Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2012, 22:19   #1
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Flyprat Anbefaling av spottekamera til nybegynner.

Hei sann spottevenner. Jeg har spottet før enten lånt min søster Nikon speilrefleks kamera, selv har jeg er lite digitalkamera som er gammelt og tar ikke de beste bildene. Så lurer på om dere har noen anbefaling ikke så alt for dyrt men greit for en nybegynner på en måte. Takker så mye for hjelp, og tips jeg kan få på dette her. Beklager om jeg poster denne feil var usikker på om jeg skulle poste den under bilder eller under spotting beklager om det er feil.
Old 09-03-2012, 22:24   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Anbefaling av spottekamera til nybegynner.

Ta en tur til en fotobutikk med litt utvalg,(feks Japanfoto), prøv å spør litt ,så finner du det som passer for deg Personlig synes jeg at utvalget med brukt optikk betyr endel så da er det Nikon/Canon som er aktuelt for meg
Old 09-03-2012, 22:29   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Om jeg går i butikken og spør om et bra kamera til en rimelig pris til fly spotting. Føler jeg dem kommer til og se på meg med et underlig blikk, siden spotting er jo en hobby men ikke en normal hobby. Men dem kan det vel bedre en med anyway spotting går vel under portrett i slike butikker eller noe slikt.
Old 10-03-2012, 00:03   #4
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Og dem vet også hva som er rimeligst til og begynne med, Når man er nesten "ny" innen spotting, så tipper det vil løse seg ganske raskt ja.
Old 10-03-2012, 00:06   #5
andreas97sas
ScanFlyer Silver

Canon EOS1100D med en Canon 70-200 f/4,0L USM + en kit linse eller noe
andreas97sas is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 00:11   #6
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Nikon N3000 og en Sigma 70-300 linse burde passe helt perfekt...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 00:14   #7
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Skal spørre i butikken om jeg skal innom i morgen. Og høre hva dem har og si om dette, koster vel ikke allverdens, er jo tross alt nesten nybegynner Alt er bedre en og låne eller bruke et gammelt digitalkamera.
Old 10-03-2012, 00:38   #8
TKDahl
The Heraklion Spotter :)

TKDahl's Avatar

Prøv å bestem deg for hvilke fabrikat du vil satse på, gå for et etablert merke, da er det større utvalg, både nytt og brukt på både hus og objektiv. Kan være greit å prøve forskjellige fabrikat og kenne åssen det føles å holde/bruke de, viktig at det føles riktig/godt å ha det i henda. Prøv bekjente og kamerater sine kamera'r så du er sikker på hva som føles riktig for deg.
Start med et kamera som ikke er så avansert slik at det er lett å lære seg å bruke og å forstå forskjellige funksjoner. Siden kan du oppgradere både kamera og objektiv, og samtidig bruke optikken fra det første huset på neste kamera osv. Legg gjerne mest vekt (og penger) på objektiv en på hus. Husk også at det er fotografen som bestemmer hovr bra bildene blir, det hjelper ikke med et flott, dyrt og avansert kamera hvis du ikke kan bruke ogforstå de forskjellige funksjonene. selv startet jeg med et billig Nikon D40 gikk så til D80 og har nå et D300s, og bruker flere objektiv som jeg hadde til det første kamerahuset. Lykke til
TK
2013 OSL-LPA-OSL/OSL-ARN-OSL/OSL-CHQ-OSL/OSL-VIE-ATH-OSL/OSL-CFU-OSL/OSL-ATH-JSI-ATH-OSL/OSL-LGW-OSL/OSL-VIE-ATH-HER-ATH-FRA-OSL/OSL-TFS-OSL. 2014 OSL-ZRH-ATH-HER-ATH-MUC-OSL/ARN-OSL-CFU-ATH-ARN-OSL.
TKDahl is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 02:13   #9
viking1965
ScanFlyer Silver

viking1965's Avatar

Du sier lite om budsjett,men mitt enkle lille råd er å kjøpe brukt (gjerne 4-6 år gammelt) og samtidig legge adskillig mer penger i god optikk enn du kanskje opprinnelig hadde tenkt deg (sjekk ut bruktmarkedet på foto.no). Viktig også å være klar over at det finnes veldig mye bra "piratoptikk" der ute som ofte er like bra som originaloptikk.
viking1965 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 12:38   #10
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Ok skal ta en titt rundt omkring. Jeg tenkte før at brukt ikke er så bra som helt nytt utstyr, men alle kan ta feil der.
Old 10-03-2012, 12:50   #11
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Og legg heller pengene i et skikkelig objektiv. Det nytter ikke å kjøpe et kamera til 12 000,- for så å smelle på et Sigma objektiv til tusenlappen... Et kamera blir aldri bedre enn det optikken tillater.
Old 10-03-2012, 13:00   #12
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Ok skal se litt og sjekke priser på objektiver. Men kan det lønne seg og kjøpe utstyr når man reiser på tur? Om jeg spare litt penger på det eller ikke noen som vet noe om det? Hadde jo vært greit og hatt en helt nytt kamera til turer da.
Old 10-03-2012, 13:12   #13
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Jeg ville nok kjøpt nytt i Norge på grunn av garantien. Dessuten er faktisk ikke elektronikk så dyrt her.

