![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Hvorfor ble Mercure en fiasko med bare 23 inividere?
Flyer er er veldig lik som en A320. Synes Mercuren var finere en B737 Dassault søkte samarbeid med MD. om en for lenget utgave. Det gikk i vasken. Etter min mening kunne Mercuren blitt en alvorlig konkurent til B737. Kanskje pga.Boeing ville sette bort byggingen av 737 til Japan og att Dassault ikke så seg lysten å konkure PS;Dere "Unge" husker sikkert flytypen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Hadde ikke denne veldig lav rekkevidde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Er enig med jameson82 at rekkevidden nok var en faktor som bidro til dårlig salg, med 1,295 mi rekkevidde i 1971 - var det omtrent halvparten av hva 737-200 kunne tilby. Så det ble en Fransk innenriks maskin - det var vel bare Air Inter som kjøpte den - selv Air France valgte 737.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
1700 km med full nyttelast .. klarer ikke OSL-Nice en gang .. (1848km..)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Manglende (ikke-eksisterende) suksess i eksportmarkedet for Mercure ble vel noe spøkefullt begrunnet med at typen ikke hadde rekkevidde til å forlate Frankrike.
![]() Hvem som kom med den husker jeg ikke, men har plukket det opp et eller annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
YGBSM
Join Date: Oct 2012
Posts: 151
|
![]()
Dassault Mercure ble en fiasko primært grunnet sin tragisk korte rekkevidde. Synd at flyet ble så ekstremt skreddersydd for Air Inter.
Maskinen var teknisk avansert og hadde bl.a kabinvinduer som kunne dimmes (som på 787) - denne funksjonen ble etterhvert deaktivert av Air Inters teknikere pga mye feil. Flyet hadde også et av verdens første turbulensdempende system, som de kalte DARD (Dispositif Anti Rafale Dassault). Mercure var på mange måter en maskin som viste Dassaults "know how", men dette var/er desverre ikke god økonomi for flyselskapene. Etterhvert så man på muligheten til å komme seg inn i det amerikanske markedet, men dette gikk ekstremt dårlig fordi Dassault forsøkte å alliere seg med konkurrerende firma - bl.a Douglas og General Dynamics. Videre så man også på muligheten for å lage en variant med CFM56-motorer, men dette ble det ikke noe av fordi man var usikker på denne motorens fremtid. Det kom heller ikke inn noen ordre for denne varianten, og dermed var hele Mercure-programmet dødt. Synd egentlig, for Dassault Mercure er en kul maskin som jeg liker godt. Last edited by splasher; 25-06-2013 at 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,889
|
![]()
Kan dette sies å være en forløper for Airbus og FA spesielt A320, og man derfor lærte mye på mange området. Eller var/er Dassault og daværende Aerospatiaele helt "separate"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Om det var noen interne dokumenter som ble overført til de franske partnerne i Airbus vet jeg ikke, men jeg vil anta at den franske staten nok kunne tenke seg å gjøre dette siden de har lagt inn penger i begge prosjekter, og det er nok også ikke vanskelig å ikke ta lærdom av den erfaringen Dassault gjorde som ble alment kjent.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,889
|
![]()
50 ar siden first flight for Dassault Mercure i dag. Flyet som aldri ble noen eksportsuksess da det ikke hadde nok rekkevidde til a forlate Frankrike
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Men visst byggdes det bara 12 individer inklusive prototyper ? Själv fick jag i alla fall en flygning med Mercure, 18 november 1978 TLS-ORY med F-BTTI. Den maskinen flög ju senare sista flygningen 31 december 1994 och hade då en total flygtid på 35631 timmar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dreamliner en fiasko? | Basse-HAU | Flyforum | 5 | 28-11-2010 13:59 |
En absolutt fiasko | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 08-08-2007 06:31 |
Flykvoter - en fiasko? | FlightDeck | Flyforum | 18 | 06-07-2007 14:05 |
A350 en fiasko | EB | Flyforum | 1 | 30-03-2006 05:48 |
Dassault Mercure vs Boeing 737... | LTH | Flyforum | 8 | 09-11-2004 23:15 |