![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Har i noen år tenkt at en whiskytur til Skottland kunne være spennende. Har drukket en del maltwhisky de siste 15-20 årene. Spesielt har jeg hatt sansen for Islay-wiskyene, de mest røykpregede. Da det kom på snakk med Herr Ole Emm, som svært gjerne også kunne tenke seg en slik tur, startet planleggingen.
Vi begynte med å bestille flybilletter til og fra Skottland, og endte med DY til Edinburgh på onsdag sein ettermiddag, med retur fra samme by med BA, via London, lørdag tidlig ettermiddag. Vi trodde dette skulle holde bra for en tur ut til Islay, dog var distansene litt større enn vi trodde, så vi endte opp med overnatting i Edinburgh første kveld, så tog til Glasow, buss videre til Kenngraig - ferge over til Port Askaig og endelig drosje til Port Ellen. Returen var med Flybe fra Islay Airport til Glasgow, torsdag sen ettermiddag. DY hadde endret avgangstiden fra OSL til EDI fra ca 1830 til 1930, noe som ikke passet spesielt bra. Men boarding startet presis om bord i den 737-300 som var satt opp. Ettersom vi bestilte billetter separat fikk vi ikke sitte sammen, men vi ble begge velsignet med vindusplass med ledig sete ved siden av. Der var vi ganske heldige, for flyet hadde et beleg på om lag 90 prosent, slik jeg bedømte det. Kaptein Speaking kom raskt på og kunne fortelle at vi kom til å forlate OSL litt før tiden, og at flytiden bare kom til å bli 1 time og 30 minutter. Dette holdt bra og vi landet 15 minutter før tiden. Underveis lot jeg meg forfriske over to gin og en tonic. En passe servering på en så kort tur. Siste del av TR handler litt mer om selve turen utenom fly, så jeg går rett på returen: Her var det Loganair/Flybe som skulle ta oss fra øya. Og det var veldig greit å slippe den lange bussturen tilbake. Islay er en knøttliten flyplass - sikkert noen som vet hvor stor den er ift de norske småflyplassene. Men en ting skiller se ut: De mange monterne med de aller edleste drikekvarer ! En liten kafe var der også. Noen østerrikere vi kom i part med mente at vi burde ta drosje fra Port Ellen nesten 2,5 time før avgang, men jeg hadde fått råd her inne om at en halvtime var nok. Jeg tenkte mer på en time - men vi ble enig om, ettersom vi skulle kompromisse, at drosje fra Port Ellen knappe 1,5 time måtte være mer enn nok. Og det var jo det selvsagt! Når det skal sies - så måtte man nesten observere noen originale reisende på slike turer. I avgangshallen antar jeg at minst halvparten var whisky-turister. Og for første gang på turen dukket de forventede japaneserne opp! Det var mye styr med en av dem og han ble ropt opp flere ganger og også sjekket ekstra i sikkerhetskontrollen. Overhørte at han hadde med seg selvlaget parfyme. Nuvel. Det ble klart for sikkerhetskontroll om lag 45 minutter før avgang, så ble det en 10-15 minutter etter sikkerhetskontrollen å vente. Vi så flyet kom presis inn og det var klart for ombordstigning i denne SAAB-340-maskinen. Kommenterte til reisefølge at rad 2 om bord ikke så spesielt gunstig ut mht utsikt, men da jeg kom om bord fikk jeg bittert erfare at det var rad 3 som var den uten vindu. Og jeg hadde sete 3A. Fikk imidlertid flyttet meg til 1A før avgang, og det ble relativt intimt med flyvertinna mht beinplass - men uten at det sjenerte noe særlig, da jeg kikka ut vinduet hele tiden. Det ble avgang nøyaktig på tid. Fryktet at det kunne bli litt risting pga vinden, men den merket vi ikke mye av. Men maskinen støyer en god del. Flytiden var neppe mer enn en halvtime til Glasgow. Landing på tid og bagasjen var på plass på absolutt "no time". Veldig bra! En finfin og spennende flytur. Returen fra Edinburgh var lørdag 1345. Det var en A321 som tok oss til Heathrow. Flyet hadde vel nesten 80 prosent belegg vil jeg si. De beklaget veldig at de var 15 minutter for sene. Ellers var det en fin flytur, der det ble servert den drikken man måtte ønske. Selv slo jeg til på en kaffe, som kom med en kjeks. Det oppstod en liten forsinkelse ved gate så vi stod noen minutter. Deretter kom kapteinen på og sa at det var en Herr Ett Eller Annet som skulle til Toronto og som hadde veldig dårlig tid og som satt helt bakserst. Derfor ble det laget vei for ham. Men - selvsagt, noen luringer til måtte jo snike seg fram da... .. to timer til neste flight fra skrumpet inn til 1 time og 45 minutter, og ettersom vil var litt desorienterte og jeg veldig sulten, etter å ikke ha spist den dagen, ble det en rask japansk lunsj. Hadde jeg sett "Plane Food" så hadde jeg nok foretrukket den. Britiske herligheter som Bendicks mints og marmelade fra Fortnum & Mason