Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2006, 20:33   #1
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL

Avreise fra Gardermoen Mandag 13feb med Continentals rute 039 fra OSL. Grunnet snøværet i NYC helgen i forveien ble ting litt tilspisset og flyet landet ikke på Gardermoen før 13:45, det var da satt opp ny STD 14:30.

Møtte opp på OSL klokken 8:30, og da var innsjekk igang, men ikke noe kø å snakke om og etter de vanlige spørsmålene man får så sjekket vi inn på Business skranken (selv med nødutgangs sete i økonomi). Fikk utlevert en matlkuppong på 75kr grunnet forsinkelsen.



Vi tuslet litt rundt i terminalen og tiden gikk smått og sikkert. Vi valgte å gå igjennom passkontrollen til non-schengen en time før den nye rutetiden. Ved gate 53 satt det allerede noen få mennesker. For å komme dit måtte vi gjennom enda en runde spørsmål fra samme dama som utspørte oss ved innsjekk.. vi kunne jo snappa opp noen drapsvåpen på veien..

Flyet landet på tid ca 13:45 og gaten fyltes fort opp med reisende.. det var 5stk i gaten både fra Servisair og Continental.. crewet kom gående og boarding ble startet noen få minutter over 14:00.. Siden vi var seata på 16A og 16B gikk vi ombord i den siste puljen og ting gikk bra helt til vi skulle pushe - da kjørte de på broa igjen og ombord kom de med ei liste og ett navn.. personen ble ropt opp, han ga seg til kjenne og vips så var vi på vei.

Avgang på 01L (Alfa1), løfta ved A7 på OSVIG departure.. vi var routa OSVIG - VIG - ISVIG som igjen betyr en routing over Island og Grønland. Veldig greit å fly en maskin med winglets, setter ett lite preg på utsikten fra der vi satt. Cruisa på 32000fot og fikk etterhvert servert drikke og snacks - ble cola og saltstenger her.
Litt senere kom maten, og vi fikk valget mellom kyllingfilet og beef (skinkestek) - jeg valgte kylling mens reisefølget valgte å gå for stek.





Tiden gikk og vi fortsatte opp til 36000 fot som vi ble liggende på resten av turen. Vi kom etterhvert innover Canada med lite spennende landskap.. mye snødekt skog der - mens vi smått om lenge entra Amerikansk luftrom.
1t 30min før landing fikk vi kalkun sandwich (som var veldig god) og drikke av alle slag.. alkohol koster forresten 5 bucks..



Over Albany startet vi descend ned mot Newark Liberty International Airport som de i kabinen sa hver eneste gang, og ble vel egentlig lovet av F/O toucdown 17:05 lokaltid. 2 minutter senere kommer CPT på PAen og sier at det blir holding pattern i ca 15 minutter pga at gutta på 'ark ikke har måka bort all snøen så de opererer ikke med 100% kapasitet der nede - det ble 7 runder i holding og ca 35minutter!

Etterhvert satt vi kurs direkte mot flyplassen og bane 22L, det begynte å mørkne så bildene ble ikke veldig flotte, men her er ett par;





Føltes som vi rulla ett stykke etter landing, så det ble litt av en taxevei tilbake til gate 128, men masse å se. Swiss A340, Air India 744, Virgin 744, SAS A330, BA 777 og 747 + masse COA stasj!



Gaten var selvfølgelig "occupied", men docka etterhvert og alle var glade!

Immigration i terminal C var enkel å grei, vi kom oss dit før køen begynte for alvor, dog susset jeg på at de fleste fra flyet vårt ble sendt tilbake i køen fordi de hadde skrevet feil på "the green sheet" som blir utlevert - ser ikke helt problemet med dette, men noen har sikkert vanskelig for å forstå.

"You work or studing..?"
- I work, sir

"Where, with what?"
- Oslo Airport, Handling Agent..

"Oh, whell.. enjoy your stay"

Vips så var man i Amerika!

Etter en lang gårtur til baggage claim og toll så var vi ute for å ræppe en taxi.. ufattelig vanskelig å komme seg dit hvor dette foregår, og krysse busslanes med koffert å ryggsekk i ett helsikes slafseføre, men gudskjelov ingen kø der så vi ble satt i en yellow cab med fastpris på 57 dollar til Manhattan. Turen tok ca 40minutter og de kjører som idioter med gass brems.. gass brems.. man blir bilsjuk av mindre!

