Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2014, 09:04   #761
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Mulig det er dag/tid avhengig mer enn sesong. Jeg har i alle fall sjelden opplevd OSL som så full før i sommer. Jeg reiser vel stort sett via utland et sted mellom 10 og 12 på utreise, så det er mulig det er verre tidligere på morgenen.
Det er like fullt i rushtiden resten av året også, også på (spesielt på) innland. Er en i tillegg så uheldig å prøve å fly på dager med værproblemer, så bør en i hvert fall ikke slite med klaustroforbi...

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 09:17   #762
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
At det er dårlig plass på OSL er vel riktig, men jeg er ikke sikker på at det er riktig å dimensjonere en flyplass etter kapasitetsbehovet i sommerferiene.
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, bussing til alle kriker og kroker (for ikke å nevne mangelen på busser - som fører til forsinkelser og folk som mister videreforbindelser), det er køer langt utenfor toalettene, bagasjeanlegg som svikter eller må gå på redusert hastighet, bagasjebeltene for ankommende bagasje må fordele flere fly enn det er plass til på infoskjermene (det er plass til 6 per belte). På toppen av dette så kommer areal som er redusert, lengre taxetider osv. som konsekvens av utvidelsen av flyplassen. Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28. Utvidelsene som er gjort siden flyplassen åpnet påstår man er utvidelser som har gitt kapasitet til 6 mill ekstra, siden T2 prosjektet er større enn de mindre utvidelsene som er gjort før men likevel ikke gir tilsvarende økning i kapasitet, så antar jeg tallene kan ha store avvik...
Old 19-07-2014, 09:36   #763
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, bussing til alle kriker og kroker (for ikke å nevne mangelen på busser - som fører til forsinkelser og folk som mister videreforbindelser), det er køer langt utenfor toalettene, bagasjeanlegg som svikter eller må gå på redusert hastighet, bagasjebeltene for ankommende bagasje må fordele flere fly enn det er plass til på infoskjermene (det er plass til 6 per belte). På toppen av dette så kommer areal som er redusert, lengre taxetider osv. som konsekvens av utvidelsen av flyplassen. Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28. Utvidelsene som er gjort siden flyplassen åpnet påstår man er utvidelser som har gitt kapasitet til 6 mill ekstra, siden T2 prosjektet er større enn de mindre utvidelsene som er gjort før men likevel ikke gir tilsvarende økning i kapasitet, så antar jeg tallene kan ha store avvik...
Veldig greit oppsummert, også fra en passasjers synspunkt. Dette er hverdagen til en ukependler som roter seg borti rushtiden både til og fra jobb. Har vært med på to ganger å ha stått over 30 minutter i kø i Fasttrack en torsdag ettermiddag etter at denne åpnet for innland.
Old 19-07-2014, 11:54   #764
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden. Forskjellen til sommermåneden er at kapasitetsproblemene blir enorme, med køer i sikkerhetskontrollen som tar 30-45 min, ...
Det var vel dette som var noe av mitt poeng. Jeg tror vel at jeg skrev at det var trangt ellers også, men at jeg aldri har opplevd det så ille som i sommer. Jeg har også registrert at det er trangt om plassen på innland i rushtiden.

Jeg er også usikker på om det er fornuftig å dimensjonere kapasiteten etter peak, men det kommer litt an på hvor kostbart det er å lage en flyplass som "aldri" er full. Det hadde selvsagt vært flott med en slik flyplass som passasjer, men ville kanskje kostet litt.

Last edited by TOS; 19-07-2014 at 11:59.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 11:57   #765
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg antar for en økonom så er det jeg nevner over av mindre betydning, men folk som står i kø genererer ikke inntekter - de har ikke tid til å bruke tiden til å shoppe, kjøpe mat ol. OSL hevder at kapasitetsgrensen i dag er 23 mill, det er litt over det som er dagens tall. Når man er ferdig i 2017 så er kapasiteten utvidet med 5 mill. til 28.
jeg vet ikke hvorfor en passasjer som også er en økonom skulle mene at de tingene du nevner er av mindre betydning enn andre? Jeg snakket om mine erfaringer fra mitt perspektiv som reisende på OSL.
Old 19-07-2014, 12:03   #766
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Jeg er også usikker på om det er fornuftig å dimensjonere kapasiteten etter peak, men det kommer litt an på hvor kostbart det er å lage en flyplass som "aldri" er full. Det hadde selvsagt vært flott med en slik flyplass som passasjer, men ville kanskje kostet litt.
Hvis man ikke skal dimensjonere etter noe nær peak, hvor skal man da gjøre av alle folkene når det blir trafikkproblemer i rushtiden? Stenge flyplassen, eller nekte folk å slippe inn før flyene har tatt unna folk? I dag er det noe nær fullstappet i rushet, og når det da blir trøbbel, så står svært fort køene over hele innsjekkshallen og til dels ut dørene.
Old 19-07-2014, 12:08   #767
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis man ikke skal dimensjonere etter noe nær peak, hvor skal man da gjøre av alle folkene når det blir trafikkproblemer i rushtiden? Stenge flyplassen, eller nekte folk å slippe inn før flyene har tatt unna folk? I dag er det noe nær fullstappet i rushet, og når det da blir trøbbel, så står svært fort køene over hele innsjekkshallen og til dels ut dørene.
Alternativet er at man får akseptere at det er trangt i peak slik det er på de fleste steder. Det er kostbart å bygge slik tung infrastruktur, så man må vel veie opp disse kostnadene mot fordelene med å ha bedre plass i peak.

