![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: enzv
Posts: 142
|
![]()
Leste en artikkel på desi.no hvor det sies at Norwegian vil fly til Pakistan?
http://www.desi.no/artikkel.asp?articleid=389 Vi har absolutt begynt å se på hvor vi skal fly, og med denne maskinen når vi veldig mange steder på jorden. Vi ser blant annet på Pakistan som en attraktiv destinasjon. Det er akkurat for langt for vår eksisterende flytype, 737-800, sier han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Innen Norwegian har startet opp langdistanserutene sine så har PIA fått flyforbud i Europa, så da er det bare for Norwegian å starte opp
![]() Med PIA av banen kunne nok Norwegian tjent gode $ $ $ på en slik rute! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tror også jeg, så vidt jeg har forstått er PIA meget dyre.. MEN, man må vel
betale for "lisens" til det landet til rett person for flyrettigheter ??? Som utgår når ny person overtar denne persons jobb... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Sitatet er hentet fra denne artikkelen i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Lo...l#.T6WIIVG0D5s Om Norwegian har fly til dette og får tillatelse til en slik rute, er det jo markedet der, så dette er vel ikke utenkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Hvem har sagt det, pakistanere? Det var vel noe syting fra det pakistanske miljøet i Norge om PIAs billettpriser for en stund siden, om jeg husker rett. Av ren nysgjerrighet gjorde jeg et par tilfeldige søk på PIAs nettside for en t/r billett Oslo-Islamabad. Da fikk jeg en pris på 5 700 kr på alle søkene. Med tanke på at dette er en direkterute vil jeg ikke si at det er spesielt dyrt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]()
Dette kom ikke akkurat som noe sjokk. Ruten trafikkeres i dag av et halvsuspekt selskap, som har forbud mot å fly til Europa med fler av sine flytyper. Selv pakkistanere som har bodd i Norge i en generasjon eller to kan begynne å tenke på sikkerhet når de skal bestille flybiletter. "Problemet" for DY blir å få landingstilatelser. Korupsjon er et ikke ukjent problem i Pakistan så det er ikke umulig de må betale noen under bordet for å få åpnet ruten. Det interesante her blir også hvordan det er med bagasje. Jeg antar de fleste som reiser på denne strekningen har betydelig med bagasje med seg. Skal DY ha masse ekstra for innsjekket bagasje så kan sluttsummen bli større en med PIA og da får de ikke dette til.
Jeg tro DY kommer til å prøve seg på de fleste ruter det i dag går fly til og fra Scandinavia. Untaket er at de finner andre byer i Nord Amerika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Har PIA så generøse bagasjeregler da? Jeg ville tatt utgangspunkt i 20K? I så tilfelle er jo DYs to kolli relativt generøst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Kr 5.700 er dyrt til Islamabad .... Spesielt nå om dagen hvor en kan komme vel under 5k med "orntli" selskap til BKK som er mye lengre borti gata ... Det drøssevis inn tilbud om dagen... Islamabad er 99 miles lenger enn Dubai , hvor en kommer lett for kr. 2.600 med LH eller QR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Er vel en av PIAs melkeruter dette, ingen konkurranse, og billig arbeidskraft.
Skal bli morsomt å se om DY får rettigheter dit, og de kan vel tjene godt på om de tar seg betalt for baggasje, men vil ikke misune de som som skal stå å ta betalt for baggasje og pakistanere som vil prute på prisen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Her kan jo DY også tilby pakistanere videreforbindelse til hele europa via OSL også. Definitivt en ide å forfølge da konkurransen er lav.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Er det myndighetene i Pakistan som kan begrense om Norwegian får fly dit? Hva slags rettigheter har et flyselskap om man ønsker å opprette en rute når begge land er ICAO-medlemmer?
Jeg ser at det er Pakistanian CAA som eier og drifter de fleste store flyplasser i Pakistan. Forøvrig eier myndighetene størsteparten av PIA, og har nok store interesser for å opprettholde lønnsomme ruter. Hvor mye kan de begrense andre aktører for å opprettholde monopol? Europeiske flyselskaper er nærmest fraværende som operatører til Pakistanske flyplasser, ihvertfall i følge Wikipedia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,455
|
![]()
ICAO har ingenting med trafikkrettigheter å gjøre. Det er en fohandlingsak mellom Pakistan og Norge/Sverige/Danmark og håndteres av Samferdselsdepartementene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Så skal man ikke glemme SAS sine problemer i samme naboalget for noen år siden, som var medvirkende i å legge ned ruten. Å få ut ærlige penger for billetter er ikke like lett der som her.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Har SK hatt flyvninger til Pakistan? Vet at Karachi var et av de faste stoppene på de gamle fjernøsten rutene før i tiden, men det er jo skikkelig lenge siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
SweFly klarte å få tillatelse å fly til Lahore, så det kan hende Norwegian klarer det og. Men pakistanske myndigheter er proteksjonistiske, så om det blir fra OSL eller CPH spørs. Det er flere selskaper som har hatt problemer med å få tilgang til enkelte flyplasser siden myndighetene beskytter PIA, og flyplassene har lite kapasitet på flysiden og dermed er det vanskelig med slot-tider. Islamabad får ny flyplass snart, men jeg regner med at om Norwegian ønsker å fly til Pakistan så vil de fly til Lahore ettersom det er hvor brorparten av behovet er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Posts: 69
|
![]()
De fleste pakistanere i norge er fra området kharian som ligger nærmest islamabad, jeg vil tro om norwegian starter rute så vil de satse på eneste private flyplassen i pakistan, som er sialkot, den ligger midt mellom islamabad og lahore og det passer perfekt for folk i kharian og for de som skal til lahore eller omvendt da de er nesten midt i mellom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,005
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100035
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Det står dårlig til med Pakistan International Airlines | LN-MOW | Flyforum | 39 | 27-04-2025 20:03 |
Hvorfor fly ikke SAS til Pakistan? | Robin882 | Reiseforum | 8 | 07-10-2010 23:40 |
Nødhjelp til Pakistan? (Qatar Cargo) | ENGM 911 | Flyforum | 19 | 02-09-2010 21:12 |
OY-RTH til Pakistan | CK | Register- og ATC-Forum | 0 | 23-11-2005 09:00 |
330 + 320 Til Pakistan | Guest | Flyforum | 0 | 05-08-2005 08:58 |