BA reduserer på OSL, eller bare Amadeuskrøll?

Discus

Galley Slave
Medlem
BA reduserer på OSL, eller bare Amadeuskrøll?

Enten driver BA med en større reduksjon på OSL-LHR eller så er det noe krøll i Amadeus. At ikke det går et fly LHR-OSL mellom 11:20 og 19:20 virker veldig rart, samme andre vei, siste kl. 15:15

BA.jpg

BA2.png

Dette er jo helt håløst ifht. en del longhaul-connections :angry:

Re: BA reduserer på OSL, eller bare Amadeuskrøll?

Ser Expertflyer påstår det samme. Lørdagen er jo enda verre. Nesten 12 timer mellom de to eneste avgangene.

Jeg har sittet i et par halvfulle fly på denne ruten, så om dette fyller opp flyene er jo det fint for BA. Men ikke ideelt for connections nei..

Ser Expertflyer påstår det samme.

Ja, expertflyer henter jo fra Amadeus, derfor jeg lurer på om det er reelt eller en feil en plass. Men ser det gjelder siste halvdel av august, da er det ferietid på kontinentet og rolig her hjemme så spørs om det har noe å si. Senere i sept. ser det normalt ut. De hadde et tilsvarende krumspring i januar/februar også.

Ja, expertflyer henter jo fra Amadeus, derfor jeg lurer på om det er reelt eller en feil en plass. Men ser det gjelder siste halvdel av august, da er det ferietid på kontinentet og rolig her hjemme så spørs om det har noe å si. Senere i sept. ser det normalt ut. De hadde et tilsvarende krumspring i januar/februar også.

Har sjekket et par connections til Buenos Aires i oktober og da dukker kveldsavgangene opp som normalt. Så er nok en liten hikke akkurat rundt et tidspunk.

Har sjekket et par connections til Buenos Aires i oktober og da dukker kveldsavgangene opp som normalt. Så er nok en liten hikke akkurat rundt et tidspunk.
Som sagt, gjelder slutten av august, men mistenker at det er reelt.

Det har skjedd flere ganger tidligere at BA tar en liten periode hvor de kutter litt avganger. Og da i ferietid. Man får reduksjon pga av lavere trykk, man kan få tatt unna en del maintenance, samt at man får sendt eget personale på ferie også. Så alle er happy :)

S

Dette gjelder vel de fleste selskaper, innimellom planlegger man noe færre avganger, enten for at materiell trengs andre steder eller reduksjon i produksjonen trengs av andre årsaker som vedlikehold, personell el.

BA (og andre selskaper) har jo pleid å redusere i perioder før også. I vår var det f.eks kun 3 avganger på lørdager, og kveldsavgangen var sløyfet noen ukedager. Men litt rart å redusere i august, da dette vel ikke er lavsesong akkurat? Kan det være personellmangel? De har jo leid inn Titan Airways på en del EU-flighter i sommer.

BA (og andre selskaper) har jo pleid å redusere i perioder før også. I vår var det f.eks kun 3 avganger på lørdager, og kveldsavgangen var sløyfet noen ukedager. Men litt rart å redusere i august, da dette vel ikke er lavsesong akkurat? Kan det være personellmangel? De har jo leid inn Titan Airways på en del EU-flighter i sommer.

Det er vel en liten periode i perioden månedsskiftet august/september hvor det er en mini nedgang, da skoleferien her nettopp er over, mens resten av den nordlige halvkule har sommerferie og dermed forretningsreisene ikke er fullt igang ennå?

Men er overrasket over kuttene, da det enkelte dager er 40% kutt i frekvensen.

Sjekket litt hos KLM og Lufthansa, men ser ut som det kun er BA som kutter, så litt rart er jeg enig i

EDIT: Ser ut som det kjører 4x daglig (3x på lørdager) ut september, også øker til de vanlige 5x daglig fra starten av oktober i gjen, så da virker det som en ganske lang pause.

Last edited:

De skal jo bygge om hele short haul flåten sin til nytt interiør (F@@@@@@n etc etc etc), så det har måske også noe å si for at det passet greit med litt kutt.

Det har plutselig kansellert litt rundt om i Desember også. Jeg fikk noen meldinger på det for noen uker siden med flighter som er rokkert om på (BA770)

I følge OW's elektroniske rutetabell ser det ut til at BA kjører fire daglige søndag til fredag og tre på lørdager en måneds tid fra slutten av august. Dette er ikke noe nytt. De har foretatt lignende justeringer i stille perioder i flere år nå. Så hverken overraskende eller dramatisk, og OSL er ikke eneste destiansjon som oppever en liten reduksjon i perioder.
Helt normalt.

I følge OW's elektroniske rutetabell ser det ut til at BA kjører fire daglige søndag til fredag og tre på lørdager en måneds tid fra slutten av august. Dette er ikke noe nytt. De har foretatt lignende justeringer i stille perioder i flere år nå. Så hverken overraskende eller dramatisk, og OSL er ikke eneste destiansjon som oppever en liten reduksjon i perioder.
Helt normalt.

OneWorld-tabellen kan si hva den vil om fire daglige, det ikke stemmer med det som er synlig andre plasser og som er tilgjengelig for salg. Der er det kun tre daglige onsdag-fredag som nevnt. (Sesongjustering er jo kjent, men slik det fremstår nå er det mer "dramatisk" enn før)

OneWorld-tabellen kan si hva den vil om fire daglige, det ikke stemmer med det som er synlig andre plasser og som er tilgjengelig for salg. Der er det kun tre daglige onsdag-fredag som nevnt. (Sesongjustering er jo kjent, men slik det fremstår nå er det mer "dramatisk" enn før)
Ok, jeg vet ikke hvor dere ser disse reduksjonene, men både OW tabellen og BA's egen hjemmeside sier fire daglige på en tilfeldig valgt torsdag i september. Kl. 0755, 1150, 1715 og 2115, torsdag 10 sept.

Ok, jeg vet ikke hvor dere ser disse reduksjonene, men både OW tabellen og BA's egen hjemmeside sier fire daglige på en tilfeldig valgt torsdag i september. Kl. 0755, 1150, 1715 og 2115, torsdag 10 sept.
Post #1 i denne tråden ;)

Ja, ser at det ikke er samsvar mellom OW tabellen og BA.com akkurat den uken. Men "dramatisk" synes jeg blir litt feil å kalle det.
Det dreier seg om tre dager en uke i september.

Men "dramatisk" synes jeg blir litt feil å kalle det.

Jeg startet tråden fordi jeg lurte på om det var en feil en plass siden sisteavgangen fra OSL er 15:15, noe som er uvanlig. Konklusjon: Kan virke som det er reelt, og at det også er noe feil med OW-kalenderen.

Jeg startet tråden fordi jeg lurte på om det var en feil en plass siden sisteavgangen fra OSL er 15:15, noe som er uvanlig. Konklusjon: Kan virke som det er reelt, og at det også er noe feil med OW-kalenderen.

Enig i at det er uvanlig med så tidlig siste-avgang fra OSL. Mulig det kan være spesielle årsaker til det, som materiell mangel i forbindelse med rekonfigursjonen av A320 flåten...? Hva vet jeg.

Tja, planlagt lenge kan ikke alle disse endringene ha vært. Jeg bestilte f eks BA 768 helt i starten av september for 12 dager siden og fikk i forrige uke beskjed fra BA om at denne avgangen er kansellert og at jeg er overført til BA 770. Ser man på ba.com er det masse rart der; BA 768 går noen dager mens det er andre avganger som er borte. Noen dager er f eks siste avgang OSL-LHR som kommer opp 15.15 noe som neppe er riktig.

Så jeg lurer på om det er noe kluss der. Uansett er mitt inntrykk at både BA og SK sliter med London-rutene sine fra Oslo om dagen. Men det er altså bare mitt inntrykk.;)

Uansett er mitt inntrykk at både BA og SK sliter med London-rutene sine fra Oslo om dagen. Men det er altså bare mitt inntrykk.;)

Det er vel ikke helt unaturlig at de "tradisjonelle", europeiske nettverksselskapene merker at Qatar, Emirates og Norwegian LH har etablert seg/skal etablere seg på OSL den siste tiden. Det er jo tross alt noen tusen seter i uka det er snakk om.

Last edited:
Back