![]() |
|
![]() |
#1 |
Anders F
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Rent utseende messig. Hva er hovedforskjellene på Boeing kontra Airbus fly? Har sett på opptil flere bilder men ser ikke den store forskjellen ærlig talt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg ser det på snuten. Airbus er gjerne litt rundere på snuten enn Boeing. Men noen andre er sikkert bedre til å svare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Enhver flytype har sin egen unike profil, uansett modell - og både Boeing og Airbus har flere forskjellige typer. Jeg vil anbefale å finne en bok med illustrasjoner av de forskjellige flytypene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det letteste er å se på det bakerste av pilotens vinduer. På Airbus er det vinduet "kappet av" i øvre bakre hjørne, på Boeing skrår nedre del av vinduet litt oppover.
De som står ute å handler disse flyene hver dag klarer jo greit å se forskjellen på en 737-500 og 737-600, men da er man nede på de små detaljer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her gjelder det vel litt interesse.
Vet ikke hvor du sitter fast, men forskjellen mellom A320-familien og B737 kan sees på halefinnene. Boeing har en kantete form, mens Airbus bruker mer kurver. Forskjellen mellom A330 vs Boeing 777 vs Boeing 767 kan også sees på halen, i mine øyne. A330 og Boeing 777 har også forskjellig utforming på halefinnen. Boeing 767 har en mer konformet bak enn de to andre. A330: her B777: her B767: her Men til slutt. Det er øyetrening, og man finner mange andre forskjeller etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
>>>>><<<<<
|
![]()
Artig å lese kommentarene her, for alle har forskjellige detaljer som de vektlegger når de skal avgjøre hvilken type fly det er. Selv heller jeg mer på vindusfronten, men legger også merke til smådetaljer som vingeprofil, motorer, halefinne osv. Så min konklusjon er: hvordan man ser at det er den flytypen det er, er individuelt.
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Form på nesa, størrelse på skrog og winglets/raked wingtips er det jeg ser på. Kan dog ikke se forskjell på de forskjellige utgavene, om det er en -500 eller -600 av en B737, men akkurat det er ikke så viktig for meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg mener å huske at Airbus fly har en spesiell type flaps foran på vingene ... Kan dette stemme ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
737 har jo en karakteristisk form med den spisse nesa. A32S har som nevnt en rundere (og mye penere IMO) nese. Ellers ser jeg også mye på vinduene. Sett forfra ser man at motorene på 737 er litt flatklemte. Motorene på classic er mer flatklemte enn på NG (men jeg sliter med å skille classic og NG på motorene). Når de taxer kan en se at A32S har mye lengre "bein" enn 737. Et tips angående classic vs. NG er å se etter de små vinduene over hovedvinduene i cockpit. De sier ikke noe definitivt, men de er vanlige på classic og uvanlige på NG etter min erfaring:
![]() Interessant! Jeg ser klarer ikke å se forskjell på halefinnen (er det muligens sidestabilisator som er det korrekte begrepet?) på 767 og 777, men merker meg at toppen av skroget heller mer i bakenden av 767 enn på 777. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
AirBussjåfør
|
![]()
På en Airbus ser motorfestene mye mer skrøpelige ut enn på Boeing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Halefinnen(eller sidestabilisator. Jeg er ingen elitefyr) ser jeg lite forskjell på avstand mellom 767 og 777. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
På Norske Vinger
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Boeing 737 ser generelt ut som feite gamle menn, mens airbus A318-321 ser ut som fyrrige unge vakre kvinner i varierende størrelse, men alle med smekre lange bein.
upcoming: osl-trd, trd-osl, osl-lyr, lyr-osl, osl-boo, boo-osl, osl-sog, sog-osl, osl-cdg, cdg-osl, osl-sdn, sdn-osl, osl-aal, aal-osl, osl-lyr, lyr-osl, osl-txl, txl-osl, osl-trd, trd-osl, osl-bgo, bgo-osl, osl-trd, trd-boo, boo-osl, osl-aal, aal-trd, trd-osl Last edited by Svoosj; 11-05-2012 at 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vel, ble kalt Fat Albert i USA da den kom ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Airbus har en rett rygg, mens boeing har en knekk helt bak på ryggen.
![]() |
#17 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
En veldig grei måte å se forskjellen på en B737-500 og -600 er vingen bak motoren. -600 vingen er sømløs og flapsen går i ett stykke. På -500 stikker det ut en pylon som motoren er festet til. Dette deler flapsen som er i to stykker.
I tillegg er halen høyere, motorene mer runde sett forfra og vingetuppen har en liten trekantet tapp ytterst, som på Classic er mer rundet. Vingeform: http://www.airliners.net/photo/Smart...522/2039249/L/ http://www.airliners.net/photo/Scand...683/0729329/L/ Tappen for navigasjonslys bak på vingetippen rundet på -500, trekantet/flat på -600: http://www.airliners.net/photo/Aerof...5Y0/1614584/L/ http://www.airliners.net/photo/Scand...683/0805857/L/ Flat mot avrundet motordeksel: http://www.airliners.net/photo/CSA--...55S/2014942/L/ http://www.airliners.net/photo/Scand...683/0946530/L/
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Forskjellen er at i en Boeingcockpit er det trangt som F men i en Airbuscockpit er det masse plass. Men har du kommet så tett på flyet, så har du kanskje identifisert det på andre måter. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing vs. Airbus? | 77W | Flyforum | 79 | 07-07-2014 16:50 |
Airbus og Boeing | putzmeister | Flyforum | 6 | 23-10-2008 15:15 |
Boeing vs. Airbus | BSSW | Flyforum | 16 | 09-11-2007 22:41 |