Vi sjekket inn på Radisson Lexington som ligger greit plassert ved 48th Street og Lexington Ave, fikk tildelt rom (Deluxe Room var bestilt, men dette var labre greier) i 27 etasje som er toppen. Entra heisen i lobbien, men der fantes ikke 27 etasje.. så vi dro opp til 26 for å finne en ny heis der. Vel oppe på toppen så lukta det maling, og plank.. og det skulle vise seg at alle etasjene fra 20 og oppover var under oppussing!

Rommet 2719 var ikke klart, senga var uoppredd, søppelbøtta var full av gamle gjester alt muligrart og det var veldig rotete. Tok turen ned igjen, sa klart ifra at dette ikke holder mål og vips nytt rom i ny etasje 21 !

Her var rommet klappet og klart, mens romnummerne i hele etasjen var ett A4 ark som var teipet på veggen - kjempegreier!

Klokken var blitt nesten 20:00 før alt var slik det skulle - og det ble en burger på hotellresturanten "The Raffles" hvor vi etterhvert ble svært så ettertraktet, og de som jobbet der ble direkte lei seg den dagen vi skulle hjem

Selve oppholdet i NYC var kjempe greit, nydelig vær hele uka bortsett fra 15minutter akutt SPRUTregn/hagl og orkanstyrke vind.. dette fjernet seg fort og blå himmel tilbake.
Tirsdag var man på BH Photo Video som ligger nede ved Madison Square og der ble Canon 70-200 F 2.8 linse med 2x extender handlet - reisefølget kjøpte også linse, men ved en senere anleding.

3 mann kom senere (Torsdag) med KL641 via AMS. Han var standsbevist på å fly 777 så derfor dumpet han CO til fordel for KLM - en fiasko. Grunnet 747 bulk i AMS tidligere så var 777 satt inn på en annen rute og det ble 744 på han!

Søndag kveld var det tid for hjemreise, og etter en musikal på Broadway på Lørdag skulle 3mann sjekke inn via nettet - han var vel den eneste som var sikker på 777 hjem.. og ble derfor desto overrasket da KL642 var satt opp med B767-300!

Sjekket ut av hotellet 14:00, og Mr 777 satt kursen til JFK, mens vi sjekket hjemmelige nyheter en siste gang før vi satt oss i taxien til EWR ca 16:00. Også denne bilturen ble ett helvete.. de kan IKKE kjøre bil disse Inderne og var spysjuk når vi ankom flyplassen.



Innsjekk forløp greit, og vi ble seata på 9E 9F. Gikk igjennom security (like morro hver gang, med en stor neger som skriker at alt skal av, så sparer vi tid!), fant en resturant som serverte varm mat så det ble en god matbit der.



Flyet var satt opp til å gå på rute 20:10 fra gate 75, og kjerra skulle ankomme fra Houston... jaggu var det ikke winglets på denne også. Desto mer overrasket ble vi da vi så crewet sto ved gaten og at en av de var Harald Andresen som er Norsk F/O i Continental. (Vi kjente han igjen fra tidligere OSL besøk)

Boarding startet 19:30 og først ombord med smekkfull BIZ class, det var det forresten til EWR også... Så med radene 17 og bakover og tilslutt "røkla"!


Vi pushet noen minutter sent før vi taxet ut til 22R, linet opp og tok av bak en Air Canada EMB170, el 190 - det var mørkt at det var vanskelig å se.. Full baluba og tok av på den vanlige måten.. opp til 500 fot elns og svak venstresving før de satt kursen til MERIT, dette tok oss rett over flyplassen og lower Manhattan - ett kjempesyn i klarvær! (Hele avgangen og climben ble filmet, men en grusom størrelse på dette)

Fikk også her snacks og drikke, og etter en briefing både på engelsk og norsk fra cockpit så "la" jeg meg til å "sove" mot en passe hard vegg.. så noen varm servering her vet jeg svært lite om.

Etter en liten dupp kom igjen Mr Andresen på PAen og fortalte at de hadde fått beskjed om at det var rapporert "moderate og severe" turbulens den neste halvtimen så alle skulle være i setene med beltet på. Det gjynga dog litt, men ikke noe merkbart mye oppe i 37000 fot.

Vi kom inn høyt over Norge, helt oppe over Ålesund og videre ned mot Mesnali og Lillhammer. Etter passering av Sogndal ble det gitt en værmelding for OSL og de meldte om -15 grader, litt lett tåke og ingen vind.
Kløyva oss nedover og det var ikke en sky i mils omkrets





Og etterhvert fikk vi Gardermoen i sikte, dala ned på østsiden langs E6 og svingte inn mot 01R over Frogner, Skedsmo området på en herlig visual approach.

Smooooth landing og vi docka etterhvert ved samme gaten som vi forlot en uke tidligere!

En kjempetur, og COA har jeg ikke ett vondt ord om.. bortsett fra at de ikke har IFE i økonomi og at lyden i hodetelefonene ikke fungerte på returen!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 09:08   #2
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Quote:
Originally posted by Thomasromnummerne i hele etasjen var ett A4 ark som var teipet på veggen - kjempegreier!
Imponerende! Det er vanligivs langt mellom A4-arkene i USA, de pleier å foretrekke Letter og Legal og sånt...
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 10:01   #3
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Kjempebra rapport - god og underholdende lesning. Skal selv en tur BGO - AMS - JFK om et par dager, så dette var en fin opptakt.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 16:08   #4
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Veldig bra Thomas! Er det noe håp om at videoen legges ut for spesielt interesserte?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 17:02   #5
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg skal prøve på en måte og få redigert denne filmen, eneste backflipen er at den er filmet med Ixus750 rett i MPEG format..

Men stay tuned..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 19:03   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Fine bilder og rapport!
*drømme* på tide med en langtur igjen....
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 19:28   #7
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Her kan dere se og høre værmeldingen for Gardermoen mens vi er under descend - veldig stilig at den foregår på Norsk!

...

...og her kan dere se climbouten fra Newark bane 22R - denne filmen er kraftig redusert kvalitetsmessig og størrelsemessig da orginalen er på 240MB..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 19:49   #8
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Samme SID og klarvær hadde jeg før jul. Nydelig!

Ellers var det nok annen norsk styrmann jeg hadde på flight 039 bort igjen. Det er flere av dem
OMW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 08:12   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Igjen veldig bra Thomas!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2006, 18:18   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Kjempeflott rapport... Newark har en utrolig flott innflyvning med manhattan ute til venstre...
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2006, 03:29   #11
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Se Thomas, den kunne vært verre...



Quote:
Wall Street Journal: CO is a good airline to fly in a snowstorm

The Wall Street Journal reported this week that not all airlines are equal, when it comes to operating around bad weather.

“When storms disrupt travel, some airlines are more aggressive than others,” the article said. “Just as some travelers prefer to wait out storms in comfort and certainty while others fight to get there as quickly as possible, airlines make the same choices and fly different courses in storm situations.”

When snow crippled the East Coast last weekend, CO operated as many flights as was safely possible, while American (AA) and United (UA) were “quick to cancel.” The article said CO operated 90 percent of its flights Saturday before the storm hit. On the other hand, UA canceled nearly 40 percent of its scheduled flights, and AA canceled nearly 30 percent.

CO was among the first airlines to recover after the storm. The article said CO operated more than 80 percent of its schedule Monday, which was better than both AA and UA.
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2006, 13:27   #12
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Dag,

For all del, CO skal ha 10/10 for hvordan de taklet den "helvetes-helgen" der borte på Østkysten, dog skjønner jeg ikke helt hva New Yorkerne klaget så fælt over;



__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2006, 07:03   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
Default Replying to Topic 'Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL'

Ser ut som Slemdalsveien ved Majorstuen...
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS SudCaravelle TripReports 12 08-08-2011 20:16
Continental OSL-EWR-FLL-EWR-OSL "live".. Thomas TripReports 29 27-06-2011 16:20
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 14:18
Continental og Air Canada codeshare Osl-EWR jameson82 Flyforum 0 21-01-2011 12:26
Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ? charter Reiseforum 40 07-09-2010 12:59


All times are GMT +2. The time now is 07:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.