Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2013, 07:02   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Kjos ser inn i spåkulen sin

Og der ser han at listen over flyselskap som går konkurs vil bli lengere. Blant annet ser han SAS på den listen, men du vil ikke finne Norwegian der. Flyselskapene må for å overleve fly billigere og tilpasse seg markedet. De som sitter og venter på at billettprisene øker havner på listen over konkurser.
Han ser videre at reguleringene som begrenser hvor flyselskap kan starte flyging vil bli borte og alle flyselskap kan fly hvor de ønsker det. Det vil føre asiatiske flyselskap til Europa. Her vil de fly nye fly til en tredel av prisen av hva europeiske selskap klarer. Norwegian flyr omentrent like kostnadseffektivt som Easyjet. Ryanair ligger nesten på halvparten av dette igjen, mens SAS ligger omentrent på det dobbelte. For å motvirke dette må flyselskapene sette opp baser i utlandet. Kjos ser gjerne at Norwegian nærmer seg Ryanair i enhetskostnader, men tror ikke de vil komme like lavt. Det skulle vel bety at reisen hjemmefra til flyplassen snart vil bli dyrere enn flybilletten.

I dag kan man tjene penger på 50 fly. Om ti år må man ha 200 fly for å tjene penger.

De reisende vil også se endringer på flyplassen i form av automatiske bag-drop og mindre personell i møte med passasjerene. Dette personellet mister ikke sitt arbeid, men vil få andre oppgaver i forbindelse med driften av flyplassen.

Det skulle vel være det hele før lyset i spåkulen slukket for denne gang.

http://e24.no/boers-og-finans/bjoern...engre/20335255




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 08:05   #2
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Sier spåkulen hans noe om når han skal fly 787, evt hvem han skal leie inn? Eller noe om hvordan han er i ferd med å drive nivået for sosial dumping til et nytt nivå?

"Jeg hater køer, og med automatiske bagdrops slipper man kø. Vi har fått det til i Norge, og det kommer snart også i London. Men myndighetene i mange land er skeptiske. De tror man mister arbeidsplasser på det.

- Men nei, det er ikke riktig. De vil få andre oppgaver på flyplassen, fortsetter han."

http://www.frifagbevegelse.no/arbeid...cle6495470.ece

Mange må gå i Røros.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 08:06   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Kjos har sikkert rett i mange av sine spådommer (selv om spådommene ikke bare er hans), men det finnes alltid flere veier til Rom.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 10:03   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Automatik er godt,men kan måske også bliver for meget.
Meningen med bagage drop er jo at når du har lavet indcheck på en automat,
så checker personalet at det også er den rigtige tag på den rigtige kuffert tilhørende
den rigtige passager.
Når ALTEA slår igennem overalt, så er det ikke muligt at boarde en passager med bagage
uden at bagagen igså er registreret.
Her i AAR ser vi her eneste dag hvorledes personalet hos AAR ekspederer et LCC selskab.
og den måde de gør det på ,ja der skal der bruges ca. 6 mand til at expedere et fly.
Der er ikke noget der gøres automatisk, overhovedet...2-3 mand ved indcheck, 1 mand checker pas, igen FØR sikkerhedscheck, for det er allerede sket ved indcheck. ved gate er der 3 (minimum). De checker pas igen !! boarding pas, om der nu skal betales extra. og så er der i øvrigt også en der laver et loadsheet..
Så her kunne man med fordel bruge automater til indcheck, men det ønsker denne LCC ikke at gøre brug af.
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 16:39   #5
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Quote:
Originally Posted by Thai C-klasse View Post
Sier spåkulen hans noe om når han skal fly 787, evt hvem han skal leie inn? Eller noe om hvordan han er i ferd med å drive nivået for sosial dumping til et nytt nivå?
Nei, ikke spesielt, hvis en ikke regner utsagnet om at det er ingen fremtid i å sitte på gjerdet og vente på høyere priser som svar på spørsmålet ditt om sosial dumping. Han nevnte heller ikke spesielt noe om hvem som skulle fly for ham dersom han ikke fikk levert flyene som avtalt. Mulig han ikke spurte "kulen" om det siden de sikkert allerede har avklart det. Han nevnte heller ikke noe om når han starter opp med 787, men jeg føler meg ganske sikker på at det gjør DU.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 16:59   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,209
Default Kjos ser inn i spåkulen sin

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Automatik er godt,men kan måske også bliver for meget.
Meningen med bagage drop er jo at når du har lavet indcheck på en automat,
så checker personalet at det også er den rigtige tag på den rigtige kuffert tilhørende
den rigtige passager.
Poenget med disse nye automatiske bag droppene er at man ikke trenger en som sjekker dette. Dette er heller ikke noe krav lenger. Akkurat som man ikke trenger vise ID og annet nåran boarder et fly innen Schengen

Er ikke så lenge vi har hatt det sånn k Skandinavia, men dette er de f.eks hatt i Tyskland i årevis
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 17:29   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Hm hm ingen veiing av bagasje ?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 17:49   #8
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Hm hm ingen veiing av bagasje ?
Ta det med ro. Auto bagdrop-ene veier også bagasjen. Er man over vektgrensa får man ikke scannet den i selvbetjeninga. Skjedde med meg og en 22kg tung koffert med DY fra LGW forleden.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 23:20   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Hvor vanskelig er det å holde baggasjen litt opp slik at den blir registrert som lettere?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 07:52   #10
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,619
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvor vanskelig er det å holde baggasjen litt opp slik at den blir registrert som lettere?
Sikkert mulig, men vil anta at vekta må ha stått helt stille i 3-4 sek før den registrer vekten. Ikke enkelt å bare holde litt i kofferten da.
Piper is online now   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 10:10   #11
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Kjos ser inn i spåkulen sin

Litt OT men på Schiphol er de automatiske bagdroppene utformet som et lite hus, hvor en dør lukker seg før bagasjen blir veid.
RSL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen som kan se inn i spåkulen? SK963 ARN-HKG 10. Sep mcduck Register- og ATC-Forum 1 18-09-2015 05:27
Norwegian klager SAS sin skandinaviske felleslisens inn for EU og ESA TOS Flyforum 50 20-12-2014 11:42
Kjos blander seg inn i presidentkampen LN-MOW Flyforum 24 09-01-2008 16:37
Kjos ser lyst på fremtiden for Norwegian Desk pilot Flyforum 9 05-12-2007 14:00


All times are GMT +2. The time now is 08:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.