Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2015, 14:35   #921
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er for øvrig planen at pir øst skal forlenges blant annet.
Da har man vel tenkt å fjerne taxiway F, men det reduserer kapasiteten til/fra østre rullebane.

Når det gjelder bussing på Non-Schengen så er det vel eneste alternativet, ulempen er at politiet er veldig lite begeistret for det, spesielt på ankomster. Og for ikke å nevne hvordan det blir for passasjerene når flere widebodies skal busses fra området.

Men OSL har vel som vanlig en plan.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 02:49   #922
akira
Scanflyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er det som skjer med gate 53?
__________________
Upcoming flights:

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 09:28   #923
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by akira View Post
Hva er det som skjer med gate 53?
Blir dobbel bru.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 14:48   #924
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Avinor Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ...
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 15:51   #925
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ...
Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 15:53   #926
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Via en melding fra OSL, har jeg fått som svar at det ikke vil bli gjort klar for Airbus A380 i denne omgang, men at det eventuelt kan bli aktuelt ved neste byggetrinn. Altså etter 2017. Som altid er Norge treigt ...
Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 15:55   #927
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, hvis de ikke har fått noen signaler fra EK som at det kommer noen A380 med det første så er det en heller dårlig investering og sløs av penger og bruke flerfoldige millioner på dette nå
I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 16:02   #928
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I tillegg greier de nok å snu seg rundt ganske fort om det er behov, hvertfall på det som må gjøres ved gate. Så er det kanskje en drøss andre ting som må fikses på flyplassen? Hva er status på rullebaner, taxebaner og havaritjenesten? Om man trenger å bygge om taxebaner og slik så tar nok det vesentlig lenger tid enn å få på plass en ekstra bro.
Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 16:06   #929
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, det er viktigere og være i en posisjon slik at man har foreberedt deg så man relativt raskt kan kunne fikse dette skulle behovet oppstå. Ikke nødvendigvis har bygget alt ferdig
Særlig med tanke på at en A380 ikke bare plutselig kommer, det er nok (tross all skepsis) noe dialog mellom flyselskaper og OSL som skjer utenfor dette forumet også
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 16:36   #930
foxyhoxy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2013
Location: Oslo
Posts: 83
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hva er det de driver på med på den ene rullebanen. Ser de har stengt av halve rullebanen og driver å graver langs med banen.
foxyhoxy is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 17:17   #931
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by foxyhoxy View Post
Hva er det de driver på med på den ene rullebanen. Ser de har stengt av halve rullebanen og driver å graver langs med banen.
Vestre bane? Vedlikehold
Quote:
Våren og sommeren 2015 legger Oslo Lufthavn ny asfalt på vestre rullebane.
Arbeidet vil pågå fra 11. april til tentativt 2. august.
http://oslomedia.avinor.no/news/vest...-asfalt-110917
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 21:03   #932
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Avinor Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Du må gjerne forklare hvilke åpenbare kansidater som stresser A380 på OSL de neste par årene?
Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det, slik at om / når eventuelt en slik ting kan bli aktuelt at vi er klar. Det er ikke så mange år siden at 747 og 777 var sjeldne på OSL. Jeg tror vel ikke det er så voldsomt større grunnlag på CPH enn OSL for en A380.

Både Emirates og Thai Airways kan være aktuelle.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 18:27   #933
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Når man først holder på og skal oppgradere Norges hovedflyplass, så mener jeg det er smart å gjøre det
Jeg er ikke direkte uenig, og synes det er mye 12-time løsninger. Men i forhold til utvidelsen nå så er løpet kjørt. For neste fase så man også være klar over at en eller flere dedikerte kat. F parkeringer tar mye plass, og da må noe annet vike så lenge man skal utvide pir øst. Det man kan derimot gjøre er å gjøre klart for kat. F ved å planlegge en kat. E pluss naboparkeringen til å også kunne ta i mot kat. F fly (men hvor man da blokkerer naboparkeringen mens flyet er parkert). Siden det neppe kommer til å regne A380'er over flyplassen så er nok det et av de bedre kompromissene. Skal man ha dedikerte kat. F og samtidig utvide kapasitet så må man utvide andre steder enn ved dagens østlige pir.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 13:51   #934
foxyhoxy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2013
Location: Oslo
Posts: 83
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

http://www.vgtv.no/#!/video/111476/e...n-reisehverdag

Ny video fra i dag.
I videoen sier de at det er i hovedsak norwegian som skal bruke den nye avgangshallen. Noen som vet no mer om dette?
foxyhoxy is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 13:53   #935
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Avinor Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre



http://www.vgtv.no/#!/video/111476/e...n-reisehverdag
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 14:19   #936
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian.
Det er vel å anta at SAS ønsker å fortsette å holde seg i nærheten av sine lounger.
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2015, 14:28   #937
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,388
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
VG har laget en reportasje om "nye Gardermoen" også kalt "flyløvens hule..." Der kommer det hvertfall frem at den nye delen av avgangshallen er hovedsaklig tenkt dedikert til Norewegian. Betyr det også at DY sin handeling agent "får" den ny piren til sin PMZ og slikt? Tror dere de har fåtte en "god deal" av osl eller er det at SAS ikke ønsker/har råd til å bruke penger på å flytte/gi kundene en litt freashere reiseopplevelse?
Har også sett PMZ`en på OSL og den er ikke mye å skryte av. Slitt og møkkete og dårlig kapasitet i peak. Håper SAS får noe nyte av den nye terminalen også, men OSL favoriserer vel DY pga den konstante ekspansjonen de driver med i motsetning til andre
Det er da ganske naturlig at en av de to store aktørene på OSL samler seg i den ene delen, og det er vel ikke usannsynlig at det gamle innsjekkningsorådet på et eller annet tidspunkt må gjøes noe med?

Og når det kommer til PMZ så er jo det fint for de ansatte, men som passasjer merker man ikke noe til det. Bruken av passasjerområdene blir vel uansett mixed som i dag

Ser man forresten på trafikkveksten på OSL de siste par årene er det ganske jevnt mellom de to største
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 06:39   #938
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Og når det kommer til PMZ så er jo det fint for de ansatte, men som passasjer merker man ikke noe til det. Bruken av passasjerområdene blir vel uansett mixed som i dag
Hva er PMZ?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 10:13   #939
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Hva er PMZ?
Der bagasjen kommer ned til stuere, som enten legger den i container eller trailere kjører den til flyet for lasting.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2015, 16:26   #940
LN-RJJ
*A-flyer
 
Join Date: Jun 2010
Location: Oslo
Posts: 80
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Hva er PMZ?
Pre Make-up Zone
__________________
*****
LN-RJJ
*****
LN-RJJ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 SBT Flyforum 244 15-05-2025 11:41
Utbyggingen av Helsinki Vantaa Someone Flyforum 5 22-08-2023 23:50
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 20-10-2017 17:27
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 viking737 Flyforum 3 14-02-2017 09:07
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) Cockpitview Flyforum 7 19-07-2014 19:56


All times are GMT +2. The time now is 20:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.