![]() |
|
![]() |
#1 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
|
![]()
Så denne passerte radaren min i går, så jeg bli litt nysgjerrig ...
Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Hvor miljøvennlig kan man si det er å skrape et 11 år gammelt "topp moderne" fly som en 738NG faktisk er?
Det regnestykket kan nok bli ganske omfattende, men dog så skulle det være interessant å vite hvorfor de velger å skrape. Vet deler er mere verdt osv, men får det ikke til å henge på greip at det skal være billigere å produsere nytt, en å bruke et "gammelt" fly?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Dårlig vedlikehold?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
|
![]()
Nettopp ..
![]() Vil tippe at kjerra er i dårlig stand og at det blir for dyrt å fikse den opp for en ny operatør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Det er kansje tema for en helt egen tråd i seg selv, men jeg spør:
Gitt at det er papirer og rutiner for "alt" i flyverdenen, hva er det som kan ha gått så gale på 10 år at et individ kan ansees i så dårlig forfatning at den er mer verdt som deler? -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,479
|
![]()
Er fristet til å si 'Maintenence by Rajiv' - men da blir sikkert noen fornærmet. Ikke umulig at noe har 'skjedd' med maskinen som gjør at neste heavy-check blir så dyr at det ikke lønner seg å gjennomføre den.
Papirer finnes ikke alltid - DY slet vel med å få sydd sammen vedlikeholdshistorien på noen av sine tidlige maskiner .. Andre maskiner ble vraket av samme grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Gad vide hvor mange cycles den har på ryggen ??...kan ikke tro at det stedet den har fløjet har noget at gøre med at den skal hugges op...
F9 fik jo stort set alle deres A318 hugget op, og de var bestemt ikke gamle...noget med at de var alt for dyre at operere Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Men at en NG blir scrappet, fikk meg til aa reise paa oeyenbrynet. Tror nok Bangalore har ansvaret for denne som MOW sier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]() Quote:
Innenfor europa (EASA) er det krav for alle operatører som bedriver kommersiell transport med "large aircraft", og ha en egen organisasjon(enten leid inn,eller opprettet selv) til å kontrollere at operatøren opprettholder sine plikter innenfor "continuing airworthiness". Denne CAMO (Continuing Airworthiness Management Organisation) er såklart helt uavhengig fra operatøren, ellers har ikke lovverket noen hensikt.
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Part M har normalt en avdeling som kan godkjennes av tilsynsmyndigheten for å gjøre den årlige ARC-inspeksjon av flyindividet (på vegne av tilsynsmyndigheten) før fornyelse av luftdyktighetsbeviset, slik at tilsynet slipper å gjøre dette selv, selv om de selvfølgelig kan kontrollere hva de vil når som helst likevel. Hvordan Indiske CAA fungerer aner jeg ikke, men det er jo nærliggende å tenke seg at årsaken til denne "tidlige død" kan være en kombinasjon av utilfredsstillende vedlikehold, lite tilsyn og tøffe operasjonelle forhold som fuktig klima, dårlige baner og muligens skader som kan være kostbare å reparere permanent. Indiske flyplasser er vel også besatt med bird strikes også, forstår jeg. Og da snakker vi ikke om spurv og tjeld, men storker, ørner og dess like.... Det kan jo lage vei i vellinga for flystruktur... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]()
De blir stadig yngre flyene som skrapes: Nå er dette riktig en -700 og ikke -800, men denne maskinen er bare 10 år gammel, og Luxair er vel neppe noen dårlig vedlikeholder. 13.000 cycles og 31.000 timer er jo heller ikke mye
http://aviationweek.com/blog/10-year...e-parted-out-0 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Green
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
|
![]() Quote:
http://www.planespotters.net/Product...et-Airways.php Last edited by LN-JOH; 19-06-2014 at 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,132
|
![]()
Litt mer om økonomien i dette het hos ATWOnlinr samt endel kule bilder fra huggeren i Bruntingthorpe
http://m.aviationweek.com/blog/photo...r-down-747-400 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første A380 til høgger'n | Blubird | Flyforum | 0 | 27-11-2016 14:46 |
Uniteds første 737-800 med Schimitar-winglets | Twin Otter | Småprat | 11 | 06-03-2014 09:44 |
Aeroflots første 737-800 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 26-08-2013 21:45 |
Fra en 737-300 til en 737-800 NG ? | ENZV | Flyforum | 14 | 04-05-2009 23:41 |
BA sender første B744 til høgger'n | Blubird | Flyforum | 19 | 06-11-2008 13:38 |