Jeg vil også anbefale å prøve forskjellige kameraer i butikken først. Lek deg litt og kjenn hvordan de er å holde i. Lek deg litt i menyer og funksjoner for å se hvilket kamera du liker best med tanke på f. eks. plassering av knapper og funksjoner.

Alle speilreflekskameraer i dag tar gode bilder. Det er som regel optikken det står på. Det kan være lurt å gå for et etablert merke som Nikon, Canon, Sony, osv. ettersom du da får tilgang på et stort utvalg av objektiver.

Den største forskjellen mellom et "innstegskamera" og et "proffkamera" vil være brukervennlighet, funksjoner og hvor mye detaljer i bildefila kameraet får med seg. Kommer også selvfølgelig an på optikken.

Selve bildekvaliteten og motivene er det fotografen selv som står for. Et dyrt kamera vil ikke nødvendigvis gi bedre bilde rett ut av kameraet, men man får en bildefil med mye mer info som man kan hente frem i etterbehandlingen.

Det aller viktigste er å kunne utnytte lyset. Man kan få like gode bilder med et billgkamera som med et dyrt et. Bare ha det i bakhodet.

Last edited by gilera; 10-03-2012 at 13:16.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 13:18   #14
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Ok skal ta turen ut nå i uke og se litt forskjellig da. Bør få meg noe for digitalkameraet er gammelt og tar ikke de beste bildene alltid, så bør se på noe nytt når man skal på spotte tur eller bare ut på SVG og ta noen bilder.
Old 10-03-2012, 13:30   #15
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Og ang. objektiv så bør du også tenke etter at jo større "zoomområde" objektivet har, jo dårligere vil de optiske egenskapene være. Det kommer av at objektivet er laget for å yte best i et lite område og går man utover dette vil kvaliteten bli dårligere.

Til reising vil et objektiv med brennvidde på 18-200mm være kjekt, men da går det på bekostning av bildekvaliteten. Da tenker jeg på vignettering, barrel distortion (forvrengning) og kromatisk abberasjon (lysbrytningsfeil i linseelementene).

Hvis du ikke bryr deg om å drasse på flere objektiver ville jeg mye heller valgt to eller tre med mindre zoom ("zoom" er et forholdstall mellom korteste og lengste brennvidde på objektivet. En 10-100mm vil ha en zoomfaktor på 10, da 100/10 = 10).

Jeg personlig går hele tiden og bærer og sliter på et 17-40mm objektiv, et 28mm fastobjektiv og et 70-200mm f/2.8 objektiv. (Og et ekstra backup kamera (EOS 30D) samt batterier, minnekort og litt diverse annet utstyr.)
Old 10-03-2012, 14:19   #16
imm
ScanFlyer Crusty

Ta en tur innom Japan Photo eller Fotovideo. De er kunnskapsrike og finner utstyr som passer dine behov. Å fotografere fly er ikke spesielt i forhold til mye annet. Tro meg.

Sommeren for et par år siden syklet jeg på jobben hver dag. Og hver eneste dag sto to karer i samme grøftekant med en stor kikkert på stativ. Etter å ha syklet forbi de hver dag i et par uker siden, kunne jeg ikke dy meg. Jeg måtte stoppe å spør hva i all verden de drev med. Jo, det var visst en sjelden fugleart i området (rett ved Torp), og de håpet å få tatt et bilde av en sånn fugl. Greit for oss som har tidtabell når fuglene kommer
Old 10-03-2012, 14:24   #17
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Uff høres kjedelig ut og ta bilder av en fugl. Da er det bede med større fugler som støyer litt mer i min mening, takk for tips ihvertfall Japan Photo er innom der ja.
Old 10-03-2012, 16:37   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Husk at det ikke er kameraet som tar bildet - det er fotografen. Det er viktigere å kjenne kameraet og få ytelsen ut av det enn bare å kjøpe et dyrt kamera og forvente perfekte bilder. Won't happen.

Hvis du bare er ute etter et kamera for casual fotografering, ville jeg heller vurdert et kamera uten utskiftbare linser. Både Panasonic og Nikon lager ypperlige kameraer på dette området. Jeg har selv et Panasonic Lumix DMC-FZ50, og jeg har ikke sett noen klage på bildene mine.

Finn noe som passer for deg og som du kan bli komfortabel med.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 16:40   #19
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

OK et kamera jeg kommer til og like og være komfortabel med. Veldig viktig har jeg forstått nå, så dette skal jeg skrive ned slik jeg ikke glemmer det.
Old 11-03-2012, 00:45   #20
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Har sett litt på dette kameraet fra Japan Photo. Her er link fra Japan Photo.no håper det er greit jeg poster denne. http://www.japanphoto.no/product/kam...380-m-18-55mm/

Posting Rules