Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-02-2013, 02:14   #1
Lars751
Newcomer

Exclamation Fordel med Flyfag vg2?

Hei jeg går VG1 Elektro. Og håper å gå på en pilot/flyger skole en eller annen plass i vg3. (må være 18 år for å begynne så jeg må ta vg2 uansett) burde jeg ta elenergi eller noe annet som er lettere å komme inn på? Eller er det en fordel å kunne litt om motoren og sånt? Eller blir dette sløsing med tid og erfaring jeg kanskje ikke får bruk for?

Noen som vet hva snittene på de 4 forskjellige skolene er?
Sola videregående har 4,5 i snitt fra ifjor. men hva har de andre?

Og som et ekstra spørsmål, er det lett å finne hus/hybel/bofellesskap til leie i nærheten av skolene? Bortsettfra Bardufoss Høgtun Videregående skole da de har internat

Skolene: Hvem av dem har lavest snitt tror dere? --> ::
1 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 11022 Sola videregående skole
2 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 18042 Bodø videregående skole
3 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 2035 Skedsmo videregående skole
4 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 19031 Bardufoss Høgtun videreg skole,Bardufoss
Lars751 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 06:07   #2
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Default Re: Fordel med Flyfag vg2?

Bare for å oppklare;
- Hva er det du mener med pilot-/flygerskole for vg3? Flymekaniker eller å bli flyger?
- Tenker du å starte på privat utdanning etter at du har blitt 18 år? Meg bekjent er det ingen videregående skoler i Norge med fokus på flygeryrket.

Generelt sett er det vel alltid kjekt å kunne det mekaniske, men opptakskrav for blant annet Universitetet i Tromsø
("Luftfartsfag" i retning av å bli flyger - til forskjell fra "flyfag" for å bli flymekaniker, som man finner på Sola, Bardufoss og
de andre videregående skolene) er generell studiekompetanse + matematikk R1 + fysikk 1.

Litt usikker på om jeg har forstått deg riktig
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 10:54   #3
Lars751
Newcomer

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Bare for å oppklare;
- Hva er det du mener med pilot-/flygerskole for vg3? Flymekaniker eller å bli flyger?
- Tenker du å starte på privat utdanning etter at du har blitt 18 år? Meg bekjent er det ingen videregående skoler i Norge med fokus på flygeryrket.

Generelt sett er det vel alltid kjekt å kunne det mekaniske, men opptakskrav for blant annet Universitetet i Tromsø
("Luftfartsfag" i retning av å bli flyger - til forskjell fra "flyfag" for å bli flymekaniker, som man finner på Sola, Bardufoss og
de andre videregående skolene) er generell studiekompetanse + matematikk R1 + fysikk 1.

Litt usikker på om jeg har forstått deg riktig
Ja har tenkt privat ja
Jeg skal prøve opptaksprøvene på skoler som ikke har det kravet til generell studiekompetanse i løpet av VG2.
Som f.eks pilot flyskole og luftfartsskolen.
Old 17-02-2013, 18:20   #4
flyer88
ScanFlyer Blue

Er sikkert en liten fordel å gå flyfag om du har muligheten til det. Tror heller ikke det er en dum anbefaling når du først har valgt å gå yrkesfag att du gjør ferdig den utdannelsen og får deg ett fagbrev.. Da er du utdanna i ett yrke som du kan jobbe med i de årene etter du er ferdig på flyskolen og fram til du evt. får deg en flygerjobb!
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 22:19   #5
Ttech
ScanFlyer Blue

Fint og ha flymek som bakgrunn, men kun VG2?? Da kan du like gjerne ligge på sofaen ett år. Skal du starte på noe, så fullfør med fagbrev, deretter kan du starte på en pilotutdanning. Det er mitt tips
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 19:09   #6
Lars751
Newcomer

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Fint og ha flymek som bakgrunn, men kun VG2?? Da kan du like gjerne ligge på sofaen ett år. Skal du starte på noe, så fullfør med fagbrev, deretter kan du starte på en pilotutdanning. Det er mitt tips
Ok da fullfører jeg siden det er så mange som vil at jeg skal gjøre det, er nok lurt å ha en backup ja i tilfelle markedet går dårlig. Tror det blir flysystemmekaniker
Old 19-02-2013, 20:33   #7
Ttech
ScanFlyer Blue

