Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2012, 16:24   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
SAS Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Etter byttet ut Dash 8-Q400 med CRJ-900 har man nå en flytype som helt fint klarer å fly lengre og tynne ruter og ville vært idéel til å fly ruter man ikke klarte å få økonomi i tidligere.

KLM og LH har spist mer og mer av markedet sørpå, men man har mye lengre vei til sine respektive hubber lengre sør enn CPH. Da er mitt spørsmål.

Hvorfor ser vi ikke CRJ-900 operere ruter mellom CPH og destinasjoner nord for Trondheim både i Norge/Sverige?

TOS - CPH
EVE - CPH
BOO - CPH
KRN - CPH
LLA - CPH

burde vel være mulige ruter å operere med CRJ-900 og "stjele" markedet før andre selskaper prøver å ta markedet.

Jeg vet Air Baltic og Norwegian har forsøkt seg med hhv. Riga og London, men med større B737 fly så har ikke dette lønt seg, men en CRJ-900 er et mye mer lønnsomt redskap når en ønsker å starte nye ruter fra litt mer tynt befolkede områder.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 16:29   #2
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Fordi det ikke er etterspørsel nok... å de som skal fly til CPH reiser via TRD, OSL og ARN.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 16:29   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Problemet er vel litt at rutene er litt for tynne, litt for lange og en CRJ-rute krever vel en OK yield for å gå rundt? Itillegg er det jo ingen andre som satser på de stedene og dermed lekkasjen av passasjerer reduseres siden de uansett ikke kan fly med f.eks KLM fra TOS
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 16:33   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Jeg vil anta det er fordi det er mer lønnsomt å fly disse via OSL, dvs XXX-OSL-CPH, evt XXX-OSL-YYY. Da får man hyppigere avganger, og flere valgmuligheter. Selv om CRJ-900 er "billig" i drift i forhold til mye annet materiell, skal også den fylles med godt betalende passasjerer for å gå i pluss. Dessuten er det en helhetsvurdering, hvilke ruter har man størst mulig sjanse for å tjene penger med en CRJ-900. Jeg tror rett og slett passasjergrunnlaget er for lavt til å opprette slike ruter. SAS sitter jo selv med tallmateriellet hvor mange som flyr aktuelle ruter i dag, men da via OSL eller andre byer.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 03-03-2012 at 18:40.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 18:39   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Et annet viktig poeng er ogsaa at SAS kun har en haandfull ruter ut i verden fra CPH mens KLM og LH har tonnevis ut av Amsterdam og Frankfurt. I tillegg, skal man ut i Europa og til NYC/Thailand, velger mange aa reise via OSL og direkte derfra foran aa reise via CPH
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 18:42   #6
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Ser man på trafikkgrunnlaget rundt TOS og BOO ligger det vel helt løst på en ca 300 000 mennesker. Sammenligner man reisetettheten i sør med nord, ser man at det enda er litt igjen før man kommer opp i nivået i sør. Så vi nord for polarsirkelen trenger litt oppmuntring for å komme ut av godstolen og kaste oss på en direkterute til LON... eller PAR for den saks skyld. Kommer tilbudet med et ok prisnivå tror jeg ikke det skal mye til før flere tar seg en storbyferie eller to. Kaster ballen til en eller flere av dere som sitter sentralt til...
Med tilbudet kommer etterspørslen... om det er attraktivt nok!
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 18:54   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Å fly lange legs med en CRJ krever høye snittpriser .. jeg tviler på at mange vil ta direkteflighten hvis man kan få alternativ via OSL 20% eller mer billigere ... WF prøvde jo dette nylig fra BNN og det ble med forsøket ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 19:23   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

SAS använder CRJ-900 där den är bäst lämpad..bla till GOT, TXL, VNO, GDN, DUS, SVO etc
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 19:45   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Ser man på trafikkgrunnlaget rundt TOS og BOO ligger det vel helt løst på en ca 300 000 mennesker. Sammenligner man reisetettheten i sør med nord, ser man at det enda er litt igjen før man kommer opp i nivået i sør. Så vi nord for polarsirkelen trenger litt oppmuntring for å komme ut av godstolen og kaste oss på en direkterute til LON... eller PAR for den saks skyld. Kommer tilbudet med et ok prisnivå tror jeg ikke det skal mye til før flere tar seg en storbyferie eller to. Kaster ballen til en eller flere av dere som sitter sentralt til...
Med tilbudet kommer etterspørslen... om det er attraktivt nok!
Baade SAS og Norwegian har forsoekt seg paa TOS-LON uten hell.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:05   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hvis en SAS 737-800w og CRJ900 hadde flydd CPH-TOS med samme belegg så hadde merforbruket per passasjer for CRJ900 vært 29%. Å fylle en 738w vil være umulig hvilket det kanskje ikke er for CRJ900, men det blir svinaktig dyrt å frakten disse passasjerene.

Forbrukstallene er hentet fra SAS sin egen miljøkalkulator.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:22   #11
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Når FR klarer det meste er det vel bare et tidsspørsmål før et utenlandsk selskap kommer med lavere kostnader enn hva vi har her hjemme på berget!??
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:26   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Man kan godt selge en feederrute med "tap" dersom total med f.eks. et IC-leg kaster av seg. Dermed er inntektssiden forskjellig.

(Og dermed kan det også lønne seg å fly halvfulle fly med tap for å fylle andre ruter).

Last edited by JoeW; 03-03-2012 at 20:28.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:27   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Økonomi har ikke bare med lengde på flighten. Det dessuten å gjøre med passasjergrunnlag og betalingsvillighet å gjøre. Som du sier har LH og KL flighter til sine HUBER, noe som er noe helt annet enn å fly O&D fra TOS til LON.
TOS-LON passasjerene skal fra Tromsø (med området rundt) til London (med området rundt, og kanskje noen skal videre på separate billetter, eller med *A), mens de fleste TRD-AMS passasjerene skal videre til et helt annet sted enn AMS.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 03-03-2012 at 21:33.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:30   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Det at befolkningen i Trondheim er nesten tre ganger høyere enn Tromsø har også sitt å si.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2012, 20:31   #15
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Når FR klarer det meste er det vel bare et tidsspørsmål før et utenlandsk selskap kommer med lavere kostnader enn hva vi har her hjemme på berget!??
Det med LH og KL fra TRD har med at det er stor etterspørsell på rutene til AMS og FRA, men du må ikke glemme at Trondheim og omegn har LITT flere innbygere enn TOS da... Norwegian har tydeligvis ikke greid seg på LGW ruta fre TRD heller vi har fortsatt baer tre avganger i uka, men det har litt med når flya går og da... mange finner det lettere å fly med SAS til OSL eller CPH eller KLM til AMS så til LON enn å fly med NXA pga deres frekvenser og tider.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 12:21   #16
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Når de prøver seg på TOS-LHR bør de hvertfall prøve seg på TOS-CPH. De flyr jo TOS-ARN i sommerhalvåret - og tenk hvor mye lettere det blir for både utenlandske turister å nå "Nordlyset" via SAS rutenett i København. I tillegg kan Tromsøværingene komme seg lett til hele SAS IC og Europanett.. Som et alternativ til OSL.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 12:39   #17
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Generelt er CPH ret fattig på feederruter nord for Trondheim. Bliver spændende med Oulu og Vaasa. Hvis disse ruter bliver tilstrækkeligt rentable, så kan det være CPH kan få nogle til Tromsø, Bodø, Luleå Umeå og Sundsvall

Men de er så langt mod nord alle sammen (set her fra København), at de måske nemmest kobles op på rutenettet i ARN og OSL?
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 14:38   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det at befolkningen i Trondheim er nesten tre ganger høyere enn Tromsø har også sitt å si.
Det er opplagt et poeng, samt at det er en god del lengre flygning. Dette binder opp et flyindivid i mye større grad enn fra fx TRD, og da har regnestykket en større "ekstrakostnadskomponent" (hva kunne man alternativt brukt flyet til og hvilken inntekt ville dette gitt, kontra hva man henter inn på TOS-LON.

Hva angår trafikktall så er vel ikke TRD 3x større enn TOS fra OSL, uten at dette nødvendigvis sier noe om potensialet til en direkterute. Som nevnt har både DY og SK prøvd (SK var riktignok ikke akkurat drømmetider, eller kanskje det bokstavelig talt var nettopp det...) DY slet med dårlig belegg spesielt ut fra TOS på tirsdag og retur fra LON på lørdag morgen, så vidt jeg har forstått det.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 14:46   #19
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Etter byttet ut Dash 8-Q400 med CRJ-900 har man nå en flytype som helt fint klarer å fly lengre og tynne ruter og ville vært idéel til å fly ruter man ikke klarte å få økonomi i tidligere.

KLM og LH har spist mer og mer av markedet sørpå, men man har mye lengre vei til sine respektive hubber lengre sør enn CPH. Da er mitt spørsmål.

Hvorfor ser vi ikke CRJ-900 operere ruter mellom CPH og destinasjoner nord for Trondheim både i Norge/Sverige?

TOS - CPH
EVE - CPH
BOO - CPH
KRN - CPH
LLA - CPH

burde vel være mulige ruter å operere med CRJ-900 og "stjele" markedet før andre selskaper prøver å ta markedet.

Jeg vet Air Baltic og Norwegian har forsøkt seg med hhv. Riga og London, men med større B737 fly så har ikke dette lønt seg, men en CRJ-900 er et mye mer lønnsomt redskap når en ønsker å starte nye ruter fra litt mer tynt befolkede områder.
Synes det er en god ide...måske ikke gennemførlig i det nuværende leje, men på længere sigt skulle jeg da tro at ruter til LLA og TOS fra CPH kunne være gode. Iæst med henblik på at udvikle turismen i nord..synes da du burde kontakte SAS i STO med dine ideer..Måske få CK til at hjlæpe dig igennem til rette vedkommende på HQ
Held og lykke med det
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2012, 14:48   #20
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE?

Kan legge inn dette på facebooksidene til SAS
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Plass til håndbagasje på CRJ-900? Ph34r Småprat 13 21-01-2013 15:58
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Robin882 Flyforum 10 29-01-2010 21:30
SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl MartinL Flyforum 14 21-08-2008 23:02
CPH aktive for nye ruter til Asia litt-amatør Flyforum 14 22-04-2008 19:23
CPH - forventer nye ruter til foråret PP Flyforum 0 16-11-2005 01:02


All times are GMT +2. The time now is 07:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.