Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2014, 19:38   #1
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Norwegian Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Jeg mener at forbruket på 737-330 er på 5-6 tonn i timen og at mener å kunne sammenligne A 340 og 787 med ca likt antall pax å frakte til bl annet USA.

Så mitt spörsmål er hva er snitt forbruk pr time på en A 340 og 787 ?? - Den nye Dreamlineren skal jo være drivstoff fattigere pr pax pr km - så om noen vet noe om dette ?


Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 20:21   #2
Ramgad
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 84
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Boeing 787-8 jet:
Fuel Cost pr Nautical Mile: $24.39 = 150,32NOK
Pr seat: 150,32-NOK / 250-Seter = 60øre pr Nautical Mile.

Nei, det ble feil..

Se her du; http://planes.findthebest.com/l/293/...7-8-Dreamliner
Ramgad is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 20:23   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

En 737-330 pleide bruke omtrent 2 tonn pr time på cruise. 787 kanskje 4.5 og 340-300 6 tonn. Men det avhenger selvsagt av vekt, høyde, fart og andre variabler.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 20:34   #4
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
En 737-330 pleide bruke omtrent 2 tonn pr time på cruise. 787 kanskje 4.5 og 340-300 6 tonn. Men det avhenger selvsagt av vekt, høyde, fart og andre variabler.
Har en mistanke om at han mener 767 og a330
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2014, 21:28   #5
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Har en mistanke om at han mener 767 og a330

Jeg tenker på 787 Dreamliner som brukes på lange strekninger og det samme med A 340 som SAS bruker på samme strekningen.

På et av magasinene som du finner i seteryggen på SAS fly - så oppgir dem at en 737-500 bruker 0,042 km pr pax ( dette er tatt i luften av meg) - men jeg vet at A 330-300 bruker fra OSL til PMI mellom 17 - 19 tonn på strekningen med 406 PAX - så kan man regne dette på 2200 km -

Det jeg lurer mest på hva sparegrisen Dreamliner bruker i forhold til A 340 på samme strekning.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2014, 02:07   #6
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Nå vet ikke jeg noe vedr. forbruk av fuel pr. km osv, men når vi hadde HiFLY A340 på OSL så ble det fylt cirka 85 tonn i snitt til BKK. På 787 mener jeg at minimum fuel ligger på rundt 65 tonn på samme strekning. Alt avhengig av vær og vind, paxload, cargo som er booket osv.

Så det fueles cirka 20 tonn mindre på 787 kontra A340.

787en er jo noe lettere enn A340, så det må jo taes med i betraktning.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2014, 09:26   #7
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Takker - da er det bare å regne antall km på strekning på antall tonn fuel på antall pax så får man se på hva den enkelte flytype bruker pr paxkm.

Takker igjen.

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2014, 08:43   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Fuel forbruk på langdistanse på A 340 og 787.

Forbruk for A340 kjenner jeg ikke eksakt, men en A330-300 (233 T MTOM) bruker rundt regnet 6000 kg/h, altså ca 65.000 kg tripfuel på en flygning fra OSL til BKK (10-11 timer).

Hvor mye dette blir pr pax avhenger jo av kabinfaktor og antall pax. En full A330-300 er vanskelig å slå her, og Thomas Cook bruker i overkant av 0,3 liter pr mil pr pax, altså som om man kjörer på sin egen scooter nedover.
Vet ikke om Dreamlineren til Kjos ligger noe lavere enn dette?

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2014, 22:09   #9
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Iflg de data jeg har;

230T TOW

A343, 1700 kg/h/eng = 6.800 kg/h, OEW = 130T
B788, 2.800 kg/h/eng = 5.600 kg/h, OEW = 118T

Som man ser, 787 bruker mye mindre for samme TOW vekt.
I tillegg er 787 mye lettere (operational empty), så for samme TOW vil den kunne ha med
seg mye mere payload - alternativt - alltid være mye lettere for samme payload som en A343.
Videre vil 787, fly høyere og raskere for samme vekt som også gir en besparelse.
Så rått parti.. .

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2014, 22:11   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Så rått parti.. .

W
Det skulle vel bare mangle. Hvis ikke burde endel hos Boeing sette seg ned foran tegnebrettet igjen
CFM is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2014, 22:23   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Og dryleaseraten for en 343 er ca en halv mill mot en hel mill for en 788. (USD)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 10:47   #12
Jetset
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Location: Jessheim
Posts: 260
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Eller som et enkelt og oversiktlig eksempel (fra virkeligheten), så vil en B788 bruke ganske eksakt 20 tonn mindre fuel enn en A343 mellom OSL-BKK.