Det høres ut som ett klokt valg, men du må ville det selv!
Old 01-03-2013, 00:33   #8
Havers
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Lars751 View Post
Noen som vet hva snittene på de 4 forskjellige skolene er?
Sola videregående har 4,5 i snitt fra ifjor. men hva har de andre?
Hehe, det stemmer ikke helt. Er vel heller det lærerene liker å skryte av at førsteinntaket var. Folk kom inn med under 3.8
Havers is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 18:57   #9
Solaas
Newcomer

Ja du har to muligheter når du går flyfag. Du kan søke deg inn på avionikk eller flyteknisk (flysystemmekaniker)

- Jeg gikk selv flyfag på bodø vgs, der jeg gikk først vg1 elektro, så søkte meg inn på vg2 flyfag. Jeg kom inn med snittet 4.0! Jeg vil si at så lenge du har over 4,5 i snitt så kommer du inn på flyfag.
- Mine erfaringer på flyfag, er at det er to hektigste år man skal igjennom og vg2 var det tyngste året med nesten bare teori. Vg3 er et år med masse praksis og i fagene får du god opplæring i hvert enkelt system på flyet.

Jeg er akkurat ferdig på Bodø flyfag og sitter her uten lærlingeplass hos en bedrift. I år har det vært SINNSYKT høy konkuranse for å få lærlingeplass som flysystemmekaniker hos wideroe, sas, norwegian osv. Av (40stykk ca så fikk bare 12 lærlingeplass) på bodø flyfag. Det bedriftene ser etter når du søker er om du har beståt eksamen over 75% som gjør at du får en EASA godkjent eksamen, som tilsvarer at du kan faget godt. Og dem ser på orden og oppførsel og fravær.
Merk: du skal ha eksamen i hvert enkelt fag!

Her er fagene man skal igjennom
VG2 - matte, fysikk, elektrisitetslære, elektronikklære, digitalteknikk, materiallære, aerodynamikk, teknisk vedlikehold. (+ norsk, engelsk, samf)
VG3 - Propeller, Helikopter(HASS), flysystem(FASS), gassturbin(motor), human factors, teknisk vedlikehold, lover og bestemmelser.

I bodø har det vært greit å finne hybel, så lenge du er tidlig ute så finner du det!
Solaas is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2013, 21:23   #10
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Solaas View Post
Ja du har to muligheter når du går flyfag. Du kan søke deg inn på avionikk eller flyteknisk (flysystemmekaniker)

- Jeg gikk selv flyfag på bodø vgs, der jeg gikk først vg1 elektro, så søkte meg inn på vg2 flyfag. Jeg kom inn med snittet 4.0! Jeg vil si at så lenge du har over 4,5 i snitt så kommer du inn på flyfag.
- Mine erfaringer på flyfag, er at det er to hektigste år man skal igjennom og vg2 var det tyngste året med nesten bare teori. Vg3 er et år med masse praksis og i fagene får du god opplæring i hvert enkelt system på flyet.

Jeg er akkurat ferdig på Bodø flyfag og sitter her uten lærlingeplass hos en bedrift. I år har det vært SINNSYKT høy konkuranse for å få lærlingeplass som flysystemmekaniker hos wideroe, sas, norwegian osv. Av (40stykk ca så fikk bare 12 lærlingeplass) på bodø flyfag. Det bedriftene ser etter når du søker er om du har beståt eksamen over 75% som gjør at du får en EASA godkjent eksamen, som tilsvarer at du kan faget godt. Og dem ser på orden og oppførsel og fravær.

VG2 - matte, fysikk, elektrisitetslære, elektronikklære, digitalteknikk, materiallære, aerodynamikk, teknisk vedlikehold. (+ norsk, engelsk, samf)
VG3 - Propeller, Helikopter(HASS), flysystem(FASS), gassturbin(motor), human factors, teknisk vedlikehold, lover og bestemmelser.

I bodø har det vært greit å finne hybel, så lenge du er tidlig ute så finner du det!
Du fikk ikke læreplass, allikevel er du utdannet flymekaniker?
Old 22-10-2013, 22:58   #11
Solaas
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
Du fikk ikke læreplass, allikevel er du utdannet flymekaniker?
Er halveis utdannet flymekaniker, mente jeg!
Solaas is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2013, 11:04   #12
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Quote:
Originally Posted by Solaas View Post

Har du tatt med Luftforsvaret? Der kan man også søke om lærlingplass.

