![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja folkens.
De jeg kan komme på i farta: F5 F16 F18 Gripen Eurofighter Dasault Rafaele Mirage 2000 Dasault Super Echarge Mig 22 Mig 29 Er det andre uten om dette? Og hva har Russland opprativt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Panavia Tornado
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Su-27 og nyere derivater (30,33,34,35)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
De bruker MiG-31 og mulig de fortsatt har noen MiG-25 fortsatt operativt, men resten er vel pensjonert. Men du finner Mig-21 fortsatt i bruk på Balkan.
Videre så har Tsjekkia L-159 Harrier II Polen Su-22 Har tyskerne ennå F-4 i bruk? Også har du jo en del treningsfly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Har ikke Grekerne også F4 fortsatt? En annen ting, bruker Tyrkerne sine F5 fortsatt aktivt eller er det kun Turkish Star som bruker dem idag? Trodde Harrier var pensjonert i Europa, at det kun er USA som fortsatt bruker dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Både Spania og Italia har vel fremdeles Harrier.
Italia bruker også AMX, tror jeg. Serbia har vel også noen egenproduserte jagerfly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Harrier er ennå operativt hos Italia og Spania. Ja, ser ut som grekerne har F-4 med samme oppgradering som tyskerne og dermed også tenkt å ha de operativt en del år til. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Begynner ikke F4 å bli et rimlig utdatert jagerfly? Apropos F5, Sveits bruker sine F5 operativt, men det er vel Tigerversjonen de har. Som er litt anderledes enn Freedom Fighter versjonen til Tyrkia og som Norge og hadde i sin tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Tyrkia bruker også F-4E, om det landet er en del av europa kan jo diskuteres,men det er nå så.
I Russland kan du ta med SU-25 Spania mener jeg fremdeles har F-5 A/B i drift, hvis ikke de har pensjonert denne nylig. Tyskerne skal pensjonere F-4 medio 2013. Tornadoen er på vei ut i UK og Tyskland skal pensjonere denne om ikke alt for lenge. Harrier er oprative i Italia og Spania. Du kan føre F/A-18 Hornet på lista.. denne er oprativ i spania,sveits og finland Hva er super encharge ?? mener du Super Etandard så er vel noen igjen i Frankrike, men her er jeg litt usikker på om de har blitt byttet ut med Rafale M. Ellers er vel F-16 de det går flest av i Europa. Italia sluttet å bruke F-16 ifjor ,men ellers er det en drøss med land som bruker denne (Norge,Danmark,Nederland,Belgia,Hellas,Tyrkia,Port ugal og Polen som jeg kommer på ifarta). Bulgaria og Romania har vært i forhandlinger med L/M, men om det er blitt noe av dette aner jeg ikke. Den nyeste kunden av F-16 som jeg vet om er Marocco. Men den teller ikke for Europa. Mig-21 er fremdles flyvbar i Romania vet jeg, de ble modernisert for endel år siden i Israel og flyr idag som "Mig-21 LanceR" hva som er planene der er åpen for debatt.. de har som nevnt vært i prat med L/M om F-16, samt også evt om pent brukte F-16 som står i lagring. Nederland og Belgia har fremdles endel maskiner i lagring,samt at det er ett anselig antall i USA
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason Last edited by TigerBlack; 10-10-2012 at 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
BAE Hawk.
Såvidt jeg vet er den i bruk av Finlands Midnight Hawks, hvis de ikke har byttet nylig. Er det kanskje Hawk Swiss Air Patrouille benytter / har benyttet seg av? Last edited by MFM; 10-10-2012 at 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Sveits bruker som sagt F5 men en annen verson enn det Norge hadde i sin tid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bae Hawks brukes av mange men kun som treningsjagere. Og minst 3 forksjellige formasjonsteam. Red Arrows, Midnight Hawks og Royal Saudi Hawks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Former CCA F-16
|
![]()
Aero L-39 Albatros brukes fortsatt som jagerfly i visse utgaver av bla. det Tsjekkiske luftforsvaret.
Som jagerfly er det vel mer vanlig utenfor europa i og med at dette normalt brukes som treningsfly.
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P Last edited by kimbo; 10-10-2012 at 17:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Hva slags SAABer er fremdeles på vingene rundt om? Er det bare Gripen, eller finnes det eldre typer i bruk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Qwerty
|
![]()
SAAB 105 aka SK60 flyger fortfarande i svenska flygvapnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og det Østeriske flyvåpnet. Men dette er vel kun ibruk som ren treningsmaskin.
Er vel ikke mange Europeiske land som bruker det som i utganspunktet er en treningsjager som et kampfly. Det er vel helst fattige land i den tredje verden som bruker disse som kampfly. Da det vel er en del billigere enn å ha fulblods jetjagere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Østerrike bruker Saab 105 til observasjonsflyging og QRA under store arrangementer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvis man tar med treningsfly, så er Yak-130 også på listen. Men det italienske derivatet M346 Master har vel ikke kommet seg til operativ tjeneste ennå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilke flyselskaper flyver Fokker F100 i Europa? | Bergern | Småprat | 15 | 06-12-2023 21:55 |
Er TAAG fortsatt utestengt fra Europa? | LN-REF | Flyforum | 7 | 17-06-2016 00:53 |
Hvilke flytype er mest brukt i Øst Europa | FlyboyKarsten | Småprat | 13 | 14-03-2012 16:21 |
Hvilke sider finner man ut hvilke flyreg som skal fly hit og dit? | -Daniel92 | Register- og ATC-Forum | 1 | 01-06-2011 17:04 |
Operative begrensninger på Hercules-flyvning | sail4fun | Flyforum | 8 | 08-04-2005 10:29 |