![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er faktisk min første interkontinentale tur på Economy. I alle år har vi levd et behagelig liv foran gardinen men så kom innsparingene for et par år siden. Frem til denne turen har jeg alltid klart å sno meg unna eller benyttet Thais utmerkede Eco-Premium men nå var det ingen vei utenom. Når jeg først skulle "brekkes inn" var det kanskje like greit med en "kort" tur til Dubai med Emirates.
Emirates har faktisk noen av de bedre slottene til DXB og såvidt jeg kunne se de eneste uten nattflygninger. Dette lovet godt for en som knapt får sove på SAS' businessklasse. Turen ut gikk 1355 fra OSL og tiden før flighten tilbrakte vi på SAS loungen da vi var så heldige å møte noen kollegaer med billett videre i *A. So far so good. Fremme på gaten var det parkert en 777-300ER og det så ut til å være få reisende denne dagen. Ombordstigningen gikk radig men til min forbløffelse forsvant kollegaen min til venstre i første sving (oppgradert på forhånd, muligens pga. videre reiser til Kina++) så jeg måtte finne meg i å sitte alene på rad 29. Der bake var det god plass og jeg fant meg godt til rette med bare 2 "naboer" tilsammen på radene foran og bak. Mao. kunne jeg strekke meg i alle retninger og så lenge jeg ikke hadde tenkt å sove allikevel var dette helt perfekt. Kanskje bedre enn business siden mat og drikke kunne plasseres på borden(e) ved siden av ![]() Oppholdet i Dubai er det ikke så mye å skrive om (jeg har tilgode å forstå hva som er det store med denne byen...) bortsett fra at den samme maskinen, iallefall en tilsvarende 777-300ER, dukket opp på en timesflight ifm en dagstur til Doha. Et idiotisk opplegg siden det tok uendelig med tid både å fylle og tømme flyet. Merkelig at ikke Emirates investerer i noen 737'r for den slags virksomhet? Dette var en full flight og nå ble all elendigheten i Economy avslørt. Selv om jeg er 186 høy har jeg aldri hatt problemer med beinplass men merket at noe var "galt" med setebredden. Fikk rett og slett vondt i armene, selv med et isle-sete. Videre var det noe riv ruskende galt med setevinkelen. Dette var en 0820 flight så øyelokkene ble fort tunge men det var klin umulig å holde hodet inntil nakkestøtten uten at man aktivt gikk inn for det. Så fort vi var oppe i luften var det bare å bryte alle kabinkotymer og bikke setet bakkover slik at det gikk an å slappe av i kroppen. Dette lovet ikke godt for turen hjem. Retur til OSL var 0715 og Emirates krever at man sjekker inn baggasje 90 min før avgang (hvis man har sjekket inn på WWW på forhånd), eller 180 min før hvis man møter opp uforberedt. Dette førte til at avgang fra hotellet ble 0515 og med en kropp som fortsatt jobbet på Norsk tid ble det hele en red-eye allikevel. Maskinen var en 777-200LR med akkurat det samme interiøret og 3-4-3 på øko. Setet denne gangen var babord isle i midten. Med Doha-flighten friskt i minne var det ikke noe særlig å se at flighten var stappfull. Som forventet ble det en selsom opplevelse å holde seg i live frem til jeg (og alle de andre) kunne bikke bak setet. QC15 var en life-saver men jeg hadde dessverre pløyd meg gjennom det mest interessante på IFE'n på turen nedover og måtte finne frem med padden. Dette ble det selvfølgelig litt styr av under serveringen og hver gang fyren foran justerte setet, noe som resulterte i "iPadlock" mellom bord og seterygg. Turen ellers var en temareise i bingovarianten av "most annyoing things when flying". Det var pensjonister med svak blære, fete folk som hang i seteryggen min hver gang de skulle inn/ut av setet, andre som manøvrerte i gangen med "rævva i offside" så jeg nesten ble slåttt inn i nabosetet osv osv. Jeg kunne krysset av på alt og ungeskrikingen var egentlig det minste problemet. Oppe i all galskapen var servicen så bra som den kunne blitt men jeg begriper ikke at folk frivillig velger å gå gjennom noe sånt under en nattflygning. For min egen del blir det fremover et intensivt opplegg med taktiske bestillinger for å snoke til meg business eller sikre det som er av premiumseter. Øko er ikke noe for en som reiser mye! Last edited by 88charlie; 22-01-2015 at 08:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for kongefin rapport. Du skriver så man lever seg inn i turen.
