• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norske myndigheter sender SAS-fly til Algerie

Under Statsministerens kontor sin pressekonferanse, sendt på http://www.nrk.no/direkte/, ble det sagt at Norske myndigheter har klargjort et fly med medisinsk personell og utstyr som skal fly ned til Algerie som følge av gisselaksjonen ved gassanlegget i In Amenas i Algerie. En journalist, husker ikke fra hvor, nevnte at det var et SAS-fly i beredskap på Gardermoen.

Hvordan fungerer dette og hva innebærer dette med "et fly med medisinsk beredskap"?
 
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort
 
LN-TUK har vel akkurat vært på vingene på ordinær flyvning, så det er mulig det er LN-TUI som blir benyttet denne gang også.
 
Var det ikke LN-TUI og LN-TUL som hadde større drivstofftanker enn de andre maskinene da? Eller er jeg helt på vidda nå..
 
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort

Bra! Good speed!

Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?
 
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.
 
Bra! Good speed!

Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?

Jeg husker ikke reggene.
Men tidligere var det eks BU fly, men det er det ikke noe mer.
Det er pga opplegget for strøm i kabinen.
TU... maskinene krevde en kabel fra cockpit og inn i kabinen til medisinsk utstyr.
Min siste øvelse var det LN-RNN som ble brukt.
Å det er 3 eller 4 maskiner som er dedikert til dette, men det er IKKE LN-TU..... flyene noe mer
 
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.

Fult innredet som medevac.
Legger ved bilde av deler av utstyret ombord.
Dette var det jeg fikk lov å legge ut offentlig.
Mye tøft utstyr som blir montert ombord
 

Attachments

  • Japan, julen 2012 063.jpg
    Japan, julen 2012 063.jpg
    48.5 KB · Views: 1,396
Her er et bilde jeg tok på Star Mega-DO arrangementet i Oslo i 2009. Den gang var det LN-TUK som var demo.

04.jpg
 
NRK ringte meg og lurte på når fly skulle komme til Sola ifra Algerie ?
Er vel ingen som kommer hit vel?
De skal vel til Bergen, eller ?
 
Når er dette flyet tenkt og gå?
Ser på fr24 at LN RPK er på vei sørover nå kan det vere denne?
 
Last edited:
Back
Top