![]() |
|
![]() |
#761 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det er like fullt i rushtiden resten av året også, også på (spesielt på) innland. Er en i tillegg så uheldig å prøve å fly på dager med værproblemer, så bør en i hvert fall ikke slite med klaustroforbi...
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#762 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#763 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#764 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg er også usikker på om det er fornuftig å dimensjonere kapasiteten etter peak, men det kommer litt an på hvor kostbart det er å lage en flyplass som "aldri" er full. Det hadde selvsagt vært flott med en slik flyplass som passasjer, men ville kanskje kostet litt. Last edited by TOS; 19-07-2014 at 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#765 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#766 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hvis man ikke skal dimensjonere etter noe nær peak, hvor skal man da gjøre av alle folkene når det blir trafikkproblemer i rushtiden? Stenge flyplassen, eller nekte folk å slippe inn før flyene har tatt unna folk? I dag er det noe nær fullstappet i rushet, og når det da blir trøbbel, så står svært fort køene over hele innsjekkshallen og til dels ut dørene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#767 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er vel slotbegrensninger i peak, så man kan vel kanskje ikke regne med så stor passasjervekst akkurat i de verste tidene? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#768 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
Den eneste fordelen slik utbygging har, er at en del av kostnadene blir flyttet til senere budsjetter, men det er kanskje viktigere enn å bygge kostnadseffektivt og stilrent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#769 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å spre trafikken mer utover dagen. LGW forsøker seg på dette gjennom differensiert prising for flyselskapene, om jeg har forstått dette riktig. Last edited by TOS; 19-07-2014 at 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
Å spre trafikken fungerer nok dårlig i Norge all den tid at dagspendling utgjør en så stor del av trafikken. Vi har tross alt korte nok avstander til at folk kan reise begge veier på en normal dag, og fortsatt få gjort noe fornuftig. Det er nok en grunn til at det er så pass få avganger mellom 9-15 som det er.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#771 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#772 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Med fullt menes vel strengt tatt at det ikke er ledige gater? Dette vil jo bedres med åpningen av T2, og dermed vil det også kunne deles ut nye slots i disse tidene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#773 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Hva er kapasitet med 2 rullebaner og pent vær , og så 30 minutter turnaround ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#774 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg hadde oppfattet det som fullt i forhold til kapasiteten på de to rullebanene, og ikke gater (for man kan jo alltids bruke buss). Jeg trodde det var dette slot'ene regulerte, og ikke gater. Mulig jeg har misforstått det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,379
|
![]() Quote:
Jeg føler at det er trangt og sprengt også utenfor disse tre timene du nevner her, så er ikke bare "midt i rushet" det er utfordringer, selv om det er da det er dessidert verst. I tillegg er det jo andre lokale peaker. Non-Schengen rundt lunsjtider og ankomst utland på kveldene er jo tettpakket som et indisk marked Som også Hickok er innepå så mangler det på den mer langsiktige tenkningen. Planene er der sikkert, men implementeringen uteblir. Ser man på de siste årene har jo OSL vært mer eller mindre en byggeplass selv om vi ser bort i fra Pir-Nord, terminalbygg vest, Pir-Syd og ny togstasjon, som tidligere ble kalt T2. Hva jeg kommer på sånn i sommervarmen er: Utvidelse av avgangshall mot øst, ombygging av non-Schengen (ihvertfall to ganger), riving og gjenreisning av "commuterbrakka", den årlige ombyggingen av taxfree ankomst, x-antall ombygginger av taxfree avgang, bygging av bussgater Schengen, og sikkert noe jeg har glemt. Mye av dette er småklatting som skyldes dårlig planlegging, som tydeligvis er mantraet i norsk samferdelspolitikk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#776 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,379
|
![]() Quote:
Slots regulerer begge deler, i den form at det henger sammen hva flyplassen tillater av trafikk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#777 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#778 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
|
![]()
Det høres jo litt underlig ut at rullebanene skulle være den største begrensningen, for Munchen har jo relativt lik rullebanelayout (sikkert litt annerledes taxesystem) og har hatt opp til 430 000 flybevegelser per år, mens Gardermoen har mellom 200 og 250 000 nå (?). Men her kan selvsagt åpningstider, nasjonalt regelverk og andre forhold spille inn på hvordan rullebanene utnyttes på de to ulike stedene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Med andre ord, i sommersesongen har OSL mye uutnyttet kapasitet og det er parkering-/terminalkapasitet som er begrensende. I vintersesongen er snø og uvær en begrensende fator, og en tredje rullebane kan avhjelpe dette.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 19-07-2014 at 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#780 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
I dag så har man klattet på her og der, og det er dyre utvidelser. Terminalen ble i 1998 fullført innenfor budsjett, men da hadde man fjernet 10.000 kvm areal for å holde seg til dette budsjettet. Utbygging er i det store og det hele engangskostnader, mens tapte inntekter fra å gi opp f.eks. ytterligere kommersielle arealer er løpende. Vedlikeholdskostnadene med ytterligere "tomt" areal som uansett tilhører flyplassen er nok vesentlig lavere, særlig på OSL hvor slikt allerede er skjært til beinet. Så må man se på konsekvensene. Samfunnsmessig siden flytrafikk er så viktig, så er tiden som man bruker på flyplassen i køer, forsinkelser ol. et vesentlig tap. For dagpendlere er det 1-2 timer som kunne vært kuttet ned per dag. For andre så er det ca 1 time per reisevei.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |