![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Etter byttet ut Dash 8-Q400 med CRJ-900 har man nå en flytype som helt fint klarer å fly lengre og tynne ruter og ville vært idéel til å fly ruter man ikke klarte å få økonomi i tidligere.
KLM og LH har spist mer og mer av markedet sørpå, men man har mye lengre vei til sine respektive hubber lengre sør enn CPH. Da er mitt spørsmål. Hvorfor ser vi ikke CRJ-900 operere ruter mellom CPH og destinasjoner nord for Trondheim både i Norge/Sverige? TOS - CPH EVE - CPH BOO - CPH KRN - CPH LLA - CPH burde vel være mulige ruter å operere med CRJ-900 og "stjele" markedet før andre selskaper prøver å ta markedet. Jeg vet Air Baltic og Norwegian har forsøkt seg med hhv. Riga og London, men med større B737 fly så har ikke dette lønt seg, men en CRJ-900 er et mye mer lønnsomt redskap når en ønsker å starte nye ruter fra litt mer tynt befolkede områder.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
|
![]()
Fordi det ikke er etterspørsel nok... å de som skal fly til CPH reiser via TRD, OSL og ARN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Problemet er vel litt at rutene er litt for tynne, litt for lange og en CRJ-rute krever vel en OK yield for å gå rundt? Itillegg er det jo ingen andre som satser på de stedene og dermed lekkasjen av passasjerer reduseres siden de uansett ikke kan fly med f.eks KLM fra TOS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg vil anta det er fordi det er mer lønnsomt å fly disse via OSL, dvs XXX-OSL-CPH, evt XXX-OSL-YYY. Da får man hyppigere avganger, og flere valgmuligheter. Selv om CRJ-900 er "billig" i drift i forhold til mye annet materiell, skal også den fylles med godt betalende passasjerer for å gå i pluss. Dessuten er det en helhetsvurdering, hvilke ruter har man størst mulig sjanse for å tjene penger med en CRJ-900. Jeg tror rett og slett passasjergrunnlaget er for lavt til å opprette slike ruter. SAS sitter jo selv med tallmateriellet hvor mange som flyr aktuelle ruter i dag, men da via OSL eller andre byer.
Last edited by Dag Viking; 03-03-2012 at 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Et annet viktig poeng er ogsaa at SAS kun har en haandfull ruter ut i verden fra CPH mens KLM og LH har tonnevis ut av Amsterdam og Frankfurt. I tillegg, skal man ut i Europa og til NYC/Thailand, velger mange aa reise via OSL og direkte derfra foran aa reise via CPH
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Ser man på trafikkgrunnlaget rundt TOS og BOO ligger det vel helt løst på en ca 300 000 mennesker. Sammenligner man reisetettheten i sør med nord, ser man at det enda er litt igjen før man kommer opp i nivået i sør. Så vi nord for polarsirkelen trenger litt oppmuntring for å komme ut av godstolen og kaste oss på en direkterute til LON... eller PAR for den saks skyld. Kommer tilbudet med et ok prisnivå tror jeg ikke det skal mye til før flere tar seg en storbyferie eller to. Kaster ballen til en eller flere av dere som sitter sentralt til...
Med tilbudet kommer etterspørslen... om det er attraktivt nok!
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Å fly lange legs med en CRJ krever høye snittpriser .. jeg tviler på at mange vil ta direkteflighten hvis man kan få alternativ via OSL 20% eller mer billigere ... WF prøvde jo dette nylig fra BNN og det ble med forsøket ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS använder CRJ-900 där den är bäst lämpad..bla till GOT, TXL, VNO, GDN, DUS, SVO etc
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hvis en SAS 737-800w og CRJ900 hadde flydd CPH-TOS med samme belegg så hadde merforbruket per passasjer for CRJ900 vært 29%. Å fylle en 738w vil være umulig hvilket det kanskje ikke er for CRJ900, men det blir svinaktig dyrt å frakten disse passasjerene.
Forbrukstallene er hentet fra SAS sin egen miljøkalkulator.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Hmm, må være en av de dagene hjernecellen Einar ikke fungerer. Hvordan har det seg at LH ok KLM klarer å få god økonomi i rutene fra TRD til sine hubber og ikke DY/SK til LON fra TOS? Det er da ikke så stor forskjell på strekka...
Når FR klarer det meste er det vel bare et tidsspørsmål før et utenlandsk selskap kommer med lavere kostnader enn hva vi har her hjemme på berget!??
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
(Og dermed kan det også lønne seg å fly halvfulle fly med tap for å fylle andre ruter). Last edited by JoeW; 03-03-2012 at 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
TOS-LON passasjerene skal fra Tromsø (med området rundt) til London (med området rundt, og kanskje noen skal videre på separate billetter, eller med *A), mens de fleste TRD-AMS passasjerene skal videre til et helt annet sted enn AMS. Last edited by Dag Viking; 03-03-2012 at 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det at befolkningen i Trondheim er nesten tre ganger høyere enn Tromsø har også sitt å si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Når de prøver seg på TOS-LHR bør de hvertfall prøve seg på TOS-CPH. De flyr jo TOS-ARN i sommerhalvåret - og tenk hvor mye lettere det blir for både utenlandske turister å nå "Nordlyset" via SAS rutenett i København. I tillegg kan Tromsøværingene komme seg lett til hele SAS IC og Europanett.. Som et alternativ til OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Generelt er CPH ret fattig på feederruter nord for Trondheim. Bliver spændende med Oulu og Vaasa. Hvis disse ruter bliver tilstrækkeligt rentable, så kan det være CPH kan få nogle til Tromsø, Bodø, Luleå Umeå og Sundsvall
![]() Men de er så langt mod nord alle sammen (set her fra København), at de måske nemmest kobles op på rutenettet i ARN og OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår trafikktall så er vel ikke TRD 3x større enn TOS fra OSL, uten at dette nødvendigvis sier noe om potensialet til en direkterute. Som nevnt har både DY og SK prøvd (SK var riktignok ikke akkurat drømmetider, eller kanskje det bokstavelig talt var nettopp det... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Held og lykke med det Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kan legge inn dette på facebooksidene til SAS
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Plass til håndbagasje på CRJ-900? | Ph34r | Småprat | 13 | 21-01-2013 15:58 |
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? | Robin882 | Flyforum | 10 | 29-01-2010 21:30 |
SAS vil ikke åpne til Dubai fra Osl | MartinL | Flyforum | 14 | 21-08-2008 23:02 |
CPH aktive for nye ruter til Asia | litt-amatør | Flyforum | 14 | 22-04-2008 19:23 |
CPH - forventer nye ruter til foråret | PP | Flyforum | 0 | 16-11-2005 01:02 |