![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det verserer en del interessante rykter der ute om at Jet Time ev. skal overta en del produksjon fra SAS, og at dette er en måte å få ned kostnadene i selskapet på.
Det er også sagt at FO'er i SAS dermed kan søke på kapteinsjobber i Jet Time, men naturligvis til langt lavere vilkår enn i eget selskap. Sikkert noen der ute som kan bekrefte / avkrefte dette... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Interessant, har ikke hørt den versjonen - men at de skulle operere ATR for SAS har det vært snakk om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er det vel Cimber som gjør?!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jettime har fløjet enkelte ruter for SAS, typisk har jeg lagt mærke til at SAS har bedt
JTG om at flyve Dublin altså SK537/SK2537...Typisk på hverdage, vor en en af deres B737 står "til rådighed" i BLL.. Det er noget der sket nu og da, altså ikke på fast basis.... Det har jeg heller ikke hørt at de skal...QA har en del flyvninger for SAS med deres CRJ og ATR. Sidst nye ATR72 som skal bruges er SEMGN, som jeg har nævnt i "register forum" Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=75094
Tally-Ho, du har rett! Jet Time skal fly 4 ATR for SAS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Pressemeddelelsen:
SAS og Jet Time har underskrevet et Letter of Intent med henblik på at indgå en aftale om at wet lease fire fabriksnye ATR72-600. Ambitionen er at indgå en snarlig aftale for 36 måneder, så de nye fly kan blive sat ind på ruter fra København og Stockholm i SAS vinterprogram 2013-14 og sommerprogrammet 2014. - Jeg er meget glad for, at SAS og Jet Time har underskrevet en hensigtserklæring. En aftale vil give os yderligere fleksibilitet i vores flyflåde, og sikre at vi kan tilrettelægge vores regionale produktion endnu mere optimalt. Jeg ser derfor frem til, at vi efter planen kan byde vores kunder velkommen ombord på de helt nye og meget komfortable fly til vinter, siger Flemming Jensen, operativ chef SAS. - Vi er utroligt glade for den tillid, SAS viser Jet Time, og vi glæder os meget til at kunne bidrage til udviklingen af SAS regionale netværk. Vi ser frem til at kunne løse de spændende og udfordrende arbejdsopgaver, der ligger foran os. Vi vil selvfølgelig gøres vores yderste for, at samarbejdet kan blive en succes for alle parter og ikke mindst til gavn for de mange passagerer, Klaus Ren, CEO på Jet Time. De fire nye ATR72-600 har hver plads til 72 passagerer, og vil blive sat ind på ruter til og fra København og Stockholm i SAS vinterprogram 2013-14 og sommerprogrammet 2014. Samtidig fortsætter SAS sit wet lease-samarbejde med Cimber og Braathens Regional. - Vi har fortsat et godt og tæt samarbejde med Cimber og Braathens, der fungerer til alles tilfredshed. Hensigtserklæringen med Jet Time får ikke umiddelbart konsekvenser for det samarbejde, siger Flemming Jensen.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS og JetTime har underskrevet en hensigterklæring om ops med ATR fra
ARN og CPH, skriver Check-in.dk http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=75094 Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er wet lease avtaler på 36 måneder standard praksis - jeg trodde iallefall det norske regelverket satte en grense på 6 måneder, men dette er kanskje definert som noe annet enn en ren wet lease? Beveger man seg ikke faretruende over på "langsiktig midlertidighet"? Det neste man kan spørre seg om er hvorfor SAS ikke selv skal fly disse med eget personell, men baserer seg på innleie (men det er nok mer av et retorisk spørsmål).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Deler av Cimber operasjonene er vel med SAS ansatte, så det er vel litt forskjellig. Ellers har jo SAS ettertrykkelig bevist at de bør la andre stå for propelldriften deres ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er ikke sikkert dersom WF ikke har kapasitet til egen produksjon eller evt. planlagte utvidelse. Det kan også være nye eiere ikke ønsker det (men alt dette er bare spekulasjoner). Svaret mitt var som et tilsvar til en post "...svaret gir seg nok selv...", og jeg mener det finnes flere mulige årsaker. (Nok om WF her)
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når jeg skriver at "...svaret nok gir seg selv..." så er det basert på redegjørelser her inne om vilkårene for WFs ansatte og for JetTime. Hvorvidt det stemmer at WF har veldig høye kostnader i forhold til tilsvarende propellselskaper vet jeg ikke, men det hevdes iallefall. Er dette at man nå hyrer inn Jettime et forhold som er fullt ut akseptert av de ansatte i SAS? Er dette helt ny produksjon, eller er det til erstatning for produksjon som foregår i dag (og eller har vært planlagt lenge)? Wet lease for å dekke midlertidige behov bør vel være helt kurant, men dette er jo mer omfattende avtaler (det samme gjelder forsåvidt for Braathens Regional også). Last edited by TOS; 05-04-2013 at 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det kan vel hende at SAS på sikt ønsker å løsrive seg fra Braathens Regional som de pr i dag bruker både i egen produksjon og hos Blue1. Slik sett er dette et fornuftig grep. JetTime har vist at de kan produsere billig og det vil SAS nyte godt av. Å bruke Widerøe utenfor Norge er bortkastet og meget kostbart. Merkevaren WF selger i Norge, men i en direkte innleie har de sånn sett ikke stor verdi. Vil tro disse maskinene kommer i full SAS livery, og sikkert fra NAC.
![]() |
#19 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror ikke at förste malet er a kvitte seg med en under-leverandör.
Det gar om kostnader, som SAS har ikke under kontroll men man ma pa noen mate tilpasse seg. Da de Crash'n'Dash ble tatt ut av service og ble erstatted med CRJ900, sa blir dette en dyr lösning. Ikke alle destinasjoner som flyves idag med CRJ900 vil ha lönnsomhet, fordi denne lille jet er relativ dyr i forhold til en prop. Det hva skjer na er at SAS tilpasser seg til faktum at de ikke klarer a hente ut flere penger per pax pa disse ruter. Ergo ma de kostnader ned for a komme i balanse, og dette krever billigere produksjon pa mindre fly. Siden de CRJ900 ikke helt forsvinner, sa kan dette gi rom til ekspansjon eller ökning pa andre steder - dersom resten av flaten holdes konstant...
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mon tro om ikke BU662 har et godt poeng her? SAS må ha ned kostnadene sine, og de tvinges til å gi vekk noe produksjon - i dette tilfellet til Jet Time. Uten at det er direkte sammenlignbart, har jeg oppfattet at CASK'en til SAS ligger rundt 70 øre, mens Jet Time produserer til Ryanairnivå, hvilket ligger under 30 øre...
Surt for mange SAS-ansatte, ikke minst styrmenn i selskapet med over 15 års ansiennitet, som nok en gang må vente Jet Time flyr med de absolutt laveste personalomkostninger i Skandinavia, med lønninger som er oppsiktsvekkende lave i markedet. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jet Time for SAS? | SQ 777 | Småprat | 4 | 23-12-2017 22:48 |
Erfaringer med SAS/Jet time ATR? | Reidar Fredrik | Småprat | 20 | 20-02-2016 07:01 |
Jet Time flyr for SAS | Dash | Småprat | 6 | 03-03-2013 23:08 |
BGO Jet Time kommer isteden for SAS | TheEirikK | Spotteralerts | 0 | 20-12-2012 12:39 |
Jet Time flyr for SAS | FlightDeck | Småprat | 18 | 25-08-2011 09:29 |