![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2014
Posts: 4
|
![]()
Hei!
Holder på å skrive en oppgave på skolen der jeg skal skrive noen fordeler og ulemper om stempelmotor i forhold til gassturbin, men trenger litt hjelp til dette! Trenger en litt bedre forklaring på ting, og ikke bare at det er slikt, dette er det jeg har kommet fram til nå; - et fly med gassturbin kan fly høyere enn et fly med stempelmotor, ettersom at jo lenger opp i høyden du kommer, jo tynnere blir luften. - et fly kan oppnå større hastighet med en gassturbin - en stempelmotor produserer ikke strøm, og dermed ikke pneumatikk, eller hydraulisk trykk - man kan ikke få trykkabin på et fly med stempelmotor Trenger en forklaring på disse tingene, om de i det hele tatt stemmer ![]() takk på forhånd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Det finnes fly med stempelmotor som har trykk-kabin. Lancair IV pressurized er den første jeg kommer på.
Turbin har flere viktige fordeler. -Pålitlighet -Effekt/vekt -Bruker billigere og lettere tilgjengelig drivstoff -Effektiv i store høyder (høyere true airspeed, mindre forbruk og lettere å unngå/utnytte vær) Den største ulempen til turbin er innkjøpspris, etterfulgt av vedlikeholdskostnader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jan 2014
Posts: 4
|
![]()
Takk for svar!
![]() Så det du mener med pålitelighet og vekt er at gassturbinen er tryggere og veier mindre enn en stempelmotor ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ja, det stemmer. Effekt/vekt betyr hvor mange hk den yter pr kg motor. En turbin som PT-6 kan ha 4hk/kg, mens en O-540 kan ha 1,5hk/kg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
|
![]() Quote:
Turbinmotor er vel også mindre var for lufttemperatur enn en stempelmotor, både ifht. kaldstart og operasjoner?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ja, du slipper å styre med cowlflaps osv. Med turbin er det vel bare å dra den i flight idle og sette nesen ned, uten at motoren har vondt av det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]() Quote:
En annen grunn til påliteligheten er at alt roterer om én akse i en turbinmotor. I en stempelmotor skifter stemplene retning rundt 5000 ganger i minuttet med de krefter og slitasjer det medfører... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,649
|
![]() Quote:
![]() For ordens skyld: Både kompressorer og pumper kan selvsagt drives elektrisk. Forøvrig er det riktig at stempelmotorer får "pustevansker" i stor høyde, dette kan tildels motvirkes med turbo eller kompressormating. (Mye "kompressor" her, håper du forstår sammenhengen..) Og pålitelighet/driftssikkerhet er mye bedre for en turbin, som det sies av andre her. Så er det kostnadssiden. En turbin vil som regel være dyrere, men mye lettere for samme effekt. Men vedlikeholdskostnaden vil være mindre, da gangtiden mellom overhalinger vil være mye høyere. Således vil man ved høy utnyttelse (fly mye) oppveie mye av den høyere anskaffelseskostnaden. Så kommer tilgjengelighet for drivstoff. Man får ikke bensin (100LL o.l.) alle steder, mens Jet Fuel finnes på de fleste flyplasser. Småflyfolket her kan sikkert utdype. Lykke til! Og velkommen i bransjen! Last edited by Stone; 26-02-2014 at 00:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Posts: 83
|
![]()
Når det gjelder høyder for stempeldrevne fly:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Ca.161 1937, FL560 (17 000m)
__________________
F-ENBO3, F-ENBO4, F-ENRS1, F-ENSH2, F-ENVR1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,616
|
![]()
Fordeler med stempelmotorer er at de kan ha fast propell og dermed betydeligere billigere innkjøp og vedlikehold. Egner seg godt i lavere høyder, dvs under 10`000 fot, ca 3000 meter.
Kan varierer turtallet raskt og er derfor best egnet i de fleste småfly. Bruker mindre drivstoff pr time, de fleste småfly har begrenset mulighet til å ha med mer en ca 130 - 180 liter drivstoff som rekker til ca 4 - 5 timers flyging. Fordelen med turbin er større høyde og mer fart , og som tidligere nevnt, mulighet for betydelig mer effekt, typisk fra 400 hk og nesten ubegrenset oppover, men mer komplisert propell og lite egnet til typisk fritidsflyging, med få unntak. Et eksempel er fallskjermhopping hvor de kjører full pinne for å komme fort opp i 10`000 til 13`000 fot og fort ned igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Jan 2014
Posts: 4
|
![]()
Takk for svarene folkens! Hjalp mye med skoleoppgaven
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2013
Posts: 8
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Ja. Gjerne oppgitt som foot-pounds (ft-lbs) eller Shaft Horsepower (SHP). Det finnes kanskje andre benevninger også, men typisk omhandler de nettopp dreiemoment/torque.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Som kjent er sammenhengen mellom effekt og dreiemoment: Effekt[hk] = dreiemoment[lbs*ft] * turtall [o/min] /5252 Når man skal finne effekten til en motor, er det vanlig å måle dreiemomentet , og så beregnes effekten ut fra det. For jetmotorer er det også ganske enkelt å konvertere fra thrust til effekt, effekt[W]=thrust[N]*fart[m/s] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Personlig foretrekker jeg hva nå enn som vises på motorinstrumentet, for da snakker måleren og jeg om det samme ;-) (SHP for min del).
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]() Quote:
Er det virkelig slik at en turbinmotor i alle tilfeller er mer pålitelig? Dersom vi begrenser oss til at man skal 1) ha et lite fly 2) fly i maks 7000 fots høyde 3) på korte turer 4) fart og ytelse har ingen betydning 5) at vi har svært begrenset vedlikeholds- og servicemuligheter på plassene vi opererer: er det da fortsatt slik at en turbinmotor, mht. driftssikkerhet og pålitelighet, fortsatt på alle måter vil være å foretrekke? Jeg tenker på momenter som dette: Quote:
Kan det ikke være slik at det enkleste, noen ganger, faktisk er det beste?
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Min mening er at driftsikkerheten til en turbinmotor ikke påvirkes av de forholdene du nevner her. De virker mer som økonomiske forhold. Og det er vel prisen i mange tilfeller som begrenser utbredelsen av turbinmotorer i GA-sammenheng.
En turbinmotor kan godt virke veldig komplisert, men grunnprinsippene er at noe roterer for å komprimere luft, deretter innføres drivstoff som kun trenger å antennes én gang under oppstart, deretter har man en kontinuerlig selvoppholdende flamme, og til slutt et turbinsteg for å hente ut kraften/drive kompressoren. Krever en del mer under utviklingsfasen, men i drift er de fantastisk stabile! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|