![]() |
|
![]() |
#1 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Vi landet i dag med mitt faste DY-fly (KKW.....) og etter å ha stått leeenge ved bagasjebåndet var det klart at vår bagasje ikke var på plass.
Snakket med noen på flyplassen og de kunne fortelle at vår bagasje fortsatt var i Oslo. Den kommer med neste fly, på onsdag... Har sett på de forskjellige dekningsmulighetene jeg har. Norwegian dekker det som er "ytterst nødvendig". Kredittkortet som jeg har betalt med, som har etter eget utsagn "meget gode dekninger på reiseforsikring" har dekning 2000 per person eller totalt 3000 for gruppen... (Hvorfor jeg ikke brukte Diners er et godt spørsmål) Så har jeg min vanlige reiseforsikring som dekker nødvendigheter for opp til 2500 kr pr person. Jeg tror jeg også har en reiseforsikring via jobben men har ikke sjekket opp dette ennå. Spørsmålet er da todelt. 1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap. 2. Hvor mye kan regnes som nødvendig? Her snakker vi om at vi ikke får bagasjen før onsdag/torsdag (spørs hvor lang tid det tar å få den fra flyplassen og noen timer nordover), og vi landet altså midt på dagen i dag, lørdag. Således er over halve ferien uten bagasjen. Om det har noe å si er vi totalt fire med to små barn. Vi var så heldige at spesialbagasjen (bilstol) kom frem. Mener jeg har lest noe om dette her inne tidligere men har noe begrenset med Internett og tid så jeg tar meg friheten til å poste på nytt. Setter stor pris på andres erfaringer og begrunnede meninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2013
Location: Drammen
Posts: 206
|
![]()
Har beklageligvis ingen svar til deg... men er det virkelig mulig? Neste onsdag???
Det må da være mulig å sende bagasjen med et annet selskap selv for DY når det er snakk om så lang tid? Føler jeg er ferdig med å fly disse såkalte "lavpris selskapene" Er rett og slett ikke bra nok.... Hvis noe går galt vel og merke.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,777
|
![]()
Hvor i alle verden fløy du til? En bortgjemt plass i langtvekkistan???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
EBD
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
|
![]()
Vi har flydd til Bratislava. De hadde fint klart å få bagasjen ned på 24 timer om det var vilje til det. Bratislava er under en time fra Wien flyplass.
Det løser seg sikkert på et vis, men litt kjedelig at bl.a. allergimedisiner er i kofferten. En erfaring rikere i alle fall.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,777
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Erfaringa mi med SK og Gjensidige: Det burde bli sånn ca samanliknbart i dei fleste tilfelle?
Vi landa på LYR i bukse og t-skjorte uten bagasje. Skulle ut på tur dagen etter (før neste fly). Måtte difor handle "ein smule" neste føremiddag. Gjensidige dekkar inntil 3000,- pr. pers. Eg sende kopi av alle kvitteringane til SK, fekk beskjed om at dei dekka 50%. Sende vidare denne informasjonen til Gjensidige, og dei dekka då resten. Total-beløpet vart dermed litt over 3000,- pr. pers. Slik eg tolka det, så kan ein seie at det teoretiske maksbeløpet dermed blir 6000,- pr. pers. (50/50 SK og Gjensidige). Så: Du må vel uansett handle det du treng for ferien, det slepp ein jo ikkje unna uansett kor kjipt det er... Om du då får DY til å dekke litt, så kan du jo håpe at dei dekkar så mykje at reiseforsikringa ordnar resten? Eg vil jo anta at Gjensidige ikkje er mykje snillare enn andre i bransjen og at andre har tilsv. måte å løyse saka på. Den store ulempa her er jo behandlingstid (eit par mnd for SK, ca 1,5 t hos Gjensidige). Det går sikkert år og dag å få svar frå DY også ![]() Om du, som du skriv, kan bruke to reiseforsikringar til ulike utlegg, får andre svare på... Lykke til, håpar ferien vert bra uansett!
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
|
![]() Quote:
Dessuten er du best selv til å vurdere hva som er som "nødvendig". Hvis du må handle for mer enn hva som kredittkortsforsikringen og din vanlige reiseforsikring dekker, så sorterer du ut kvitteringer, tilsvarende overskytende beløp, for det du selv mener er "ytterst nødvendig" og sender disse til Norwegian. Last edited by NordicLane; 06-07-2014 at 10:02. Reason: presisering |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
Hei. De som har sett T/R en min vet at jeg ikke fikk min bagssje utlevert i ADD for litt over en uke siden. Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner? Jeg har ikke fått noen ting og informasjonen jeg for på mail er heller dårlig. Det er Etiopian Airlines dette gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,133
|
![]()
Jo, men dette tar du med forsikringsselskapet ditt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
[QUOTE=Sondbjo;948606]Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner?/QUOTE]
De fleste selskaper regner bagasjen som tapt først etter 3-4 uker. Deretter har du rett til erstatning i hht Warszawa-konvensjonen (opptil 17 SDR per kg) eller Montreal-konvensjonen (opptil 1131 SDR totalt). For å konvertere til omtrent norske kroner, kan du gange med 9,5.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
|
![]()
[QUOTE=Superhai;949218]
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det tviler jeg på at du vil få. Selskaper har slike beløp når du befinner deg utenfor landet som du hører hjemme, eller på utreise (det er en vag definisjon) - og er begrenset til et par dager. Det skal dekke kostnader til nødvendige kjøp og du må sende inn kvitteringer på hva du har kjøpt og muligvis en forklaring hvorfor om det er ting som "ikke er vanlig". En god del selskaper har gått bort fra et spesifikt beløp men dekker derimot større beløp så lenge det er sannsynliggjort at det er nødvendig. Det betyr at du kan f.eks. kjøpe dyrere klær om du skal på bryllup. Det vil uansett ikke overskride beløpet som er i condition of carriage, og som regel er en av de beløpene jeg har nevnt over (noen land har andre beløp).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Så ligger jeg her da, på et hotell i Hammerfest, uten bagasje. Den ble igjen i Oslo eller Tromsø. Har hverken genser eller jakke, og drar videre før butikkene åpner i morgen. Får trolig bagasjen mandag!! Bittert? Neida, slik er det å være på reise. Men stasjonen i Hammerfest var ikke akkurat hjelpsomme. Fikk et ark og en brosjyre, og beskjed om at de ga beskjed når de fant den. Det var alt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
Posts: 853
|
![]()
Jeg fikk forsinkelse på vei hjem med SK936 fra SFO i går, dermed rakk jeg ikke det oppbrinnelige flyet videre til SVG. Men SAS var raske med å booke om og fikset rask og enkel reiserute CPH-BLL-SVG der siste strekket var med DAT. Ved ankomst CPH ble jeg rushet rett til BLL flyet og fikk dermed ikke med bagasjen, den fikk jeg beskjed om at den skulle bli sendt med neste direktefly til Stavanger.
Ved ankomst SVG var ingen bagasje dukket opp med direkteflyet. SAS nektet og ta ansvar ved å etterlyse bagasjen og sendte meg videre til Aviator som handler DAT. Problemet er at DAT aldri har hatt bagasjen eller skulle ha hatt bagasjen. Hvem har ansvaret her, SAS eller DAT? For meg er virker det klart at det ville vært mest naturlig å etterlyst den hos SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Det er vel flyselskapet du ankom med som du skal henvende deg hos.
Fløy selv en gang Continental LAX-EWR-OSL, men pga. missed connection på EWR ble vi sendt til LIS, og videre med SK derfra. Koffertene kom med neste CO-flight (dagen etter flighten vi egentlig var booket på), men det var SK som ordnet opp og kjørte hjem kofferten, enda de ikke tok i kofferten før den ankom OSL med CO. Dette var forøvrig også noen år før de ble alliansepartnere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
Posts: 853
|
![]()
Etterlysningen hos Aviator ga lite resultater. Nå nesten to døgn etter var det et lettere irritert EBD medlem som tok kontakt med SAS, resultat av det: Bagasje ankommet SVG og levert på døren etter fire timer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
|
![]()
Hvor lenge kjøres forsinket bagasje ut i Oslo?
Har to kolli som ikke kom med flyet fra New Ark til London, ett av de skal være funnet. Ringte inn til ankomstservice hos SAS i 17-tiden og det ene kolliet var visst på bil. Har enda ikke hørt noe mer og jeg begynner å bli rimelig trøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
I Oslo blir det kjørt først til en distibusjonssentral, som så normalt tar kontakt for å avtale hjemkjøring hvis det er privat-adresse. Siste kjøring fra lufthavnen er 21:00, men utkjøring skjer da som regel neste dag.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
|
![]()
Ah, takk for infoen. Fikk akkurat det ene kolliet, heldigvis var det den med det viktigste i, selv om jeg savner tequilaen som er i kolli nummer 2 :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wizz Air og skadet bagasje... | thoves | Reiseforum | 3 | 01-07-2013 15:47 |
Krav på erstatning når flyet blir forsinket? | Nja | Småprat | 56 | 05-01-2013 23:20 |
Forsinket bagasje og forsikringer | Chriscross | Reiseforum | 3 | 25-11-2011 23:48 |
Flygning forsinket mer enn 8 timer, krav på erstatning? | Flygern | Reiseforum | 6 | 17-07-2011 07:57 |
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning | TC-JGY | Flyforum | 1 | 22-11-2010 09:55 |