![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei jeg går VG1 Elektro. Og håper å gå på en pilot/flyger skole en eller annen plass i vg3. (må være 18 år for å begynne så jeg må ta vg2 uansett) burde jeg ta elenergi eller noe annet som er lettere å komme inn på? Eller er det en fordel å kunne litt om motoren og sånt? Eller blir dette sløsing med tid og erfaring jeg kanskje ikke får bruk for?
Noen som vet hva snittene på de 4 forskjellige skolene er? Sola videregående har 4,5 i snitt fra ifjor. men hva har de andre? Og som et ekstra spørsmål, er det lett å finne hus/hybel/bofellesskap til leie i nærheten av skolene? Bortsettfra Bardufoss Høgtun Videregående skole da de har internat ![]() Skolene: Hvem av dem har lavest snitt tror dere? --> :: 1 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 11022 Sola videregående skole 2 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 18042 Bodø videregående skole 3 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 2035 Skedsmo videregående skole 4 ELFLY2L--- Flyfag, landslinje 19031 Bardufoss Høgtun videreg skole,Bardufoss |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare for å oppklare;
- Hva er det du mener med pilot-/flygerskole for vg3? Flymekaniker eller å bli flyger? - Tenker du å starte på privat utdanning etter at du har blitt 18 år? Meg bekjent er det ingen videregående skoler i Norge med fokus på flygeryrket. Generelt sett er det vel alltid kjekt å kunne det mekaniske, men opptakskrav for blant annet Universitetet i Tromsø ("Luftfartsfag" i retning av å bli flyger - til forskjell fra "flyfag" for å bli flymekaniker, som man finner på Sola, Bardufoss og de andre videregående skolene) er generell studiekompetanse + matematikk R1 + fysikk 1. Litt usikker på om jeg har forstått deg riktig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg skal prøve opptaksprøvene på skoler som ikke har det kravet til generell studiekompetanse i løpet av VG2. Som f.eks pilot flyskole og luftfartsskolen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er sikkert en liten fordel å gå flyfag om du har muligheten til det. Tror heller ikke det er en dum anbefaling når du først har valgt å gå yrkesfag att du gjør ferdig den utdannelsen og får deg ett fagbrev.. Da er du utdanna i ett yrke som du kan jobbe med i de årene etter du er ferdig på flyskolen og fram til du evt. får deg en flygerjobb!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fint og ha flymek som bakgrunn, men kun VG2?? Da kan du like gjerne ligge på sofaen ett år. Skal du starte på noe, så fullfør med fagbrev, deretter kan du starte på en pilotutdanning. Det er mitt tips
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det høres ut som ett klokt valg, men du må ville det selv!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Ja du har to muligheter når du går flyfag. Du kan søke deg inn på avionikk eller flyteknisk (flysystemmekaniker)
- Jeg gikk selv flyfag på bodø vgs, der jeg gikk først vg1 elektro, så søkte meg inn på vg2 flyfag. Jeg kom inn med snittet 4.0! Jeg vil si at så lenge du har over 4,5 i snitt så kommer du inn på flyfag. - Mine erfaringer på flyfag, er at det er to hektigste år man skal igjennom og vg2 var det tyngste året med nesten bare teori. Vg3 er et år med masse praksis og i fagene får du god opplæring i hvert enkelt system på flyet. Jeg er akkurat ferdig på Bodø flyfag og sitter her uten lærlingeplass hos en bedrift. I år har det vært SINNSYKT høy konkuranse for å få lærlingeplass som flysystemmekaniker hos wideroe, sas, norwegian osv. Av (40stykk ca så fikk bare 12 lærlingeplass) på bodø flyfag. Det bedriftene ser etter når du søker er om du har beståt eksamen over 75% som gjør at du får en EASA godkjent eksamen, som tilsvarer at du kan faget godt. Og dem ser på orden og oppførsel og fravær. Merk: du skal ha eksamen i hvert enkelt fag! Her er fagene man skal igjennom VG2 - matte, fysikk, elektrisitetslære, elektronikklære, digitalteknikk, materiallære, aerodynamikk, teknisk vedlikehold. (+ norsk, engelsk, samf) VG3 - Propeller, Helikopter(HASS), flysystem(FASS), gassturbin(motor), human factors, teknisk vedlikehold, lover og bestemmelser. I bodø har det vært greit å finne hybel, så lenge du er tidlig ute så finner du det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Et annet tips er å søke Luftforsvarets EASA-linje. Der kan man ta flytekniker utdanning som gir en CoR(Certificate of Recognition) som man kan bruke også sivilt. Det gis også læreplass og garantert jobb etterpå. Luftforsvaret skriker etter teknikere.
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Luftforsvaret er godkjent utdanningsinstitusjon for EASA Part-66. Dvs at eksamene du tar på Kjevik er like valid som de på flyfagskolene. Så om du har alle eksamene bestått (75%) ifra Kjevik vil du få en CoR innen B1 eller B2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men ja, søk Luftforsvaret og lærlingbefal! Spør meg hvis du trenger mer info om lærlingbefal i forsvaret. Er andreårs lærling på avionikk.
![]() |
![]() |
#17 |
FlyKirurg
|
![]()
Sant nok, men jobb som tekniker i Luftforsvaret er den som du sikret jobb i et godt miljø med gode arbeids og lønnsbetingelser, i Norge.
Selv om du ikke får fagbrev og AML så får du verdifull arbeidserfaring, lederutdannelse og en fullverdig utdannelse innenfor bransjen. Det er nesten bare Norge jeg vet om som har fagbrev som krav til kvalifikasjoner. I Europa holder det at du har enten B1 eller B2 - sertifikat.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En
VELDIG VIKTIG bit av dette som er verdt å få med seg er at selv om mange flyskoler "skryter" av at man ikke trenger generell studiekompetanse for å bli pilot, trenger man det for å komme inn, faktisk for å få søknaden godkjent i det hele tatt, hos de fleste seriøse flyselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Takket være visse selskaper. Da må også de seriøse aktørene følge etter. Unge piloter fra idiotiske skoler kommer jo ut og gjøre hva som helst for og få seg jobb... Disse dyre "skryte, status" flyskolene kan dra seg ett visst sted.... Men det er en annen sak. Last edited by Ttech; 15-11-2013 at 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyfag VG2? | Havers | Flyteknisk forum | 29 | 19-08-2012 10:44 |
Uforutsett fordel: Flyene boardes raskere! | LN-MOW | Flyforum | 3 | 30-08-2006 10:42 |