havnet i sekken. Boarding startet temmelig tidlig på OSL-fligthen. Som ventet en A319. Jeg hadde fått vindusplass. En eldre dame (litt dårlig til beins åpenbart) hadde midtsetet, datteren midtgang. Etter litt fram og tilbake var jeg klartenkt nok, når de først var på beina, at jeg kunne ta midtgangen om de ville. De synes jeg var veldig snill. Min intensjon var dog selvsagt å kunne sprette opp å ta et ledig sete etter hvert. Men merkelig nok kom de som skulle sitte bakerst sent inn, så håpent svant. Dog var de to bakerste radene ledig, og etter en forespørsel fikk jeg beskjed om at begge de bakerste var ledige. Utmerket! Serveringen startet relativt sent - og jeg fikk servering heeeeeeeelt til slutt. Ble en flaske rødvin, fransk (!!) Merlot på meg, og en pose snacks laget av blant annet erter. Kunne ikke være mer enn 5 gram... Men greit nok. Så var det klart for slag av diverse varer. Og jeg trodde de som vanlig ikke fikk selge noe - men her var det heltisk aktivitet. Det tok evigheter å få vogna gjennom, og to minutter før landing holdt de fortsatt på med betalingen, og da hadde de 10 bakerste radene ikke fått tilbudt noen ting. Dama bakerst kjøpte faktisk etter at flyet hadde landet. Landing litt før tid. Obligatorisk handel før bagasjebåndet. Der hadde de forsyne meg fire avganger på ETT bånd, mens ingen andre var i bruk. Så samtlige på ankomst utland stod rundt ett bånd, de fleste innenfor rødstreken. Heldigvis fikk jeg kofferten fem minutter før bussavgang. Flytoget hadde buss for tog fra Lillestrøm denne dagen, og det orker jeg ikke flere ganger. I alle fall ikke til full pris. Oppsummert: På en slik kort tur, med bare 1,5 time til Edinburgh, er det åpenbart at direktefly er klart å foretrekke. Det er jo nesten som om man ikke merker reisen. Flybe fra Islay var morsomt og en fin opplevelse - eksotisk, kan man vel si. BA, som det er første gang jeg flyr, var akkurat som forventet. Synes setene deres virker litt slitne og interiøret litt taust. Ellers bra og hyggelige folk. (Kommer litt om selve Islay-turen i neste innlegg) Den berømte flyplassen: ![]() whisky 168 by DrSBUS, on Flickr SAABen ![]() whisky 174 by DrSBUS, on Flickr Et Flyprat-medlem vet å velge sete: ![]() whisky 175 by DrSBUS, on Flickr Et Flyprat-medlem vet også å bytte sete: ![]() whisky 177 by DrSBUS, on Flickr Last edited by AirbusTrond; 07-05-2012 at 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Skal man på langtur må man starte med en lokal frokost.
![]() whisky 121 by DrSBUS, on Flickr Etter 3 timer og 15 minutter Glasgow-Kenncragig er vi her: ![]() whisky 124 by DrSBUS, on Flickr Som nordvestlending som kommer fra en litt mindre øy enn Islay var jeg imponert over den under ett år gamle ferga: ![]() whisky 126 by DrSBUS, on Flickr Vi rusler fra Port Ellen til Laphroaig, ca 2 km ![]() whisky 147 by DrSBUS, on Flickr Framme: ![]() whisky 150 by DrSBUS, on Flickr Viktig industri: ![]() whisky 153 by DrSBUS, on Flickr Høydepunkt - den dyreste koster ca 5.000 NOK flaska.. ![]() whisky 156 by DrSBUS, on Flickr Noen tønner nylig fylt hos Ardbeg: ![]() whisky 162 by DrSBUS, on Flickr |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Tenk at skolebarn lærer seg slike busstoppnavn!
![]() whisky 166 by DrSBUS, on Flickr En meget hyggelig ung mann som serverte på The White Hart serverte oss fra denne, helt gratis! ![]() whisky 143 by DrSBUS, on Flickr |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Ajaj! Her snakker vi tur!
Er selv noe mer enn moderat glad i whiskey, om enn med hang til typer med noe mindre preg av bålkos enn du er. Må ha vært en fantastisk reise. (Kun juice til den frokosten, eller er det et "gjett hva som mangler"-bilde? :-D ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Ai ai ai, denne var flott.. En slik tur har lenge staatt hoyt paa oenskelista, naa er det bare aa begynne aa spane etter billetter.
Gleder meg til resten og takk for titten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]() Quote:
Tilleggsutstyret til frokosten kan hende kom i form av en sprayflaske med godsaker oppi som distribueres jevnt utover maten (det brukes ihvertfall på Tannochbrae i Dufftown). Må si det rykket i bookingfingeren når jeg leste dette. Ser at det var "normalt" Islayvær med blå himmel og sol når dere var der også - heldiggriser. Martine Nouet på Islay, vintertid
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
Join Date: Jan 2010
Location: vålerenga
Posts: 31
|
![]()
fantastisk rapport!
selv stikker jeg til islay nå i juni og gleder meg stort til det! Tommy 777 , du får bare henge på her, eller har du strutna heilt?
