Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2013, 11:28   #1
jager34
ScanFlyer Blue

Default Aksjene stiger

SAS og NAS har steget veldig på børsen siste dager.
AF-KLMs oppkjøpsplaner i Italia som er hovedgrunnen?
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 15:00   #2
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Default Re: Aksjene stiger

Tjaa, SAS har jo ikke steget all verden. Norwegian har gjort det rimelig greit forholdsvis lenge, har selv over 150% avkastning på mine aksjer i Norwegian. Tror oppsiden til NAS fremdeles er stor Om det kommer av AFKL sine planer er jeg litt usikker på, men tviler.
Old 07-01-2013, 17:25   #3
jager34
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by S. Holberg View Post
Tjaa, SAS har jo ikke steget all verden. Norwegian har gjort det rimelig greit forholdsvis lenge, har selv over 150% avkastning på mine aksjer i Norwegian. Tror oppsiden til NAS fremdeles er stor Om det kommer av AFKL sine planer er jeg litt usikker på, men tviler.
Den var bråkjekk.

SAS har i dag steget 8% mens NAS har sunket.
SAS har altså bedre prosentvis stigning
siste dag,
siste uke,
siste mnd
og siste 6mnd.

Lykke til med NAS aksjene.
Old 07-01-2013, 19:31   #4
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by jager34 View Post
Den var bråkjekk.

SAS har i dag steget 8% mens NAS har sunket.
SAS har altså bedre prosentvis stigning
siste dag,
siste uke,
siste mnd
og siste 6mnd.

Lykke til med NAS aksjene.
Du var vel ikke noe mindre kjekk:

Siste mnd hadde SAS 8,54% mot NAS 12,50%
Siste 12 mnd SAS 6,59 mot NAS 157,14

Hvis man skulle basert aksjekjøp på historiske tall, så skulle man kjøpt DY. Men hva fremtiden vil gi det får tiden vise.

Alle tall fra dn.no
storg is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 20:29   #5
jager34
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Du var vel ikke noe mindre kjekk:

Siste mnd hadde SAS 8,54% mot NAS 12,50%
Siste 12 mnd SAS 6,59 mot NAS 157,14

Hvis man skulle basert aksjekjøp på historiske tall, så skulle man kjøpt DY. Men hva fremtiden vil gi det får tiden vise.

Alle tall fra dn.no
Og du hiver deg på bølgen for å irettesette bråkjekke kommentarer Vel, mine eksempel er og historiske tall og i alle de tilfellene skulle man kjøpt SAS fremfor DY/NAS om man solgte ved stengetid i dag. (selv solgte jeg noen timer før stengetid og fikk ikke med meg hele oppgangen)
Men temaet i tråden var altså siste dager og da har begge selskap hatt en markant økning som var temaet i tråden. (selv om bråkjekk1 hevder noe annet) NAS like før helgen og SAS kraftig opp spesielt i dag. Forhåpentligvis går det veldig bra med begge selskap fremover men vi har visst ikke kommet noe nærmere hva som ligger bak den spesielt kraftige oppgangen de siste dager.
Old 07-01-2013, 20:56   #6
Mekum
ScanFlyer Blue

NAS har steget jevnt og trutt igjennom hele 2012, duppet litt den siste uken i 2012, men fikk en god oppsving etter at "fiscal cliff" ble utsatt. Samtidig kom Arctic med en analyse og et kursmål på NAS om at den skal opp til 200 kr - som ikke akkurat demper oppgangen.

SAS stiger vel noe pga KLM-AF oppkjøpsrykter av Alitalia, samtidig er volumene i SAS langt lavere enn i NAS så det skal ikke så mye til for at man driver en oppgang der.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 21:23   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det mest fornuftige er dog å holde seg unna flyselskapsaksjer....definivt en bransje jeg ikke legger sparepengene mine i
Old 07-01-2013, 23:29   #8
Spacetime
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det mest fornuftige er dog å holde seg unna flyselskapsaksjer....definivt en bransje jeg ikke legger sparepengene mine i
I og med at Norwegian aksjen er en av de aksjene som har hatt best utvikling på Oslo Børs over de 10 siste år så er det vel ikke ren ufornuft. Fra NAS' startkurs på 32 kroner i 2003 til dagens 154 slår investeringen de fleste alternativer. Og med den oppgangen i ryggen er det ikke akkurat trist å fortsette å være medeier i et av Norden mest ekspansive selskaper. Eller?
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 23:37   #9
bergejm
ScanFlyer Blue

bergejm's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
I og med at Norwegian aksjen er en av de aksjene som har hatt best utvikling på Oslo Børs over de 10 siste år så er det vel ikke ren ufornuft. Fra NAS' startkurs på 32 kroner i 2003 til dagens 154 slår investeringen de fleste alternativer. Og med den oppgangen i ryggen er det ikke akkurat trist å fortsette å være medeier i et av Norden mest ekspansive selskaper. Eller?
Du har jo et veldig godt poeng, men mtp hvor mange faktorer som spiller inn i hvordan et flyselskap klarer seg(drivstoff, avgifter, HR-issues, belegg på ruter etc) så er det ikke en bransje jeg heller hadde satsa alle pengene mine i. Men om NAS-aksjen kommer ned på 50-60 igjen, noe den neppe gjør, kommer jeg for moro skyld til å investere litt..
bergejm is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 00:16   #10
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

