![]() |
|
![]() |
#1 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
http://www.aftenposten.no/okonomi/Fl...r-7980871.html
"Arbeiderpartiets landsmøte skal i denne uken ta stilling til om partiet skal gå inn for å avvikle taxfreeordningen. Ap-leder Jonas Gahr Støre sier i programmet «2 mot 1» på AftenpostenTV at han er innstilt på å ta opp hele taxfreeordningen til vurdering. Blir det flertall for forslaget om taxfree-stans, innebærer det at det da er et flertall i Stortinget for å avvikle den populære ordningen." Så står det jo vidare at dette kan få konsekvensar for drift av andre flyplassar, sidan AVINOR får reduserte inntekter. Det er greitt nok. Men eg har to spørsmål: 1: Det var ikkje taxfree på ankomst før. Flyplasstrukturen var lik. Korleis gjekk det då rundt? 2: Handel i terminalane har vel gått opp? Det er i alle fall fleire butikkar på dei store flyplassane no. Så AVINOR før jo også der pengar "dei ikkje hadde før". Greitt at kostnadar aukar og aukar, men dette fungerte jo for 10(?) eller så år sidan også? Eg hugsar ikkje når AVINOR dukka opp i staden for Luftfartsverket, så det kan jo ha noko med saka å gjere.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Virker vel som om helsepolitikere står imot finanspolitikerne her.
Det er vel ikke så vanskelig å se det "meningsløse" at alkohol skal finansiere flyplasser, men samtidig er det vanskelig å skape rom på budsjettet for å øke bevilgningene til Avinor. I tillegg ville jo det vært naturlig å senke avgiftene på alkohol også, slik at det ikke blir altfor mye lekkasje ved at folk tar med seg varene fra utlandet. At Vinmonopolet skal overta taxfreehandel virker noe merkelig, synes nå jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Hallais!
Senker man prisene på alkohol tilsvarende de prisene man har i våre naboland, er det ikke behov for taxfree. Da må man finne driftsmidler over statsbudsjettet til flyplasser etc, og det tror jeg alle politikerne vil slite med. Da må det kuttes andre steder, og velger f.eks politikerne å støtte Avinor men ikke de små private (som Rygge) vil det også være brudd på konkurranselovene i EU og dermed umulig å gjennomføre. Hadde det vært opp til AP hadde vel de gjerne også ville bestemt hvor ofte folk fikk reise, hvor de skulle dra og hvor de skal handle.. Glemmer man at det er mulig å kjøpe taxfree utenlands og ta med hjem?? Er ikke akkurat som om hele systemet forsvinner fordi noen røde politikere vil det.. Brum, måtte bare lufte ut litt. ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Arghh, du kom meg i forkjøpet.
![]() |
#5 | |
Rakettforskar
|
![]() Quote:
Men kvar kom pengane til å drive flyplassar frå, før i "gamle dagar"?? (Forøvrig er eg einig i at det som hadde gitt mest meining er å ha eit avgiftsnivå som harmonerar sånn ca med resten av verda. Då forsvinn jo "problemet")
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.dn.no/meninger/leder/2015...k/fly-p-flaske |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Litt løsere sikkerhetskrav på endel områder gjorde det vel endel billigere, men som med mye annen infrastruktur så ble det jo konstant underinvestert sett i lys av behovet. Selv om mye som kommer nå er nåde "too little, too late" så har jo Avinor enorm investeringsbehov fremover, og de pengene må skaffes Som andre såvidt er innepå så vil jo ikke kvotene forsvinne da det mest sannsynlig vil skape problemer med EU/EØS, så en avvikling av taxfree vil riktignok være positivt for Vinmonopolet, men vinnerne vil jo være utenlandske flyplasser Last edited by Someone; 15-04-2015 at 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvem sier at Norge skal ha alkoholkvote i det hele tatt?!! Fjerner de salget i Norge, kan jeg love deg at de endrer på kvotene du har lov å ta med inn i landet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Dersom man skulle begynne på nytt i dag, hvem ville foreslått å basere drift av norske flyplasser på alkoholsalg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I forhold til EØS-avtalen tror jeg det er helt uproblematisk å endre kvotene. Det er jo bare noen måneder siden de ble økt forrige gang, og en reduksjon burde være uproblematisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Endre går nok fint, men ikke fjerne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]()
Husk også når man snakker om kvoter så gjør ikke Norge forskjell på taxfree-varer og allerede beskattet drikke.