Det er vel slotbegrensninger i peak, så man kan vel kanskje ikke regne med så stor passasjervekst akkurat i de verste tidene?
Old 19-07-2014, 12:20   #768
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Alternativet er at man får akseptere at det er trangt i peak slik det er på de fleste steder. Det er kostbart å bygge slik tung infrastruktur, så man må vel veie opp disse kostnadene mot fordelene med å ha bedre plass i peak.

Det er vel slotbegrensninger i peak, så man kan vel kanskje ikke regne med så stor passasjervekst akkurat i de verste tidene?
Trangt kan man leve med, men samtidig betyr det at man ikke bygger for fremtiden, men kun for nuet. Dette betyr igjen at det må bygges om konstant for å kunne ta opp den trafikkveksten som tross alt kommer. Dette regnestykket skulle jeg gjerne se, da jeg nekter å tro at det det til syvende og sist er så mye billigere å hele tiden klatte litt her og der.

Den eneste fordelen slik utbygging har, er at en del av kostnadene blir flyttet til senere budsjetter, men det er kanskje viktigere enn å bygge kostnadseffektivt og stilrent?
Old 19-07-2014, 12:28   #769
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Trangt kan man leve med, men samtidig betyr det at man ikke bygger for fremtiden, men kun for nuet. Dette betyr igjen at det må bygges om konstant for å kunne ta opp den trafikkveksten som tross alt kommer. Dette regnestykket skulle jeg gjerne se, da jeg nekter å tro at det det til syvende og sist er så mye billigere å hele tiden klatte litt her og der.

Den eneste fordelen slik utbygging har, er at en del av kostnadene blir flyttet til senere budsjetter, men det er kanskje viktigere enn å bygge kostnadseffektivt og stilrent?
Jeg har ikke noen innsikt i hvorfor man har valgt å gjøre som de gjør, men antar at de har sine grunner til det. Nå vet man sjelden hva fremtiden vil bringe, men hvilken kapasitet mener du man da burde bygget i forhold til? Hvis veksten i trafikk er positiv i mange, mange år så vil man vel uansett måtte bygge ut mer senere? Jeg er ikke uenig i at man burde sørget for litt vekstkapasitet når man først bygget ut.

Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å spre trafikken mer utover dagen. LGW forsøker seg på dette gjennom differensiert prising for flyselskapene, om jeg har forstått dette riktig.

Last edited by TOS; 19-07-2014 at 12:34.
Old 19-07-2014, 12:37   #770
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Jeg har ikke noen innsikt i hvorfor man har valgt å gjøre som de gjør, men antar at de har sine grunner til det. Nå vet man sjelden hva fremtiden vil bringe, men hvilken kapasitet mener du man da burde bygget i forhold til? Hvis veksten i trafikk er positiv i mange, mange år så vil man vel uansett måtte bygge ut mer senere?

Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å spre trafikken mer utover dagen. LGW forsøker seg på dette gjennom differensiert prising for flyselskapene, om jeg har forstått dette riktig.
Jeg mener man må gjøre en vurdering over trafikkgrunnlaget 10-15 år etter åpning, og så bygge for det. Om det så skulle vise seg underveis at trafikkveksten er større en forutsatt, så er det lov å justere før byggingen starter. I dette tilfellet visste jo "alle" at T2 vil være sprengt kort tid etter åpning, allerede før valg av konsept ble foretatt.

Å spre trafikken fungerer nok dårlig i Norge all den tid at dagspendling utgjør en så stor del av trafikken. Vi har tross alt korte nok avstander til at folk kan reise begge veier på en normal dag, og fortsatt få gjort noe fornuftig. Det er nok en grunn til at det er så pass få avganger mellom 9-15 som det er.

Old 19-07-2014, 12:40   #771
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Å spre trafikken fungerer nok dårlig i Norge all den tid at dagspendling utgjør en så stor del av trafikken. Vi har tross alt korte nok avstander til at folk kan reise begge veier på en normal dag, og fortsatt få gjort noe fornuftig. Det er nok en grunn til at det er så pass få avganger mellom 9-15 som det er.
Mitt inntrykk er at det er "fullt" rent operasjonelt i peak på OSL i dag. Stemmer ikke dette? Hvis det stemmer så kan vel ikke mengden mennesker i peak øke så voldsomt før noe gjøres for å øke kapasiteten på rullebaner o.l.?
Old 19-07-2014, 12:42   #772
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Mitt inntrykk er at det er "fullt" rent operasjonelt i peak på OSL i dag. Stemmer ikke dette? Hvis det stemmer så kan vel ikke mengden mennesker i peak øke så voldsomt før noe gjøres for å øke kapasiteten på rullebaner o.l.?
Med fullt menes vel strengt tatt at det ikke er ledige gater? Dette vil jo bedres med åpningen av T2, og dermed vil det også kunne deles ut nye slots i disse tidene.
Old 19-07-2014, 12:46   #773
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hva er kapasitet med 2 rullebaner og pent vær , og så 30 minutter turnaround ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 12:46   #774
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Med fullt menes vel strengt tatt at det ikke er ledige gater? Dette vil jo bedres med åpningen av T2, og dermed vil det også kunne deles ut nye slots i disse tidene.
Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.
Old 19-07-2014, 12:51   #775
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Det er kapasitetsproblemer 12 av 12 måneder i året nå, det er riktignok bare i peak, dvs i perioder mellom kl. 5-7 på morgenen og 16-17 på kvelden.

