![]() |
|
![]() |
#21 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() (Disclaimer - jeg tror at Skywest opererer for Alaska Airlines ut av Denver under eget IATA Code (OO ?) men det skal godt gjoeres at det dreier seg om 20 Millioner passasjerer (det er stort sett Beech 1900D)
![]() |
![]() |
#22 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det jeg lurer litt paa er om det kun finnes et korrekt svar ? Jeg og mange andre opplever altfor sterkt at naar vi med forskjellig bakgrunn og erfaring stiller spoersmaal rundt disse teoriene, eller ogsaa viser eksempler paa at teorien ikke stemmer med virkligheten - saa utloeses det naermest angrep paa person, paa yrke eller paa erfaring. Allt trekkes i tvil, ja jeg har til og med blitt fremstillt som idiot ! Det bare fordi jeg befinner meg i et annet marked og opplever det hele anderledes.
Er ikke nettopp meningen med et forum som dette at vi skal kunne laere av hverandre, faa aapnet ny innsikt - stedenfor foeles det som vi maa gaa opp til eksamen og svaert mange av oss faar stryk karakter bare fordi vi har annen erfaring ! Jeg synes vi alle har tapt mye.....
![]() |
#23 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skywest selger ingen ruter under eget 'flagg'. De selger heller ingen seter via sine hjemmesider, de har bare linker tgil partnerene.
http://www.skywest.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 09-10-2014 at 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det jeg lurer på er hva det er som er feil i tallene som er hentet fra US DOT sin egen statistikkavdeling BTS. Det jeg har presentert er ikke teorier, men tallgrunnlaget som BTS bruker og henter inn fra alle US carriers (dvs. faktiske data). Jeg presenterer altså kun det som US DOT/BTS mener er fakta om det amerikanske innenriksmarkedet, og har hverken lagt til noen teorier eller noen vurderinger i forhold til dette tallmaterialet. Jeg regner f.eks. med at US DOT har brukbar oversikt over luftfartsmarkedet i USA, selv om min egen personlige erfaring er begrenset til en håndfull besøk, og baserer meg på dette materialet for å få en oversikt over dette markedet. Det vil undre meg om det som BTS presenterer er veldig langt fra sannheten. Jeg forstår altså ikke hva som er galt med tallene, annet enn at jeg får et inntrykk av at du mener markedet ser annerledes ut enn det statistikken viser. Hvis du også ser i utredningen fra US DOJ så får man omtrent samme inntrykk av konkurransesituasjonen som det CAPA snakker om. Når tunge institusjoner som både US DOT og DOJ fremstiller en virkelighet som er tilnærmet lik (basert på omfattende datamateriale), og nokså nærme det CAPA snakker om, så skal det jo relativt vektige motargumenter for å endre oppfatning. Om det er meg du hinter til i forhold til personangrep & angrep på yrke, latterliggjøring osv. så har ikke jeg kommet med noe slikt. Jeg adresserer argumentene og påstandene som kommer - ikke personen som kommer med disse. Last edited by TOS; 09-10-2014 at 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Vi har vel heller aldri utgitt oss some noen eksperter på området. Problemet her er at du gir stryk-karrakter til stort sett det som finnes av statistikk og teori rundt emnet og vurderingene til tunge aktører i bransjen som sitter på uendelig mye mer oppdaterte og historiske data og fakta enn deg selv. At du har vært i bransjen i mange år og har personlig erfaring fra enkelte ruter er jo flott, men det betyr jo ikke at du kan fullstendig ignorere de andre tunge institusjoners vurderinger og fakta slik du gjør? Om Skywest med markedsandel på 2% - eller hva det er - er med i statistikken eller ikke har da mikroskopisk betydning for det vi diskuterer? Men at det er store lokale variasjoner på enkelte ruter i USA er det ingen tvil om som TOS viste ovenfor! Så la oss holde oss til "fakta og innsikt" og unngå å atter en gang å ende i en persondebatt og stengt tråd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#29 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#30 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
USA har verdens stoerste LCC som fraktet 133 Millioner Passasjerer i 2013, og i 2011 var et LCC selskap USA stoerste selskap. I 2013 havnet LCC paa 3 plass noksaa rett etter United og kan nok havne paa 2 plass i 2014. Jeg vet ikke hva en HHI indeks forteller og hverken du eller Wahoo bryr dere om aa forklare det til heller. Det er vel slike ting vi (og det ikke bare jeg) reagerer paa, sammen med konklusjoner om at vi som kunder her blir flaadd.
![]() |
![]() |
#31 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
At jeg trekker frem Skywest er nettopp en utmerket illustrasjon paa det jeg ser som feil bruk av Fakta (ikke at faktene er feil): - Skywest fraktet 60 Millioner passasjerer i 2013 i folege de samme kildene (6% Markedandel av befraktede Passasjerer) - Skywest solgte 0 seter !