Kommer man fra f.eks Systembolaget i Sverige og kjører hjem, er kvoten den samme som man handler taxfree på flyplassen. I andre EU-land har man ofte like strenge, og noen steder strengere taxfree-kvoter enn Norge, men man kan nesten fritt ta med varer over grensene fra andre EU-land som allerede er beskattet. Så må vel en totalforandring til i loven tror jeg for å skille dette, tror ikke WTO eller EU liker at Norge totalforbyr innføring av lovlige varer beskkatteet i et annet EU/EØS-land.. Føler egentlig hele debatten er litt sånn god-dag-mann-økseskaft.... Smuglingen vil øke, og utgifter til Tollvesenet må mangedobles. Økte inntekter til Vinmonopolet vil ikke dekke dette tror jeg, og dermed MÅ pengene tas fra andre steder i statsbudsjettet. Vil se hylingen når barnehager og skoler må stenges fordi pengene skal brukes til å holde f.eks flyplassen i Vardø åpen.. Da står vel de som er motstandere i dag igjen og veiver med armene... Er en evig runddans dette, denne gangen startet av Actis, som i prinsippet er i mot absolutt alt.. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Uansett er det erfaringsmessig veldig enkelt og vedta noe på et landsmøte i opposisjon, men ikke like enkelt og gjennomføre det i praksis når det skal finansieres. Mange som har brent seg der tidligere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For eksempel får du ikke kjøpt tax free på ferga Sandefjord-Strømstad med en tur/retur-billett samme dag. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Rakettforskar
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Unntaket må være folk fra Sandefjord. Alle det vet godt at de kun må kjøpe enveis billett når de drar på tur til Strømstad ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115451 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er imidlertid hverken rart eller ufornuftig å kunne hente inn inntekter fra en rekke kilder, og fordelen er at økte kommersielle inntekter gir grunnlag for lavere avgifter til flyselskapene som igjen kan bidra til økt trafikk. Den økte trafikken bidrar til økte inntekter fra kommersielle aktiviteter, osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]()
Skjønner godt at man kan diskutere finansieringsmåter for flyplasser og fremtidige inntekter der. Her kan det finnes andre løsninger, men å fjerne den største inntekstposten kaller jeg ikke en løsning, det er en fallitterklæring i mine øyne!
Forstår ikke at folk tillatter at politikere (og andre..) skal sitte å bestemme hva voksne folk gjør med sine penger og lovlige varer. Skulle mange ganger tro at enkelte partier helst vil bygge et gjerde rundt Norge og bestemme alt nordmenn gjør, sier og bruker. Kan minne litt om Nord-Korea kanskje? Det starter med taxfree, går videre til å forby andre ting, alt for å begrense hver enkelt persons frihet. Vil jeg handle taxfree gjør jeg det, om det er i København, i Hong Kong eller på Værnes er meg revnende likegyldig. Men skulle tro at det beste for Norge er å la inntektene komme hit enn at de blir igjen utenlands. Man lever i 2015, ikke 1960. Og man skulle vel tro at forbudstiden flere kjemper for i visse partier burde vært glemt og forkastet for lenge siden... Player out! Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Skulle norsk alkoholpolitikk liberaliseres slik at den blir, for eksempel, lik den som er i Danmark, vil jo også flyplassene trues minst like mye. For min del hadde jeg gjerne sett en mer liberal alkoholpolitikk med lavere priser i Norge, og gjerne kombinert med at varer reisende tar med seg likestilles mest mulig med varer som selges via andre kanaler. Det vil selvfølgelig ha fordeler og ulemper, men det er veldig underlig at man ikke kan ha en slik diskusjon uten å risikere nedleggelse av flyplasser. Last edited by gustavf; 15-04-2015 at 16:29. Reason: Noen sikreleif |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finansiering av flykjøp | glemmestad | General Aviation og sjøfly | 0 | 22-08-2016 21:21 |
Delta slutter med taxfree-salg | LN-MOW | Småprat | 13 | 09-08-2014 04:46 |
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni | Farmer | Flyforum | 20 | 12-05-2005 17:22 |