt vel. Men så ser jeg også at man enkelte ganger bruker f.eks 737-883... Så jeg lurer på, hvordan skal man tolke -883 her? Går ut ifra at første tall er -800 serien, men hva med resten? Ser vel noen -600 også som har 683, og en annen -800 som har 85P Noe kvalifisert gjetting her? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 202
|
![]()
De siste tallene er kundekoden(?). -83 er SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Her finner du oversikt over alle Customer delivery codes http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...customer_codes
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
83 er SAS sitt kundenummer, slik at fly de har bestilt derfra slutter på 83.
GECAS har f.eks 6N, så de nye -800 de har fått rett fra dem er 737-86N |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det er vidden på chemtrailspruteren på vingetuppen ..
![]() Neida - de to siste karakterene er Boeings kundekode. Den angir den opprinnelige kunden som tok levering. En 737-883 er f.eks. en 737-800 som ble levert til SAS. Som regel operatør, men noen ganger leasingselskap. Her er en oversikt: http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Her var gutta på hugget, gitt ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2011
Posts: 256
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
|
![]()
Kanskje verdt å nevne at kundekode ikke endres selv om flyet selges til en annen operatør. Derfor kan det være forskjellige kundekoder i et selskap.
__________________
Businesstudent, BCN/OSL Gravity, thou art a heartless bitch. ~Sheldon Cooper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
|
![]()
Elsker å lære nye ting her inne. Takk! :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Kan jo legge til at Boeing vel er gått bort fra kundekodene på Dreamlinern
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
TK f.eks kan ha satt opp i systemet sitt at de flyr med 79B (737-800) noen som vet hvorfor det er sånn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,458
|
![]()
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er nok en 737-900. ICAO bruker forkortelsen B739 og IATA 739, men ofte så bruker man varianter internt i selskapene for å skille varianter og versjoner av flytypene. De er ofte avledet av IATA sine koder, men vil ha varianter om man vil skille f.eks. konfigurasjon ombord, eller andre ting som kan ha betydning for planlegging.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
SAS bruker jo vel også koder som 73H og 73L
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
|
![]()
Det har ingen ting å gjøre med kundekodene, det er en forkortelse av flytypene, slik at man i div operativsystemer kan på tre korte bokstaver skjønne hvilket fly det er snakk om.... For eksempel dagsplaner (eller TOT1 og TOT2)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
|
![]()
Tertit54 sin kommentar gikk vel på de ovenstående poster ang. selskapenes interne typebetegnelser, så dette var da en helt relevant opplysning!?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
Join Date: Jul 2012
Posts: 12
|
![]()
Hei, takk for info.
![]() ![]() Eks. var dette utgangspunktet for en omtale av en 737-800, tror jeg det var, fra SAS som plutselig hadde fått betegnelsen 883 eller noe sånt. Hva Avinor fyren bruker den betegnelsen for skjønner jeg ikke, men det kan være at han ikke gjorde det selv heller. Takk for mange svar om spørsmålet og et og annet annet man kan lære også. Selv forholder jeg meg til 737-800 eller 738. Eller rett og slett containerne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av 737-400/-500 | vstenhjem | Flyforum | 449 | 19-08-2024 10:44 |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |