Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2012, 22:18   #1
Commuter
ScanFlyer Silver

Default BGO-PVG i M, Y og C (få bilder)

Her følger min TR fra en ukes ferie i Shanghai, bestilt på EB sitt 20-års tilbud. Hadde egentlig ikke planer om skrive en TR hvilket gir svært få bilder fra flyturen, men siden reisefølget opplevde sin første tur i C ble det i alle fall noen bilder fra turen ned. Returen var imidlertid uten bilder, men jeg kompenserer dette fint med å være bergenser med tastaturdiare.

Shanghai er en fantastisk by og selv om byen ikke har noen store severdigheter (utover turistfellene Nanjin Road, Perletårnet og The Bund), er det allikevel en herlig storby med masse liv og variasjon. Samtidig er det nesten ingen turister utenfor de store fellene, og dermed får du en autentisk opplevelse av byen ved å stikke et par kvartal fra The Bund. Dette er mitt andre besøk i Shanghai, og jeg kan ingenting annet enn å anbefale byen til alle som ønsker en god kinesisk storbyferie.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 22:23   #2
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: BGO-PVG i M, Y og C (få bilder)

BGO-CPH - SK2875
OY-KBT - Airbus A319
Economy

Som vanlig i Bergen var Business-skranken på checkin bemannet og håndtert sammen med Economy-køen. Dette betyr at man står i køen som et fehode uten å få hjelp, og man må i de fleste tilfellene gestikulere vilt før man blir håndtert. Etter hvert ble det vår tur, og vi skrittet frem mot en gretten medarbeider. Selv om innsjekk ble utført uten smil, småprat eller andre imøtekommende elementer fikk vi i alle fall sjekket inn bagasje med pri-tag, og pass ble erstattet med skikkelige boardingkort.

Flesland sin utenlandsterminal er liten, men denne gangen var det lite folk i terminalen. Når det nærmet seg boarding så vi en enorm kø utenfor gaten, og regnet dermed med at det betyr start på boarding. Dessverre var det bare utålmodige folk som køet seg opp og det var null aktivitet i gaten, grunnet en forsinkelse inn på 15-20 minutter. Utrolig nok var det en SGS-medarbeider som gikk gjennom hele køen for å fikse connections, og hun ga god informasjon på både norsk og Proper Oxford English. Dette er første gang jeg opplever noe i nærheten av personlig service i Bergen, og jeg takker for at SK endelig har begynt å ansette serviceinnstilte folk i byen mellom de syv fjell.

Vi var fint plassert i fronten av M, og flyet var ganske stappet i både M og Y. I luften begynte servicen, og vi våget oss på litt cola og chips. Etter bestillingen var flyvertinnen klar for betaling, men etter litt hinting og vising av kort fikk jeg beskjed at "Du er jo Pandion, jeg forventet at dere satt i Eco Extra". Etter misforståelsen var ryddet stakk hun videre, og det var det siste vi fikk av oppmerksomhet av crewet på denne turen. Utover det var det en behagelig tur, og vi landet som vanlig i CPH før rutetid

CPH Lounge
Etter en flytur uten videre hendelser tok vi turen til loungen. Ved ankomst fikk jeg grundig kjeft siden jeg ikke annonserte at jeg hadde gjest med. Det faktum at vi kom inn sammen og snakket sammen på vei inn var tydeligvis ikke nok for å forstå at vi reiste sammen. "Hr. Commuter, du må ALLTID si at dere reiser sammen slik at vi kan REGISTRERE DERE RIKTIG" glefset dragen til meg mens jeg på nytt ga kortet. Må virkelig si at CPH har evnen til å sikre at jeg føler meg verdsatt! Dette er for øvrig samme loungen som tidligere har proklamert til en kompis at "du skal være glad for at du kjenner Commuter, slik at du kan oppleve en Lounge". Er det mulig?

CPH-PVG - SK997
? - Airbus A340
Business

Vi tuslet fra loungen når flyet tikket over til Boarding, og kom frem til flyet akkurat når de begynte å slippe folk på. BP scannes og nytt sete spyttes ut, en grei flytting fra godt bak i Economy til Business. Vel ombord får vi et fullt glass med Champagne, og til min store glede består servicen på vår side av to norske flyvertinner som kjenner meg igjen. Dette sikrer virkelig god og personlig service gjennom hele flighten. Rett før avgang kommer purser innom på en liten hilserunde som virker mest som et pliktløp, men jeg setter allikevel pris på den lille ekstra touchen.

Crew på vår side er usedvanlig hyggelig, og stopper stadig vekk opp for å servere litt ekstra, mase litt eller bare sjekke opp at alt er bra. Dette er riktignok min første tur i longhaul Business med SAS, men jeg har prøvd en del andre selskap som naturligvis ikke er i nærheten i forhold til denne grad av personlig service.

Siden jeg ikke planla en trip report har jeg ikke tatt kopi av meny for vin og mat, og dikter dermed fritt fra hukommelsen. SAS sine signatur-drinker kunne ikke serveres siden de hadde glemt å laste nødvendig sprit, men vi fikk i alle fall en anstendig GT sammen med standard pretzel. Middagsserveringen var ikke særlig spesiell, utover at hovedretten (lam) var noe av det seigeste jeg noen sinne har opplevd i luften. Heldigvis ble det oppveid at jevnlig påfylling av en god rødvin. Alle retter, med unntak av kaken, var selvsagt grundig forseglet i plastikk.

Etter serveringen ble lyset skrudd av, og jeg stakk frem i galley for å stjele litt ekstra vin. Der endet jeg opp i en lang samtale med crew (som pushet vin, is og andre godsaker), hvilket betyr at reisefølget hadde sovnet innen jeg kom tilbake med rødvinsglasset. Fikk ikke akkurat plusspoeng for det, men det var i alle fall en hyggelig samtale. Innen jeg kom meg tilbake til setet med to rødvinsglass var jeg ganske knust selv, og etter et par slurker ble det heller soving. Fikk meg fem-seks timer med ujevn søvn, og konstaterer at setet er på nivå med Lufthansa og dermed ikke helt fantastisk.

Etter hvert kom lyset på, og frokost ble servert. Må si at SK ligger et par hakk over på frokost, og fikk servert en god omelett med bacon fra "buffeten". Eneste å trekke her er at de kun kom med brød en gang, selv om jeg gjerne skulle hatt litt til.

Landing på tid i PVG, og etter en lang taxing til Terminal 2 var det full fart mot immigrasjon. Null kø i morgentimene og etter litt bilder og stempling var det full fart videre mot bagasjebåndet, hvor vi fikk bekreftet at priority-tag heller ikke virker i Kina.

Shanghai
Vi hadde forhåndsbestilt bil fra hotellet, og for 350 NOK fikk vi en tur helt uten hassle i en flett ny BMW. Har ikke problemer å betale 3xTaxi-pris for å slippe tull og fjas. Vi bodde sentralt og fint i Shanghai, og koste oss i med sightseeing og kanon mat i en uke.

Etter et par dager sightseeing tok vi turen til HangZou med hurtigtoget for å se litt på diverse innsjøer og templer. Siden vi kom tidlig til togstasjonen prøvde jeg å bytte til en tidligere avgang, og fikk dermed glede av å oppleve litt kinesisk byråkrati. Selvsagt er ikke køene merket med Engelske skilt, men etter å ha stått i et par køer fikk vi endret gratis til en tidligere avgang. Endringen ble avsluttet med et snerr fra medarbeideren og en kjapp løpetur mot toget som skulle gå om ti minutter.

HangZhou er en turistfelle uten like, men hvis du først greier å forsere alle selgerne er det en fantastisk by. Stikk innom innsjøen, se på pagodene og stikk innom tempelet for nyte litt ekte kapitalistisk kinesisk kultur. Samtidig bør du kjøpe med deg litt te så lenge du unngår fellene som vil ha ublu pris for 3. sortering te.

Vel tilbake i Shanghai hadde vi et par dager med trasking i bakgater, besøk til lokale templer og store mengder fantastisk mat.

PVG-CPH - SK998
OY-KBA - Airbus A340
Economy Extra

Ved innsjekk i PVG fikk jeg spørsmål om vi ville oppgradere med poeng til Y, hvilket var en enkel beslutning fra min side. På andre siden av bordet gikk et derimot ikke like raskt, og man måtte ha opptil tre medarbeidere for å faktisk gjennomføre oppgraderingen i systemet. Emigrasjon og sikkerhet tok 10-15 minutter før det var det radig gange mot loungen, hvilket er en relativt stor men bråkete. Helt grei mat, og vi fikk kost oss med litt flied lice og øl mens vi observerte klientellet. Vi hadde hele spekteret fra førstegangsbesøkende som gikk helt amok, via businessreisende som koste seg med te til en heller tvilsom fyr som stappet øl fra kjøleskapet ned i ryggsekkken sin.

Etter hvert ble det tid for boarding, og vi tuslet utover mot gaten. Hoppet inn i den køfrie C/Y-køen, og kom oss kjapt på plass. Dette var mitt første møte med Y hos SK på Longhaul og dette var overraskende behagelig. Ingen tvil om at ferieturer fremover kommer til å være i Y i stedet for M.

Crew var ganske gretten og det faktum at telling av PAX feilet gang på gang hjalp ikke på humøret. Purser var potta sur, og resten av crewet var ganske påvirket av dette. Etter hvert kom service i gang, og jeg fikk bokstavelig talt slengt en Gin og en Tonic i fanget (sorry, jeg er vant til at drinken blir mikset for meg - til og med i M). Første måltid var for vår del kylling med poteter, og det smakte faktisk godt. Etter første servering var ryddet bort forsvant crew i flere timer.

Etter hvert dukket crew opp igjen, og det ble servering av litt drikke og is. Nå hadde crew varmet litt opp, og stemningen var vesentlig bedre og smilet satt litt løsere. Til tross for at de serverte drikke flere ganger ble det aldri ryddet, og det begynte dermed å fylle seg opp med emballasje. Etter et par timer ble det ryddet, og omsider ble omgivelsene noe anstendig. Underveis på turen ble vi litt sulten og ba om litt snacks og drikke, og etter en time og en purring kom de tilbake med krav om betaling. Etter jeg flashet fuglen ble vi enig om at jeg ikke skulle betale, men han måtte selvsagt banne litt siden han ikke hadde en anelse om hvordan dette skulle registreres.

Middag ble servert to timer før ankomst, og det bestod av en luguber kjøttkake-greie i ekstreme mengder saus med potetstappe. Må innrømme at jeg mye heller ville hatt M-maten, som så mye bedre ut med brød og kald kyllingfilet.. Hvorfor differensiere servicen når M får bedre mat enn Y?

Turen var full av turbulens og hver gang måtte de kjefte på flere som løp rundt i kabinen. Y-kabinen ble også jevnlig okkupert av kinesere som gjerne ville sove hos oss, og unger løp fritt gjennom både Y og C-kabinen. Det er ikke noe problem at folk tar seg en tur eller fem gjennom Y, men leking og skriking i både Y og C-kabinen burde stoppes av crew (eller foreldre!). Gardinen til C var ingen hindring for pøbler, og det ble selvsagt enda verre av det faktum at de ikke gadd å lukke gardinen til Y...

Landing på tid i CPH, hvilket ga et lite besøk i loungen - denne gangen med et stort smil og helt uten kjeft.

CPH-BGO - SK2870
?.??? - MD81
Economy

Veldig standard service. Ble gjenkjent som Pandion, men ba kun om litt kaffe. Ingenting spesielt å rapportere, utover at det er ganske irriterende at SK blokkerer halve flyet for et par PAX i Y, mens man må sitte som sild i tønne i M.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_4207-1.jpg
Views:	678
Size:	42.5 KB
ID:	32575   Click image for larger version

Name:	IMG_4198.jpg
Views:	671
Size:	99.3 KB
ID:	32576   Click image for larger version

Name:	IMG-20120617-00141.jpg
Views:	666
Size:	68.6 KB
ID:	32577   Click image for larger version

Name:	IMG_4384.jpg
Views:	662
Size:	51.1 KB
ID:	32578   Click image for larger version

Name:	IMG_4351.jpg
Views:	660
Size:	94.0 KB
ID:	32579  

Click image for larger version

Name:	IMG_4207.jpg
Views:	44
Size:	42.5 KB
ID:	32580   Click image for larger version

Name:	IMG_4087.jpg
Views:	81
Size:	32.8 KB
ID:	32581   Click image for larger version

Name:	IMG_4085.jpg
Views:	238
Size:	101.7 KB
ID:	32582   Click image for larger version

Name:	IMG_4077.jpg
Views:	242
Size:	83.8 KB
ID:	32583  
Old 13-07-2012, 22:24   #3
Commuter
ScanFlyer Silver

Alt i alt var det en glimrende tur til Shanghai, og for en tur til 20K bonuspoeng (pluss oppgradering) per person var dette fantastisk value for money. Servicen til SAS er som vanlig svært personavhengig, og det bevises av en fantastisk tur nedover mens turen tilbake var helt middelmådig. Til tross for dårlig service må jeg si at Y er et glimrende produkt på LH, rent bortsett fra at maten ikke var helt fantastisk.
Old 13-07-2012, 23:12   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Takk for rapport. Trodde de ville flyttet deg gratis til Y, iallfall når det egentlig ikke er lov å oppgradere for poeng på bonustur. Lov å spørre hvilket hotell dere bodde på?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 23:32   #5
Kanon
ScanFlyer Molded

Artig lesning, spesielt dine betraktninger angående service og lounger
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2012, 23:58   #6
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takk for rapport. Trodde de ville flyttet deg gratis til Y, iallfall når det egentlig ikke er lov å oppgradere for poeng på bonustur. Lov å spørre hvilket hotell dere bodde på?
Idiotisk som jeg er påstod jeg faktisk at dette ikke var mulig, men siden de insisterte takket jeg selvsagt ja. Etter turen viser alle e-poster fra SK gammel poengsum, så de gjorde allikevel noe feil.

Vi bodde på New Harbour Service Appartement, hvilket ga oss et 100kvm rom med eget soverom for ca 800 kr. dagen... Grei nok service (ingen kan engelsk, men alle er god til å gestikulere), og relativt sentralt plassert.
Old 26-07-2012, 14:04   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Som så mange andre har skrevet - SAS er litt hit'n'miss på longhaul. Det er synd, for når det er bra så er det normalt på høyde med alle andre.

Old 26-07-2012, 20:45   #8
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Ved ankomst fikk jeg grundig kjeft siden jeg ikke annonserte at jeg hadde gjest med. Det faktum at vi kom inn sammen og snakket sammen på vei inn var tydeligvis ikke nok for å forstå at vi reiste sammen. "Hr. Commuter, du må ALLTID si at dere reiser sammen slik at vi kan REGISTRERE DERE RIKTIG" glefset dragen til meg mens jeg på nytt ga kortet. Må virkelig si at CPH har evnen til å sikre at jeg føler meg verdsatt!
Helt uakseptabelt av dragen. Tenk på hvor mye skade hun gjør til SAS ved å oppføre seg slik... Burde rapporteres.

Quote:
Alle retter, med unntak av kaken, var selvsagt grundig forseglet i plastikk.
De lærer aldri. Deprimerende... Har 2 C Long Haul turer med SAS planlagt fremover, jeg håper at de leser og lar seg inspirere av Mysasidea før det.

Quote:
Ved innsjekk i PVG fikk jeg spørsmål om vi ville oppgradere med poeng til Y, hvilket var en enkel beslutning fra min side.
Synd å se at SK i Kina ikke vet hva Pandion betyr. Klart man kan ikke forvente å bli oppgradert hele tiden, men dersom det er plass i en bedre klasse burde Pandion kundene få disse uten å betale for dem.

Quote:
Dette var mitt første møte med Y hos SK på Longhaul og dette var overraskende behagelig. Ingen tvil om at ferieturer fremover kommer til å være i Y i stedet for M.
Enig EcoExtra er faktisk et veldig bra produkt. Det passer utmerket for en dag tur til NYC for eksempel, og kan anbefale alle å prøve. Problemet er at denne klassen er ofte ganske dyrt i forhold til produktet selv. Alternativt kan man kjøpe M og oppgradere til Y med poeng eller OT.

Quote:
Crew var ganske gretten og det faktum at telling av PAX feilet gang på gang hjalp ikke på humøret. Purser var potta sur, og resten av crewet var ganske påvirket av dette. Etter hvert kom service i gang, og jeg fikk bokstavelig talt slengt en Gin og en Tonic i fanget (sorry, jeg er vant til at drinken blir mikset for meg - til og med i M).
Typisk hitnmiss.

Quote:
Turen var full av turbulens og hver gang måtte de kjefte på flere som løp rundt i kabinen. Y-kabinen ble også jevnlig okkupert av kinesere som gjerne ville sove hos oss, og unger løp fritt gjennom både Y og C-kabinen. Det er ikke noe problem at folk tar seg en tur eller fem gjennom Y, men leking og skriking i både Y og C-kabinen burde stoppes av crew (eller foreldre!). Gardinen til C var ingen hindring for pøbler, og det ble selvsagt enda verre av det faktum at de ikke gadd å lukke gardinen til Y...
Fullstendig uakseptabelt. Betaler man for C eller Y, betaler man også for å få litt ro. I slike tilfeller, dersom foreldrene ikke gjør nå, må crewet si ifra uten å virke slem/sur. Det er også deres jobb.

---

Takk for rapporten, altid spennende å lese om SAS og Shanghai, men nok en gang litt deprimerende at de har ikke forbedret seg... Neste gang kan jeg anbefale Suzhou, også en turist by men likevel vedlig, veldig flott!
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 12:04   #9
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Takk for rapporten! Har du sendt "din" person i SAS en oppsummering?
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 16:41   #10
view
ScanFlyer Gold

Takk for fin rapport. Må man virkelig betale for ekstra snacks/ drikke i Eco Extra nå? Det er i såfall ikke bra. Jeg har tidligere blitt bedt om å betale for ekstra drinker i Y når jeg har hentet selv (pga glemselen til ansatte), men slapp når de også husket hvor jeg satt.
view is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 10:28   #11
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Takk for rapporten, altid spennende å lese om SAS og Shanghai, men nok en gang litt deprimerende at de har ikke forbedret seg... Neste gang kan jeg anbefale Suzhou, også en turist by men likevel vedlig, veldig flott!
Takk for tipset, blir nok ikke for lenge til neste tur. Uavhengig av hva alle forteller meg synes jeg Shanghai er en flott by.

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Takk for rapporten! Har du sendt "din" person i SAS en oppsummering?
Nei, har egentlig ikke tenkt på det men burde vel kanskje fyre av gårde en liten mail.

Quote:
Originally Posted by view View Post
Takk for fin rapport. Må man virkelig betale for ekstra snacks/ drikke i Eco Extra nå?
De var klar på at all servering (utover drikke) måtte betales for, hvilket er synd for noen av porsjonene de serverer er latterlig små for en så lang flytur.
Reply

Posting Rules