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Når det er sagt er det vanskelig å bli enig i hva som er korrekt bruk av statistikk. Det er veldig lett å lete frem statistikk som passer til hver enkelt sin oppfatning av en situasjon, uten at noen av tallene nødvendigvis gjenspeiler den faktiske situasjonen. Tradisjonell konkurranseøkonomi bruker modeller som forutsetter en hel del, noe som etter min mening er problematisk. Du har vel hørt om personen som druknet i en elv som i snitt er en halv meter dyp? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For konkurranseintensiteten så er tilbudte seter et viktig moment, fordi den sier noe om potensialet til de ulike selskapene. Om man har 10 millioner setekilometer tilgjengelig så gir det mindre muligheter til å være en aggressiv konkurrent i US enn om du har 100 millioner setekilometer. Uansett om man ser på solgte eller tilbudte seter så må dette i alle fall regnes om i "seat miles". Jeg har forøvrig også vært helt klar på hvilke tall jeg presenterer hele veien. Edit: Skywest opplyser selv at de transporterte 27.4 millioner passasjerer i 2013 - ikke 60 millioner. Quote:
Hva angår HHI (Herfindahl-Hirschman Index) så har jeg opptil flere ganger fortalt hva dette er. Det er en indeks som måler hvor konsentrert et marked er. Jo høyere denne indeksen er, dess mer konsentrert er dette markedet. Denne regnes ut ved å summere de kvadrerte markedsandelene til bedriftene i det markedet man ser på. Jo mer konsentrert et marked er, dess større sannsynlighet for at prisene blir høyere (men det er ikke noe 1-1 forhold mellom HHI og pris-kostnadsmarginen). Last edited by TOS; 10-10-2014 at 17:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvilke tall er det man har ignorert? Jeg er også litt usikker på hvor både 60 millioner passasjerer og 6% markedsandel kommer fra. US DOT rapporterer om rundt 25 millioner passasjerer for Skywest, og 2.3% markedsandel basert på revenue passenger miles. Last edited by TOS; 10-10-2014 at 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dette er basert på tallmateriale som US DOT henter inn fra alle selskaper. Dette er hva jeg kaller deskriptiv statistikk, og selv om det opplagt er slik at man kan fremstille statistikk på ulike måter så lurer jeg litt på hvordan det å vise til markedsandeler for ASM i US domestic er problematisk om man skal vise konsentrasjonen i hele dette markedet? Ja, det beste hadde vært om man brøt dette ned på relevante geografiske områder, men utgangspunktet for diskusjonen var at man fra CAPA sin side ser på store geografiske områder (Europa, USA, osv.). Det hadde også vært interessant å vite hva du mener om modeller fra konkurranseøkonomi, men det blir sannsynligvis noe utenfor trådens tema (og for spesielt interesserte). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En kjapp utregning av markedsandeler og konsentrasjon basert på Revenue Passenger Miles (solgte seter), gir ikke noen store endringer i bildet som tidligere er presentert. Jeg skal presentere tallene noe senere i dag, men konsentrasjonen som sådan (HHI) er omtrent identisk med det jeg viser tidligere i tråden basert på ASM.
Last edited by TOS; 10-10-2014 at 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Jeg påpekte at antall seter tilbudt/solgt i et marked ikke nødvendigvis reflekterer konkurransen i et marked.
Siden dette er en tråd om konkurranse kan jeg jo også kort si hvorfor jeg har problemer med konkurranseøkonomi. Jeg oppfatter at faget har mer fokus på algebra og modeller enn empiri, men det er igjen min mening og kan selvfølgelig være feil. Når det er sagt er antakelsene litt mer realistisk enn modeller der man antar 1000000 identiske konsumenter og tilsvarnede tall med identiske bedrifter som tar priser for gitt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det neste er vel bare dels riktig. Alle modeller og all analyse pålegger forutsetninger, og innenfor konkurranseøkonomi gjør man selvsagt også det. Det er jo imidlertid ikke bare en modell, men ganske mange etterhvert, innen denne delen av faget. Det er nok riktig at konkurranseøkonomi, som mye av økonomifaget, er basert på matematisk formulerte modeller. Jeg mener vel at det er helt betydelig empirisk fokus i konkurranseøkonomi, men det er godt mulig det kunne vært mer. jeg tror imidlertid ikke du kommer langt i en konkurransesak om du ikke kan belegge analysene med empiri. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
partnerene deres som selger billettene. De er med andre ord ikke "konkurrenter" med de store, de er partnere. Altså skal de vel heller ikke være med som egen aktør i konkurranse-statistikkene slik du har hevdet at de skal? W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Tar man f.eks OSL-TRD så vil jeg hevde det er stor konkurranse mellom Norwegian og SAS på strekningen og prisene er deretter. Selv om HHI og teorien foreslår noe annet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Baby we were born to (milage)run... - Noen betraktninger om SAS Plus | Martin | TripReports | 17 | 09-04-2014 00:28 |
Noen biz tilbud europa-usa? | CFN_001 | Reiseforum | 5 | 28-11-2012 09:58 |
DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner) | FlyHi | Flyforum | 380 | 08-11-2012 17:48 |
Om DY vs SAS - generelle betraktninger (splittet) | LN-KGL | Småprat | 13 | 06-11-2011 20:13 |