Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2012, 10:38   #1
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Årets nissechartere er i gang

Hei, ser på radaren at nærmere 20 Monarch og Thompson fly av A320, B737 og B757 har retning Finland for årets nisseturer.

Har virkelig truffet med satsingen der nord i Finland. Overraskende at selskapene har så mye ledig kapasitet på en og samme dag...
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2012, 23:45   #2
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Charterselskapene har satt av kapasitet til dette, det er jo blitt en tradisjon som de gjentar vært år.
Gellivare og Arvidsjul tar også imot noen.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 00:02   #3
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Gellivare og Arvidsjul tar også imot noen.
Arvidsjul var veldig julete Mener kanskje Arvidsjaur? Er det nytt av året at de flyr dit?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 11:06   #4
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Charterselskapene har satt av kapasitet til dette, det er jo blitt en tradisjon som de gjentar vært år.
Gellivare og Arvidsjul tar også imot noen.
Ja, i og med det går over 20 fly samme dag finnes det kapasitet. Men er ikke Thompson og Monarch i hovedsak charterselskaper? Skulle tro de da har faste oppsatte flygninger hver dag, og lite slakk i flyprogrammet. Tuifly nordic eller TC Skandinavia er selvfølgelig mindre, men tviler på at det er rom for så mye ad-hock flygninger i deres program.

Kan jo være disse lørdagene er planlag inn i flyprogrammet, men det vil da igjen gjøre noe med hotell og pakkereisene som går på ukesbasis.

Noen som vet hvordan selskapene gjør disse store ekstra charterene med mye fly i praksis?
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 11:41   #5
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Charter her i UK kan ikke uten videre sammenlignes med Norge, selv om det vel sakte endres i Norge også. I motsetning til Norge, er hovedsesongen for charterflyginger om sommeren og ikke om vinteren da "ingen" reiser til Middelhavet om vinteren. Det er bare å ta en titt på Gatwick som er som en spøkelsesflyplass på denne tiden av året sammenlignet med sommeren. Dermed er der mye ledig kapasitet om vinteren så der er masser av fly og mannskap å ta av.

Thomson og Thomas Cook er rene charterselskap mens Monarch i den senere tid har utvidet deres rutetilbud betraktelig utenfor chartermarkedet. Jet2 har alltid hatt en blanding.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 20:23   #6
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Charter her i UK kan ikke uten videre sammenlignes med Norge, selv om det vel sakte endres i Norge også. I motsetning til Norge, er hovedsesongen for charterflyginger om sommeren og ikke om vinteren da "ingen" reiser til Middelhavet om vinteren. Det er bare å ta en titt på Gatwick som er som en spøkelsesflyplass på denne tiden av året sammenlignet med sommeren. Dermed er der mye ledig kapasitet om vinteren så der er masser av fly og mannskap å ta av.

Thomson og Thomas Cook er rene charterselskap mens Monarch i den senere tid har utvidet deres rutetilbud betraktelig utenfor chartermarkedet. Jet2 har alltid hatt en blanding.
Ok, da skjønner jeg opplegget. Takk for et informativt svar.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 21:07   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Som en illustrasjon på det Turtle sier, her et graf som viser fordelingen av flypassasjerene gjennom året for den tredje største flyplassen på øyriket



Det finnes helt klart mere ekstreme tilfeller, slik som Jet2s hovedkvarter Leeds Bradford hvor enkelte år trafikkforskjellen mellom sommermånedene og januar nesten er nær 500%.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2012, 22:56   #8
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Som en illustrasjon på det Turtle sier, her et graf som viser fordelingen av flypassasjerene gjennom året for den tredje største flyplassen på øyriket



Det finnes helt klart mere ekstreme tilfeller, slik som Jet2s hovedkvarter Leeds Bradford hvor enkelte år trafikkforskjellen mellom sommermånedene og januar nesten er nær 500%.

Interessant graf. Hvordan tilpasse produksjonen til så store variasjoner?

Jeg kan ikke forstå at det er en levedyktig forretning. Mye av flåten må da stå på bakken vinterstid, og det kan da ikke gi mye penger i kassa, selv om utgiftene løper..
Nå går vel heller kanskje ikke charterselskapene i UK like godt som de skandinaviske heller..
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 00:55   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Årets nissechartere er i gang

LN-CGJ, grafen viser totaltrafikken på Manchester Airport, og det er ikke bare charterselskapene som legger flyene i opplag vinterstid - Jet2, easyJet og Ryanair gjør det også. Når det gjelder charterselskapene så bedriver de utstrakt utleie av sine fly, først til Hajj på høsten og deretter flyttes flyene over til Canada for vinteren. Det har de siste årene vært reduksjon i det canadiske behovet og dette har slått rett inn på bunnlinjen til både Thomas Cook og Thomson. Monarch har prøvd å motvirke dette med å endre seg fra et charterselskap til lavkost ruteselskap. Det er helt klart at flere av selskapene i UK sliter hardt, selv flybe kan man nå kjøpe for en slikk og ingenting.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 05:52   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Årets nissechartere er i gang

Tja, denne grafen er nok ganske lik for SAS, men da er bølgebunnen i juli. Kanskje ikke like ekstremt, men fortsatt er det en betydelig kapasitetsreduksjon fra midten av juni til midten av august.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Årets siste dag og årets siste tur CFM Bilder & foto 3 02-01-2014 00:03
Gustafson er årets sjef og SAS årets flyselskap i europa Dash Flyforum 25 31-05-2013 16:42
Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også LN-RRA Flyforum 30 13-01-2010 12:11
endnu en gang tilbage gang i BLL Joker7913 Flyforum 2 01-10-2009 20:04


All times are GMT +2. The time now is 10:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.