Nå som vi er inne på akjser, så kjøpte jeg for noen uker siden endel aksjer i Eitzen Chemical; glad for det i dag, selv om det ikke var helt uventet

Litt offtopic, men la gå!
Old 08-01-2013, 06:46   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Det blir jo veldig unyansert. Akksjekursen har jo ikke akkurat steget jevt og trutt fra 32 til 154 kr. - husk at den har svingt svært mye - og at den tidligere både har vært oppe i 160 kr. (2007), gått under 30 kr. (2008), vært oppe i 150 kr. (2010) og vært nede i 50 kr. (2011).

Last edited by FlightDeck; 08-01-2013 at 06:49.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 10:04   #12
jager34
ScanFlyer Blue

Kanskje på tide å ta gevinst?
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2538330.ece
Old 08-01-2013, 10:24   #13
S. Holberg
ScanFlyer Gold

S. Holberg's Avatar

SAS har en god dag i dag også, med +4.17% i dag; sålangt. Endel gode nyheter for SAS AB ligger ute i dag.
Old 08-01-2013, 10:39   #14
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det blir jo veldig unyansert. Akksjekursen har jo ikke akkurat steget jevt og trutt fra 32 til 154 kr. - husk at den har svingt svært mye - og at den tidligere både har vært oppe i 160 kr. (2007), gått under 30 kr. (2008), vært oppe i 150 kr. (2010) og vært nede i 50 kr. (2011).
Eg kjøpte på 172 trur eg, så gjekk det opp til 174 eller så, og vidare rett i kjellaren. Ventar enno på oppturen . Det nærmar seg, det nærmar seg!
Old 08-01-2013, 11:33   #15
Spacetime
ScanFlyer Blue

Kursen Norwegian aksjen som de aller fleste aksjer hatt et berg og dalbane forløp. I aksjemarkedet må ha mage for å stå gjennom de mange ups and downs. Det selfølgelig mulig å kun hoppe av og på, men mange har smertelig erfart hvor vanskelig det er å treffe riktig.

Langsiktig derimot, har Norwegian aksjen vist seg solid. Det reflekteres av selve selskapets drift. Selskapet har nemlig utviklet seg særdeles stabilt med jevn høy vekst på alle parametere. Høy vekst sammen med sikre årlige overskudd er særdeles attraktivt for investorer, men kanskje ikke like moro for kurs spakulanter.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 12:06   #16
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

NAS aksjen har hatt et særdeles godt år, å si noe annet er bare tull. Med en avkastning på 160% de siste tolv månedene har det vært duket for både utbytte og fest om du har spilt kortene dine rett.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flyselskaper, som rederier, er ofte gode suplement til oljeaksjer, da de går i omvendt takt ift oljeprisen
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 12:27   #17
Bolle
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Flyselskaper, som rederier, er ofte gode suplement til oljeaksjer, da de går i omvendt takt ift oljeprisen
Med mindre det da er en bakenforliggende faktor (jmf. økonomiske konturer) som påvirker både olje og flyaksjer
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 15:50   #18
sukram
ScanFlyer Gold

Begge de to aksjene er jo forholdsvis volatile - og en henvisning til historiske kurser i gitte tidsrom som begrunnelse for at DY er en knallinvestering er å lure seg selv, se FlightDecks post. Med rette timing; ja, feil timing; nei. Alltid lett å si fasiten i ettertid, fryktelig vanskelig å spå fremover.

Jeg gjør som Someone og lar eventuelle aksjekjøp være fristilt fra interessen for flybusinessen.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 16:47   #19
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Begge de to aksjene er jo forholdsvis volatile - og en henvisning til historiske kurser i gitte tidsrom som begrunnelse for at DY er en knallinvestering er å lure seg selv, se FlightDecks post. Med rette timing; ja, feil timing; nei. Alltid lett å si fasiten i ettertid, fryktelig vanskelig å spå fremover.

Jeg gjør som Someone og lar eventuelle aksjekjøp være fristilt fra interessen for flybusinessen.
Ingen som sier at NAS er en "knallinvestering", les post 16 om igjen:
Quote:
(...) om du har spilt kortene dine rett.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2013, 20:14   #20
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Ingen som sier at NAS er en "knallinvestering", les post 16 om igjen:
Ja, hvis du kunne investere ut i fra en fasit så finnes det ikke det børsnoterte selskap i verden som ikke utgjør en god lang- eller kortsiktig investering. Gjennom kjøp eller shorting.

Jeg vet nå at shorting av REC-aksjer hadde vært en svært god ide de siste årene. I seg selv helt uinteressant, aner ikke hvordan det går fremover.
sukram is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules