Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2014, 21:46   #1
daghoi
Newcomer

Default Singapore og kjøp av "dingser"

Hei !

snart førstegangs besøker til Singapore. Selv om kanskje mulighetene til å gjøre de største kuppene forbi, finnes det kanskje et og annet.

Noen som kan guide meg til senter, butikk, som selger minnekort, eksternehardisker etc til hyggelige priser. Ønsker kjente navn/merke og prøver selvfølgelig å unngå forfalskningen av disse. Som det kan være vanskelig å skille fra de ekte varene.
daghoi is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 22:15   #2
peterfox
Peter Fox

peterfox's Avatar

Thumbs up Re: Singapore og "dingser"

Quote:
Originally Posted by daghoi View Post
Hei !

snart førstegangs besøker til Singapore. Selv om kanskje mulighetene til å gjøre de største kuppene forbi, finnes det kanskje et og annet.

Noen som kan guide meg til senter, butikk, som selger minnekort, eksternehardisker etc til hyggelige priser. Ønsker kjente navn/merke og prøver selvfølgelig å unngå forfalskningen av disse. Som det kan være vanskelig å skille fra de ekte varene.
Dersom du ønsker "dingser" er Far-East Plaza i Scotts-road,
Ellers anbefaler jeg "dingser" fra Lucky-Plaza i Orchard Road, ca 5 min fra krysset Orchard/Scott,

Du må huske å prute, de er gale på pris.
Klarte å prute en eple-dings ned ca. 25%, og med mva. refusjon endte rundt -30% fra Norge.

God tur,
Old 28-01-2014, 13:47   #3
daghoi
Newcomer

Default Re: Singapore og "dingser"

Quote:
Originally Posted by peterfox View Post
Dersom du ønsker "dingser" er Far-East Plaza i Scotts-road,
Ellers anbefaler jeg "dingser" fra Lucky-Plaza i Orchard Road, ca 5 min fra krysset Orchard/Scott,

Du må huske å prute, de er gale på pris.
Klarte å prute en eple-dings ned ca. 25%, og med mva. refusjon endte rundt -30% fra Norge.

God tur,
Takk for svar, greit du er tydelig på prisnivå.
daghoi is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 15:13   #4
FlyingHigh
Newcomer

Default Re: Singapore og "dingser"

Er det noe særlig å spare på klokker der fremdeles..?
FlyingHigh is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 15:29   #5
apeks
ScanFlyer Silver

Default Re: Singapore og kjøp av "dingser"

Som du nevner så florerer det med fake merkekopier der på elektronikk.
Du skal være over snittet god for å kunne se hva som er fake og ikke, på mye av elektronikken.

Kan også nevne et annet aspekt her som er jeg erfart selv som kan være greit å ta med seg på veien.
Kjøpte en iphone 5 der som var ekte og kjøpt i en Apple store.
Sparte rundt 25 % i forhold til Norge.

Så tok av/på knappen kvelden etter 3 måneder.
For å gjøre en lang historie kort så nekter Apple å reparere den på garanti fordi den er kjøpt i Asia. Kranglet masse med dem, og det ble escalert i Apple både et og to nivåer opp. Resultatet var det samme.
Så sa jeg at Apple kunne drite i hele garantien og at jeg betaler selv. Men de nektet fortsatt å ta i telefonen med ild-tang siden den var kjøpt i Asia.
Om jeg betaler selv eller ikke er som de sier helt irr-relevant.

Ikke får jeg jalla sjappene til å bytte knapp på den heller. Så jeg sitter faktisk med en telefon som ikke lar seg reparere uten at jeg i så fall sender den nedover til Asia.

Kjekt å spare 25 %
apeks is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 19:06   #6
Utflyttet
Ute på tur

Sim Lim Square er også et mekka for elektronikk, også fotografer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 19:23   #7
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
...
For å gjøre en lang historie kort så nekter Apple å reparere den på garanti fordi den er kjøpt i Asia.
Merkelig, gikk du til butikk?

Jeg har hatt 2 iPader, en kjøpt i Hong Kong og en i Kina. Begge fikk problemer etter hjemkomst til Norge (Den ene tok kvelden etter 2 mnd, den andre etter 11 mnd) og begge ble fikset på samme måte: Registrerte sak på apple.com. Etter et par dager kom det pakke på døren som inneholdt en pakke jeg la iPaden i og sendte den med UPS til Nederland. Ny iPad kom et par dager etter det, også levert på døren med UPS. Alt helt gratis.

Det som også imponerte meg var at de byttet til identisk modellnummer (Kinesisk) og ikke til den som blir solgt i Europa.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 21:49   #8
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Merkelig, gikk du til butikk?

Jeg har hatt 2 iPader, en kjøpt i Hong Kong og en i Kina. Begge fikk problemer etter hjemkomst til Norge (Den ene tok kvelden etter 2 mnd, den andre etter 11 mnd) og begge ble fikset på samme måte: Registrerte sak på apple.com. Etter et par dager kom det pakke på døren som inneholdt en pakke jeg la iPaden i og sendte den med UPS til Nederland. Ny iPad kom et par dager etter det, også levert på døren med UPS. Alt helt gratis.

Det som også imponerte meg var at de byttet til identisk modellnummer (Kinesisk) og ikke til den som blir solgt i Europa.
Ja det var veldig rart. Er det noe spesielt med iphone i denne sammenhengen ?
Nei. Har ingen Apple store i nærheten.
Så ringte kundeservice hos Apple.

Men historien min er ikke unik. Hørte av en på jobben også som hadde mer eller mindre samme historie med en spansk iphone.

Men for å spore tilbake så var altså poenget mitt at man bør ta med muligheten for slike ting også i regnestykket når man kjøper i utland
apeks is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2014, 00:28   #9
vbirk
ScanFlyer Silver

Norge har vel kanskje verdens beste lovgivning innen forbrukerkjøp med sine fem års reklamasjonsrett for alt som er ment å vare lenger enn to år, for å si det enkelt. Så om man bare sparer 25% på "ting som har mange deler" og kan gå i stykker, så.. tja. Men minnekort er kanskje ikke det mest kritiske.

(Selv i Norge later Apple ofte som ingenting om man reklamerer etter at Apples egen garanti har utløpt. Sitat samtale med Apple før innsendelse av defekt dings:
"Jaa, nu är det ju så att garantitiden är ute.."
"Ja, men det er jo fem års reklamasjonsrett på dette."
"Okej, du åberopar dig norsk lagstiftning?"
"Ja!"
"Mmm, bara skriv en liten grej om att du..")

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2014, 09:59   #10
stefan
ScanFlyer Blue

Jeg var i Singapore i November og ble skuffet over prisnivået på elektronikk der. Som nevnt tidligere synes jeg ikke at den noe lavere prisen forsvarer å si fra seg ale rettigheter.
Både harddisker og minnepenner (på sim lin square) var det ca samme prisnivå som på i Norge.
Bose QC-15 fant jeg ingen steder for under 2300 kroner (kjøpte et par på elkjøp for noen uker siden for 1500!). Endte opp med å kjøpe en sigarettenneruttakslader og en batteripakkelader for mobilen og thats it.
Fotoutsyr var det heller ikke stort å spare på...
Da er det helt andre boller å kjøpe optikk i Sør Korea eller USA...

Bruk heller den tiden du bruker i elektronikkbutikk i bassenget på Marina Bay Sands
stefan is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2014, 22:55   #11
foowie
ScanFlyer Blue

Bodde ett år i Singapore. Generelt lite å spare og som flere påpeker er norsk kjøpslov veldig sterk på forbrukersiden. Singapore er også høykost land i Asia. Gadgets får du på dealextreme, jeg handlet derfra når jeg bodde i Singapore også :-P
foowie is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2014, 08:14   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold

...og hvis du ender opp med å kjøpe noe, så bruk den samme sunne fornuft i Singapore som i resten av verden: sjekk innholdet i esken før du forlater butikken. Det er ikke sikkert den inneholder det du har betalt for.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2014, 04:39   #13
geirfugl
ScanFlyer Blue

Angry Re: Singapore og "dingser"

[QUOTE=daghoi;911238]Takk for svar, greit du er tydelig på prisnivå.[/QUOT

Tror det skall GANSKE MYE,til for det for en førstegangsbesøker til Singapore!!

Last edited by geirfugl; 02-02-2014 at 04:59.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2014, 04:43   #14
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
...og hvis du ender opp med å kjøpe noe, så bruk den samme sunne fornuft i Singapore som i resten av verden: sjekk innholdet i esken før du forlater butikken. Det er ikke sikkert den inneholder det du har betalt for.
Singapore er knapt billigere en Norge,og f.eks Japan er DYRERE,HK kan være biligere,hvis du er flink,dingser er billige i USA,men ikke så veldig mye billigere en i Norge.
Old 02-02-2014, 05:04   #15
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Hvis du får noe for virkelig mye mindre en i Norge er dette det beste rådet som finnes,sprit og røyk er veldig mye billigere i enkelte land,dingser er dessverre ikke det. Ihverfall ikke i det lange løp.
Reply

Posting Rules