Jeg føler at det er trangt og sprengt også utenfor disse tre timene du nevner her, så er ikke bare "midt i rushet" det er utfordringer, selv om det er da det er dessidert verst.

I tillegg er det jo andre lokale peaker. Non-Schengen rundt lunsjtider og ankomst utland på kveldene er jo tettpakket som et indisk marked

Som også Hickok er innepå så mangler det på den mer langsiktige tenkningen. Planene er der sikkert, men implementeringen uteblir.

Ser man på de siste årene har jo OSL vært mer eller mindre en byggeplass selv om vi ser bort i fra Pir-Nord, terminalbygg vest, Pir-Syd og ny togstasjon, som tidligere ble kalt T2. Hva jeg kommer på sånn i sommervarmen er: Utvidelse av avgangshall mot øst, ombygging av non-Schengen (ihvertfall to ganger), riving og gjenreisning av "commuterbrakka", den årlige ombyggingen av taxfree ankomst, x-antall ombygginger av taxfree avgang, bygging av bussgater Schengen, og sikkert noe jeg har glemt. Mye av dette er småklatting som skyldes dårlig planlegging, som tydeligvis er mantraet i norsk samferdelspolitikk
Old 19-07-2014, 12:53   #776
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.

Slots regulerer begge deler, i den form at det henger sammen hva flyplassen tillater av trafikk
Old 19-07-2014, 12:53   #777
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Når en ser på trafikken på LHR og OSL, så blir jeg svært overrasket om det er rullebanekapasiteten som er begrensingen på OSL. De har tross like mange baner, samt at det ikke er fritt frem med hvilke baner som kan brukes til avganger og landinger på LHR.
Old 19-07-2014, 12:55   #778
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Det høres jo litt underlig ut at rullebanene skulle være den største begrensningen, for Munchen har jo relativt lik rullebanelayout (sikkert litt annerledes taxesystem) og har hatt opp til 430 000 flybevegelser per år, mens Gardermoen har mellom 200 og 250 000 nå (?). Men her kan selvsagt åpningstider, nasjonalt regelverk og andre forhold spille inn på hvordan rullebanene utnyttes på de to ulike stedene.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 13:02   #779
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Heathrow opererer med 470 000 årlige bevegelser og det er akkurat dobbelt så mye som på OSL. Avstanden mellom rullebanene på OSL er større enn på LHR som gjør at rullebanene kan opereres uavhengig av hverandre, med andre ord mer kapasitet på OSL. LHR er nattestengt, OSL er ikke det. LHR har begrensninger i luften på grunn av så mange naboflyplasser, mens OSL har mye mer jomfrulig luft. LHR har også en del avtaler med naboer angående støybegrensning som også setter begrensninger i antall bevegelser/fleksibilitet.

Med andre ord, i sommersesongen har OSL mye uutnyttet kapasitet og det er parkering-/terminalkapasitet som er begrensende. I vintersesongen er snø og uvær en begrensende fator, og en tredje rullebane kan avhjelpe dette.

Last edited by LN-KGL; 19-07-2014 at 13:08.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 13:51   #780
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Når det var FBU+GEN så vokste trafikken, og etter at OSL åpnet så har trafikken vokst, selv om det var en dipp i 2001 så har det vært unntaket. Det er derfor merkelig at man ikke ser nytten av å dimensjonere for framtiden.

I dag så har man klattet på her og der, og det er dyre utvidelser. Terminalen ble i 1998 fullført innenfor budsjett, men da hadde man fjernet 10.000 kvm areal for å holde seg til dette budsjettet. Utbygging er i det store og det hele engangskostnader, mens tapte inntekter fra å gi opp f.eks. ytterligere kommersielle arealer er løpende. Vedlikeholdskostnadene med ytterligere "tomt" areal som uansett tilhører flyplassen er nok vesentlig lavere, særlig på OSL hvor slikt allerede er skjært til beinet.

Så må man se på konsekvensene. Samfunnsmessig siden flytrafikk er så viktig, så er tiden som man bruker på flyplassen i køer, forsinkelser ol. et vesentlig tap. For dagpendlere er det 1-2 timer som kunne vært kuttet ned per dag. For andre så er det ca 1 time per reisevei.

Posting Rules