Under forutsetning av samme routing og payload.
Jetset is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 12:35   #13
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Tommelfingerregel: 30% mindre enn tradisjonelle / konkurrenter på samme vekt/høyde.

Det er Boeings ingeniører (de som var med i utviklingsteamet) ombord på 787 på Gardermoen under promoteringen og pressevisningen som fortalte meg det da jeg stod ombord i flyet og pratet med de, så det kan jo være noe overdrevet - eller høyst realistisk, alt etter som.
__________________
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 12:37   #14
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Iflg de data jeg har;

230T TOW

A343, 1700 kg/h/eng = 6.800 kg/h, OEW = 130T
B788, 2.800 kg/h/eng = 5.600 kg/h, OEW = 118T

Som man ser, 787 bruker mye mindre for samme TOW vekt.
I tillegg er 787 mye lettere (operational empty), så for samme TOW vil den kunne ha med
seg mye mere payload - alternativt - alltid være mye lettere for samme payload som en A343.
Videre vil 787, fly høyere og raskere for samme vekt som også gir en besparelse.
Så rått parti.. .

W

Dette gir reduksjon: 17,64 % - kanskje mer realistisk. Synes 30 % hørtes mye, men ok. Det er nok sikkert ikke umulig å kalkulere med opp mot 20 %.
__________________
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2014, 15:25   #15
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Synes 30 % hørtes mye, men ok. Det er nok sikkert ikke umulig å kalkulere med opp mot 20 %.
På en 11t flytur med gjennomsnittlig payload bruker vel en 343 ca 60-65T avhengig av FL ved M.80.
Hvis tallet til Jetset er riktig, så vil 787 bruke 40-45T, så da er 30% forskjell realistisk.
Ser forøvrig også ut til å stemme bra med andre tall jeg har for samme payload.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 02:57   #16
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Heisan!

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Dette gir reduksjon: 17,64 % - kanskje mer realistisk. Synes 30 % hørtes mye, men ok. Det er nok sikkert ikke umulig å kalkulere med opp mot 20 %.
Jeg ikke A340-300 data, men jeg har nevnt dette foer og vi ser ca. 22% forbedring i fuel forbruk per sete med en B787-8 sammenlignet med en B767-300. Tar du i betraktning motor og airframe degredation er dette ikke langt unna det Boeing lovet...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2014, 00:57   #17
saxil
Newcomer
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 8
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Noe av vinninga går vel opp i spinninga siden DY ikke får fly over Russland til og fra Thailand. Bruker vel i snitt 1 time lenger tid hver vei. Da hjelper det vel lite at drømmeboeingen er så fuel effektiv, eller?
saxil is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2014, 01:27   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Quote:
Originally Posted by saxil View Post
Noe av vinninga går vel opp i spinninga siden DY ikke får fly over Russland til og fra Thailand. Bruker vel i snitt 1 time lenger tid hver vei. Da hjelper det vel lite at drømmeboeingen er så fuel effektiv, eller?
Klart det gjør. En time lenger flytid betyr en time ekstra pr flight der man sparer mye drivstoff i forhold til andre flytyper.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2014, 02:47   #19
robms
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
Default Re: Fuelforbruk på langdistanse på A 340 og 787

Quote:
Originally Posted by saxil View Post
Noe av vinninga går vel opp i spinninga siden DY ikke får fly over Russland til og fra Thailand. Bruker vel i snitt 1 time lenger tid hver vei. Da hjelper det vel lite at drømmeboeingen er så fuel effektiv, eller?
Det hjelper jo desto mer at flytypen er mer fuel-effektiv da... Lengre flighter = mer besparelse. Eller mener du at overflyvingsrettigheter over Russland kun er forbeholdt enkelte flytyper?
robms is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Langdistanse før og nå... LN-AFG Flyforum 4 28-03-2016 20:20
Yield/CASK Langdistanse Rudisha Småprat 0 31-10-2014 10:40
Måltider i SAS Go på langdistanse Star Flyer Reiseforum 46 22-02-2014 23:11
Spanair langdistanse? EB Flyforum 0 13-07-2005 07:14
Pitch langdistanse LN-FOC Flyforum 3 02-05-2005 18:37


All times are GMT +2. The time now is 11:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.