__________________
sliter med en seig flyskrekk |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk for tilbakemeldinger !
Quote:
Quote:
Quote:
Litt Haggis før vi fortsetter: ![]() whisky 159 by DrSBUS, on Flickr Port Ellen - stille. Fryktelig stille! ![]() whisky 140 by DrSBUS, on Flickr Laphroaig malter om lag 20 prosent av kornet selv, forstod jeg det riktig... ![]() whisky 149 by DrSBUS, on Flickr Meskekar i forkant, bryggingen foregår bak der (mens vi ble omvist var det en av arbeiderne som med vilje reiv ned klokka på veggen. På bildet kan man se at klokka ligger på pulten. Så vet man det. ![]() whisky 151 by DrSBUS, on Flickr Farvel til Ardbeg (der Haggisen ble inntatt): ![]() whisky 164 by DrSBUS, on Flickr Last edited by AirbusTrond; 08-05-2012 at 00:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Fint vær. Er ikke sikker på om dette er på Islay. Noen vet kanskje?
![]() whisky 179 by DrSBUS, on Flickr En enda en hebridisk øy: ![]() whisky 180 by DrSBUS, on Flickr De to siste bildene viser at øyene på Nordvestlandet ikke er så fryktelig ulike fra lufta, i hvert fall... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,924
|
![]()
Takker for knallrapport. Kjenner meg igjen og husker det som en knalltur.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Drikkevarer med høy alkoholprosent er allerede godt omtalt i tripreports på forumet, men tripreports fra produksjonsarealene er det heller lite av. Takker for knall TR og reiseskildring!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Takker så mye, flott rapport dette
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Når i juni skal du over? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Newcomer
Join Date: Jan 2010
Location: vålerenga
Posts: 31
|
![]() Quote:
lagga 21 i skapet? meget bra Tommy!
__________________
sliter med en seig flyskrekk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Takk for fin rapport med flotte bilder! Her var det mye godt både på tallerkenen og i glasset.
Selv om dere har hver deres bestilling på DY så kan man vel likevel ordne sete sammen i form av litt koordinering ved innsjekkingsautomatene? Ledig midtsete er likevel bra når belegget var såpass høyt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk for titten. Til orientering var det også mye annet godt i glassene som ikke kom med på bildene!
Koordinering ble prøvd, men ganske enkelt var det slik at separate sete faktisk var å foretrekke framfor at en av oss måtte sitte i midten. Med bare 1,5 times flytur er jo det ikke så nøye heller. Og jeg nyter gjerne mine G&T i ensomhet også. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bonusjeger
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
|
![]()
Syntes det er litt rart at når jeg flyver DY fra OSL til EDI (som du gjorde her også) så har de en opplyst reisetid på 1:55. Har de siste 10 mnd flydd OSL-EDI / EDI-OSL 11 ganger. Tror så og si alle gangene har vi blitt opplyst med 1:35 (+-5) minutter flytid ombord på flyet.
Ellers så så det ut som en veldig fin reise! Bor selv i Skottland, og liker både flyvningene når jeg drar på "norge ferie" og landet ellers! Syntes selv landet er veldig lett og reise i og at det er mange billige og effektive måter å få seg fra A til B på ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Ja, det er litt merkelig. Ved boarding var det en gubbe foran meg som spurte kabinpersonalet om flytid - og de nevte at den var oppgitt til 1:50 - cockpitdøra stod åpent og gubben sa til dem "dere klarer det vel på 1:40" - det ble ledd litt, og så når de kom på høyttalerne ble det sagt ca 1:30, vil jeg mene ja.
Fin reise var det - og vi har allerede begynt å kikke på en ny tur. Denne gangen er det vel Orkenøyene, med mulig kombiasjon med Høylandet, som står på lista. Men det blir ikke før neste år... ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
|
![]()
Endelig har jeg fått lest denne rapporten. Takk så mye. Virkelig bra saker, både rapporten og selve turen. Dette er virkelig et spennende område, med mye godt i glasset, og med et klima litt etter min smak. Man risikerer sjelden badstu...
![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til Islay med Islander | RJon | TripReports | 17 | 19-06-2016 20:58 |
Whisky Tour - Kirkwall, Inverness... | AirbusTrond | Reiseforum | 0 | 08-02-2013 11:32 |
Whiskytur - Skottland (Islay) | AirbusTrond | Reiseforum | 22 | 01-05-2012 13:49 |
Scotland og whisky. | Wishmaster | Reiseforum | 16 | 23-01-2008 20:53 |
U2 on tour #2 | tripple-seven | Flyforum | 2 | 15-07-2005 08:53 |