![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hørte på 134.05 (Farris Approach) tidligere idag at LN YPA mistet motor nord for Rygge. Hørte etter landing til slutt at alt var vel. Synes at micro virker noe usikkert, stadig et eller annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var ett mikro fly som nødlandet i Sande i dag.
http://dt.no/nyheter/mikrofly-matte-nodlande-1.7191797 De var å vei til Hokksund fra Aero Friedrichshaffen.
Petter E. Jensen Last edited by Planebeach; 21-04-2012 at 01:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Den siste der var jo ikke god - bensintom og på vei til en stengt flyplass...
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel de la ut en video her om dagen da de drar fra en stengt flyplass
![]()
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Bra det gikk så bra som det gikk! Må også si at det virker som det er gjort en god preflight før denne turen, fantastisk bra..
Last edited by limanovember; 21-04-2012 at 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Det er tydelig at få her inne er så informerte som de måtte ønske. LN-YPA er et experimental bygd og godkjent fly. En kitfox 4. Det ble for få år siden om registrert til mikro. Det har over 2500t totalt som vell tyder på at det er et trygt og trofast fly.
Jeg som vi-pilot ombord kan fortelle at vi er stasjonert på ENHS, vi hadde innhentet avgang og landings tillatelse av flyplass sjef og krysset ble tatt av banen. Vi fløy ca 1500nm til syd Tyskland og tilbake uten noe problemer. Dessverre kun 10min fra destinasjon stoppet motor. Det viser seg at lufting på tank står rettet mot fartsvinden, noe som resulterer i overtrykk i tanken og derav feilindikering. Vi hadde ihht målere 20l igjen ved Sande og med et forbruk på 13L/t burde det vært plenty ! Utrolig imponerende å lese hva bedrevitere "ikke" vet og får med seg, men istedet synger ut med av feilaktig informasjon ! KEEP UP THE GOOD WORK ! Sun a sumarum, vi kaldte opp farris, landet på en privat mikro stripe, re-fuelet og fløy til hokksund ! Det i seg selv er en bragd ! Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så videoen på youtube her om dagen når dere dro. Håper dere hadde en fin tur. Håper å se flere filmer.
Bare glad alt gikk bra ![]() Jeg regna med dere hadd tillatelse fra PerO. Var på Hokksund her om dagen, banen virka tørr.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Modig gjort, jeg hadde aldri tort å fly en sånn tur !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Ja det er mulig at jeg fremstår som en bedreviter, men det skal ikke være noen grunn til å gå tom for fuel. Med en skikkelig preflight så mener i hvertfall jeg at det ikke er noen unnskyldning å fly flyet tomt. Du sier selv at at de bruker 13l/t da er det jo en smal sak å sørge for at man har nok fuel når man tar av. Å stole på en fuel måler i ett småfly er risikosport. Da er det peiling og visuell sjekk som gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Ja, en peile stav må lages og medbringes.
Bortsett fra å ha stolt på den visuelle nivå slangen på tankene (alla cub) og derav feilkalkulert gjennværende beholdning før tanking, gikk alt så bra og rektig for seg som overhodet mulig. En 250m bane, 10-15kts vind og i tillegg ha kommet til full stans på halvebanen var en seier i seg selv. Forøvrig var det en fantastisk tur. ATC i Norge har mye å lære fra våre naboer. Maken til bra service, vennlighet finnes her ikke til lands. På hver flysdplass vi fuelet på fikk vi servert mat og drikke. Kjørt og hentet på hotell av klubbens medlemmer og ledere. Ser allerede frem til neste år i eget fly. Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Helt uenig om norsk ATC.
Hva har du hatt av negative erfaringer med ATC?
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Ikke direkte negativt. Men har man fløyet i Sverige, danmark og Tyskland merker man umiddelbart forskjell på service og hyggelige folk i andre enden. GA miljøet er satt mer pris på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kun positive erfaringer med norsk ATC selv. Servicen er upåklagelig de plasser jeg har besøkt. Det du nevner er vel heller flyklubbene som bør besørge.
Men det jeg lurer på, er hvorfor man brukte PAN PAN i denne situasjonen. Singleengine som mister motor er vel strengt tatt Mayday?
-S. Holberg Last edited by S. Holberg; 22-04-2012 at 03:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Med 3000ft over en flystripe var det ingen fare for mannskap eller fly. Vi hadde god tid til å etablere oss og foreta en trygg og sikker landing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ok, visste ikke dere var så "godt" plassert.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PAN AM Comet | KnutW | Samlerhjørnet | 0 | 07-11-2017 10:56 |
Pan Am flights i 88 | andreas_a | Register- og ATC-Forum | 0 | 17-11-2011 21:39 |
The Real Stewardesses of Pan Am | Øivind | Småprat | 1 | 08-10-2011 00:06 |
PAN AM | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 15 | 29-06-2008 14:50 |