Et annet tips er å søke Luftforsvarets EASA-linje. Der kan man ta flytekniker utdanning som gir en CoR(Certificate of Recognition) som man kan bruke også sivilt. Det gis også læreplass og garantert jobb etterpå. Luftforsvaret skriker etter teknikere.
Old 24-10-2013, 13:44   #13
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post

Et annet tips er å søke Luftforsvarets EASA-linje. Der kan man ta flytekniker utdanning som gir en CoR(Certificate of Recognition) som man kan bruke også sivilt. Det gis også læreplass og garantert jobb etterpå. Luftforsvaret skriker etter teknikere.
Er dette noe nytt? Vet at Forsvaret bruker EASA Part-66 pensum, men at de ikke er Part 147, hvilket betyr at eksamnene ikke er glydige til å få utstedt CoR. Men dette var den infoen jeg fikk en gang i tiden Men er den utdatert skal jeg legge meg flat for det
Old 24-10-2013, 16:26   #14
torer
ScanFlyer Blue

Luftforsvaret er godkjent utdanningsinstitusjon for EASA Part-66. Dvs at eksamene du tar på Kjevik er like valid som de på flyfagskolene. Så om du har alle eksamene bestått (75%) ifra Kjevik vil du få en CoR innen B1 eller B2.
torer is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2013, 18:53   #15
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by torer View Post
Luftforsvaret er godkjent utdanningsinstitusjon for EASA Part-66. Dvs at eksamene du tar på Kjevik er like valid som de på flyfagskolene. Så om du har alle eksamene bestått (75%) ifra Kjevik vil du få en CoR innen B1 eller B2.
Ok, da har dette som sagt endret seg Takk for oppklaringen
Old 02-11-2013, 16:29   #16
LN-KFW
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post

Bare for å presisere så gir ikke Kjevik læreplass og fagbrev, men kun en praksis plass hvor sersjantene er ut sin plikttjeneste, for så å kunne bli gitt en avdelingskontrakt. Og for å søke EASA må man ha gått 3 årig vgs og ha studiekompetanse.

Men ja, søk Luftforsvaret og lærlingbefal!
Spør meg hvis du trenger mer info om lærlingbefal i forsvaret. Er andreårs lærling på avionikk.
Old 03-11-2013, 12:17   #17
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Sant nok, men jobb som tekniker i Luftforsvaret er den som du sikret jobb i et godt miljø med gode arbeids og lønnsbetingelser, i Norge.
Selv om du ikke får fagbrev og AML så får du verdifull arbeidserfaring, lederutdannelse og en fullverdig utdannelse innenfor bransjen. Det er nesten bare Norge jeg vet om som har fagbrev som krav til kvalifikasjoner. I Europa holder det at du har enten B1 eller B2 - sertifikat.
Old 14-11-2013, 12:25   #18
semmern
ScanFlyer Gold

En

VELDIG VIKTIG

bit av dette som er verdt å få med seg er at selv om mange flyskoler "skryter" av at man ikke trenger generell studiekompetanse for å bli pilot, trenger man det for å komme inn, faktisk for å få søknaden godkjent i det hele tatt, hos de fleste seriøse flyselskap.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2013, 09:41   #19
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
En

VELDIG VIKTIG

bit av dette som er verdt å få med seg er at selv om mange flyskoler "skryter" av at man ikke trenger generell studiekompetanse for å bli pilot, trenger man det for å komme inn, faktisk for å få søknaden godkjent i det hele tatt, hos de fleste seriøse flyselskap.
Delvis riktig. Men dette er jo på vei ut. Markedet versetter ikke generell studiekomp på samme måte som før, ved at det er ett krav..
Takket være visse selskaper. Da må også de seriøse aktørene følge etter. Unge piloter fra idiotiske skoler kommer jo ut og gjøre hva som helst for og få seg jobb...

Disse dyre "skryte, status" flyskolene kan dra seg ett visst sted.... Men det er en annen sak.

Last edited by Ttech; 15-11-2013 at 10:00.
Reply

Posting Rules