Økonomiklasse er helt klart overvurdert som transportform, når man har blitt vant med det søte liv.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
hehe. takker. Økonomi er "meeget spesielt" for å sitere de fine frognerfruene som diskuterer online kleskjøp i den TV-reklamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for fin rapport!
Må ikke gjestene i SAS-loungen også ha billett videre i SAS/*A? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er usikker på om det gjelder medbrakt gjest men iallefall scannet de bare de som skulle videre med SAS og ønsket oss "gjester" velkommen inn. Det ironiske var at vi hadde begge EBD mens de som tok oss med hadde EBG
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
EBD
|
![]()
Man må ha billett med *A for å bli med som gjest. De pleier også å sjekke boarding card for gjesten etter min erfaring.. Så dere hadde kanskje litt flaks.. ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det hadde vi nok da
![]() Tilbake til 777-300'n: jeg hadde meg en runde på nettet og ser det er mange som er overrasket over density'en Emirates kjører på øko. Flere som hadde samme negative inntrykk av setene. 3-4-3 er vel maks av hva som går an på 777 og jeg husker godt hvordan jeg undret meg over den smale midtgangen. Det forklarer også at jeg måtte flytte meg innover hver gang tralla kom forbi. Pussig at emirates velger å gjøre dette når de liksom skal være så high-end osv. Men det er vel pengene som bestemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
![]() Takk for en fin rapport! ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tja, man kan komme med så mange bortkasta kundeundersøkelser man vil. Man stemmer med bena og pengene, og selv hvor ukomfortabelt 3-4-3 er i en 777, så har ingen av de som har det tilsynelatene noen problemer med og fylle flyene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Forventer heller ikke at noen leser det eller tar det til seg. Setene klarer de å fylle opp så lenge prisen og destinasjonen er den rette.
Prøver å unngå flighter med 777 og 3-4-3 når jeg reiser privat, transportmiddel og flytype råder jeg ikke over når det er jobbreise.
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvis jeg ikke bommer helt nå, så mener jeg at de fleste selskaper har 3-3-3 i deres 777 maskiner. KLM og AF startet jo med 3-4-3 og fikk pepper for det. At EK også har startet med trangere seter er jo bare trist. Det er vel bare så vidt de kommer frem med trallevognene sine mellom seteradene da.
Nei, sånn konfig har jeg bare en ting å si om: BOIKOTT!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for rapporten!
En kompis av meg reiste for noen måneder siden i Qatar sine economy seter, og han var ikke imponert.. Kanskje det faktisk er slik at economy er economy, uansett hvilket selskap man reiser med. Selv for sandkassegjengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
He he he. Salige er de som er litt bortskjemte
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har jo ikke peiling economy men det snakkes varmt om Singapore Airlines av de som har prøvd den. Noen påstår det er den beste i sjangeren. Hvor mye det har å si i praksis kan vel debateres. Altså, hvis man ikke lenger får kjøre en BMW 750iL så spiller det sikkert ingen rolle om man får en Polo eller en Yaris
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
Det har de! AF sine er de verste jeg har sittet i. Hvis du har antydninger til klaustrofobi bør du holde deg langt unna. Legger personen foran deg ned seteryggen bare litt har du han/hun midt i fleisen.
Er relativt lavtlønnet, og reiser kun privat - og da blir det kun økonomiklasse på meg. EK sine seter på 777 er mye mer komfortable enn AF sine. Har konsekvent holdt meg unna AF siden jeg reiste med dem for 5-6 år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da vil jeg skyte inn at jeg og min samboer hadde en fantastisk tur med AF i A380 CDG-LAX i fjor. I economy. Det er de beste setene vi har sittet i på longhaul. Men man må legge ned setet selv for å komme i den mest behagelige stillingen.
Tror flytype og alder på innredning har en del å si her.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380) | Millemor | TripReports | 15 | 11-04-2017 18:11 |
OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class | Millemor | TripReports | 26 | 18-04-2016 20:10 |
Triprapport EBB-DXB-OSL Emirates | jb1 | TripReports | 4 | 15-02-2015 00:33 |
På tur hjem igjen med Emirates - BKK-DXB-LHR | gardkarlsen | TripReports | 18 | 09-05-2009 10:49 |
Emirates åpner SFO-DXB i tillegg til LAX-DXB | Tommy777 | Flyforum | 14 | 17-04-2008 20:10 |